Uitvallen remmen R1150RT

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

flikske78

Uitvallen remmen R1150RT

Bericht door flikske78 »

Hallo collega motards,

Ik rijdt sinds een jaar met een tweedehands r1150rt van 2005. Intussen heeft ie 21500 km op de teller. (bij aankoop 3000). Afgelopen midweek even een toertje gaan maken in de Vogezen. Alles heel goed verlopen, op één haarspeldbocht na dan. We waren vlot een afdaling aan het maken (redelijk sportief, doch niet gek) toen plots de remservo van de motor uitviel vlak voor een haarspeldbocht. Was dat even krap zeg!!! :-? Onmiddellijk ging het lampje van de abs flikkeren. Dus ik gestopt aan de kant en gekeken naar de remvloeistof. Alles in orde!. Opnieuw gestart en het probleem was opgelost. Voorzichtig verder gereden, en sindsdien doet hij het terug. Mijn vertrouwen in het systeem is echter toch serieus geslonken. Moest ik niet met de nodige reserves gereden heb, was ik er immers waarschijnlijk nu niet meer. Enkele luttele meters verder dan de haarspeldbocht was er immer niets als veel lucht en diepgang (en geen vangrail).
Thuis heel de moto opengegooid. Op dit forum las ik immers dat er onder de tank nog een reservoir zat. Bij nader onderzoek bleek hier echter niets te zitten.
Mijn vraag nu. Wat kan je eraan doen om dit in de toekomst te voorkomen???? Ik wens immers zeker te zijn van mijn remmen. Op een motor van deze prijsklasse lijkt me dit toch niet teveel gevraagd!!!

Verder is dit de fijnste motor die ik tot nog toe had. Echt super. :lol:
Harald

Bericht door Harald »

Onze 2 Rt's op het werk hebben net hetzelfde gehad.
Heb zo ééns een noodstop moeten maken op de Brusselse ring
tegen 160 of 170 Km/h
Zwaailampen en sirene helpen dus niet om tot stilstand te komen.

Ik kon het meestal oplossen door effe de koppeling te trekken en tussengas te geven.
De rembekrachtiger deed dan terug zijn werk.

Ga naar de daeler en laat heel de boel is aan de computer hangen. dan lezen ze dat wel uit.

Let wel, als je zonder rembekrachtiger zit, rem je wel nog.
Alleen gaat uw remafstand wat langer zijn en zul je wat harder moeten knijpen om tot stilstand te komen. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Volgens mij komt dat door de electronische rembekrachtiging.

Bij intensief gebruik vraagt die zoveel van de batterij/alternator dat die onder een bepaalde spanning gaan zakken en het boeltje op den duur niet genoeg "jus" meer heeft.

Zou ook kunnen verklaren waarom het na een stukske rustiger aan gewoon terug werkt :-?
mort
Contacteer:

Bericht door mort »

JohanDB schreef:Volgens mij komt dat door de electronische rembekrachtiging.

Bij intensief gebruik vraagt die zoveel van de batterij/alternator dat die onder een bepaalde spanning gaan zakken en het boeltje op den duur niet genoeg "jus" meer heeft.

Zou ook kunnen verklaren waarom het na een stukske rustiger aan gewoon terug werkt :-?
ook mijn gedacht :-o
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
flikske78

Bericht door flikske78 »

Jep,

Vandaag heeft ie het weer meerdere keren gedaan. Ik heb juist de dealer gebeld. Deze vroeg eerst of de batterij nog goed was. Volgens mij nog behoorlijk, doch zal hem maar binnen brengen. Nu maar hopen dat het enkel dat is he.

Vervangmotor kost 20 euro per dag. En maar hopen dat ie snel klaar is dan.
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Het enige wat ze gaan doen is even je remlichtschakelaars schoonmaken en de achterste remlichtschakelaar afstellen. Daar kun je gewoon op wachten en het zou netjes zijn als de dealer zegt "service".
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Harald

Bericht door Harald »

flikske78 schreef:Jep,

Vandaag heeft ie het weer meerdere keren gedaan. Ik heb juist de dealer gebeld. Deze vroeg eerst of de batterij nog goed was. .
Dat was bij mijn dienstfiets ook zo
flikske78 schreef: Volgens mij nog behoorlijk, doch zal hem maar binnen brengen. Nu maar hopen dat het enkel dat is he..
Batterij werd bij mij vervangen.
Na enige tijd ook de secundaire batterij =zwaailampen , boordadio enz.

Uiteindelijk de de rem-unit vervangen.
Moet zeggen dat er sinds dan geen problemen meer geweest zijn.
flikske78

Bericht door flikske78 »

Heel het remsysteem vervangen hoop ik dat bij mij niet aan de orde is. De motor is immers reeds buiten garantie en nooit eerder bij die dealer geweest. Ik kocht hem tweedehands en deed tot noch toe zelf het onderhoud. (Technieker van opleiding)
Heeft iemand enig iedee wat zo'n remsysteem vervangen kost???? :-?
Harald

Bericht door Harald »

flikske78 schreef:Heeft iemand enig iedee wat zo'n remsysteem vervangen kost???? :-?
Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar heb me laten wijs maken
dat het 2.000€ kost.
Ik dacht zelfs zonder plaatsingskosten.

Maar ik hoop dat uw motor een ander probleempje heeft.

Ik kan het maar niet snappen dat een motor ( BMW dan nog wel )
zonder rembekrachtiging zou vallen wanneer de batterij het plots begeeft.
En dan nog bij draaiende motor.
Is levensgevaarlijk , ik heb er lten mee rondrijden en kan het dus weten.
Mijn tikker is meermaals overgeslagen bij zo'n situatie.

Hou ons op de hoogte "Flikske 78"
ik duim alvast voor de goedkoopste en definitieve oplossing :salut:
flikske78

Bericht door flikske78 »

Ik ga vandaag langs bij de dealer.

Maar inderdaad, het feit dat zij al onmiddellijk op die batterij hameren doet mij toch een beetje nadenken.
Ik zou het ook heel straf vinden als dat het probleem zou zijn. Ik heb nergens anders elektrische problemen, noch met starten, noch bij stationair draaien met alle lichten (incl. mistlichten)op. Indien de batterij zwak zou zijn moet je hier toch ook al iets van merken. Ik heb zelfs bij belasting het voltage aan stationair toerental gemeten. Met alle lichten aan meet ik op de polen nog 13.45 volt. Lijkt mij ruim voldoende.
Zelfs als ik dan de remhendel indruk blijft dit ongeveer hetzelfde.
Mijn inziens is het dus de batterij al niet, maar ja we zullen wel zien he...??

Weet er iemand hoe je zo'n systeem kan ontluchten??
Het zelfde geld is dat gewoon het probleem, ergens een luchtbel die onder bepaalde helling in de hoofdrempomp komt, waardoor er een storing gedetecteerd wordt door het systeem???

Alle reactie zijn alleszins welkom.
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

In Duitsland is destijds zo iemand verongelukt. Iedereen (ter wereld) in het bezit van een motor met dat systeem (ik o.a.) kreeg toen een extra blaadje bij zijn handleiding stellende dat bij "abnormaal gebruik" het systeem kon uitvallen. Een soort ex post exoneratieclausule voor BMW dus. Het blijven clevere kerels.

"Abnormaal gebruik" is een - uiteraard - erg rekbaar en subjectief te interpreteren begrip.

BMW zag de bui ook hangen en heeft toen geïnvesteerd in een systeem dat niet meer afhankelijk is van elektrisch aangestuurde servo'tjes.

Mijn R1200RT '07 remt nu normaal, zonder gepiep (enkel soms wat "krekelgeluiden") met met evenveel remkracht, ook als de motor uitstaat. En ik voel me daar eerlijk gezegd ook veiliger bij.

Zelf heb ik met mijn R1150RT nooit problemen gehad met dat bekrachtigd systeem en je hoort er ook weining over. Het zal dus wel eerder exeptioneel zijn (maar als jij net die uitzondering bent... :shock: ).

Trouwens, de meeste auto's hebben ook zo'n bekrachtigd systeem.
Laatst gewijzigd door GVN op 28 sep 2007, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
asterix
Contacteer:

Bericht door asterix »

Mijn R1150RT ABS heeft de nare eigenschap op bij hobbelige weg (korte, kleine putjes is genoet) of dikke dwarsstrepen op de rijbaan (die ze soms plaatsen bij het naderen van een rond punt om je de indruk te geven dat je versneld) de reageren door de rem effe los te laten.
Met als gevolg dat ik plots ongecontroleerd voorwaarts schiet. Niet te kort achter een voorligger rijden is de boodschap dan.
J
Contacteer:

Bericht door J »

Ja hou ons zeker op de hoogte, mijn vrouw rijd nu ook met zo'n rembekrachtiger, mag er niet aan denken dat die eens dienst weigert, de moto zal rap buiten staan dan.

J
flikske78

Bericht door flikske78 »

Intussen in een oud bericht over dit onderwerp ook nog gelezen dat het eventueel aan lucht kan liggen. Daarin wordt tevens aangehaald dat de daeler het systeem ontlucht heeft en dat het daarna verholpen was. Soit, ik ben nu naar de daeler.

By the way, weet iemand iets nuttigs te vertellen over BMW Motorhuis Hasselt?? Goed, duur, .... ?? Ik ga er immers voor de eerste maal met de motor naartoe... Ik ben benieuwd???
RBee

Bericht door RBee »

gvn schreef: Trouwens, de meeste auto's hebben ook zo'n bekrachtigd systeem.
Is niet elektrisch.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
flikske78

Bericht door flikske78 »

Jawel Rbee,

Intussen zijn ook bij de autos die dingen meer en meer elektrisch hoor. Vroeger ging dat door het vacuum in de carburator (bij naft) en door een mechanische vacuumpomp (bij een diesel). Tegenwoordig echter meer en meer elektrisch.

Soit, intussen bij BMW hasselt geweest. Juist toen ik bij hen aan de deur stopte deed ie het weer. T'is te zeggen, hij deed het weer niet meer. Lampjes flikkerden en weg servo. De technieker heeft hem uitgelezen en nagezien. Volgens hem gaf de computer als foutmelding "hoofdremcilinder in pomp stuk". Althans die foutmelding heeft de computer van de tuf enkele keren geregistreerd. Om juist te zijn 5 keren. :cry:
Terwijl de verkoper precies nog niet dadelijk het slechte nieuws wou vertellen en nog bleef hameren op het feit dat in het slechtste geval zo zou zijn, zag ik onmiddelijk aan het betrokken gezicht van de technieker dat die slecht nieuws had.
Uiteindelijk is de conclusie: 1500 euro zonder plaatsingskosten.
Even slikken. :oops:
Dan koop je eens een jonge okkazie om de eerste tijd zeker te zijn dat je er weer tegenaan kan. Een jaartje rijden en je kan alweer gaan investeren. :-x

Ik wacht echter nog even af. Op dit forum en andere nog maar wat opzoeken. Indien goeie tips, altijd welkom hoor :!:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

asterix schreef:Mijn R1150RT ABS heeft de nare eigenschap op bij hobbelige weg (korte, kleine putjes is genoet) of dikke dwarsstrepen op de rijbaan (die ze soms plaatsen bij het naderen van een rond punt om je de indruk te geven dat je versneld) de reageren door de rem effe los te laten.
Met als gevolg dat ik plots ongecontroleerd voorwaarts schiet. Niet te kort achter een voorligger rijden is de boodschap dan.
Het teken dat uw abs niet in functie is getreden... maw..; je remt wel, maar niet met je abs in werking.

ABS begint pas te werken bij HEVIG remmen... Bij niet hevig remmen dus geen abs.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
RBee

Bericht door RBee »

Loop weer achter. :oops:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Obiwan

Bericht door Obiwan »

JH. schreef:
asterix schreef:Mijn R1150RT ABS heeft de nare eigenschap op bij hobbelige weg (korte, kleine putjes is genoeg) of dikke dwarsstrepen op de rijbaan (die ze soms plaatsen bij het naderen van een rond punt om je de indruk te geven dat je versneld) de reageren door de rem effe los te laten.
Het teken dat uw abs niet in functie is getreden... maw..; je remt wel, maar niet met je abs in werking.

ABS begint pas te werken bij HEVIG remmen... Bij niet hevig remmen dus geen abs.[/quote]

Sorry hoor JH, maar wat Asterix beschrijft is JUIST het (ongewenst) in werking treden van het ABS systeem. HEVIG remmen staat totaal los van het in werking treden van het ABS. Het is de ondergrond/grip die bepaalt of het ABS in werking treed of niet. De "klacht" is voor een groot deel te verhelpen door de vering juist af te stellen of vervangingsveren te monteren (mijn voorkeur Hyperpro). Hierdoor blijft het wegcontact langer behouden en "denkt" het ABS systeem minder snel dat het wiel blokkeert.
Ik ben een alpinist.
dejos

Bericht door dejos »

Vandaag hetzelfde voorgehad , waarschuwingsdriehoekje van ABS brand en het andere lampje flikkert redelijk snel . Motor stilgelegt en opnieuw gestart , storing eventjes weg en daarna weer storing .Vanavond na m'n shift werken ,naar huis , en niets meer gemerkt van storing. Volgens handleiding te weinig olie in reservoir. k'Zie nergens een spoor van olieverlies ,dus het reservoir kan dan toch alleen maar in peil zakken als de remblokjes versleten zijn. :?:
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
omega9

Bericht door omega9 »

Heb dit ook gehad. Nieuwe remblokken en alles terug ok
flikske78

Bericht door flikske78 »

Het probleem staat volgens mij volledig los van her remvloeistofniveau, alhoewel dit hetzelfde resultaat kan geven. Bij mij is het dat probleem alleszins niet. Intussen is er alweer heel wat in gebeurd.
Even een update:
-Ben bij BMW hasselt geweest. Daar werd dus gezegd dat de hoofremcilinderpompdinges... stuk is en dat die vervangen dient te worden. Kostprijs zonder plaatsen 1500 euro. Ja 1500 euro en niet 150 euro!!!! :-? Echter indien ik de motor bij hun gekocht zou hebben en het dus geen ingevoerd exemplaar zou zijn van Duitsland, zou men mij wel kunnen helpen. De invoerder van België zou immers een speciale "pot" centen hebben om dit soort zaken toch nog onder garantie te maken. Die pot zou echter enkel nationaal van toepassing zijn en dus niet op een van oorsprong Duitse fiets. Ik heb hierop gezegd: Duitsland of België, het produkt is toch van BMW en ik ben toch bij een Bmw daeler he. Dus zou het toch mogelijk moeten zijn. Niet dus volgens Bmw Hasselt.

Conclusie: Ik geloof er niks van en ga voor een tweede mening. Bmw Meeusen in Meerhout gebeld en de situatie volledig uitgelegd. Deze zeggen mij al een heel ander verhaal.
Duits of Belgisch is geen verschil voor hun zo blijkt.
Wel wil hij dat ik de motor eerst binnen breng, zij een volledige checkup doen en dan zal hij een tussenkomst van Bmw vragen. Wel gaat die tussenkomst volgens hen nooit 100% zijn en de werkuren heb ik zowieso aan mijn broek. Op wat prijs het zal neerkomen kunnen ze mij dus niet met zekerheid zeggen. Ik gok dan maar op 50% tussenkomst en werkuren, dus 1000euro???? :-? T'is al minder, maar misschien kan ik toch nog minder en met zekerheid van de prijs op voorhand.

Derde opinie dus. Ditmaal gebeld naar iemand die niet officieel dealer is maar wel zelfstandig aan motoren werkt en vele jaren ervaring heeft opgedaan bij BMW Nederland. Hij woont in Bocholt en ben aan zijn adres gekomen via een collega.
Ik leg hem mijn geval uit. Onmiddellijk klinkt de man redelijk opgejaagd. Als ik me goed herinner kwam er zelfs meermaals een vloek aan te pas over BMW motorhuis Hasselt. Ik citeer enkele zinnen: "Zij moeten dit herstellen in garantie. Van Bmw zijn zij dit verplicht. Dit noemt produkt verantwoordelijkheid, die tot 5 jaar kan duren. Op de 1200rt 2007 model is het systeem afgeschaft omdat de TUV keuring in Duitsland het systeem niet meer goedkeurde wegens onveilig omdat het systeem dikwijler faalt".
Ik begin stilaan kwaad te worden op Bmw Hasselt :evil: :twisted:
doch, niet te hard van stapel lopen.
Hij raadt mij alleszins aan om een kwade brief met alle gegevens door te sturen naar de technische dients van de invoerder van België. Hierin expliciet te vermelden dat BMW hasselt weigerde dit te herstellen onder garantie en dan te wachten op hun reactie.

Bij hem was er in het verleden ook al een klant geweest met hetzelfde probleem, die na tussenkomst van Bmw het euvel volledig gratis hersteld kreeg onder verlengde garantie.

Momenteel ga ik dus die brief schrijven en afwachten.
Indien dit laatste verhaal klopt gaan de poppen alleszins nog aan het dansen. :twisted: Wordt vervolgd :!: :!: :!: :!: :!:
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Schellens Jos schreef:Vandaag hetzelfde voorgehad , waarschuwingsdriehoekje van ABS brand en het andere lampje flikkert redelijk snel . Motor stilgelegt en opnieuw gestart , storing eventjes weg en daarna weer storing .Vanavond na m'n shift werken ,naar huis , en niets meer gemerkt van storing. Volgens handleiding te weinig olie in reservoir. k'Zie nergens een spoor van olieverlies ,dus het reservoir kan dan toch alleen maar in peil zakken als de remblokjes versleten zijn. :?:
Ik heb dit een tijdje geleden ook gehad, zie hier. Bij L&C binnengereden, en de conclusie was te weinig olie in de servo of zoiets, kuip eraf want reservoir zit ergens onder de tank, olie bijgevuld, probleem opgelost, 75 euro lichter.

Ik doe dan vorige maand de moto binnen bij mijn eigen garagist, die monteert nieuwe remblokken rondom. Resultaat: het potje dat ze bij L&C gevuld hadden, loopt over.

Blijkbaar beter van de eerste keer nieuwe blokjes monteren dus...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
flikske78

Bericht door flikske78 »

Hey Xantingo,

Bedankt voor de reactie.
Ik had jouw topic echter ook al gelezen.
Naar aanleiding van jouw topic heb ik in eerste instantie zelf al eens de kuip gedemonteerd om op zoek te gaan naar dat vermeende extra reservoir. Echter, na een tijdje sleutelen, niets daarvan kunnen aantreffen onder de tank. Wel staat daar inderdaad de abs unit met de hoofdremcilinder en elektrische pomp. De hele rimram dus.
Ik vermoed echter dat ze bij jouw motor hier het één en ander ontlucht hebben. Ik tref hier inderdaad enkele nippels aan die daar mogelijks voor kunnen dienen.
Waarschijnlijk is bij het vernieuwen van de remblokken daar dan ook geen remvloeistof uitgekomen, maar wel bij het reservoir aan het stuur en/of onder het zijpaneel rechts aan het zadel. Althans dat vermoed ik.
Geef even feedback aub. :wink:

Verder lijkt mij de aanwezigheid van lucht in de hoofdremcilinder nog steeds een mogelijke oorzaak voor het probleem. Het zou immers kunnen dat de elektronica naar aanleiding daarvan eenzelfde foutcode meldt als wanneer de hoofdremcilinder stuk is. Elektronica kan immers nog altijd niet redeneren als een mens en denkt nog altijd in éénekes en nullekes.
Bij de BMW dealer is dan echter snel gezegd dat de hoofdremcilinder stuk is he. Brengt lekker geld in het laadje :!: :!:
Obiwan

Bericht door Obiwan »

De motor zelf uit Duitsland halen want dat is goedkoper.
Zelf het onderhoud doen, want dat is goedkoper.(en dan gedurende de periode dat je het onderhoud doet niet weten hoe je het remsysteem moet ontluchten :-?
Als er problemen zijn gewoon aanspraak maken op het coulancepotje van de Belgische Importeur en moord en brand schreeuwen.

Sorry hoor :shock:
Ik ben een alpinist.
Plaats reactie