platte batterij
Moderator: GVN
-
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 26 nov 2005, 09:55
- Locatie: Provincie Utrecht (NL)
Ja, die Italiaanse motoren. ha ha ha Inderdaad om te lachten. Zelfs voor onderdeln moeten ze 1 tot 2 maanden wachten.
. . . . . . . . . nogmaals ik ben zeer blij met mijn RT
. . . . . . . . . nogmaals ik ben zeer blij met mijn RT
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
Op mijn vorige BMW had ik ook alarm, GPS en intercom. Nooit problemen gehad met de batterij. Ik stel gewoon vast dat sinds de 1200 uitgekomen is, er heel wat problemen met de batterij van die motor zijn.frederik schreef:Bij batterijproblemen : zoek het eerder op al uw extratjes die we persé moeten hebben. Om er één te noemen, het alarm (radio), ...
Mijn schoonbroer rijdt met een Ducati 1000SS en heeft er tot nu toe nog geen enkel probleem met gehad.Als er motorrijders zijn die mogen klagen over hun motor, zijn het diegene die met die italiaanse merken rondtoeren !
Je moet niet alle verhalen over Italiaanse motoren geloven, en ook niet alle verhalen over die Duitse motoren
Ik ben ook van mening dat de batterij van de R1200ST van mindere kwaliteit is .wemalo schreef:13 km enkele rit is inderdaad weinig maar volgens mij is dat niet het enigste. De batterij van de ST is gewoon van minderwaardige kwaliteit, dat is mijn gedacht. Mijn tweede batterij (op 1 jaar) moet ondertussen terug vervangen worden en ik rij minimum 100 km per rit. Met mijn vorige BMW's nooit batterij problemen gehad. Ik ben nu aan het uitkijken naar een zwaardere dan de standaard batterij. Ik hoef die batterij van BMW niet, ook al vervangen ze ze terug in garantie. Gegarandeerd dezelfde miserie over 4-5 maanden!
omdat:
1. Ik alarm op de fiets heb, maar dit activeer ik als ik ga toeren en de motor ergens geparkeerd wordt. Voor de rest zet ik het alarm niet op, noch op mijn werk, noch thuis in de weliswaar afgesloten garage.
2. Ik geen stroomvretende handvatverwarmers heb.
3. Ik mijn GPS alleen aansluit voor langere toerritten.
4. Ik mijn intercom alleen maar gebruik als een passagier meerijdt.
Kortom bij mij zijn alleen het ABS, het onmiddellijk opspringen van de lichten en de relatieve korte afstand de eventuele oorzaken van een platte batterij telkens tijdens de winterperiode.... en dat voor een motorfiets van om en bij de 16.000 € . Proficiat BMW!
STer - Ex-VFR
Enkele weken geleden had ik 's morgens ook startproblemen met m'n 1150 RT : http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=17298
Nu moet ik er toch aan toevoegen dat ik voordien met mijn K100RS van 20 jaar oud (!) nooit dat probleem gehad heb.
Ik reed ook slechts 2 maal 26 km per dag en in de weekends bijna niets (tijdens de winter). Ik had er ook verwarmde hanvatten op enz ...
Misschien zit het verschil hem in de extra verbruikers : ABS - elektrisch bekrachtigde remmen, windscherm en alarm ? Misschien trekt een boxer meer stroom dan een 4 in lijn ?
Of anders steken ze nu accu's met minder capaciteit ? (ik weet niet wat er bij mij inzit - als de tupperware er eens afgaat zal ik eens kijken).
Nu gaat hij ieder weekend een nachtje aan de lader.
Grtz, Geert
Nu moet ik er toch aan toevoegen dat ik voordien met mijn K100RS van 20 jaar oud (!) nooit dat probleem gehad heb.
Ik reed ook slechts 2 maal 26 km per dag en in de weekends bijna niets (tijdens de winter). Ik had er ook verwarmde hanvatten op enz ...
Misschien zit het verschil hem in de extra verbruikers : ABS - elektrisch bekrachtigde remmen, windscherm en alarm ? Misschien trekt een boxer meer stroom dan een 4 in lijn ?
Of anders steken ze nu accu's met minder capaciteit ? (ik weet niet wat er bij mij inzit - als de tupperware er eens afgaat zal ik eens kijken).
Nu gaat hij ieder weekend een nachtje aan de lader.
Grtz, Geert
__________________________
Vroeger K100 RS nu R 1150 RT
Vroeger K100 RS nu R 1150 RT
Vorige week donderdag (temp. rond het vriespunt) krijg ik met vrij veel moeite mijn 1200rt (20 maanden oud) gestart. Met de laatste krachten (dashboard verlichting valt uit, startmotor gaat met moeite rond) start de motor.
Na een ritje van een 100 km, de garage (alleenstaand en niet verwarmd) in.
's Anderdaags, weer hetzelfde liedje. Nu dacht ik ook dat de batterij zou geladen zijn.
naar de dealer gebeld, kreeg volgend uitleg: door electronica veel stroomverbruik, ook bij stilstand. Alternator laadt maar heel weinig bij + temperatuur verlaagd het batterij vermogen. Oplossing: Lader aanleggen.
Dus een lader gekocht en nu start hij beter.
Mijn vorige moto "diversion 900" had dit nooit (had ook bitter weinig electronica aan boord! die batteruij was zo oud als de motor en nooit gefaald, ook niet bij -10°.
Jammer voor zo'n dure moto!
Na een ritje van een 100 km, de garage (alleenstaand en niet verwarmd) in.
's Anderdaags, weer hetzelfde liedje. Nu dacht ik ook dat de batterij zou geladen zijn.
naar de dealer gebeld, kreeg volgend uitleg: door electronica veel stroomverbruik, ook bij stilstand. Alternator laadt maar heel weinig bij + temperatuur verlaagd het batterij vermogen. Oplossing: Lader aanleggen.
Dus een lader gekocht en nu start hij beter.
Mijn vorige moto "diversion 900" had dit nooit (had ook bitter weinig electronica aan boord! die batteruij was zo oud als de motor en nooit gefaald, ook niet bij -10°.
Jammer voor zo'n dure moto!
greetzzz, bart
Erg slim moet een lader daar niet voor zijn (mag natuurlijk wel), de laadstroom daalt als vanzelf omdat de inwendige weerstand van een accu toeneemt als de lading stijgt. Vooropgesteld dat de laadspanning niet te hoog is zal de laadstroom bij een volle accu tot onschadelijke waarde dalen, zeker als het over een beperkt tijdsbestek zoals een nacht gaat.LOMAX schreef:Uw lader is een slimmerikske. Als de accu diep ontladen is, geeft hij de volle 5 Amp. Hoe 'voller' de accu, hoe minder ampere de lader zal geven, ook al om koken te voorkomen. Daarom dat de wijzer van hoog naar laag gaat. Als je dus op 2 start, dan is uw batterij nog niet echt ontladen.ronnyb schreef:Naar aanleiding van deze post heb ik mijn batt ook eens aan de lader gekoppeld en dit voor een periode van ongeveer 5u.
Dit met en ouder type van lader ( 12v - 5amp).... nu mijn vraagske .
Op het metertje met wijzer, A van 0 tot 5 stond deze bij aanvang op 2 en na 5uur op 1Amp , wat is er nu eigenlijk gebeurd? Is mijn batt nu iets opgeladen of eerder ontladen ??
Ik kan dit niet gelijk nagaan daar ik niet in het bezit ben van een multimeter .
Ronnyb
Willy
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Laat het dus duidelijk zijn, al die vergelijkingen van "mijn toenmalige Yamasuzihonda had dat probleem niet en mijn dure Bmw wél..." zijn appels met peren vergelijken...
Conclusie 1 => moderne motoren mét veel optie's (o.a. handvat- en zetelverwarming, ESA) en andere elektronica vreten energie !
Conclusie 2 => het is de fabrikant die beslist welke standaardbatterij in je fiets komt, hélaas blijkt dit niét steeds de juiste keuze en opteert men voor een te lichte batterij vanwege financieel voordeel ?
Conclusie 3 => koopt bij je fiets ineens een batterijlader (bv Optimate IIISP heb je nu voor amper €45)
Voila.
Conclusie 1 => moderne motoren mét veel optie's (o.a. handvat- en zetelverwarming, ESA) en andere elektronica vreten energie !
Conclusie 2 => het is de fabrikant die beslist welke standaardbatterij in je fiets komt, hélaas blijkt dit niét steeds de juiste keuze en opteert men voor een te lichte batterij vanwege financieel voordeel ?
Conclusie 3 => koopt bij je fiets ineens een batterijlader (bv Optimate IIISP heb je nu voor amper €45)
Voila.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Valt wel mee hoor ; mijn Guzzi heeft mij tot nu toe één keer in de steek gelaten, wegens slecht contact in de kill switch, vlakbij de dealer nota bene. De gel batterij neem ik er wel uit voor de winterpauze...frederik schreef: Als er motorrijders zijn die mogen klagen over hun motor, zijn het diegene die met die italiaanse merken rondtoeren !
F
En wat de "BMW" batterijen betreft, ik vrees dat dit hedentendage bij alle merken het geval is. Batterijen moeten om de een of andere reden kleiner en goedkoper, terwijl ze eigenlijk meer worden belast.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
wat moet die moto voor energie slikken als die stil staat? handvat- en zadelverwarming staat af, lichten zijn uit. het enige dat energie kan verbruiken is een alarm en deze gebruik ik niet! jammer van de investering maar die extra toeter was IMHO onnodig, het starten wordt toch met de sleutel gechecked(s)Campi Di Pampi schreef:Laat het dus duidelijk zijn, al die vergelijkingen van "mijn toenmalige Yamasuzihonda had dat probleem niet en mijn dure Bmw wél..." zijn appels met peren vergelijken...
[red]Conclusie 1 => moderne motoren mét veel optie's (o.a. handvat- en zetelverwarming, ESA) en andere elektronica vreten energie ![/red]
Conclusie 2 => het is de fabrikant die beslist welke standaardbatterij in je fiets komt, hélaas blijkt dit niét steeds de juiste keuze en opteert men voor een te lichte batterij vanwege financieel voordeel ?
Conclusie 3 => koopt bij je fiets ineens een batterijlader (bv Optimate IIISP heb je nu voor amper €45)
Voila.
greetzzz, bart
Ik denk dat de redenering is dat de accu tijdens het gebruik niet (zo goed) meer wordt bijgeladen als er ook grote verbruikers zijn.
Wat dat betreft zou het in "klein verkeer" kunnen helpen om er voor te zorgen dat de motor voldoende toeren maakt, door bijvoorbeeld wat langer te wachten om op te schakelen (als er bijvoorbeeld "gecruised" wordt tegen 60Km/uur niet naar vijfde gaan). Als de motor aan een laag toerental draait kan de alternator niet de volle stroom leveren.
Willy
Wat dat betreft zou het in "klein verkeer" kunnen helpen om er voor te zorgen dat de motor voldoende toeren maakt, door bijvoorbeeld wat langer te wachten om op te schakelen (als er bijvoorbeeld "gecruised" wordt tegen 60Km/uur niet naar vijfde gaan). Als de motor aan een laag toerental draait kan de alternator niet de volle stroom leveren.
Willy
Heb me ook een optimate aangeschaft. Voor het ogenblik brand het gele lampje. Gebruik de sigaretteaanstekerfiche van de RT. Iemand een idee of het laden langer duurt via deze fiche of dat de laadsnelheid identiek is wanneer men ze aan de polen bevestigd? Kan ik deze ook gebruiken om mijn autobatterij op te laden (via de sigarettenaansteker) ?
Hoi,
gezien er meerderen zijn met problemen met de nieuwere generatie van motoren heb ik het volgende in gedachten:
Zou de kans niet bestaan dat men gewoon een minder sterke alternator heeft geplaatst (kostenbesparing).
In dat geval is het logisch dat er meerderen zijn met dat probleem, vorige generaties van mijn type chopper hadden daar ook last van, maar ja meerderen plaatsen extra lampen ed.
Op een zomerse heel warme dag heb ik het meegemaakt dat doordat de blower (ventilator van de waterkoeling) meer diende te draaien, een rijder zijn batterij plat reed, zijn extra lampen uitschakelen was toen voldoende.
De veel latere versies hebben nadien een "zwaardere" alternator geplaatst gekregen, om deze problemen te vermijden.
Mijn motor geeft met zijn "fare" aan, PDA aangesloten, stoplicht aan, pinkers aan, extra lampen aan, bij stationaire toerental nog +/- 13.7 V, iets meer gas geven en het wordt ik dacht (weet het niet juist meer) 14.3 V
Dus ik ben zeker dat hij heel goed oplaadt, zelfs bij stationaire draaien.
Ik zou zeggen meet dat ook eens op, wieweet .... dan ben je zeker.
gezien er meerderen zijn met problemen met de nieuwere generatie van motoren heb ik het volgende in gedachten:
Zou de kans niet bestaan dat men gewoon een minder sterke alternator heeft geplaatst (kostenbesparing).
In dat geval is het logisch dat er meerderen zijn met dat probleem, vorige generaties van mijn type chopper hadden daar ook last van, maar ja meerderen plaatsen extra lampen ed.
Op een zomerse heel warme dag heb ik het meegemaakt dat doordat de blower (ventilator van de waterkoeling) meer diende te draaien, een rijder zijn batterij plat reed, zijn extra lampen uitschakelen was toen voldoende.
De veel latere versies hebben nadien een "zwaardere" alternator geplaatst gekregen, om deze problemen te vermijden.
Mijn motor geeft met zijn "fare" aan, PDA aangesloten, stoplicht aan, pinkers aan, extra lampen aan, bij stationaire toerental nog +/- 13.7 V, iets meer gas geven en het wordt ik dacht (weet het niet juist meer) 14.3 V
Dus ik ben zeker dat hij heel goed oplaadt, zelfs bij stationaire draaien.
Ik zou zeggen meet dat ook eens op, wieweet .... dan ben je zeker.
Het meten van de spanning is een goede indicatie van de toestand, de laadinstallatie van de motor is hoogstwaarschijnlijk wel in orde bij de door u gemeten waarden. Maar in sommige gevallen kunnen ze toch de verkeerde indruk wekken. Stel dat uw accu niet (meer) over zijn normale capaciteit beschikt, bijvoorbeeld omdat er te weinig vloeistof in zit en de platen voor een stuk "boven water" staan of omdat de vloeistof niet (meer) uit de gewenste verhouding water/zuur bestaat. De metingen die u beschrijft zullen dan mogelijk nog dezelfde resultaten geven maar de accu zal toch sneller plat gaan omdat er minder lading in zit.dirkske schreef:Hoi,
gezien er meerderen zijn met problemen met de nieuwere generatie van motoren heb ik het volgende in gedachten:
Zou de kans niet bestaan dat men gewoon een minder sterke alternator heeft geplaatst (kostenbesparing).
In dat geval is het logisch dat er meerderen zijn met dat probleem, vorige generaties van mijn type chopper hadden daar ook last van, maar ja meerderen plaatsen extra lampen ed.
Op een zomerse heel warme dag heb ik het meegemaakt dat doordat de blower (ventilator van de waterkoeling) meer diende te draaien, een rijder zijn batterij plat reed, zijn extra lampen uitschakelen was toen voldoende.
De veel latere versies hebben nadien een "zwaardere" alternator geplaatst gekregen, om deze problemen te vermijden.
Mijn motor geeft met zijn "fare" aan, PDA aangesloten, stoplicht aan, pinkers aan, extra lampen aan, bij stationaire toerental nog +/- 13.7 V, iets meer gas geven en het wordt ik dacht (weet het niet juist meer) 14.3 V
Dus ik ben zeker dat hij heel goed oplaadt, zelfs bij stationaire draaien.
Ik zou zeggen meet dat ook eens op, wieweet .... dan ben je zeker.
Het is ongeveer hetzelfde fenomeen dat een GSM (en zijn gebruiker) op het verkeerde been kan zetten, een accu met problemen door laadgeheugen zal een volle lading aangeven (gebaseerd op meting van de spanning) en zal toch snel ontladen zijn (door gebrek aan het kunnen leveren van stroom).
Willy
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Mijn conclusies waren dan ook louter en alleen voor mensen mét stroomvoorziening in de garage(box)semtex schreef:Daar ben je weinig mee als de motor in een box staat waar geen elektriciteitsvoorzieningen zijn.(s)Campi Di Pampi schreef: Conclusie 3 => koopt bij je fiets ineens een batterijlader (bv Optimate IIISP heb je nu voor amper €45)
Voila.
Ook vwalla.
Je kan eventueel je batterij demonteren en tijdens het w-e binnenshuis laden.
Voila de retour
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Wellicht niet onbekend, maar misschien toch niet geheel overbodig in het kader van de hint hierboven:
Bij het opladen van een accu komt watersof vrij. Om explosie te voorkomen dien je dus voor voldoende verluchting te zorgen
en/of best geen ontstekingsbronnen in de buurt te hebben (een electrische motor van een huishoudmachine bijvoorbeeld)
Willy
Bij het opladen van een accu komt watersof vrij. Om explosie te voorkomen dien je dus voor voldoende verluchting te zorgen
en/of best geen ontstekingsbronnen in de buurt te hebben (een electrische motor van een huishoudmachine bijvoorbeeld)
Willy
Beemer,Beemer schreef:Heb me ook een optimate aangeschaft. Voor het ogenblik brand het gele lampje. Gebruik de sigaretteaanstekerfiche van de RT. Iemand een idee of het laden langer duurt via deze fiche of dat de laadsnelheid identiek is wanneer men ze aan de polen bevestigd? Kan ik deze ook gebruiken om mijn autobatterij op te laden (via de sigarettenaansteker) ?
1) Normaal gezien zou dit geen verschil mogen maken. Tenzij je met een 1200RT rijdt. Het Canbus-systeem sluit je stopcontact af als het een verbruiker detecteert. Dan plaats je dus best een fiche rechtstreeks op de batterij.
2) Ikzelf heb een Oximiser en heb er ooit een autobatterij (misschien niet helemaal ontladen) mee opgeladen. Duurt wel geweldig lang.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Een vraagje.
Ik heb nog nergens zien staan of je de moto mag starten terwijl de oplader ingeschakeld/aangesloten is.
Wanneer de batterij het niet alleen kan, mag je dan de oplader aanleggen en dan starten?
En terwijl je naar huis rijd, kan hij opladen.
Ik sta namelijk de hele dag in een buitenluchttemperatuur, en dan heeft de batterij het moeilijk.
En wanneer hij niet wil, kan ik te voet naar huis.
Mag ik dan starten op de lader???
Ik heb nog nergens zien staan of je de moto mag starten terwijl de oplader ingeschakeld/aangesloten is.
Wanneer de batterij het niet alleen kan, mag je dan de oplader aanleggen en dan starten?
En terwijl je naar huis rijd, kan hij opladen.
Ik sta namelijk de hele dag in een buitenluchttemperatuur, en dan heeft de batterij het moeilijk.
En wanneer hij niet wil, kan ik te voet naar huis.
Mag ik dan starten op de lader???
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Volgens mij zou dit mogen, maar ikzelf zou het niet uitproberen, die lader zijn stroomvoorziening is zowiezo nooit toereikend om een motor te laten starten, men spreekt dan immer's van ampere's die je startmotor vraagt, je lader zal dat door zijn te dunne draadjes al niet kunnen leveren, en zijn circuit ook al niet, het is er ook niet voor geschikt.hla schreef:Een vraagje.
Ik heb nog nergens zien staan of je de moto mag starten terwijl de oplader ingeschakeld/aangesloten is.
Er bestaan wel laders die dat kunnen maar dat zijn er wel van een heel ander kaliber (en prijs) dan wat een ladertje zoals een optimate o.i.d.
Dus nut heeft het niet, het kan alleen maar in het slechte geval schade aan, je lader opleveren, dus ik zou het niet doen.
In jouw geval zou ik zorgen voor een degelijke batterij, of en dat is misschien de beste oplossing voor zo'n booststarter (noodstarter of hoe men dat ook noemt) die men verkoopt in de handel.
voor mensen in een garage box zonder stroom ,mijn schoonzoon heeft in de winter regelmatig problemen met een lege baterij in de koude garage box zonder electra met zijne 1200 en die heeft zo een startkit in de makro gekocht(zo een ding met een kleine baterij in voor eventuweel de outo te starten ,moet wel regelmatig thuis opgeladen worden ) twee startdraden gelegt op de motorbaterij naar de zijkoffer waar hij goed bij kan daar een koppelings fiche aan gezet voor aansluiting startkit ,wel na het starten direct de startkit afkoppelen,gebruikt dat ding nu toch al twee winters en is er goed mee geholpen , en zo een startkit is helemaal niet zwaar daardoor sleurt hij in de koude winter maanden dat ding overal mee in zijne zijkoffer van de motor,
en maar klagen over bmw en toch mijn grote liefde! maar het is wel de laaste bucht met wielen
Zoals dirkske al opmerkte, het hangt van de lader af. De dingen de mensen van VAB of Touring mee rondzeulen ("jump start" type) zijn er wel voor gemaakt, ter info zie bijvoorbeeld hier:Sn@pPy*GS schreef:Uit ingelichte bron vernomen om NIET te starten wanneer batterijlader is aangesloten. Schade aan batterijlader is reeël.
Dirkske verwoord het goed hierboven.
http://www.battery-rechargeable-charger ... EC026.html
Iets minder kan ook:
http://www.norauto.fr/Acheter-Booster-N ... 205/2.html
Willy