GT of niet ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Jos_

GT of niet ?

Bericht door Jos_ »

Ik twijfel thans voor de aankoop van een occassie K1200GT (06). Vind deze een zeer mooie moto.

Nu lees ik op het forum over allerlei problemen met de K1200 S en R zoals kinderziektes, kapotte versnellingscassette's en dergelijke...

Tevens zouden er problemen zijn geweest met het EVO ABS-systeem anno 2006 met gevaarlijke situaties tot gevolg.

Koop ik nu beter een RT met het nieuwe ABS-systeem ?

shoot !!
:-? :-?
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Bedenk dit: op forums lees je alleen over de problemen. Iemand die op-en-top tevreden is over z'n motor hoor je niet .... die rijdt lekker rond.

Een occasion GT uit '06 zal z'n beurten en terugroepacties gehad hebben, waardoor de (meeste) problemen al opgelost zijn, mits die er al geweest zijn.

Bedenk ook: het I-ABS I is een prima remsysteem, dat veilig is. Alleen onder extreme omstandigheden kan het systeem falen. Een normale motorrijder zal niet in deze omstandigheden geraken, tenzij deze bewust worden opgezocht (trainingen met veelvuldig maximaal stoppen, slecht onderhoud, ...).

Maar, ....

... als je je er niet lekker bij voelt, moet je het niet doen. Het zal blijven knagen aan je en elk wissewasje zal dat gevoel alleen maar versterken.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Wulf

Bericht door Wulf »

Ik rijd sedert mei '06 met een GT, ondertussen 25000 km op de teller. Buiten dat mijn zadel werd vervangen heb ik geen enkel probleem gehad.
Ga eens test rijden, maar dan nadien niet komen klagen dat je niks anders meer wil. 8-) :grin:
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
Triker

Bericht door Triker »

Ik twijfelde ook sterk tussen een GT en RT en heb het verstand laten winnen.
De GT was naar mijn mening mooier en draaide soepeler met zijn 4 cil. maar rijd toch veel sportiever dan de RT. Aangezien ik relax op de motor wou zitten had de RT een streepje voor. Ik ben nu zeer blij met mijn keuze en desondanks enkele problemen die onder garantie zijn opgelost is het een kwalitatief hoogstaande motor die enorm goed rijd.
Maar ik blijf de GT mooier vinden :wink:
Meestal koop je met je ogen, als je daaraan denkt bij het aanschaffen maak je zeker de juiste keuze. Trouwens heb ik alle twee eerst getest, ik raad aan dit ook te doen, dit kan vrijblijvend bij elke dealer na afspraak.
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Zoals Pierre RT schreef, zijn de GT en de RT totaal verschillende motoren. (heel) Simpel gesteld: de GT is een toersporter, en de RT een (sport)toerer, waarbij gezegd dient te worden dat de RT wendbaarder is dan een GT (en dus prettiger te rijden op paswegen en dergelijke), en de GT superieure prestaties heeft. Wat het uiterlijk betreft: eerlijk gezegd vind ik geeneen van de twee echte schoonheden :oops: , maar dat is een totaal subjectief, dus irrelevant oordeel. Het enige wat telt zijn je bevindingen tijdens het rijden. Probeer beide motoren proef te rijden, liefst op dezelfde dag in de omstandigheden (met of zonder duo, kleine wegen, grote wegen etc) waarin je nadien zal rijden. Wat de GT betreft, ik heb een 06 en 07 GT gereden, en ben blij dat ik een 07 heb gekocht, omdat ik ook de indruk heb dat de schakelgeluiden bij de 07 minder zijn (en, mijn hoofdreden om voor de GT te kiezen ipv de RT was dat ik reeds een twin had, en de prestaties van een GT op een ander niveau staan (wat niet betekent dat een RT traag zou zijn)). Trouwens, met de gepaste techniek (druk uitoefenen op het schakelpedaal voor het schakelen, de schakelbeweging zo snel mogelijk uitvoeren), valt het schakellawaai op een GT best mee.

:idea: Dus, de vraag is niet of je een RT moet kopen omdat de GT problemen zou hebben, maar, wel, welke motor het best aan jouw vereisten en verwachtingen voldoet. Gelet op de grote verschillen tussen beide motoren, zou het niet zo moeilijk moeten zijn de voor jouw juiste keuze te maken. Succes!
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

K1200GT schreef:Trouwens, met de gepaste techniek (druk uitoefenen op het schakelpedaal voor het schakelen, de schakelbeweging zo snel mogelijk uitvoeren), valt het schakellawaai op een GT best mee.
Dit zgn. pre-load shifting kan wat verhoogde slijtage aan de schakelvorken geven. Probeer eens het volgende:
- van N naar 1: koppeling intrekken en na een seconde of 4 pas naar 1 schakelen.
- van 1 -> 2 -> 3: tijdens versnellen de koppeling slechts een klein stukje intrekken, toerental niet laten vallen en zodra je de koppeling begint in te trekken al opschakelen; gebruik een korte snelle schakelbeweging.
- van 3 -> 4 -> 5 -> 6 is nooit een issue geweest.
Op deze wijze heb je geen pre-load nodig en kun je boterzacht schakelen.

Terugschakelen: met staand gas (gashandle dus niet dicht, maar constant gehouden) zodra de koppeling wordt ingetrokken al naar beneden schakelen. Dit geldt voor 6 -> 5 -> 4 -> 3 -> 2 -> 1. Ook hier een korte snelle schakelbeweging. Zo kun je ook zonder 'klak' terugschakelen.
Groet,
Erwin

K1200GT

Bericht door K1200GT »

®win schreef:
Dit zgn. pre-load shifting kan wat verhoogde slijtage aan de schakelvorken geven. Probeer eens het volgende:
- van N naar 1: koppeling intrekken en na een seconde of 4 pas naar 1 schakelen.
- van 1 -> 2 -> 3: tijdens versnellen de koppeling slechts een klein stukje intrekken, toerental niet laten vallen en zodra je de koppeling begint in te trekken al opschakelen; gebruik een korte snelle schakelbeweging.
- van 3 -> 4 -> 5 -> 6 is nooit een issue geweest.
Op deze wijze heb je geen pre-load nodig en kun je boterzacht schakelen.

Terugschakelen: met staand gas (gashandle dus niet dicht, maar constant gehouden) zodra de koppeling wordt ingetrokken al naar beneden schakelen. Dit geldt voor 6 -> 5 -> 4 -> 3 -> 2 -> 1. Ook hier een korte snelle schakelbeweging. Zo kun je ook zonder 'klak' terugschakelen.
Bedankt ®win, toch weer iets bijgeleerd vandaag (en de dag begint nog maar pas :lol: )
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Jos_

Bericht door Jos_ »

tnx folkes voor jullie bevindingen...

Gelet op het feit dat ik 80 % van mijn moto zal besteden aan woon-werkverkeer neigt het voordeel voor de RT, zeker wat betreft wendbaarheid.
Misschien is de GT ook ietsje duurder in gebruiksonderhoud dan de RT.
Toch blijft die GT een dijk van een motor, met dat vleugje sportiviteit wat een RT wel mist, vind ik.

Zal nog wel enkele slapeloze nachtjes hebben ...
Triker

Bericht door Triker »

Jos_ schreef:tnx folkes voor jullie bevindingen...

Gelet op het feit dat ik 80 % van mijn moto zal besteden aan woon-werkverkeer neigt het voordeel voor de RT, zeker wat betreft wendbaarheid.
Misschien is de GT ook ietsje duurder in gebruiksonderhoud dan de RT.
Toch blijft die GT een dijk van een motor, met dat vleugje sportiviteit wat een RT wel mist, vind ik.

Zal nog wel enkele slapeloze nachtjes hebben ...
Ook de GT zal perfect zijn voor woon werkverkeer, doe zeker eens een
testrit met beiden, het verplicht je niet tot aankoop, kost je niets en je kunt dan nog steeds een model 2006 kopen :wink:
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

PierreRT schreef:Ook de GT zal perfect zijn voor woon werkverkeer...
Ik vind 'm daar in ieder geval prima geschikt voor.
Groet,
Erwin

Livin

Bericht door Livin »

Ik vond het ook moeilijk kiezen tussen de GT en de RT. Uiteindelijk ben ik gevallen voor de looks van de GT.
En ik ben er wreed content van. Woon-werk verkeer Aarschot - Brussel. Valt heel goed mee al had ik misschien wel wat meet windbescherming aan de handen gewenst.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Livin schreef:... al had ik misschien wel wat meet windbescherming aan de handen gewenst.
Wellicht dat Wunderlich nog ooit eens met deze accessoires op de markt komt. Ze stonden iig al tentoongesteld op de beurs van Milaan vorig jaar.

Bescherming voor de voeten:
Afbeelding

En meer handbescherming met wind-deflectoren:
Afbeelding
Groet,
Erwin

Triker

Bericht door Triker »

Livin schreef:Ik vond het ook moeilijk kiezen tussen de GT en de RT. Uiteindelijk ben ik gevallen voor de looks van de GT.
En ik ben er wreed content van. Woon-werk verkeer Aarschot - Brussel. Valt heel goed mee al had ik misschien wel wat meet windbescherming aan de handen gewenst.
Inderdaad, die looks hé :wink:
In mijn achterhoofd heb ik nog steeds spijt niet de GT genomen te hebben alhoewel ik geweldig enthoesiast ben over mijn RT.
Misschien dat ik hem kan wisselen met iemand die liever een RT had, wie weet 8-)
Om dan misschien achteraf te denken, had ik die RT maar gehouden... arrrghhlll :shock:
Laatst gewijzigd door Triker op 30 aug 2007, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Livin schreef:... al had ik misschien wel wat meet windbescherming aan de handen gewenst.
Aeroflow komt overigens binnenkort ook met AeroGuards op de markt:
Afbeelding
Groet,
Erwin

Livin

Bericht door Livin »

Ik had de producten van Wunderlich en Aeroflow al gespot. Mijn voorkeur gaat naar Wunderlich, maar die zijn nog aan het wachten op een homologatie van het product, en dit al sinds eind vorig jaar. Ik hoop dat ze ergens in de herfst te koop zullen zijn. Prijs onbekend.
De Aerogards zijn 180$ tot 200$, respectievelijk voor de lichte en donkere versie.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Steffz1

Re: GT of niet ?

Bericht door Steffz1 »

Jos_ schreef:Ik twijfel thans voor de aankoop van een occassie K1200GT (06). Vind deze een zeer mooie moto.

Nu lees ik op het forum over allerlei problemen met de K1200 S en R zoals kinderziektes, kapotte versnellingscassette's en dergelijke...

Tevens zouden er problemen zijn geweest met het EVO ABS-systeem anno 2006 met gevaarlijke situaties tot gevolg.

Koop ik nu beter een RT met het nieuwe ABS-systeem ?

shoot !!
:-? :-?
Om samen te vatten, als je deze problemen niet hebt is de K1200r - s - gt één van de motoren (ik heb ondertss 8 andere motors gehad waaronder Fireblade, Vfr800, R1 enz) waar ik het liefst mee rij.
Er zijn inderdaad verschillende problemen mee waar ik ook al last van gehad heb (motormanagement - cardan stuk) en GUIDOVIV bvb nu nog hebben met de cardan. Motor is bij hen voor de 2e maal stuk gegaan net als ze op motorvakantie zijn in het buitenland => this sucks :cry:
Vanwege deze reden zal ik bvb nog niet zeggen voor mij geen BMW meer maar zal ik bij de volgende aankoop zeker voor een 4-jarige garantieperiode opteren bijbetalen dus. Nu opteer ik zelfs om mijn K1200 te verkopen op het einde van deze periode ttz einde december van dit jaar en dit vind ik persoonlijk wel vrij erg => je motor moeten verkopen omdat je zware kosten vreest.

mvg

Stef
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

®win schreef:Bedenk dit: op forums lees je alleen over de problemen. Iemand die op-en-top tevreden is over z'n motor hoor je niet .... die rijdt lekker rond.

Een occasion GT uit '06 zal z'n beurten en terugroepacties gehad hebben, waardoor de (meeste) problemen al opgelost zijn, mits die er al geweest zijn.

Bedenk ook: het I-ABS I is een prima remsysteem, dat veilig is. Alleen onder extreme omstandigheden kan het systeem falen. Een normale motorrijder zal niet in deze omstandigheden geraken, tenzij deze bewust worden opgezocht (trainingen met veelvuldig maximaal stoppen, slecht onderhoud, ...).

Maar, ....

... als je je er niet lekker bij voelt, moet je het niet doen. Het zal blijven knagen aan je en elk wissewasje zal dat gevoel alleen maar versterken.
Hier ben ik niet mee akkoord, niet iedereen doet zoveel kilometers dat die persé al deze problemen heeft of zou gehad hebben. Mijn cardan heeft de eerste maal problemen gegeven rond 40.000 km.

mvg

Stef
Jos_

Bericht door Jos_ »

De kogel is door de kerk...

uiteindelijk heb ik beslist voor een bompa-motor :bigsmurf: :elephant: :pig:

(haha, welke reakties ga ik nu krijgen...)

zowel de GT als de RT lagen voor mij in de markt, toch mijn verstand heeft het gehaald van mijn hart ...

Beemers, bedankt voor jullie reakties !!

:salut:
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Jos_ schreef:uiteindelijk heb ik beslist voor een bompa-motor :bigsmurf: :elephant: :pig:
:-? Wazzda?
Groet,
Erwin

JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ik schat nen RT... :study:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Jos_

Bericht door Jos_ »

Jep jep, inderdaad, nen RT...

vandaag eerste 100 km mee gereden, rijdt fantastisch goed, direkt vertrouwen...

Die GT is reeds vergeten :lol:

new beemer on the road !!

:albino: :albino:
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Gefeliciteerd!!! Veel veilige km's ermee.
Groet,
Erwin

Muiseke

Bericht door Muiseke »

Erwin,
Weet jij al ondertussen meer over die wind deflectors??? :shock:
K1200GT (II), R1150RT, R1100RT, K1100LT,Kawa ZZR1200, ....
BMW MC-VL. lid 2354375
MAG lid en MAG-Wegkapitein
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Nee. En ik denk bij Wonderlicht ook niet (meer)....
Groet,
Erwin

Livin

Bericht door Livin »

Muiseke schreef:Erwin,
Weet jij al ondertussen meer over die wind deflectors??? :shock:
Ik heb eerder deze week nog een mail gestuurd naar Wunderlich, maar daatop hebben ze nog niet gereageerd; 'k Zen curieus want dat sleept nu toch al wel een tijdje aan.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Plaats reactie