Hallo, even terzijde.
Natuurlijk heeft BMW gelijk dat ze hun motoren zo "duur" verkopen.
Ik ben nog niemand tegengekomen die iets verkoopt onder de prijs die de koper er wil voor betalen. Marketing heet zoiets dacht ik.
Sinds 1 maand heb ik ook een 1100GS. Het is voor mij een goed compromis. Ik probeer even te verduidelijken.
Tijdens mijn ruim dertigarige " motorcarriere" heb ik nog nooit een nieuwe motorfiets gekocht, maar ook nooit een motorfiets verkocht. Steeds ben ik op zoek gegaan naar iemand die zijn compromis verkeerd ingeschat, en dus een verkeerde keuze gemaakt had. Door veelvuldig gebruik buiten de compromislimieten ging er dan het een en ander stuk en begon het gekende "gezeur". Aan slijtage onderhevige delen wens ik niet uit te sluiten. Mea culpa is weinigen gegeven en gezien de centjes die je van plan bent uit te geven kan je dan beter bevestigend knikken en beamen wat voor rotzooi er toch op de markt gebracht wordt.
Zoals de vakman heb ik steeds de juiste tool proberen te vinden voor de uit te voeren klus.(waarmee dit mij nog geen vakman maakt natuurlijk)
Voor off road gebruik ik een Honda XR500 - kader, wielen, crosbanden, monocilinder en als je wat wil meenemen een rugzak-daarmee ben ik al op plaatsen geweest waar je niet veel mensen tegenkomt.
Om naar de bompa te tuffen en hem een plezier te doen een BSA 350
Voor het jaren 70 gevoel een Yamaha XS750 driecilinder viertakt
Voor de reizen samen met de vrouw een R1100RT 96. Oude techniek in een moderne verpakking. Door de vorige eigenaar weggedaan voor de gekende problemen( versnellingsbak, cardan,KFR,ABS ). Een winter sleutelen heeft dit alles opgelost en sindsdien reeds 7 zorgeloze jaren.
Er staat nog het een en ander, maar dat is alleen om naar te kijken.
Hier tegenover staat dan 30 jaar geen geld om te roken of me te bezatten. Een echte opoffering.
De reden waarom ik naar de boxer gegaan ben ,is omdat het een concept is waar ik kan aan sleutelen en er nog plezier beleef aan ook. Het blijft een oud concept en volgens mij niet echt geschikt om er mee te doen wat ze er nu mee aanvangen vanaf de 1200 serie. De hype rond de boxer lokt veel gebruikers die beter af zijn met een andere motor. Een aankoop wordt echter bepaald door de koper en zeuren achteraf zijn vijgen na Pasen.
De reden waarom ik een 1100GS 95 bijgekocht heb is omdat er nu al 22 drempels en 3 spoorwegovergangen in mijn woon-werk traject zitten(enkel). De langere veerweg en het stuurgedrag zijn volgens mij geschikt om op deze manier de zes jaar tot aan mijn verplichte opruststelling te overbruggen.Ik gebruik hem nu reeds 1500km en de glimlach onder mijn helm wordt steeds groter naarmate ik de motor beter onder de knie krijg.
In januari krijgt hij een grote winterbeurt met enkele aanpassingen en kan hij net als mijn andere 1100 aan een nieuw leven beginnen. Off road zal hij in de standaard setting niet te zien krijgen want daar is hij niet voor geschikt. ( tenzij voet- fietspad of grasberm ook als off road meetelt)
Ik geraak er steeds meer van overtuigd weer het juiste compromis gevonden te hebben voor deze klus.
PS. voor een KTM met cardan is het nog wat vroeg denk ik, want dat zou niet passen in hun marketing imago. ( teveel road getint )
Oei oei, dit is een lange uitleg geworden.
Nog veel rijplezier aan iedereen, met wat voor compromis er ook wordt rondgetuft.