Dynamo lampje blijft branden R80 uit 83

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Jonge Pam

Dynamo lampje blijft branden R80 uit 83

Bericht door Jonge Pam »

Hier was ik weer, dacht ik alle problemen opgelost te hebben dient het volgende zich aan n.l
Na een opknapbeurt van mijn R80 uit 83 heb ik dynamo problemen die ik ervoor niet had. Als de motor gestart wordt gaat de oliedruk lamp wel uit maar de GEN lamp blijft branden.
Alle bedrading nagekeken en zit 100% goed, voor het slopen van de dame was alles OK, nu na het in elkaar zetten dus niet meer rara...
Heeft iemand nog een idee ? vast wel....ik vertrouw op jullie....

(bedrading adhv foto's die ik genomen had en een handboek teruggeplaatst)

De dame is nog steeds te zien op:
http://home.hetnet.nl/~ja.veldkamp/index.html
Joson

Bericht door Joson »

Hallo

Sluit eens een extra aarde draad aan van de dynamo behuizing, naar de min van de accu en kijk dan eens of het euvel over is.
Het lampje levert de veldspanning naar je dynamo, zodra de dynamo zelf stroom gaat opwekken komt er aan beide zijde van het lampje een + te staan en gaat het uit.

John
:roll:
Jonge Pam

Extra aarde draad monteren

Bericht door Jonge Pam »

Ga ik morgen direct proberen, als het werkt ben je de eerste die het hoort, in ieder geval bedankt voor je reactie.

Groet
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Als de GEN lamp brandt betekend het dat je alternator niet genoeg levert om de batterij bij te steken.

Dit heb je in normale omstandigheden beneden de ongeveer 1000 toeren ofte op ralenti. Ga je aan het gas hangen (choke, gashendel) dan zou het lampje moeten uitgaan...

Heeft ie het enkel bij start en ralenti toerental is alles normaal... Doet ie het steeds... niet normaal
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Don Quichot

Bericht door Don Quichot »

De spanningregelaar kan ook de geest gegeven hebben.
Omdat te testen neem een multimeter en laat de motor zo,n 3000 a 3500 rpm draaien,de geleverde spanning moet ietwat meer dan 14 volt zijn.
Rij defensief en voorzichtig
Jonge Pam

Dynamo levert weer stroom

Bericht door Jonge Pam »

motormuizen, hij doet het weer...mijn dynamo gaf geen kik meer na het opbouwen van mijn R80 uit 83. Echter na het plaatsen van een extra massadraad vanaf de dynamo naar het diodenblok toen deed hij het weer.
De kabel van dynamo naar de accu mocht niet baten.

Bedankt voor het meedenken en tot mijn volgende probleem....
Joson

Bericht door Joson »

Even een vraagje, maar waarom zit er een diodeblok op jou motor?
Gaat de laadkabel van de dynamo niet rechtstreeks naar je accu/spanningsregelaar?

John
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Joson schreef:Even een vraagje, maar waarom zit er een diodeblok op jou motor?
Gaat de laadkabel van de dynamo niet rechtstreeks naar je accu/spanningsregelaar?

John
Er zit geen dynamo op een R80, maar een alternator. Die heeft dus een gelijkrichter nodig alvorens iets te kunnen voeden of opladen.
Nil volentibus arduum
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Of je het nu over een gelijkstroom dynamo of een wisselstroom dynamo hebt maakt niet uit het zijn allebei dynamo's of beter generatoren.
Een altenator is een wisselspannings generator die een 3 fase spanning levert bij de jappen en bij BMW hoogstwaarschijnlijk een ingebouwde gelijkrichter heeft, die je vaak niet hebt bij jappen. Waarbij het magneet veld gestuurd wordt. Ze hadden er nog een zooi over van de auto;s
Plaats reactie