Handvat verwarming repareren

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
RonBmw

Handvat verwarming repareren

Bericht door RonBmw »

Van mijn K1100RS was de handvat verwarming defect, nieuw setje bestellen was behoorlijk duur. Dus zelf aan de slag gegaan.
De rubber handvatten verwijderd, ze kunnen er af zonder te slopen maar dat valt niet mee (Hier bestaat al een topic over)
Wanneer het rubber verwijderd is zie je een bruine mantel die lijkt op trafo papier. In mijn geval was de storing duidelijk zichtbaar: Een zwarte plek, hier was de verwarmings draad doorgebrand.
Ik heb het papier en de verwarmings draden verwijderd en de kunststof bussen mooi schoon gemaakt. (Pas op dat het kabeltje niet het stuur inschiet je hebt um later nog nodig) De verwarmings draad is een weerstands draad van ongeveer 8 ohm per meter. Die waarde heb ik niet kunnen bestellen maar wel 10 ohm per meter, hierdoor worden de handvatten iets minder warm, maar het is niet storend. (Conrad bestnr: 429023. Prijs 2,25. 5 meter)
Per handvat heb je ongeveer een meter nodig (Na montage was de weerstands waarde 11 ohm).
De draad wordt in een lus gewikkeld zodat beide uiteinden ook bij het uiteinde van de kunstof bussen uitkomen, doe het rustig en netjes. Aan het uiteinde van de bussen zitten twee groeven hier wordt de weerstands draad verbonden met een soepel kabeltje. Een vervelende eigenschap van weerstands draad is dat je het niet kunt solderen, daarom heb ik van de messing pennetjes van een computer connector kleine busjes gemaakt. Schraap de isolerende lak aan het uiteinde van de weerstands draad weg en knijp hier de busjes op. Nu kan de koperdraad aan de busjes worden gesoldeerd. Ik heb eerst de bus ingetaped met ducktape, maar dat smelt, uiteindelijk heb ik katoen tape van Tesa gebruikt, dat gaat prima. Wikkel vanaf de kant waar normaal je duim op het handvat zit (Of je moet wel heel raar stuntrijden op je motor) naar het uiteinde, hierdoor stroopt het tape niet op als je het rubber er opschuift. Een goede tip die ik op het web gevonden heb: Spuit de bus en de binnenzijde van het rubber in met haarlak, echt ze glibberen er zo op! En ze komen goed vast te zitten omdat haarlak ook een lijmende werking heeft, dat weet ik nu omdat de rubbers niet hetzelfde zijn :( Ik moest een rubber weer verwijderen omdat ik daar niet op gelet heb, dat valt niet mee, dus let beter op dan ik gedaan heb.
Afgelopen vrijdag heb ik met lekkere warme vingertjes rond gereden met temperaturen even boven het vriespunt!
mvtk@outlook.com

Bericht door mvtk@outlook.com »

Ron,
Mooi staaltje huisvlijt.
Zelf heb ik handvatverwarming niet origineel van BMW maar verder wel aangeloten op de BMW bekabeling dus in de lage stand gebruik ik de bestaande weerstanddraad die in de kabelboom van de BMW zit.
Bij mij was na een jaar de kabel aansluiting van de rechter handvat afgebroken daar waar deze het handvat ingaat. Dit is natuurlijk gekomen door het gas geven en de matige kwaliteit van de gebruikte bekabeling. Ik heb toen het rubber ter plekke afgepeld en op de koperen klembusjes waarmee de bedrading op de weerstanddraad geklemd zit twee draadjes gesoldeerd en direct buiten op het handvat een printkroonsteentje aan deze draadjes gesoldeerd en het geheel met twee componentenlijm vastgelijmt. Vanaf deze kroonsteen kan ik met een super soepel draad verder gaan en dit werkt nu al ruim twee jaar probleemloos.
P.s. Bij mijn handvat gaat de kabel niet zo mooi als bij BMW via de binnenkant van het stuur maar buitenom. Als ik ooit voordelig aan originele BMW handvatverwarming kan komen dan gaan deze erop.
dirkske

Bericht door dirkske »

Weerstandsdraad kan je niet solderen, dat klopt maar er is wel een methode om ze met een chemisch iets toch zogezegd te solderen.
Aleen ik weet niet meer met wat, misschien weet iemand dat wel.

Zo las ik ooit eens dat gelakte draad, best gesoldeerd wordt met behulp van een aspirientje, dat zou dan als het warm word de lak oplossen waardoor je een goede soldeerverbinding krijgt.

Wat misschien ook lukt, ik denk er juist aan, is een middel gebruiken dat in de loogieterij word gebruikt om te vertinnen, ik weet dan men daarmee zelfs ijzer ed kan vertinnen, en nadien soldeert dat dan zoals koper.
Het wordt verkocht in kleine plastic potjes in elke doe het zelf zaak (hoop ik toch) :wink:
RBee

Bericht door RBee »

S 39 ?
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Mooi bijdrage aan dit forum, Ron. Vindingrijk en goed uitgelegd. Foto's zijn niet eens nodig.

Meer van dit !
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
dirkske

Bericht door dirkske »

RBee schreef:S 39 ?
Bijvoorbeeld ja.

Ik herinner me nu wat meer maar nog niet alles, je diende de weerstandsdraden in mekaar te draaien, en dan diende er een poeder overheen gestrooid te worden, bij het opwarmen herstelde het dan zichzelf.
Dit werd o.a. toegepast om "een ZON" te herstellen, dat waren zo van die dingen, een soort parrabool met in het midden een verwarmingselement, dat gaf dan gerichte warmte.
De kop zal denkelijk indertijd vrij duur geweest zijn dat men ze ook herstelde.

PS ik heb dat nooit gedaan dit even terzijde, was van voor mijnen tijd. :wink:
RonBmw

Bericht door RonBmw »

Martien schreef:....en het geheel met twee componentenlijm vastgelijmt. .
Hoi Martien, maar waar heb jij die dan aan vast gelijmd? Aan de binnen kant van het stuur?
RonBmw

Bericht door RonBmw »

dirkske schreef:Weerstandsdraad kan je niet solderen, dat klopt maar er is wel een methode om ze met een chemisch iets toch zogezegd te solderen.
Aleen ik weet niet meer met wat, misschien weet iemand dat wel.
Ik denk idd dat je S39 bedoeld, maar ook daarmee gaat het niet, soldeervet ook niet. Deze goedjes zijn ook nogal agressief en veroorzaken roest. Er bestaat ook zilverlijm wat een geleidende functie heeft, daar kan je printspoortjes en de achterruit verwarming van een auto mee repareren. Maar of het een stevige verbinding geeft weet ik niet.

Misschien puntlassen, maar de weerstandsdraad is erg fragiel..
mvtk@outlook.com

Bericht door mvtk@outlook.com »

RonBmw schreef:
Martien schreef:....en het geheel met twee componentenlijm vastgelijmt. .
Hoi Martien, maar waar heb jij die dan aan vast gelijmd? Aan de binnen kant van het stuur?
Nee, zoals ik al vermelde heb ik niet de originele handvatverwarming.
Ik denk dat onderstaande foto het wel duidelijk maakt, ik heb die kroonsteen gelijmd daar waar nu de snoer uit komt, het maak nu deel uit van de handvat.
Afbeelding
RonBmw

Bericht door RonBmw »

Aha! Nu snap ik het. Op die manier heeft een soepel kabeltje pas echt nut.
dragon

Re: Handvat verwarming repareren

Bericht door dragon »

Hoe warm komen die handvaten ?Ik heb de bmw verwarming ook en vind
dat die maar minimaal presteren ;met blote hand voel je goed verschil
maar met handschoenen (zomer)..........Wat is jullie ervaring?

groeten
rocky
cooper

Bericht door cooper »

dragon schreef:Hoe warm komen die handvaten ?Ik heb de bmw verwarming ook en vind

groeten
Mijn ervaring hieromtrent is dat ze in stand 2 wel voldoet maar in stand 1 nauwelijks (niet)merkbaar is met handschoenen aan.
Maar ik vind het gezien de weersomstandigheden de laatste week toch een nuttig iets.
Ik zou het niet meer kunnen missen denk ik. Maar dat is zoals bij alles, onbekend is onbemind en wat je niet gehad hebt mis je ook niet natuurlijk.

Grtz.
Cooper
Afbeelding
RonBmw

Bericht door RonBmw »

cooper schreef:
dragon schreef:Hoe warm komen die handvaten ?Ik heb de bmw verwarming ook en vind

groeten
Mijn ervaring hieromtrent is dat ze in stand 2 wel voldoet maar in stand 1 nauwelijks (niet)merkbaar is met handschoenen aan.
Maar ik vind het gezien de weersomstandigheden de laatste week toch een nuttig iets.
Ik zou het niet meer kunnen missen denk ik. Maar dat is zoals bij alles, onbekend is onbemind en wat je niet gehad hebt mis je ook niet natuurlijk.

Grtz.
Cooper
Mijn ervaring is dat het wel even (5 minuten) duurt voordat de handvatten op temperatuur zijn. Ik moet wel zeggen dat ik alleen ervaring heb met mijn gerepareerde versie, deze hebben weerstands draad van 10 Ohm per meter, de originele 8 Ohm per meter.
Het verschil in vermogen is dan theoretisch 14,4 Watt / 18 Watt.
Laatst gewijzigd door RonBmw op 15 jan 2008, 04:09, 1 keer totaal gewijzigd.
K1100RS 1996 16V 150.000 KM
jantje beton

Bericht door jantje beton »

aaaaaaaaaaha daarom zijn uwe batterijezo rap plat da zal wel :scratch: :scratch: :pig: :pig:
BEN WEER EENS ONLINE
Plaats reactie