Startprobleem 1150RT: raar fenomeen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Jerommeke

Startprobleem 1150RT: raar fenomeen

Bericht door Jerommeke »

Ik zal trachten om een zo objectief mogelijk beeld te schetsen van wat er gebeurd is.

Soms ga ik na 't werk sporten. De afstand werk-sporten is ongeveer 10 kilometer, mijn R1150RT (56.000km op de teller) staat dus warm bij aankomst. De motor blijft dan ongeveer 1 uurtje ter plekke, onder de blote hemel, en dan rij ik huiswaarts.

Ongeveer een maand geleden had ik startprobleem (zie topic "Lap, eerste kou en platte batterij"), na het sporten. Daags nadien werd een nieuwe gelbatterij geplaatst.

Gisteren had ik echter hetzelfde fenomeen: ik startte (choke op, lichten ook ingeschakeld) en na een 5-tal seconden op de startknop geduwd te hebben: motor slaat niet aan :cry: . 10 seconden gewacht, lichten uitgeschakeld en opnieuw geprobeerd: zelfde resultaat. 3 minuten gewacht en opnieuw geprobeerd: zelfde resultaat. Me tot 4x toe in gang laten duwen: kreeg de motor niet in gang. Dan maar de pechdienst gebeld.

Na ongeveer 10 minuten te wachten wou ik toch nog eens proberen, nu echter bovenop de lichten uitgeschakeld ook de choke uitgeschakeld. Na een 2-tal seconden komt er een enorme knal (ik vermoed uit de uitlaat, minstens 1km ver hoorbaar, ik schrok me rot! :roll: ). Van het schrikken de startknop gelost, echter na enkele seconden opnieuw ingedrukt en jawel: 't beestje had er weer zin in. :-)

Dan maar terug naar pechdienst gebeld dat ze niet meer moesten komen.

Eigenlijk dus identiek hetzelfde probleem als vorige maand, met als enige verschil dat ik merk dat er een nieuwe batterij in zit. Na 10x starten lijkt ze nog steeds dezelfde kracht te hebben, terwijl vorige maand de batterij helemaal de geest gaf en ik alle hoop op starten opgaf.

Nu heb ik anders nooit dergelijke problemen gehad. Ik rij dagelijks met de motor, en heb noch 's morgens (motor slaapt in garage) noch 's avonds (motor staat buiten, wel overdekt) startproblemen gehad. Ook deze morgen niet. Wel duurt het altijd een 5-tal slagen (ongeveer 2 seconden, is dit normaal?) vooraleer de motor aanslaat.

Enig idee wat de oorzaak kan zijn, en de eventuele oplossing ervoor? Eénmaal dergelijk fenomeen meemaken is geen probleem, maar 'k hou mijn hartje al vast voor de volgende keer...

Alvast bedankt voor de reacties! :wink:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

nood aan nieuwe bougies?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Dit lijkt me een ontstekingsprobleem... heb je andere bougies erin zitten dan voorgeschreven, of moeten ze binnenkort worden vernieuwd ?
De "knal" is voortgekomen uit een ophoping van benzine en -dampen in de uitlaat en catalysator. Als je dan na een tijdje een plotse vonk krijgt, dan weet je wat er gebeurt...

Soit, ik zou zeker de bougies en eventuele aanslag eens nakijken.
Hoogstwaarschijnlijk zit er rommel op.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ehhh kan van alles en nog wat zijn.
Eerst nalopen de bobines, zijn die schoon en maken ze goed contact.
Draai de motor warm, en maak de bobines nat met een planten spray spuit, Slaat de motor af, bobine isolatie verrot.
Warm eventueel de bobines op met een fohn (niet overdrijven en 10 graden voor smelten isolatie stoppen :lol:

Stekker motormanagemnet lossen en opnieuw er in drukken.
Connectoren van lucht temp meter (lucht filter huis), injectie ventielen nalopen. indien katalysator lambda sonde checken.

Motor warm draaien. UItzetten, polyvsnaardeksel verwijderen.
Kijken of probleem zich voordoet. Met haarfohn Hallsensoren warm maken, pak hem beet 40 a 50 graden celsius of zo. Treed dan het probleem op? Check werking HALL sensoren met een oscolloscoop.
Eventueel alternerend met vriesspray en fohn resp. afkoelen en opwarmen.

De hallsensoren op de kruk gaan nog wel eens stuk. Echter dit zie je niet in het fout gegheugen van het MMS

Indien je wel injectie hebt (er wordt benzine ingespoten aan beide zijden) dan werken de hall sensoren, dan kunnen de driver transistoren van de bobines stuk zijn, demonteer het MMS maak de kast open en check alle solderingen op de PCB. Ga naar een kennis met dezelfde motor en wissel het MMS uit om zeker te zijn.
Jerommeke

Bericht door Jerommeke »

Al bedankt! 'k Weet weer wat te doen volgend weekend... :grin:

Wat ik echter sowieso vreemd blijf vinden is dat het zich slechts sporadisch voordoet. Sinds de eerste maal in oktober is de motor toch bijna een 100-tal keer gestart zonder probleem.

Hopelijk brengt het weekend duidelijkheid.
happyrtke

startproblemen r1150rt

Bericht door happyrtke »

als de motor draait,moet je eens de bovenste elektronische-bougiekop los trekken aan het stekkertje en als je dan een toerentalverschil hoort(zéér miniem!!) dan is die elektonische bobijn inorde,hoor je echter géén toerentalverschil,dan heeft het de geest gegeven,dit komt wel héééél regelmatig voor bij de "1150-twinspark".Dan bolt de motor op 3 of zelfs maar 2 bougies en dat start echt niet goed. succes!!
Jerommeke

Re: Startprobleem 1150RT: raar fenomeen

Bericht door Jerommeke »

Een beetje laattijdig een reactie op mijn startproblemen, maar 'k wou toch een beetje zekerheid hebben alvorens onderstaande te posten.

'k Heb zelf eerst een poging gedaan om naar de oorzaak te zoeken, maar wegens gebrek aan kennis, tijd, materiaal en durf ben ik niet echt ver geraakt. Dan maar gehoopt dat het fenomeen zich niet meer ging voordoen. Niet dus...

Na een korte stop van ongeveer 1 uur nogmaals hetzelfde gehad: niet meer te starten. Ik was bij familie en ben gewoon terug naar binnen gegaan. Half uurtje gewacht en dan opnieuw geprobeerd. Zoals al een beetje verwacht: beestje onmiddellijk aan de praat.

Dan toch maar een afspraak gemaakt met de BMW-garage om te zoeken naar de oorzaak. Daar vermoedden ze onmiddellijk dat het aan de hall-sensoren gelegen was (komt regelmatig voor bij 1150RT's tussen de 60.000 en 80.000km). Ze hebben eerst wat andere zaken onderzcoht, maar niks abnormaals gevonden. Dan maar de hall-sensoren vervangen (defect zijn is echter blijkbaar niet goed te meten; mechanicien was wel 95% zeker dat het dat was).

We zijn nu 2 maanden verder, en inderdaad: geen problemen meer gehad (hopelijk blijft dit ook zo...).

Wel een beetje jammer dat dit fenomeen gekend (en dus niet abnormaal?) is. Kost je immers toch algauw 300€ :-? als je zoals mij alles laat uitvoeren. En elke RT zal vermoedelijk toch wel eens de 60.000-80.000km zone door moeten.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Bedankt voor deze info, want dan weet ik waar ik me kan aan verwachten, hé :cry:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Mijne maat heeft al 104.000 km met zijne beemer 1150 rt (2003), daar is nog niets aan geweest...... :thumleft: :lol:
Mag ook eens gezegd worden.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
VFooR

Bericht door VFooR »

Enkel bij RT's of komt dit eveneens voor bij GS'en of RS'en?
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
Relax

Bericht door Relax »

Ik zit aan 125.000 km (RT 2003), dus zou normaal aan tweede sessie van die spullen moeten toe zijn. Eerste keer overgeslagen. Ben benieuwd voor deze keer.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Enkel bij RT's of komt dit eveneens voor bij GS'en of RS'en?
Ik zie niet in waarom enkel bij RT's ,de hele boxerlijn gebruikt hetzelfde blok.
Zelf heb ik er nog nooit mee te maken gehad.
Misschien ligt er een verband met het vervangen van de riem op 60Kkm . Als de riem vervangen wordt , is het een kleine moeite om de Hall gever eens met perslucht uit te blazen. Bij mij kwam er alleszins stof uit van de slijtage van de riem. De riem zelf zag er intact uit maar is uit voorzorg toch telkens vervangen.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Hall sensoren zijn wel degelijk goed te meten. Alleen de meeste monteurs hebben geen verstand van elektronica, ik helaas wel.
Een hall sensor werkt als volgt:
Je hebt een zogenaamd hall plaatje, grof gezegd ziet dat er uit als een balk. Op de zijkanten van de balk wordt een spanning aangesloten waardoor er een stroom tussen deze twee elektroden gaat lopen. Breng je nu een magneetveld (of een magneetveld geleiden materiaal ijzer of zoiets) dan zal de stroom worden afgebogen waardoor er op de andere zijkanten een spanningsverschil ontstaat. Dit verschil wordt na versterking en wat puls shaping de ontsteekpuls. Deze 5 of 12 volt puls kun je gewoon met een oscilloscoop meten. Vaak is warmte de veroorzaker van het probleem, een haarbreuk in de chip kan als de chip koud is wel contact maken maar als ie warm is niet. Bij het rijden gaat het dan goed ivm wind koeling. Staat de motor stil dan wil de chip lekker warm worden (wordt niet meer gekoeld) en die paar graden verschil veroorzaken dat de breuk verder opengaat door uitzetting.

Kortom hall sensoren zijn goed te meten, alleen moet je wel de spullen hebben.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

daar il ik wel eens foto's van zien met bschrijving :grin:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Waarvan van een oscilloscoop of van zo'n meting....
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

CeesBmw schreef:Waarvan van een oscilloscoop of van zo'n meting....
van zo een meting natuurlijk :-? 8-)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
John
Contacteer:

Bericht door John »

CeesBmw schreef:Hall sensoren zijn wel degelijk goed te meten. Alleen de meeste monteurs hebben geen verstand van elektronica, ik helaas wel.
Een hall sensor werkt als volgt:
Je hebt een zogenaamd hall plaatje, grof gezegd ziet dat er uit als een balk. Op de zijkanten van de balk wordt een spanning aangesloten waardoor er een stroom tussen deze twee elektroden gaat lopen. Breng je nu een magneetveld (of een magneetveld geleiden materiaal ijzer of zoiets) dan zal de stroom worden afgebogen waardoor er op de andere zijkanten een spanningsverschil ontstaat. Dit verschil wordt na versterking en wat puls shaping de ontsteekpuls. Deze 5 of 12 volt puls kun je gewoon met een oscilloscoop meten. Vaak is warmte de veroorzaker van het probleem, een haarbreuk in de chip kan als de chip koud is wel contact maken maar als ie warm is niet. Bij het rijden gaat het dan goed ivm wind koeling. Staat de motor stil dan wil de chip lekker warm worden (wordt niet meer gekoeld) en die paar graden verschil veroorzaken dat de breuk verder opengaat door uitzetting.

Kortom hall sensoren zijn goed te meten, alleen moet je wel de spullen hebben.
Zéér logische benadering van het probleem dat zich hier voordoet! Maar die hall sensors zijn met een beetje handigheid zelf te vervangen en kosten ook niet zoveel geld. (als het enkel die gevers zijn)
Stefken heeft er ooit eens voor gezorgd, Honeywell spullen voor ik dacht rond de dertig euro. Er heeft ooit eens een hele beschrijving met fotokes hier op het forum gestaan.(dacht ik)
mdc
Webmaster
Webmaster

Bericht door mdc »

Marc

R1250RT 2020
John
Contacteer:

Bericht door John »

Dat is het! :wink:
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Vervangen, niet moeilijk, maar heeft iemand die hallgevers al kunnen bemachtigen??

Gr, meca.
John
Contacteer:

Bericht door John »

mecapuet schreef:Vervangen, niet moeilijk, maar heeft iemand die hallgevers al kunnen bemachtigen??
Ja, heb nog een setje liggen. Voor MIJN motor
mecapuet

Bericht door mecapuet »

John schreef:
mecapuet schreef:Vervangen, niet moeilijk, maar heeft iemand die hallgevers al kunnen bemachtigen??
Ja, heb nog een setje liggen. Voor MIJN motor
Grapig, maar hoe ben je er aan geraakt....heb je een adres waar ik ze kan bestellen (niet met duidend in één keer, stuk of tien is genoeg)

Gr, meca
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ik dacht dat Stefken die ooit eens had meegebracht uit de states. Maar ben niet echt zeker meer. Is al wel efkes geleden.
mecapuet

Bericht door mecapuet »

John schreef:Ik dacht dat Stefken die ooit eens had meegebracht uit de states. Maar ben niet echt zeker meer. Is al wel efkes geleden.
Yep, dat klopt, heb het ook gelezen....ga er toch eens werk van maken om deze hallgevers in huis te hebben.

Gr, meca.
mdc
Webmaster
Webmaster

Bericht door mdc »

Volgende week maandag doe ik een bestelling bij Farnell, als er iemand van die Hall-gevers moet hebben laat dan iets weten. De 25 Euro verzendkosten kan dan verdeeld worden onder de betrokken personen.
Enkel via mail of pb aub :!:
Marc

R1250RT 2020
Plaats reactie