onderhoud richtprijs?
Moderator: GVN
Officiële BMW Motor Club Vlaanderen Forums
Nogal logisch dat dit niet de plaats is om klanten bij BMW-dealers weg te halen. En de officiële dealers onderling, daar zit niet zo veel verschil in. Behalve dat sommigen duurdere olie gebruiken waar dit niet echt hoeft. En dat niet overal even snel gewerkt wordt.
Maar het forum staat toch vol met manieren om geld te besparen, zonder dat hiertegen iets ondernomen wordt door BMW of dealers. Toch fair, niet?
Mij lijkt het simpel: ofwel leer je het zelf doen, ofwel betaal je ervoor. En als je garantie en BMW-stempels in het boekje wil, dan betaal je wat meer. Hoeft dit niet echt, dan kan het goedkoper, maar dan heb je niet die mooie toonzaal en het gevoel een 'meneer met een BMW' te zijn.
Je kiest dus een beetje zelf. Maar bestolen wordt je niet echt, voor de betaalde bedragen is een perfecte uitleg mogelijk.
Zo moet je soms betalen als je eens een proefrit wil maken, maar je betaalt nog meer als je wil dat de dealer een proefrit met jou motor wil maken. Want de man die met jouw motor gaat rijden, moet per uur betaald worden. Pijnlijk, maar realiteit.
Nogal logisch dat dit niet de plaats is om klanten bij BMW-dealers weg te halen. En de officiële dealers onderling, daar zit niet zo veel verschil in. Behalve dat sommigen duurdere olie gebruiken waar dit niet echt hoeft. En dat niet overal even snel gewerkt wordt.
Maar het forum staat toch vol met manieren om geld te besparen, zonder dat hiertegen iets ondernomen wordt door BMW of dealers. Toch fair, niet?
Mij lijkt het simpel: ofwel leer je het zelf doen, ofwel betaal je ervoor. En als je garantie en BMW-stempels in het boekje wil, dan betaal je wat meer. Hoeft dit niet echt, dan kan het goedkoper, maar dan heb je niet die mooie toonzaal en het gevoel een 'meneer met een BMW' te zijn.
Je kiest dus een beetje zelf. Maar bestolen wordt je niet echt, voor de betaalde bedragen is een perfecte uitleg mogelijk.
Zo moet je soms betalen als je eens een proefrit wil maken, maar je betaalt nog meer als je wil dat de dealer een proefrit met jou motor wil maken. Want de man die met jouw motor gaat rijden, moet per uur betaald worden. Pijnlijk, maar realiteit.
-
timmadball
Moet zeggen ik heb gisteren mijne r1200s binnen gedaan voor een onderhoud van 10000km .Door de prijzen die ik hier las kreeg ik het al benauwd en natuurlijk ook een paar motorcollega's (geen bmw) die al zeiden dan die mega grote garage aan de boomsesteenweg de prijzen zou opdrijven.Ging dan gisteren met een bang hartje mijne motor ophalen.Waar ik al stillenkens 350 euro had voor opzij gezet.Bleek het net 201 euro te zijn wat ik gewoon normaal vond .Dus ik gelukkig wat is er juist aan de moto gedaan .1) bmw kleine inspectie 2)oliefilter +dichtring 3) motorolie castrol gps 10w40 .Door dat de dealer geen k&n filters verkocht mocht ik er wel een mee brengen en is gratis geplaatst.Ik heb eerst 7 jaar met ne r1100s gereden waar ik 60000km mee gereden heb en nu een r1200s wel buiten het eerste onderhoud van 1000km vond ik de prijzen altijd heel normaal.
greetz tim
greetz tim
Dat er niet veel verschil zit tussen de dealers onderling, daar ben ik het niet mee eens :LOMAX schreef:Officiële BMW Motor Club Vlaanderen Forums
Nogal logisch dat dit niet de plaats is om klanten bij BMW-dealers weg te halen. En de officiële dealers onderling, daar zit niet zo veel verschil in.
Behalve dat sommigen duurdere olie gebruiken waar dit niet echt hoeft. En dat niet overal even snel gewerkt wordt.
Betaalde prijzen voor 1000 Km onderhoud (zou eigenlijk NIETS mogen kosten) :
Tuxdelux : 242 €
Flat twin : 99 €
Piet Piet : 245 €
Toerist : 246 €
Wanne : 190 €
Hla : 163 €
Als je dan naar sommige aangerekende uurlonen kijkt : tot 150€ voor een 1000 km nazicht ? Durf je nog te beweren dat je "niet echt bestolen wordt" ?
De proefrit die ze met mijn GS gedaan hebben duurde 3 minuten en daar had ik echt niet om gevraagd.
De keuze tussen ofwel zelf leren doen ofwel ervoor betalen lijkt me eerder een keuze tussen betalen en garantie verliezen ; puur machtsmisbruik in sommige gevallen.
Maar we mogen ze niet allemaal over dezelfde kam scheren, de prijzen hierboven bewijzen het. Maar er zitten wel degelijk profiteurs tussen.
Als je deze draad goed leest (beetje tussen de lijntjes) dan weet je zo waar je beter niet komt.
Mij zien ze in elk geval NOOIT MEER.
Voor olie en een oliefilterke te vervangen vind ik dat toch meer dan genoeg betaald hoortimmadball schreef:Moet zeggen ik heb gisteren mijne r1200s binnen gedaan voor een onderhoud van 10000km .Door de prijzen die ik hier las kreeg ik het al benauwd en natuurlijk ook een paar motorcollega's (geen bmw) die al zeiden dan die mega grote garage aan de boomsesteenweg de prijzen zou opdrijven.Ging dan gisteren met een bang hartje mijne motor ophalen.Waar ik al stillenkens 350 euro had voor opzij gezet.Bleek het net 201 euro te zijn wat ik gewoon normaal vond .Dus ik gelukkig wat is er juist aan de moto gedaan .1) bmw kleine inspectie 2)oliefilter +dichtring 3) motorolie castrol gps 10w40 .Door dat de dealer geen k&n filters verkocht mocht ik er wel een mee brengen en is gratis geplaatst.Ik heb eerst 7 jaar met ne r1100s gereden waar ik 60000km mee gereden heb en nu een r1200s wel buiten het eerste onderhoud van 1000km vond ik de prijzen altijd heel normaal.
greetz tim
het was niet mijn bedoeling om nog es in deze discussie te stappen gezien dit onderwerp op het forum zowat taboe is, maar bij deze toch een korte vraag, Ludo was dit bij een erkende dealer?Ludo vp schreef:Gisteren een 70.000 km onderhoud laten uitvoeren voor mijn 1150GS:
*/ Nazien van de remmen, voor en achter
*/ Controle van de verlichting en bedieningsorganen
*/ Bandenspanning
*/ Olie en oliefilter
*/ Werkuren
*/ Bagagenetje @ 7,50 euro
Totaalprijs 109,65 euro
Ludo
den tyten
Road King
Inderdaad, ik vind die prijzen ook helemaal overdreven.Steffz1 schreef:Man man wat je hier allemaal te lezen krijgt. Ja er zijn mensen die veel geld verdienen en zo'n faktuurtje peanuts vinden maar als ik dat hier allemaal lees![]()
In ieder geval maak ik de rekening van een ander niet he ...
mvg
Stef
Niet alleen van die werkuren maar ook voor de kost van olie en onderdelen. Als je weet wat een garage betaalt voor een pak bougies of een vat olie...
Denk je dat een garage 10 € betaalt voor een bougie die voor 10 € op jouw factuur staat?
Kreeg vandaag in de mot dat m'n linker dimlamp stuk was van mijne R1200RT. Aangezien morgen feestdag is en we donderdagochtend vertrekken voor ne zesdaagse ben ik nog vlug naar de dichtsbijzijnde BMWdealer gereden voor 2 halogeenlampjes H7 12V 55 W te halen.
Viel wel om van de prijs : 27,xx eurokes.
Als je dat eens bij een gewone auto/moto-toebehorenzaak gaat halen, ben je misschien 10-15 € voor 2 stuks kwijt.Akeem schreef:Kreeg vandaag in de mot dat m'n linker dimlamp stuk was van mijne R1200RT. Aangezien morgen feestdag is en we donderdagochtend vertrekken voor ne zesdaagse ben ik nog vlug naar de dichtsbijzijnde BMWdealer gereden voor 2 halogeenlampjes H7 12V 55 W te halen.
En wat betaalt de garage voor dat lampje ==> 2 à 3 €.
-
Flat Twin Power
Inderdaad bij een bevriende garagist koop ik die lampen voor 5 euro.911turbo schreef:Als je dat eens bij een gewone auto/moto-toebehorenzaak gaat halen, ben je misschien 10-15 € voor 2 stuks kwijt.Akeem schreef:Kreeg vandaag in de mot dat m'n linker dimlamp stuk was van mijne R1200RT. Aangezien morgen feestdag is en we donderdagochtend vertrekken voor ne zesdaagse ben ik nog vlug naar de dichtsbijzijnde BMWdealer gereden voor 2 halogeenlampjes H7 12V 55 W te halen.
Viel wel om van de prijs : 27,xx eurokes.![]()
En wat betaalt de garage voor dat lampje ==> 2 à 3 €.
Re: Onderhoud 20.000 km
Zo een Roadtec Z6 kan je vinden voor 100€ voor een 120/70 en 135 € voor een 170/60 achterband. BTW inbegrepen (zonder montage). Dus pakweg 235 € + 30 € monteren ==> 265 €.frederik schreef:we gaan eens wat aan door het slijk halen doen hé ... (én we gaan er al vanuit dat alles wat betaald werd ook vervengen werd !! en dat is al een grote toegeving)bmw-mac-lover schreef:Bij Inghelbrecht Oostende :
Olie 10W40 half syntetisch 3,8l : 35,85
Milieuheffing olie : 1,35
Luchtfilter : 19,21
Filter : 21,76
Oliefilter : 16,32
Dichtring : 0,42
Spark plug 2x 8,20 : 16,40
Ontstekingskaars 2 x 10,01 : 20,02
Gear Oil 75W90 0,3 x 11 : 2,75
Milieuheffing Olie : 0,09
Gear Oil 75W90 0,8 x 11 : 8,80
Milieuheffing Olie : 0,09
Werk 50 x 4,24 : 211,75
Totaal : 354,81
Ben op zich tevreden van dealer maar vind dit behoorlijk prijzig... Kan het zijn dat die Gear Oil per ongeluk 2x is aangerekend (dan nog met rekenfout, ja ik weet het we waren aan het babbelen tijdens de opmaak van de factuur)
Verder nog 2 banden :
RoadTec Z6 170/60 17ZRL aan 224,80
RoadTec Z6 Front 120/70 17ZRL aan 176
en vervangmoto aan 13/dag, maar die heb ik gratis gekregen (K1200GT)
1. 400 euro voor een bandenset. wie kan nog duurder ?
Die 400 € dat is toch hopelijk met de BTW erbij?
Niets, maar het zal apart staan omdat hij dubbele ontsteking heeft met 2 verschillende bougies.CeesBmw schreef:Ehhh wat is het verschil tussen een spark plug en een ontstekingskaars, behalve de taal?
0.3 ltr olie 75whatever is cardan de andere is versnellingsbak.
Het is maar een vermoeden, want ik weet niet met welk model hij rijdt.
-
frederik
ferodo platium 3 keer plus een oliefilter, moet zo rond de 100-110 euro kosten. Betsel ik het vervolg bij de hobbyist ipv bij de dealer, je kan dan met de overige 50 euro, uitbesteden aan benzine en dan zit je al in den elzas zeker ?dirk-sus schreef:Ben net vandaag boodschapen gedaan.
Remreiniger :3,94
versnelbak olie:10,95 (2L )
cardan olie : 7,20
motor olie :14,99
remen voor en achter en olie filter : 162,39
werk doe ik zelf, komt er bij:
Kleppen regelen, luchtfilter kuisen ,baterij controle,banden druk.
Prijskaartje:199,47 :lol: :wink:
f
-
tweetyoost
Hallo
Ik had graag ook mijn onderhoud zelfgedaan... Wat zit er eigenlijk in die onderhoudskits van Wunderlich?
in de 10.000km kit? in de 20.000km kit? iemand ervaring ermee?
Wat kan je dan zelf niet doen aan je bmw? Die computerdiagnose,synchronisatie?
Zijn er bmw dealers die enkel hetgeen willen doen dat je zelf niet kan doen?
Bedankt!
Pieter
Ik had graag ook mijn onderhoud zelfgedaan... Wat zit er eigenlijk in die onderhoudskits van Wunderlich?
in de 10.000km kit? in de 20.000km kit? iemand ervaring ermee?
Wat kan je dan zelf niet doen aan je bmw? Die computerdiagnose,synchronisatie?
Zijn er bmw dealers die enkel hetgeen willen doen dat je zelf niet kan doen?
Bedankt!
Pieter
-
Iron Gonzo
onderhoud kan je gemakkelijk zelf doen.
op het forum staan zeer veel topic bij techniek met afbeeldingen en toebehoren.
dit over uiteenlopende thema's
computertje uitlezen niet natuurlijk = dealertje effe laten chekken
op het forum staan zeer veel topic bij techniek met afbeeldingen en toebehoren.
dit over uiteenlopende thema's
computertje uitlezen niet natuurlijk = dealertje effe laten chekken
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
tweetyoost
-
Iron Gonzo
je gaat binnen en zegt wat hij moet doen
over de rest moet je niets zeggen
simpel toch

over de rest moet je niets zeggen
simpel toch
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
ik ging vandaag spullen halen voor mijn onderhoud ( 30K )
heb misschien teveel gekocht maar slecht zal het niet worden.
Ben een beetje geschrokken van de totaalprijs eigenlijk dus ik hoor graag jullie reacties ...
olie 10W40 (5L) 45,45€
olie 80W90 (2L) 18,18€
bougie (2) 16,42€
Remplakken (3X)120,72€
oliefilter 15,88€
luchtfilter 15,35€
totaal 232 + btw !
Alles bij de BMW dealer gehaald dus misschien beter toch een andere leverancier zoeken ????
Robby
1100RT
heb misschien teveel gekocht maar slecht zal het niet worden.
Ben een beetje geschrokken van de totaalprijs eigenlijk dus ik hoor graag jullie reacties ...
olie 10W40 (5L) 45,45€
olie 80W90 (2L) 18,18€
bougie (2) 16,42€
Remplakken (3X)120,72€
oliefilter 15,88€
luchtfilter 15,35€
totaal 232 + btw !
Alles bij de BMW dealer gehaald dus misschien beter toch een andere leverancier zoeken ????
Robby
1100RT
-
bmwfreakske
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Je hebt dan ook 5Ltr motorolie gekocht hé, minder mocht ook hoor
Voor de rest geen abnormale prijzen, de remblokjes kon je mss wat goedkoper vinden bij Carbon Lorraine...maar tel dan je ev. verplaatsingskost of leverkost en...snappie ?
Je bespaart alvast een boel aan werkuren...als je effe de zoekfunctie gebruikt kun je enkele duidelijke fotorepo's vinden hier op 't forum...doe het op je gemak...de voldoening achteraf is des te groter...
Voor de rest geen abnormale prijzen, de remblokjes kon je mss wat goedkoper vinden bij Carbon Lorraine...maar tel dan je ev. verplaatsingskost of leverkost en...snappie ?
Je bespaart alvast een boel aan werkuren...als je effe de zoekfunctie gebruikt kun je enkele duidelijke fotorepo's vinden hier op 't forum...doe het op je gemak...de voldoening achteraf is des te groter...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
bmwfreakske
Olie moet je toch bijvullen,dus zeker niet verloren,is ook goedkoper in grote bussen.
Indien je maar 120€ betaald heb voor een volledige set remblokken heb ik twijfels,het zullen er alvast geen van bmw zelf zijn.deze kosten rond de 180€ tot 210€ voor een volledige set.
Hopelijk ben je je afsluitringen niet vergeten voor de carter , boite en cardan.
Indien je maar 120€ betaald heb voor een volledige set remblokken heb ik twijfels,het zullen er alvast geen van bmw zelf zijn.deze kosten rond de 180€ tot 210€ voor een volledige set.
Hopelijk ben je je afsluitringen niet vergeten voor de carter , boite en cardan.
Andalousie 09/2018
Das vreemd dit zijn de gegevens die ik je kan geven omtrent de remblokken :RobVM schreef:de remplakken zitten toch in bmw verpakking en komen van de dealer in brussel dus...
dichtingen heb ik ook ja
Origineel (Brembo) kosten ze voor de ganse reminstallatie : 186.66 eur
Bij HG kosten de EBC Double HH voor de ganse reminstallatie : 125,82 eur. Deze remblokken zijn er als test winnaar uitgekomen vergeleken met 10 andere merken.
De bestelnummers voor EBC zijn
K1200r BWJR > 2005
vooraan : FA294HH
achteraan : FA363HH
Ik heb ze gehad en ze gaan minder lang mee dan de originele maar ik denk dat ze toch beterkoop zijn ... verder remmen ze zeer goed en piepen ze niet terwijl de originele dat wel doen
mvg
Stef
Laatst gewijzigd door Steffz1 op 11 sep 2007, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.