GS op trailer

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

GS op trailer

Bericht door Den Dirk »

Hello,
'nvraagske : Ik heb (binnenkort) een GS1200, ik heb ook een mototrailer, hoe zet ik die het best vast?
Er zijn verschillende meningen : in de veren trekken, of aan de assen vastmaken vooraan.
Maar hoe zet ik hem achteraan dan vast?
iemand ervaring,
danku!! :wink:
I like my bike!!
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door edargpu »

Dirk,
kijk eens naar deze topic http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... itse+motor heb deze GS meegebracht uit Duitsland.
Misschien help ik je met deze beelden al een beetje verder.
Grtz
Edargpu3
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
alano
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2005, 15:12
Locatie: Elversele

Bericht door alano »

Kijk eens op DEZE site.
Ik heb deze klemmen besteld voor € 100 /st , prima gereedschap :!:
[img][img]http://img413.imageshack.us/img413/8785/ssfixeddw0.jpg[/img][/img]

Groeten , Alain
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Bericht door Motard de l'Allier »

Heb gewoon twee U-profielen waarin de banden passen op mijn remoque geschroefd.
Werkt prima, al meerder keren 650km motor mee vervoerd, en deze verroerd geen vin.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Bericht door Den Dirk »

Mijn trailer deugt wel, maar de vraag is specifiek : trek ik de moto aan het stuur in zijn vering of is dit schadelijk voor de vering?
:wink:
I like my bike!!
alano
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2005, 15:12
Locatie: Elversele

Bericht door alano »

Den Dirk schreef:Mijn trailer deugt wel, maar de vraag is specifiek : trek ik de moto aan het stuur in zijn vering of is dit schadelijk voor de vering?
:wink:
Als je handvatverwarming hebt, zeker niet op het stuur vasttrekken anders trek je de gloeidraden stuk.
Ik rij de motor in de klem en span dan 2 riemen vooraan(links en rechts) aan de vorkpoot en 2 riemen aan de voetsteunen (links en rechts) die ik voorwaarts aantrek (de motor naar de klem toe trekken) en dan nog een kleine riem rond het achterwiel om te verhinderen dat de motor omhoog "wipt".

Grts, Alain
Sven-GS
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 nov 2005, 23:18
Locatie: Maldegem-Kleit

Bericht door Sven-GS »

heb mijn gs deze zomer ook meegenomen naar de alpen. Vooraan vast gemaakt aan het A-frame, achteraan vastgemaakt aan de bevestigingssteun van de passagiervoetsteunen. Werkte perfect, maar wel eerst en vooral het voorwiel goed vast trekken
als het even niet lukt... kruip op je GS... en het zal lukken
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Bericht door Den Dirk »

Dom vraagske : wat is het A-frame? :oops:
Gaat de moto dan in zijn voorvering?
Of kan hij gezellig op en af blijven veren?
Want achteraan wordt hij dan toch in zijn vering getrollen?
I like my bike!!
de herdergs
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2006, 16:02
Locatie: Teteringen

Bericht door de herdergs »

Mijn ervaringen zijn dat ik beide motoren altijd op de manier zoals in het PDF bestandje vastmaak ( BMW dealer had dit mij zo al uitgelegd). Voor de zekerheid doe ik nog 2 spanbandjes extra vast aan de valbeugels naar de zijkanten, maar dit hoeft niet. Ik doe het al jaren zo en dan staan ze van 200 tot 1300 km vast zonder dat er tussentijds iets aan gedaan hoeft te worden.

http://www.psndealer.com/dealersite/ima ... al.pdf[url]

Veel succes[/url]
Eens een GS altijd een GS. Van R80GS, R1100GS en F650GS naar R1200GS en F650GS Dakar.
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Bericht door Den Dirk »

Oei, ik krijg dat ding niet open... :cry: , leek nochtans interessant!
I like my bike!!
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Den Dirk schreef:Oei, ik krijg dat ding niet open... :cry: , leek nochtans interessant!
Da's logisch dat g'm niet openkrijgt, staat wat teveel achteraan...

http://www.psndealer.com/dealersite/ima ... eneral.pdf

Zo beter ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Fox30
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)

Bericht door Fox30 »

Gecorrigeerde link is:

http://www.psndealer.com/dealersite/ima ... eneral.pdf

zal zo wel werken
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

De methode, of de beschrijving ervan, bevat toch wel een fout. Bij de bevestiging van de voorvork staat te lezen dat je de spanbanden moet aantrekken "until the front suspension is compressed". Als je de straps bevestigt op de plaats zoals op de foto getoond, dan kan je nog opspannen tot morgenvroeg, je zal de front suspension niet compressen. Op dit punt vormt de buitenpoot van de voorvork namelijk een niet-bewegend geheel met het voorwiel. Niks inveren dus.
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Bericht door Den Dirk »

Schonen uitleg en fotookes, buiten inderdaad die onbegrijpelijkheid van in de vering trekken, ...Nu is dit juist mijn grootste dilemma!! :wink: .

Mijn twijfels blijven dus mijn teer brein teisteren...


HULP!
I like my bike!!
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

als de moto bevestigd wordt zoals in de pdf dan speelt het gene rol meer dat de moto inveert of niet, hoef je hem niet in de vering te trekken, of de moto nu inveert of niet, de spanning op de spanbanden zal altijd hetzelfde zijn. Dat in de vering trekken heeft enkel zin als de spanbanden bv aan de kroonplaat of stuur bevestigd zijn, als de moto dan in zijn vering kan bewegen kunnen de spanbanden lossen etc...
Ik zou de voorgestelde manier gebruiken.
En er niet te veel van wakker liggen. Het meest penibele moment is het op en van de remorque laden, zeker als het een remorque is met open laadvloer (ben er zelf nl ook al eens afgevallen met ne moto in mijn pollen,, voetje schoof in de regen van de gladde dwarsbalk :oops: )

Een lange, brede loopplank maakt het op de remorque laden ook veel makkelijker, die gootjes die bij de meeste remorques geleverd worden zijn meestal te kort en te smal, en bovendien kunnen ze nog omklikken ook....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Bericht door Den Dirk »

Mijnen trailer is heel laag en heeft een volle vloer, dus veiliger kan niet.
Ik zal nog nekeer bij den dealer vragen voor de zekerheid!(nog 3 weken wachten op mijne nieuwe GS :-P :cry: )
I like my bike!!
Dwars
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 feb 2005, 14:23
Locatie: tussen uw oren

Bericht door Dwars »

Den Dirk schreef:Mijnen trailer is heel laag en heeft een volle vloer, dus veiliger kan niet.
Ik zal nog nekeer bij den dealer vragen voor de zekerheid!(nog 3 weken wachten op mijne nieuwe GS :-P :cry: )
en dan gelijk oppe trailer rondje om de kerk??? Afbeelding

stoer 8-) wel piccie's maken he?

me brommert komp toch alleen maar oppe trailer als ie kaduk is: Afbeelding
I am not a complete idiot, some parts are missing
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Bericht door Den Dirk »

Ik weet, velen vinden een trailer voor mietjes....
Ik heb die gekocht om de vervelende stukken ( autostrade ed) te overbruggen , om dan met volle goesting te genieten vande mooie ritten (Ardennen-Luxemburg...).
Wij zijn die verbindingsritten beugereden, en op die manier kunt ge bv 's avonds om 21 u nog rustig afkomen vanuit de Ardennen :-) .
I like my bike!!
Fox30
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)

Bericht door Fox30 »

Den Dirk schreef:Ik heb die gekocht om de vervelende stukken ( autostrade ed) te overbruggen , om dan met volle goesting te genieten vande mooie ritten (Ardennen-Luxemburg...).
Wij zijn die verbindingsritten beugereden, en op die manier kunt ge bv 's avonds om 21 u nog rustig afkomen vanuit de Ardennen :-) .
Dirk,
gelijk heb je,

Ik laat ook vele mooie ritjes in de ardennen en Eifelland aan mij voorbijgaan wegens geen goesting om eerst 2 uren autostrade te rijden en 's avonds hetzelfde stuk nog eens.
Misschien moet ik me ook maar eens een goede mototrailer aanschaffen.
Toen ik mijn motor kocht werd hij thuis geleverd met een trailer waarvan de vloer kon zakken tot op de grond. Zeer veilig en handig.
Wally
Berichten: 636
Lid geworden op: 07 okt 2004, 06:40
Locatie: Gent

Bericht door Wally »

Hoi,

Wij zijn dinsdag thuisgekomen van 12 dagen rondsnorren in de Spaanse Pyreneeën. Ook voor ons was de verbindingsrit er te veel aan, dus opteerden we om het transport met een trailer te doen. Voor ons de eerste keer, dus links en rechts wat info opgevraagd om het uiteindelijk als volgt te doen:
- Zorg voor een voldoende ruime trailer, best met gesloten vloerplaat en liever 5 bevestingsogen te veel, dan 1 te weinig.
- Koop goede spanbanden met rubber bescherming op de haken, en een "ratelspansysteem" zoals ze op de vrachtwagens gebruiken.
Ik kocht de mijne aan het rond punt in Wommelgem (20 Euro/st), die laat ze speciaal maken voor motortransport.
- Rijd rustig maar zonder aarzelen de motor op de trailer, tot hij met z'n voorwiel in de stopgoot staat.
- Blijf op de motor zitten, terwijl iemand de voorste spanbanden aanbrengt. Deze bevestigen wij rond de naaf van het voorwiel. Let er op dat de spanbanden voldoende wijd gaan, dit komt de stabiliteit ten goede.
- Breng de linten op spanning, zonder ze te hard aan te trekken.
- Nu staat de motor in balans en kan hij niet omvallen, je mag dus afstappen.
- Zoek aan het achterframe een stevig punt aan beide zijden van de motor. Let erop dat de spanden opnieuw een goede spreiding hebben.
Zorg er ook voor dat de banden zo weinig mogelijk de motor raken, ivm krassen op de lak, of doorschuren van de spanbanden aan scherpe kanten.
- Haak de ene zijde van de spanband (de kant met de spanratel) aan het oog dat het meest naar voren is gericht, haal de band vervolgens door het bevestigingspunt van het frame, en haak vast aan het achterste oog.
Doe dit voor beide zijden.
- Breng nu ook deze linten op spanning, zonder de motor volledig in de veren te trekken.
- Span de voorste banden nu volledig aan
- Breng nu ook de achterste banden op volle spanning, waardoor de motor in de veren getrokken wordt.
- Wikkel het resterende lint om de spanratels, zodat deze niet "per ongeluk" kunnen losspringen.

Nu we weten hoe het moet, zetten we op een 15 tal minuten 2 GS'en op onze trailer, en hebben we er 1200km mee gebold van Spanje tot thuis.
Onderweg af en toe eens checken, maar nooit moeten bijspannen of herbevestigen.
In het begin kijk je wel eens ongerust in de achteruitkijkspiegel, maar al snel ben je het deinen van de 2 snavels gewoon, en weet je dat ze écht niet weg kunnen.

Suc6
Wally
Leven is het meervoud van lef!
Wulf
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 nov 2004, 19:06
Woonplaats: Knokke Heist
Locatie: Wets Vlaanderen

Bericht door Wulf »

Wally, heb je soms een foto van je aanhangwagen geladen, heb je hem gehuurd of gekocht?
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
luc boxer
Berichten: 2416
Lid geworden op: 28 mar 2005, 22:39
Woonplaats: Kalmthout

Bericht door luc boxer »

.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 02 nov 2018, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Bericht door Den Dirk »

@Wally : dat noem ik nu eens ne goeien uitleg!!!
Dus vooraan niet in de veren getrokken en vanachteren wél.
Ervaring uit eerste hand is altijd erg interessant!!
Thanx , ik zal aan u denken als ik ermee naar de Stelvio bol binnen 3 weken!!
I like my bike!!
alano
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2005, 15:12
Locatie: Elversele

Bericht door alano »

Den Dirk schreef:@Wally : dat noem ik nu eens ne goeien uitleg!!!
Dus vooraan niet in de veren getrokken en vanachteren wél.
Ervaring uit eerste hand is altijd erg interessant!!
Thanx , ik zal aan u denken als ik ermee naar de Stelvio bol binnen 3 weken!!
Ik doe er voor de zekerheid nog 2 riemen vooraan bij, niet te hard aangespannen maar net genoeg voor het evenwicht.
Héél goede uitleg maar 262.50 euro voor 1 klem :!: :!:
In mijn vorig bericht kan je zien dat ik de klemmen ook gebruik maar dan wel goedkopere doch héél goede.

Mvg , Alain
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Bericht door Den Dirk »

Ik heb geen klemmen , de trailer zelf kostte maar 260€!!).
Maar een extra riempje hier en daar zal wel geen kwaad kunnen!
I like my bike!!
Plaats reactie