Soms ga ik na 't werk sporten. De afstand werk-sporten is ongeveer 10 kilometer, mijn R1150RT (56.000km op de teller) staat dus warm bij aankomst. De motor blijft dan ongeveer 1 uurtje ter plekke, onder de blote hemel, en dan rij ik huiswaarts.
Ongeveer een maand geleden had ik startprobleem (zie topic "Lap, eerste kou en platte batterij"), na het sporten. Daags nadien werd een nieuwe gelbatterij geplaatst.
Gisteren had ik echter hetzelfde fenomeen: ik startte (choke op, lichten ook ingeschakeld) en na een 5-tal seconden op de startknop geduwd te hebben: motor slaat niet aan
Na ongeveer 10 minuten te wachten wou ik toch nog eens proberen, nu echter bovenop de lichten uitgeschakeld ook de choke uitgeschakeld. Na een 2-tal seconden komt er een enorme knal (ik vermoed uit de uitlaat, minstens 1km ver hoorbaar, ik schrok me rot!
Dan maar terug naar pechdienst gebeld dat ze niet meer moesten komen.
Eigenlijk dus identiek hetzelfde probleem als vorige maand, met als enige verschil dat ik merk dat er een nieuwe batterij in zit. Na 10x starten lijkt ze nog steeds dezelfde kracht te hebben, terwijl vorige maand de batterij helemaal de geest gaf en ik alle hoop op starten opgaf.
Nu heb ik anders nooit dergelijke problemen gehad. Ik rij dagelijks met de motor, en heb noch 's morgens (motor slaapt in garage) noch 's avonds (motor staat buiten, wel overdekt) startproblemen gehad. Ook deze morgen niet. Wel duurt het altijd een 5-tal slagen (ongeveer 2 seconden, is dit normaal?) vooraleer de motor aanslaat.
Enig idee wat de oorzaak kan zijn, en de eventuele oplossing ervoor? Eénmaal dergelijk fenomeen meemaken is geen probleem, maar 'k hou mijn hartje al vast voor de volgende keer...
Alvast bedankt voor de reacties!