Vraagje aan de scala gebruikers

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Bericht door MOTOBLOG »

Marc,

Nu dat je met die gele omkadering toont waar het water tussenkruipt, zo het misschien mogelijk zijn dat het water een soort van "electrische brug" vormt tussen twee contacten op het plaatje, en dat daardoor de verbinding wegvalt. Je weet het of niet, maar water is een goede geleider. En vermits je beweegt en dus het water (of een druppel) er wel of niet tussen de twee contactjes zit, zou dit het niet constante kunnen verklaren, temeer omdat je spreekt van een beetje 'speling' ?
Marc451814882 schreef:
al zal je wel alles drie keer hebben nagekeken alvorens de oproep te posten...
...stress op een van de draadjes komt ...
Dag Philippe,

heb inderdaad ook gedacht aan stress op de kabeltjes. Bij het laatste dat nog niet volledig "dood" is heb ik al rijdend de kabeltjes flink beroerd om te zien of dit invloed had....negatief.
Als je de foto hieronder bekijkt zie je dat de kabeltjes mijn gedacht niet mooier kunnen lopen om niet gekneld te raken. Het is zelfs zo dat als ik de helm neerzet hij inderdaad langs één zijde op het headsetjes rust en zelfs daarbij worden de kabeltjes niet gekneld...
De helm is met uitneembare wangstukken en de kabeltjes zitten dan ook zodanig weggewerkt dat bij normale manipulatie van de helm ze niet beroerd worden.
Op deze foto is ook te zien aan de slijtage op de module dat ze effectief veelvuldig gebruikt wordt.
Afbeelding

Op de foto hieronder heb ik in geel aangeduid welk stuk van het headsetje bij regen nat wordt.
Afbeelding

En inderdaad Philippe ondanks de module "geklikt" heeft bij het opschuiven op de headset blijft er steeds wat speling.

Nu, ik weet dat er op dit forum knappe bollen zitten. Aangezien ik vorige week een nieuw headsetje gekocht heb ligt er thuis momenteel ééntje dat de geest aan het laten is. Het is nog niet volledig dood en er kan of mag gerust op geexperimenteerd worden. Dit headsetje is in het stadium dat de zumo niet meer automatisch gevonden wordt zodat telkenmale de headset opnieuw dient toegevoegd te worden via het menu in de zumo. Bij draaien van het hoofd valt nu en dan de verbinding weg, maar....het is nog in gang te krijgen....
Mocht er iemand zijn, met verstand van zaken wil ik hem gerust dit headsetje bezorgen, hetzij via de Oase (Merelbeke) hetzij via de post.
De kans dat ik er nog wat mee doe is heel klein :wink:

Groetjes
Marc
Marc451814882
Berichten: 153
Lid geworden op: 21 jul 2007, 08:01
Locatie: Gent

Bericht door Marc451814882 »

Juist Philippe,
Dit zou kunnen verklaren dat ze kortstondig uitvallen. Evenwel vrees ik dat het water niet stopt bij de contactjes en verder zijn weg zoekt in dat gedeelte waarop het woord "Cardo" staat. Daar zal hoogstwaarschijnlijk ook wel één of andere printplaatje zitten met een schakelingetje op (vermoed ik) en tenslotte geven de headsetjes compleet de geest. Kan enkel maar aannemen doordat ze water binnen krijgen dat er inwendig ergens corrosie optreedt die dan verantwoordelijk is voor de langzame doodstrijd die de headsetjes ondergaan.
Van zodra ik vaststel dat er water tussen zit worden ze afgedroogd en dient de rest (inwendig) te drogen aan de mast. Dus door omgevingstemperatuur.
Aangezien er zich geen "vrai connaisseurs" aanbieden denk ik kortelings zelf over te gaan tot "autopsie" van het setje dat net nog niet helemaal stuk is. (zijn tenslotte maar twee kleine vijskes....)
Hoe dan ook, mocht ik "iets" vinden laat ik het zeker weten. Evenwel ben geen technieker en heb noch de apparatuur noch de kennis om iets uit te meten.
Toch bedankt voor je mee-denken.... :wink:

Groetjes
Marc
'k Geeve moar gaze
Op mijn gemak
'k Hè nog twie bollekes
In mijne zak.
Guidoviv
Berichten: 245
Lid geworden op: 09 feb 2006, 12:02
Locatie: Rillaar
Contacteer:

Bericht door Guidoviv »

Een ander vraagje;laden jullie de batterijen alleen bij als ze volledig plat zijn of kan je zonder problemen tussendoor even bijladen?
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
Marc451814882
Berichten: 153
Lid geworden op: 21 jul 2007, 08:01
Locatie: Gent

Bericht door Marc451814882 »

Heb ondertussen het gedeelte dat op de helm geschroefd zit met daarop het armpje met micro open gedaan.
Zoals ik reeds dacht zitten de vier contactjes die verbinding geven met de module op een printplaatje. Er zijn een paar kabelbaantjes waar de kabeltjes van micro en speakers op gesoldeerd zitten en er zitten een tweetal kleine blokjes op die ik niet ken. Aangezien deze blokjes gemarkeerd zijn met respectievelijk C1 en C2 vermoed ik dat het om condensatorkes gaat. De kabeltjes van de micro gaan blijkbaar via kabelbaantjes rechtstreeks naar de contacten die zichtbaar zijn bij het verwijderen van de module. De kabeltjes van de speakertjes gaan door de "condensators."
De kabelbaantjes zijn ongeschonden en alles lijkt intact.
Dus kan ik enkel nog maar denken dat de blokjes C1 en C2 voor zover dit condensators zijn de krengetjes zijn die er de brui aan geven.
Er is niets maar dan ook niets waar te nemen dat wijst op waterinsijpeling of vervuiling.

@ Guido

Na iedere rit gaan mijn modules op het stroomnet. Dit tot ik en passant vaststel dat het lampje in de module niet meer oplicht.

Groetjes
Marc
'k Geeve moar gaze
Op mijn gemak
'k Hè nog twie bollekes
In mijne zak.
Plaats reactie