Hello,
'nvraagske : Ik heb (binnenkort) een GS1200, ik heb ook een mototrailer, hoe zet ik die het best vast?
Er zijn verschillende meningen : in de veren trekken, of aan de assen vastmaken vooraan.
Maar hoe zet ik hem achteraan dan vast?
iemand ervaring,
danku!!
Heb gewoon twee U-profielen waarin de banden passen op mijn remoque geschroefd.
Werkt prima, al meerder keren 650km motor mee vervoerd, en deze verroerd geen vin.
Den Dirk schreef:Mijn trailer deugt wel, maar de vraag is specifiek : trek ik de moto aan het stuur in zijn vering of is dit schadelijk voor de vering?
Als je handvatverwarming hebt, zeker niet op het stuur vasttrekken anders trek je de gloeidraden stuk.
Ik rij de motor in de klem en span dan 2 riemen vooraan(links en rechts) aan de vorkpoot en 2 riemen aan de voetsteunen (links en rechts) die ik voorwaarts aantrek (de motor naar de klem toe trekken) en dan nog een kleine riem rond het achterwiel om te verhinderen dat de motor omhoog "wipt".
heb mijn gs deze zomer ook meegenomen naar de alpen. Vooraan vast gemaakt aan het A-frame, achteraan vastgemaakt aan de bevestigingssteun van de passagiervoetsteunen. Werkte perfect, maar wel eerst en vooral het voorwiel goed vast trekken
als het even niet lukt... kruip op je GS... en het zal lukken
Dom vraagske : wat is het A-frame?
Gaat de moto dan in zijn voorvering?
Of kan hij gezellig op en af blijven veren?
Want achteraan wordt hij dan toch in zijn vering getrollen?
Mijn ervaringen zijn dat ik beide motoren altijd op de manier zoals in het PDF bestandje vastmaak ( BMW dealer had dit mij zo al uitgelegd). Voor de zekerheid doe ik nog 2 spanbandjes extra vast aan de valbeugels naar de zijkanten, maar dit hoeft niet. Ik doe het al jaren zo en dan staan ze van 200 tot 1300 km vast zonder dat er tussentijds iets aan gedaan hoeft te worden.
De methode, of de beschrijving ervan, bevat toch wel een fout. Bij de bevestiging van de voorvork staat te lezen dat je de spanbanden moet aantrekken "until the front suspension is compressed". Als je de straps bevestigt op de plaats zoals op de foto getoond, dan kan je nog opspannen tot morgenvroeg, je zal de front suspension niet compressen. Op dit punt vormt de buitenpoot van de voorvork namelijk een niet-bewegend geheel met het voorwiel. Niks inveren dus.
als de moto bevestigd wordt zoals in de pdf dan speelt het gene rol meer dat de moto inveert of niet, hoef je hem niet in de vering te trekken, of de moto nu inveert of niet, de spanning op de spanbanden zal altijd hetzelfde zijn. Dat in de vering trekken heeft enkel zin als de spanbanden bv aan de kroonplaat of stuur bevestigd zijn, als de moto dan in zijn vering kan bewegen kunnen de spanbanden lossen etc...
Ik zou de voorgestelde manier gebruiken.
En er niet te veel van wakker liggen. Het meest penibele moment is het op en van de remorque laden, zeker als het een remorque is met open laadvloer (ben er zelf nl ook al eens afgevallen met ne moto in mijn pollen,, voetje schoof in de regen van de gladde dwarsbalk )
Een lange, brede loopplank maakt het op de remorque laden ook veel makkelijker, die gootjes die bij de meeste remorques geleverd worden zijn meestal te kort en te smal, en bovendien kunnen ze nog omklikken ook....
Mijnen trailer is heel laag en heeft een volle vloer, dus veiliger kan niet.
Ik zal nog nekeer bij den dealer vragen voor de zekerheid!(nog 3 weken wachten op mijne nieuwe GS )
Den Dirk schreef:Mijnen trailer is heel laag en heeft een volle vloer, dus veiliger kan niet.
Ik zal nog nekeer bij den dealer vragen voor de zekerheid!(nog 3 weken wachten op mijne nieuwe GS )
en dan gelijk oppe trailer rondje om de kerk???
stoer wel piccie's maken he?
me brommert komp toch alleen maar oppe trailer als ie kaduk is:
Ik weet, velen vinden een trailer voor mietjes....
Ik heb die gekocht om de vervelende stukken ( autostrade ed) te overbruggen , om dan met volle goesting te genieten vande mooie ritten (Ardennen-Luxemburg...).
Wij zijn die verbindingsritten beugereden, en op die manier kunt ge bv 's avonds om 21 u nog rustig afkomen vanuit de Ardennen .
Den Dirk schreef:Ik heb die gekocht om de vervelende stukken ( autostrade ed) te overbruggen , om dan met volle goesting te genieten vande mooie ritten (Ardennen-Luxemburg...).
Wij zijn die verbindingsritten beugereden, en op die manier kunt ge bv 's avonds om 21 u nog rustig afkomen vanuit de Ardennen .
Dirk,
gelijk heb je,
Ik laat ook vele mooie ritjes in de ardennen en Eifelland aan mij voorbijgaan wegens geen goesting om eerst 2 uren autostrade te rijden en 's avonds hetzelfde stuk nog eens.
Misschien moet ik me ook maar eens een goede mototrailer aanschaffen.
Toen ik mijn motor kocht werd hij thuis geleverd met een trailer waarvan de vloer kon zakken tot op de grond. Zeer veilig en handig.
Wij zijn dinsdag thuisgekomen van 12 dagen rondsnorren in de Spaanse Pyreneeën. Ook voor ons was de verbindingsrit er te veel aan, dus opteerden we om het transport met een trailer te doen. Voor ons de eerste keer, dus links en rechts wat info opgevraagd om het uiteindelijk als volgt te doen:
- Zorg voor een voldoende ruime trailer, best met gesloten vloerplaat en liever 5 bevestingsogen te veel, dan 1 te weinig.
- Koop goede spanbanden met rubber bescherming op de haken, en een "ratelspansysteem" zoals ze op de vrachtwagens gebruiken.
Ik kocht de mijne aan het rond punt in Wommelgem (20 Euro/st), die laat ze speciaal maken voor motortransport.
- Rijd rustig maar zonder aarzelen de motor op de trailer, tot hij met z'n voorwiel in de stopgoot staat.
- Blijf op de motor zitten, terwijl iemand de voorste spanbanden aanbrengt. Deze bevestigen wij rond de naaf van het voorwiel. Let er op dat de spanbanden voldoende wijd gaan, dit komt de stabiliteit ten goede.
- Breng de linten op spanning, zonder ze te hard aan te trekken.
- Nu staat de motor in balans en kan hij niet omvallen, je mag dus afstappen.
- Zoek aan het achterframe een stevig punt aan beide zijden van de motor. Let erop dat de spanden opnieuw een goede spreiding hebben.
Zorg er ook voor dat de banden zo weinig mogelijk de motor raken, ivm krassen op de lak, of doorschuren van de spanbanden aan scherpe kanten.
- Haak de ene zijde van de spanband (de kant met de spanratel) aan het oog dat het meest naar voren is gericht, haal de band vervolgens door het bevestigingspunt van het frame, en haak vast aan het achterste oog.
Doe dit voor beide zijden.
- Breng nu ook deze linten op spanning, zonder de motor volledig in de veren te trekken.
- Span de voorste banden nu volledig aan
- Breng nu ook de achterste banden op volle spanning, waardoor de motor in de veren getrokken wordt.
- Wikkel het resterende lint om de spanratels, zodat deze niet "per ongeluk" kunnen losspringen.
Nu we weten hoe het moet, zetten we op een 15 tal minuten 2 GS'en op onze trailer, en hebben we er 1200km mee gebold van Spanje tot thuis.
Onderweg af en toe eens checken, maar nooit moeten bijspannen of herbevestigen.
In het begin kijk je wel eens ongerust in de achteruitkijkspiegel, maar al snel ben je het deinen van de 2 snavels gewoon, en weet je dat ze écht niet weg kunnen.
@Wally : dat noem ik nu eens ne goeien uitleg!!!
Dus vooraan niet in de veren getrokken en vanachteren wél.
Ervaring uit eerste hand is altijd erg interessant!!
Thanx , ik zal aan u denken als ik ermee naar de Stelvio bol binnen 3 weken!!
Den Dirk schreef:@Wally : dat noem ik nu eens ne goeien uitleg!!!
Dus vooraan niet in de veren getrokken en vanachteren wél.
Ervaring uit eerste hand is altijd erg interessant!!
Thanx , ik zal aan u denken als ik ermee naar de Stelvio bol binnen 3 weken!!
Ik doe er voor de zekerheid nog 2 riemen vooraan bij, niet te hard aangespannen maar net genoeg voor het evenwicht.
Héél goede uitleg maar 262.50 euro voor 1 klem
In mijn vorig bericht kan je zien dat ik de klemmen ook gebruik maar dan wel goedkopere doch héél goede.