Zoals Pierre RT schreef, zijn de GT en de RT totaal verschillende motoren. (heel) Simpel gesteld: de GT is een toersporter, en de RT een (sport)toerer, waarbij gezegd dient te worden dat de RT wendbaarder is dan een GT (en dus prettiger te rijden op paswegen en dergelijke), en de GT superieure prestaties heeft. Wat het uiterlijk betreft: eerlijk gezegd vind ik geeneen van de twee echte schoonheden

, maar dat is een totaal subjectief, dus irrelevant oordeel. Het enige wat telt zijn je bevindingen tijdens het rijden. Probeer beide motoren proef te rijden, liefst op dezelfde dag in de omstandigheden (met of zonder duo, kleine wegen, grote wegen etc) waarin je nadien zal rijden. Wat de GT betreft, ik heb een 06 en 07 GT gereden, en ben blij dat ik een 07 heb gekocht, omdat ik ook de indruk heb dat de schakelgeluiden bij de 07 minder zijn (en, mijn hoofdreden om voor de GT te kiezen ipv de RT was dat ik reeds een twin had, en de prestaties van een GT op een ander niveau staan (wat niet betekent dat een RT traag zou zijn)). Trouwens, met de gepaste techniek (druk uitoefenen op het schakelpedaal voor het schakelen, de schakelbeweging zo snel mogelijk uitvoeren), valt het schakellawaai op een GT best mee.

Dus, de vraag is niet of je een RT moet kopen omdat de GT problemen
zou hebben, maar, wel, welke motor het best aan jouw vereisten en verwachtingen voldoet. Gelet op de grote verschillen tussen beide motoren, zou het niet zo moeilijk moeten zijn de voor jouw juiste keuze te maken. Succes!
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF

, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL