Olieverbruik
Moderator: GVN
Olieverbruik
Nog 7000 Km voor het grote onderhoud op 80000 Km, maar maak me een beetje zorgen... Mijn uitlaat rookt nogal (zeggen mijn achterliggers), en ik verbruik best wel wat olie (circa 1l per 2500 km)... alle olien zijn nog maar net ververst, en ook het peil houd ik minutieus in de gaten... Iemand enig idee hoe te verhelpen of wat er kan schelen?
K1100LT SE '94 Nr 0509 - 73K km - TTR2nd Ed
ook de mijne verbruikt olie, 1 halve liter per 1.000 km. Volgens kennissen, die allemaal oudere K1100, K75 e.d. rijden is dat geen enkel probleem, het schijnt zelfs normaal te zijn.
Zij reden vroeger beroepsmatig op K75, K100 en K1100. Die werden nieuw gekocht en bij ca. 100.000 km vervangen, deze gebruikten ook van het begin af aan olie.
Zij reden vroeger beroepsmatig op K75, K100 en K1100. Die werden nieuw gekocht en bij ca. 100.000 km vervangen, deze gebruikten ook van het begin af aan olie.
2007 - 2012 K1100 LT/se #0012 5-'94 >123.123 km | 2012 - heden R1200 GS | lid BMW MC VL

-
the riding man
Verbruiken, met rook uit de uitlaat?KLT-SE schreef:ook de mijne verbruikt olie, 1 halve liter per 1.000 km. Volgens kennissen, die allemaal oudere K1100, K75 e.d. rijden is dat geen enkel probleem, het schijnt zelfs normaal te zijn.
de mijne (ook 2003) heeft daar wel last van. als die een weekje op de zijpikkel gestaan heeft komt er een wel wat rook uit als ik hem start. even later is dat gedaan.the riding man schreef:mijne k1200gt 2003 zijn olieverbruik is verwaarloosbaar. Op 5000km is het oliepijl van int midden van het glaasje, naar enkele milimeters onder het midden gezakt. Tis hoogstens een scheut dus. Ik zet mijne moto altijd op zijne zijpikkel en hij blijkt daar gene last van te hebben.
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
-
the riding man
mijne heeft nog nooit langer dan 2dagen aan een stuk stilgestaan dus zou het niet weten wat hij doet na een week op de zijpikkel. Ik rij zo goed als dagelijks met de moto, tis dan ook mijn enigste vervoermiddel dat ik voor handen heb.ferre10 schreef:de mijne (ook 2003) heeft daar wel last van. als die een weekje op de zijpikkel gestaan heeft komt er een wel wat rook uit als ik hem start. even later is dat gedaan.the riding man schreef:mijne k1200gt 2003 zijn olieverbruik is verwaarloosbaar. Op 5000km is het oliepijl van int midden van het glaasje, naar enkele milimeters onder het midden gezakt. Tis hoogstens een scheut dus. Ik zet mijne moto altijd op zijne zijpikkel en hij blijkt daar gene last van te hebben.
ferre
Re: olieverbruik
van zestienkleps K100/K1100's is olieverbruik is een bekend verschijnsel, vooral bij volsynthetische olie
BMW hanteert voor deze motoren een ruime marge en dat van K11LT-SE valt ook nog ruim binnen de norm (tot 1L/1000km)
het is niet zo dat een zestienkleps K100/K1100 per definitie olie verbruikt. De ene wel en den ander niet; het is goed te ruiken wanneer u er achter rijdt
vaak wordt geadviseerd eerst het olieverbruik bij minerale olie te testen. Niet zelden is het olieverbruik dan over.
een rokende uitlaat na gebruik van de zijpikkel is vooral bekend van vroege K75/K100's
BMW hanteert voor deze motoren een ruime marge en dat van K11LT-SE valt ook nog ruim binnen de norm (tot 1L/1000km)
het is niet zo dat een zestienkleps K100/K1100 per definitie olie verbruikt. De ene wel en den ander niet; het is goed te ruiken wanneer u er achter rijdt
vaak wordt geadviseerd eerst het olieverbruik bij minerale olie te testen. Niet zelden is het olieverbruik dan over.
een rokende uitlaat na gebruik van de zijpikkel is vooral bekend van vroege K75/K100's
Bij een '94 zou het roken door op de zijpikkel te zetten niet meer mogen voorkomen, problemen waren toen al jaren opgelost. En zelfs als dat de oorzaak is, dan duurt dat telkens maar heel even.
Zoals hierboven reeds aangehaald, geen full syntetic gebruiken. En als ie het dan nog doet, dan kan er inderdaad een segment/schraapveer op de zuiger kapot zijn, of slijtage op de klepgeleiders.
Je hebt een afspraak gemaakt voor die "ringen"
Laat ze dan toch eerst maar een prijsbestekje maken, je gaat nogal verschieten
Een goed ingereden K, die met koude motor niet afgebeuld wordt, verbruikt van nature niet abnormaal veel olie. En twee liter op 5000 km vind ik wel veel. Maar voor de prijs van een herstelling koop je een vat olie van 200 liter, en van de rest geeft je dan een grote K-party. Ik kom alvast
Zoals hierboven reeds aangehaald, geen full syntetic gebruiken. En als ie het dan nog doet, dan kan er inderdaad een segment/schraapveer op de zuiger kapot zijn, of slijtage op de klepgeleiders.
Je hebt een afspraak gemaakt voor die "ringen"
Een goed ingereden K, die met koude motor niet afgebeuld wordt, verbruikt van nature niet abnormaal veel olie. En twee liter op 5000 km vind ik wel veel. Maar voor de prijs van een herstelling koop je een vat olie van 200 liter, en van de rest geeft je dan een grote K-party. Ik kom alvast
Mike GT
[/quote]dan ben jij een gelukkig mens als je daar dagelijks mee kan rijdenthe riding man schreef:mijne heeft nog nooit langer dan 2dagen aan een stuk stilgestaan dus zou het niet weten wat hij doet na een week op de zijpikkel. Ik rij zo goed als dagelijks met de moto, tis dan ook mijn enigste vervoermiddel dat ik voor handen heb.ferre10 schreef:de mijne (ook 2003) heeft daar wel last van. als die een weekje op de zijpikkel gestaan heeft komt er een wel wat rook uit als ik hem start. even later is dat gedaan.the riding man schreef:mijne k1200gt 2003 zijn olieverbruik is verwaarloosbaar. Op 5000km is het oliepijl van int midden van het glaasje, naar enkele milimeters onder het midden gezakt. Tis hoogstens een scheut dus. Ik zet mijne moto altijd op zijne zijpikkel en hij blijkt daar gene last van te hebben.
ferre
@Werner
Bij mij komt er rook uit de auspuff als je volaan optrekt tot aan 't rode gebied op de toerenteller. Aan deachterzijde van de uitlaat zit bruin-zwarte aanslag, die moeilijk te verwijderen is.
Wat de motoren betreft waar vrienden van mij vroeger beroepsmatig op reden weet ik alleen maar dat daar hard mee gereden werd.
Bij mij komt er rook uit de auspuff als je volaan optrekt tot aan 't rode gebied op de toerenteller. Aan deachterzijde van de uitlaat zit bruin-zwarte aanslag, die moeilijk te verwijderen is.
Wat de motoren betreft waar vrienden van mij vroeger beroepsmatig op reden weet ik alleen maar dat daar hard mee gereden werd.
2007 - 2012 K1100 LT/se #0012 5-'94 >123.123 km | 2012 - heden R1200 GS | lid BMW MC VL

Ondertussen is de compressie gemeten, en lijkt er met de schraapveren toch niks mis te zijn. De kit tussen blok en deksel bleek wel los te zitten, waardoor er via die weg vermoedelijk wel wat olie gelekt is en het deksel vervangen wordt (niet echt groen, hé
)... Verder is K-atie in prima gezondheid... Tuffen maar !!
Verder nog eindgewichtekes op stuur, nieuwe remblokskes, koelvloeistof, olie, enz... voo 397€... valt me erg mee... had al visioenen van een factuur van om en bij de 750€
Verder nog eindgewichtekes op stuur, nieuwe remblokskes, koelvloeistof, olie, enz... voo 397€... valt me erg mee... had al visioenen van een factuur van om en bij de 750€
nee, want zijn cilinders staan nu gewoon dwars in't frame, zoals bij de japanners. En de cilinderkop staat hoger dan het carter, in tegenstelling tot de oude GT, waar de motor in de lengte van het frame ligt, en waar wat olie van het carter de cilinderkop kan in lopen.sman schreef:is de nieuwe GT (2007) hier ook gevoelig voor?
K100 RS 16v
eerst motor stilleggen, als't kan een klein minuutje recht houden, zodat olie terug in de carter kan lopen. En dan pas op zijpikkel. Minder kans op roken dan, maar volledig verdwijnen zal het soms nooit doen...
Heb ooit eens een K75 in't centrum van Halle een volledig terras weten te vergassen...precies een stoomtrein, rap gemaakt dat we weg waren
Heb ooit eens een K75 in't centrum van Halle een volledig terras weten te vergassen...precies een stoomtrein, rap gemaakt dat we weg waren
K100 RS 16v
-
John
- Contacteer:
Ik heb ooit eens hetzelfde meegemaakt in de Ardennen. Was daar bij kennissen blijven overnachten die een terras uitbaten. Had een K100RT van Bornem mee gekregen voor een proefrit bij een verlengt weekend. Smorgens dat ding gestart met al aardig wat volk (klanten) op het terras die een pannekoekske kwamen eten. Als ik zeg dat je geen 5meter ver meer zag overdrijf ik niet hé!jerre schreef:eerst motor stilleggen, als't kan een klein minuutje recht houden, zodat olie terug in de carter kan lopen. En dan pas op zijpikkel. Minder kans op roken dan, maar volledig verdwijnen zal het soms nooit doen...