Op zoek naar een GPS

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

DJAIRO

Op zoek naar een GPS

Bericht door DJAIRO »

Op multimediavlak ben ik nogal een laatbloeier,heb zelfs geen GSM :shock: :shock: het intreseert me maar matig,maar ééns ik het heb zie ik er wel het nut van in!!!
Dus ben ik op zoek(2de hands)naar een GPS liefst ene die ik zowel in de wagen als op de moto kan gebruiken.
Het moet niet het nieuwste van het nieuwste zijn,als ik er de binnenbaantjes mee kan ontdekken,en er terug thuis mee geraak,en af en toe ééns een mooi tripje mee kan downloaden ben ik al"vree"content!!
Dus als iemand iets heeft of weet mag je me altijd iets laten weten!!
Frank :-)
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

binnenkort komt er hier denkelijk een TomTom Rider beschikbaar, compleet met Ram mount, optionele carkit en originele verpakking, geïnstalleerde extra software en europese dekking + canarische eilanden...
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Frank, als je puur op prijs, kwaliteit en gebruiksgemak voortgaat, kan je niet om de TT-rider heen. Voor de nieuwprijs heb je amper een 2dehandse Garmin.

Als je alléén voor de clubroutes een Garmin moet kopen ..... waar is een mens dan mee bezig. Trouwens, er komen van elke clubrit steeds meer en meer TT-routes en de omzetting is nu ook niet meer een Kalvarie, zenne :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
jo

Bericht door jo »

Ik weet het wel... :roll: Ik zal hiermee wel weer een storm "voor en tegens" ontketenen maar toch even dit.

Voor de auto volstaat voor mij meestal een toestel dat van a naar b kan zondermeer.

Voor de motor heb ik het meest aan de mogelijkheid om op de pc een route te maken en die nadien te rijden. Het kost me 5 minuutjes om allemaal leuke kleine baantjes aan elkaar te rijgen en naar de gps te uploaden.
Zelfs in eigen streek krijgt motorrijden een nieuwe betekenis.

Tot nader order is garmin daar beter in dan tomtom dus aan u de keuze.

( verder ben ik nog steeds tevreden met uw topkoffertje djairo; het is maar dat ge het weet :grin: )
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

jo schreef: ( verder ben ik nog steeds tevreden met uw topkoffertje djairo; het is maar dat ge het weet :grin: )
Awel,dat doet me enorm plezier!!!!
En als ge via Uwe GPS nog is in de streek passeert,ge weet de weg hé!!!
Spring gerust nog is binnen!
Groetjes Frank :-)
Gele
Contacteer:

Bericht door Gele »

BiemeRT schreef:Frank, als je puur op prijs, kwaliteit en gebruiksgemak voortgaat, kan je niet om de TT-rider heen. Voor de nieuwprijs heb je amper een 2dehandse Garmin.
Garmin Zumo 400= 400 euro
Garmin Zumo 500= 500 euro
Garmin Zumo 550= 700 euro

Tomtom rider 2= 600 euro (enkel Benelux=500)

Zoals je ziet, de prijzen zijn ongeveer gelijk.
't Is bij Garmin de gewoonte om na +/- een jaar de prijzen drastisch te laten zakken.
Gele: wel snel , niet rap
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

Frankske
Ge doet ermee wat ge wilt maar zijt slim en koopt een Garmin. Een 2de hands 2610 moet nie moeilijk te vinden zijn. Heb het zelf al enkele jaren op de moto en plezier dat ik er al van gehad heb.

Heb afgelopen weekend een TT Rider en een Zumo met elkaar vergeleken. Lang leve de Garmin.

Het plezier om met Mapsource ritten te maken is supersimpel en superplezant.

Rony
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ik ga er hier geen ja-nee spelleke van maken, maar ga even naar het gps-forum (eigenlijk Garmin-forum) en je vind enkele tientallen topics over ALTIJD weerkerende problemen met die schitterende Garmins.

Gebruiksvriendelijk: Nada, Noppes, Niks !!! Praktisch iedereen zit te kl*ten en te prutsen aan die dingen. Ik dus: Never, Jamais, Nooit !!!

Maaaaar iedereen beslist hier zelf, uiteraard :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

John
Contacteer:

Bericht door John »

BiemeRT schreef:Ik ga er hier geen ja-nee spelleke van maken, maar ga even naar het gps-forum (eigenlijk Garmin-forum) en je vind enkele tientallen topics over ALTIJD weerkerende problemen met die schitterende Garmins.

Gebruiksvriendelijk: Nada, Noppes, Niks !!! Praktisch iedereen zit te kl*ten en te prutsen aan die dingen. Ik dus: Never, Jamais, Nooit !!!

Maaaaar iedereen beslist hier zelf, uiteraard :wink:
Sorry maar ik ben het daar niet mee eens. Gewoolijk ligt het aan het manneke die dat toestel bedient. Garmin is waterdicht en is bestand tegen al die schokken. Je kan makkelijk routes maken enz. Ik had het idee dat je niet meer dan 200 euro kwijt wou aan dat ding en dan denk ik niet dat een 2610 haalbaar is. Maar er zijn er andere. Zaak is er eentje te vinden die voldoende snel is in herberekenen. En daar gaat dan de SP III de mist in. Die vind je zelfs al goedkoper.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

John schreef:Gewoolijk ligt het aan het manneke die dat toestel bedient.
Ja, waarschijnlijk :roll:

Ga anders, just voor de fun of it, even kijken naar wat er zich momenteel weeral afspeelt op het topic van "De Kasteelroute" :pale:

Probleemloos ? Mmmmmm.....

Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

En toch heeft John een punt.

Datgene wat zich "momenteel afspeelt mbt de kastelenroute" is o.a. te wijten aan 2 zaken :

Primo => het beheersen van de Garmin toepassing (inclusief zijn complexiteit, maar da's dan weer een gevolg van de talrijke mogelijkheden met hun produkt) en
Secundo => het feit dat Garmin toch wel regelmatig zijn produkten update

TT is eenvoudiger en heeft minder update's, de keuze is , zoals steeds, aan de gebruikers of klanten.

No more, no less... :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Allemaal bedankt"Joenges"maar het"preseert"nog niet hoor,ik kijk op m'n gemak wat rond en zal vroeg of laat wel op één vallen binnen m'n budget!
Het moet niet de rapste zijn,en liefst niet te complex dus zoals den John al zegde,binnen m'n budget vindt ik er wel één!!
Groetjes hé mannen,en geniet ervan van t'weekend :wink:
Frank :-)
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

ondertussen is ie beschikbaar ... zie forum
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

precies toch een welles nietes spelleke hier :roll:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
dirkske

Bericht door dirkske »

JH. schreef:precies toch een welles nietes spelleke hier :roll:
En zo zal het altijd blijven, heb ik al lang door. :wink:
Dirk_R

Bericht door Dirk_R »

Ik ben ook stillekes aan't uitkijken voor een GPS. Na alles hier op't forum gelezen te hebben zou ik ook willen gaan voor een GARMIN, de ZUMO 550. Alleen vraag ik mij af of het zijn geld waard is, ik ben al enkele keren in Oostenrijk geweest, aan't Gardameer, Duitsland, Frankrijk en heb mij perfect kunnen behelpen met landkaarten. Nu had ik eens graag van iemand het grote voordeel van een GPS gehoord (gelezen) want daar heb ik in de tijd dat ik geregistreerd ben nog niets van gelezen.
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Dirk_R schreef:Nu had ik eens graag van iemand het grote voordeel van een GPS gehoord
Wat een rare vraag is dat :roll:

Enfin, ik zal er enkele geven:

1. je kan thuis rustig mét je kaarten routes voorbereiden en in je GPS laden, zodat je daar onderweg je tijd niet meer moet insteken en nog meer het landschap kan bewonderen.

2. je kan gemakkelijk eens van de route afwijken als je wil, want als je routepunten ver genoeg van mekaar liggen, word je toch automatisch terug op de route geleid (dit gaat wel enkel bij TomTom omdat bij Garmin de routepunten véél te dicht bij mekaar liggen)

3. je komt altijd, maar dan ook ALTIJD op het juiste adres aan zonder eerst het halve dorp te moeten lastig vallen.

4. wil je gewoon van A naar B dan zal je altijd via de kortste of snelste route (instelbaar) in B aankomen en in het begin zal je zelfs verrast worden in je eigen streek of stad die je dacht zo goed te kennen.

5. je hebt op voorhand al min of meer een idee wanneer je ter bestemming gaat aankomen, omdat je reisduur ook op je scherm verschijnt.

Dit zijn er slechts enkele die ik zo voor de vuist weg kan opsommen, maar er is nog veel meer.

Eén nadeeltje: eens je een gps gewent bent ..... is er geen "weg" terug :razz:

Gele
Contacteer:

Bericht door Gele »

BiemeRT schreef:
Eén nadeeltje: eens je een gps gewent bent ..... is er geen "weg" terug :razz:
In mapsource misschien niet maar op het toestel zelf kan je: "Menu- route - Terug naar begin" ingeven.
Afhankelijk of je al dan niet in het begin begonnen bent kan dat dan dienen als "weg terug".

:mrgreen:

:cheers:

't is graag gedaan :twisted:
Gele: wel snel , niet rap
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Gele schreef:
BiemeRT schreef:Eén nadeeltje: eens je een gps gewent bent ..... is er geen "weg" terug :razz:
In mapsource misschien niet maar op het toestel zelf kan je: "Menu- route - Terug naar begin" ingeven.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Goe bezig Gele :wink:

Dirk_R

Bericht door Dirk_R »

Bedankt voor deze lezing. Voor iemand met ervaring een rare vraag, ik heb toch al veel gekkere vragen gelezen op het forum. Als ik er ene heb zal ik mij melden met nog veel meer vragen.

GRTZ.
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Dirk_R schreef:Bedankt voor deze lezing. Voor iemand met ervaring een rare vraag, ik heb toch al veel gekkere vragen gelezen op het forum. Als ik er ene heb zal ik mij melden met nog veel meer vragen.
Zeker doen, jong, want je ziet ook "rare" vragen worden hier beantwoord, hé :wink: :lol:

NickSmolly

Op zoek naar GPS

Bericht door NickSmolly »

Hallo,

Ik ben ook aan het nadenken om een GPS te kopen.

Ik vertrek op 17/9/07 op een 4-daagse trip naar het Zwarte Woud in Duitsland.

Tot nu toe heb ik mijn routes steeds zelf gemaakt met kaarten.

Nu heb ik op het forum al wel wat gelezen, maar ben er nog niet helemaal uit.

Ik zou mijn keuze willen beperken tot een TomTom Rider (Europese versie) en een Garmin Zumo. Bij mijn BMW dealer hebben ze alleen de Garmin en die kost daar 100 euro meer dan in een electrozaak. Hoe komt dat ?

Ik weet dat er voor een tegenstanders zijn van de 2 merken, maar kunnen er toch wat reacties komen, wat voor en nadelen zijn van elke versie.

Ik heb ook al wat op het internet gekeken op de sites van de beide merken, maar daar wordt natuurlijk niet gesproken over de nadelen.

Zijn de beide GPS'en makkelijk te plaatsen.

Ik bezit een R1200 GS.

Bye bye
LOVE BMW AUTO EN MOTOR
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Bezit beide toestellen (privé en werk mix situatie). Beiden hebben voor- en nadelen. Beide zijn even gemakkelijk of moeilijk te plaatsen, ze hebben allebei een ram mount in de doos (dezelfde).

Wat de werking betreft, lees eens een en ander na op mijn site. Beide toestellen worden daar uitvoerig besproken. Ook nu weer voor- en nadelen voor elk toestel.

Ik kan in iemand's plaats nooit een antwoord geven, en van één van de twee zeggen "dat is 'm" doe ik ook niet graag want ze werken alletwee goed en doen wat van hen verlangt wordt.

Dus zal je zelf moeten afwegen wat voor jezelf de doorslag geeft, extra's zoals een mp3 speler, snelheid van berekeningen, bluetooth module, afin, het ene pakket is beter in het een, het andere heeft dan weer andere voordelen.

De prijzen liggen nu dichter bij elkaar.
Succes met je zoektocht
WimLT
Contacteer:

Re: Op zoek naar GPS

Bericht door WimLT »

NickSmolly schreef:maar kunnen er toch wat reacties komen, wat voor en nadelen zijn van elke versie.
't Ja, zoals PVDK al zei is die keuze volledig persoonlijk.

Voor mij is het TomTom om verschillende redenen:

Het gebruiksgemak is véél groter gewoon omdat het simpeler is. Minder mogelijkheden zeggen de Garmingebruikers dan, maar wie heeft er in godsnaam EN een auto/motor, EN een boot, EN een vliegtuig. Door die veelheid aan mogelijkheden, komen juist ook de vele problemen. Slechts enkelen kunnen zeggen dat ze de Mapsource software en hun Garmin toestel kennen omdat ze zich er bijna dagelijks in verdiepen, want de overgrote meerderheid zit te knoeien dat het een lieve lust is. Sla het GPS-forum er maar eens op na :roll:

De prijs van TomTom ligt nog altijd een stuk lager, al is Garmin de laatste tijd sterk gedaald, min of meer gedwongen uiteraard door de steeds hardere concurentiestrijd. Das dus een verdienste van TomTom en niet een gunst van Garmin, hé :mrgreen:

Montage mogelijkheden zijn idd identiek en evengoed 8-)

Routes uitwisselen in de club is momenteel nog iets gemakkelijker omdat de meeste routemakers zelf Garmin gebruiken, maar dat is in sneltempo aan het veranderen en er zal meer en meer van alle twee een route verkrijgbaar zijn gewoon omdat de Tommers in aantal groeien. Trouwens als Garminners onder elkaar uitwisselen is dat ook geen sinecure door alle verschillende versies van kaarten en upgrades die in omloop zijn. Wat schiet er op de duur van dat voordeel dan nog over :shock: Een route gemaakt voor TomTom "past" op alle TomTom's ter wereld ZONDER enig probleem 8-)

Dit is mijn gedacht: "TomTom for ever", maar sebiet ga je ongetwijfeld een heel andere mening krijgen van een Garmingebruiker :lol:

Shulty

Bericht door Shulty »

Als je een toestel gewend bent, is dat meestal het meest gebruiksvriendelijke toestel.

Ik ben er ook van overtuigd, dat het de persoon in kwestie is, die de GPS volledig onder controle moet hebben, en in geval van Garmin ook nog de Mapsource software.

Iedereen die commentaar heeft op een bepaald toestel heeft het doorgaans niet helemaal onder controle.
Er zijn nu éénmaal legio mogelijkheden met een GPS, en dat een TomTom simpeler is in gebruik, dat kan zijn, maar dat neemt niet weg dat er bij Garmin de software "Mapsource" bijgeleverd wordt, en ik vind dat onmisbaar!

M'n vader heeft onlangs een Nüvi van Garmin gekocht, en dit toestel is ook een gewoon A naar B toestel, goed toestel wel, maar niet handig als je zelf routes wil uitstippelen! Net zoals TomTom die geen pc software bijleverd.

Ik download regelmatig routes en maak er ook zelf op de pc (heb er hier een paar honderd!), dus mapsource is als motorrijder onmisbaar, voor mij dan toch :wink:

Ben ondertussen aan m'n derde toestel, en heb nog nooit problemen gekend met Garmin, er zullen altijd wel toestellen zijn die het laten afweten door een productiefout, maar dit heeft niets met gebruiksgemak van het toestel te maken.

Zoals bij alles geldt....oefening baart kunst, en er zijn wel wat mogelijkheden die je niet op één twee drie onder de knie hebt.

Steek je licht ook eens hier op http://www.gps.nl
Daar heb ik veel geleerd!

Grts,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Plaats reactie