SCHAKELEN met RT
Moderator: GVN
SCHAKELEN met RT
Kweeniemeer (:oops:) wie de tip gaf maar het werkt wel ; alvast spanning opbouwen door tegen onderkant van schakelpedaal te duwen en em dan in de versnelling laten springen bij opschakelen : veeel stiller, waarvoor dank...
bestaat er zo ook een truukske voor bij terugschakelen ?
bestaat er zo ook een truukske voor bij terugschakelen ?
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
-
bmwfreakske
-
misterbean
Het lawaai zijn mechanische geluiden en da komt omdat de tandwielen in de versnellingbak rechte vertandingen zijn.
Bij de nieuwwe Rt zijn deze vertandingen schuin waardoor de mechanische geluiden minder hoorbaar zijn en iets soepelder schakelen is.Of is dit nie juust ?
Greetz misterbean
Bij de nieuwwe Rt zijn deze vertandingen schuin waardoor de mechanische geluiden minder hoorbaar zijn en iets soepelder schakelen is.Of is dit nie juust ?
Greetz misterbean
Motorijden is geen ontspanning maar een inspanning.
punt !
bij mij is het nu na 26K km ook al een heel pak minder ... ofwel let ik er gewoon niet meer op
hij schakelt correct en vlot (behalve die eerste met ne koude motor maar daar zijn andere simpele trukjes voor ... even vooruit of achteruit duwen en hopla) en zolang ie dat doet, geen nood aan "complexe alternatieven"
bij mij is het nu na 26K km ook al een heel pak minder ... ofwel let ik er gewoon niet meer op
hij schakelt correct en vlot (behalve die eerste met ne koude motor maar daar zijn andere simpele trukjes voor ... even vooruit of achteruit duwen en hopla) en zolang ie dat doet, geen nood aan "complexe alternatieven"
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
GOLDEN 5 member
-
Nolle
euh , als ik het goed lees dan hebben jullie ook die duidelijk hoorbare "klak" telkens bij het terugschakelen ? het opschakelen verloopt bij mij precies als bij mijn Honda , dus als in de boter
, daar heb ik absoluut geen klagen over ...zelfs het "tussen 2 vitessen zitten" komt niet meer voor , alleen die klak bij het terugschakelen.
v rgr,
v rgr,
Het kan ietwat eenvoudiger bij koude motor : tweemaal achter elkaar snel de koppeling intrekken, en dan schakelen naar eerste. Lukt altijd !Xa4 schreef:...hij schakelt correct en vlot (behalve die eerste met ne koude motor maar daar zijn andere simpele trukjes voor ... even vooruit of achteruit duwen en hopla) en zolang ie dat doet, geen nood aan "complexe alternatieven"
En wat de geluiden betreft : naar eerste schakelen geeft een "kloenk", terugschakelen een "klak".
mvg
Hans

-
Iron Gonzo
ik heb geen kloek en klak, wel klik
bij afschakelen zorg er voor dat uw snelheid en toerental laag zijn.
anders zou je wel eens brokken kunnen krijgen.
en dan krijg je zeker geen kloek en klak.
uw snelheid dus aanpassen (gas lossen) als er zich een aangekondigde vertraging voordoet.
dit doe je natuurlijk met ruim voldoende afstand tenopzichte van het object voor u.(geen kontplakken dus)
dit noemen ze ook defensief rijden
uw snelheid dus aanpassen (gas lossen) als er zich een aangekondigde vertraging voordoet.
dit doe je natuurlijk met ruim voldoende afstand tenopzichte van het object voor u.(geen kontplakken dus)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Nolle
ik heb dit zeker al wel allemaal toegepast maar de de "klak" bij het afschakelen is er altijd.R1100RS schreef:ik heb geen kloek en klak, wel klik
vr gr,
heeeee ik heb da getest deze morgen en idd ... it works ! Nu nog ne keer of 20 testen voor ik heel hard begin te juichenHans schreef:...
Het kan ietwat eenvoudiger bij koude motor : tweemaal achter elkaar snel de koppeling intrekken, en dan schakelen naar eerste. Lukt altijd !![]()
mvg
Hans
thx for the tip !
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
GOLDEN 5 member
-
Iron Gonzo
a ja nog iets.
schakel pas terug naar eerste als de motor bijna stilstaat.
al de rest 2 tot 6 of 5 kan je mee spelen naargelang de wegsituatie zich voor doet
schakel pas terug naar eerste als de motor bijna stilstaat.
al de rest 2 tot 6 of 5 kan je mee spelen naargelang de wegsituatie zich voor doet
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
AdventureQ
amateurke schreef:is da echt van die vroegere slijtage ? dan ga ik leren genieten van die klak, klak bij het schakelenwant een niev bwat zal wel ni voor nix zijn bij BM
![]()
die slijtage-indianen verhalen kloppen alleen als je je voet constant op je schakelpedaal laat staan, of met veel te veel geweld werkt. Zo krijg je elke bak kapot, ook japanse.
dat van rechte en schuine tanden is goed voor in de brochuurkes en aan den toog, de oorzaak van de slechtere schakelbaarheid van bmw bakken ligt ergens anders.
trouwens, die schuine tanden hebben hun duurzaamheid nog niet bewezen, binnen 4 jaar weten we meer
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Ik heb een boekje uit 1932 (!!!) over het leren besturen van een automobiel, de nieuwe verkeersregels EN ... de nieuwste technische ontwikkelingen.AdventureQ schreef:
dat van rechte en schuine tanden is goed voor in de brochuurkes en aan den toog, de oorzaak van de slechtere schakelbaarheid van bmw bakken ligt ergens anders.
trouwens, die schuine tanden hebben hun duurzaamheid nog niet bewezen, binnen 4 jaar weten we meer :wink:
O.a. wordt de synchromesh versnellingsbak beschreven, met: juist, SCHUINE VERTANDING! Een geweldige vooruitgang. 1932 dus.
Rudy
R1150RT (2001)
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Rudy,
Wel niet vergeten dat we spreken over de Synchromesch en syncrho-ringen al sinds lange lange tijd in auto's en dat BMW één van de eersten was met zelfs een gesynchroniseerde achteruit versnelling ! zoals ze ook bij de eersten waren van een 5e versnelling in 1980, bij de E21.
De technologie voor een motorversnellingsbak ligt net iets anders, maar dat het zolang moeten duren heeft voor de nieuwe versnellingsbak werd ontwikkeld... Nu ook een detail, het moet zich nog bewijzen en de andere oudere, "stuggere" "kloenk, klak" versnellingsbak heeft zich bewezen en is duurzaam. Ze hebben nochthans de technologie van de K reeks en de F reeks, want daar schakel je als door boter. Op de F650GS waar ik m'n rijbewijs mee deed had je zelfs moeite om te weten of je nu wel geschakeld had of niet...
Wel niet vergeten dat we spreken over de Synchromesch en syncrho-ringen al sinds lange lange tijd in auto's en dat BMW één van de eersten was met zelfs een gesynchroniseerde achteruit versnelling ! zoals ze ook bij de eersten waren van een 5e versnelling in 1980, bij de E21.
De technologie voor een motorversnellingsbak ligt net iets anders, maar dat het zolang moeten duren heeft voor de nieuwe versnellingsbak werd ontwikkeld... Nu ook een detail, het moet zich nog bewijzen en de andere oudere, "stuggere" "kloenk, klak" versnellingsbak heeft zich bewezen en is duurzaam. Ze hebben nochthans de technologie van de K reeks en de F reeks, want daar schakel je als door boter. Op de F650GS waar ik m'n rijbewijs mee deed had je zelfs moeite om te weten of je nu wel geschakeld had of niet...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

-
Iron Gonzo
de schuine vertanding heeft als doel: minder kloppen van de tandwielen op elkaar.(minder slijtage en breuken)
meer kracht kunnen overzetten.
voor vlotte overschakelen zijn er sycronisatie ringen en tandwielen en bus
de ring zorgt er voor dat er een vertraging optreed tussen de assen.
de syncro tandwielen draaien dan ook trager waardoor de bus over de tandwielen schuift nu draaien alle assen aan gelijke snelheid en wordt er een andere groep tandwielen ingeschakeld.
vroeger verschuifde men de tandwielen over de as.
nu heeft iedere versneling zijn tandwielen groep die appart wordt ingeschakeld.
voor de achteruit is er gewoon een tussen tandwiel bij gestoken(auto)
voor sommige klinkt dit als chinees
ik heb mijn best gedaan om het zo eenvoudigmogelijk uit te leggen.
schakelen maar,
ah ja, dit is een stap die gebeurd iederekeer je schakeld
hoe sneller je schakeld hoe meer er kan kapot gaan.
schakelen doe je dus rustig tenzij je een speciaal ontwikkelde race versnellingsbak hebt
meer kracht kunnen overzetten.
voor vlotte overschakelen zijn er sycronisatie ringen en tandwielen en bus
de ring zorgt er voor dat er een vertraging optreed tussen de assen.
de syncro tandwielen draaien dan ook trager waardoor de bus over de tandwielen schuift nu draaien alle assen aan gelijke snelheid en wordt er een andere groep tandwielen ingeschakeld.
vroeger verschuifde men de tandwielen over de as.
nu heeft iedere versneling zijn tandwielen groep die appart wordt ingeschakeld.
voor de achteruit is er gewoon een tussen tandwiel bij gestoken(auto)
voor sommige klinkt dit als chinees
ik heb mijn best gedaan om het zo eenvoudigmogelijk uit te leggen.
schakelen maar,
ah ja, dit is een stap die gebeurd iederekeer je schakeld
hoe sneller je schakeld hoe meer er kan kapot gaan.
schakelen doe je dus rustig tenzij je een speciaal ontwikkelde race versnellingsbak hebt
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
brit
ik vrees dat ik me hierbij zal moeten aansluiten. mijn vorige brommer was een r1150r my '02 (singlespark dus) met wat véél eigenaars noemen: beruchte belabberde versnellingsbak. ok, bij het schakelen maakte dat ding een hoop lawaai maar ik heb de bak nooit kunnen betrappen op een foutje en ok naar eerste schakelen vergde input van de koppeling maar so what...dat van rechte en schuine tanden is goed voor in de brochuurkes en aan den toog, de oorzaak van de slechtere schakelbaarheid van bmw bakken ligt ergens anders.
trouwens, die schuine tanden hebben hun duurzaamheid nog niet bewezen, binnen 4 jaar weten we meer
nu rijdt ik met een 12gs met een bak met schuine vertandingen waarvan bmw beweert de beste bak te zijn die ze ooit ontworpen hebben. de laatste 3 versnellingen schakelen inderdaad quasi geruisloos en als boter, maar het gebruik maken van de eerste 3 versnellingen is een ramp in vergelijking met mijn vorige bak. kraken dat het een lieve lust is, en hoe sportiever er gereden wordt hoe erger het fenomeen zich voordoet. en foutloos schakelen is er helemaal niet bij. ik had liever gezien dat de laatste 3 versnellingen probs opleverden. daarom hoefde die nieuwe bak niet wat mij betreft.
bovendien: het verschil in goed schakelen tss een 1150 my '03 (dus met de aangepaste bak) en de 12gs is gewoonweg verwaarloosbaar. in mijn ogen hebben eigenaars van een 1150 my '03 nu een betere bak dan die van de 12gs.
-
AdventureQ
ik bedoelde: die nieuwe versnellingsbakken hebben hun duurzaamheid nog niet bewezen. (of die tanden nu schuin zijn of niet, doeterniettoe)
er zijn er al een aantal kapot gegaan, ... dat belooft.
het debat over synchroonringen is zeer leerrijk, heeft echter met motoren niks te maken.
er zijn er al een aantal kapot gegaan, ... dat belooft.
het debat over synchroonringen is zeer leerrijk, heeft echter met motoren niks te maken.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet