R1200RT montage zumo/TT : diameter montagebolletje gevraagd

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

p@rick

Bericht door p@rick »

pvde schreef: Yep,
Op mijn R1150RT had ik ook eerst de GPS tussen het stuur staan en nadien heb ik hem boven te tellers gezet omdat ik teveel naar beneden moest kijken en dit leidde me teveel af van het zicht op de weg.
Als de GPS gemonteerd staat boven de tellers heb je recht zicht op het scherm en een blik op de weg, dit lijkt mij veel veiliger en op veiligheid staat geen prijs.

Houdoe
Hey houdoe :wink:

Mijn vorige gps was een 2610, en die heeft 'n tijdje op dezelfde plaats "onder de tellers" gestaan als bij jou, en dat vond ik inderdaad ook allesbehalve een goeie oplossing. Je moet als piloot - zeker op een R1150RT - al echt naar beneden kijken om te zien wat er op het scherm staat.
Nu, met de oplossing die ik momenteel gebruik, staat de Zumo bijna "naast" de tellers, en doordat (dat is althans mijn indruk) je op een 1200RT verder achteruit zit dan op een 1150RT, hoef je m.i. ook niet zo diep naar beneden te kijken. De Zumo zou trouwens nog een aantal cm's hoger kunnen, omdat er van de rammount-arm (klem) nog een maat langer bestaat. Trouwens, ook het type helm is een factor waarmee je rekening dient te houden. In vind bv. dat ik met mijn Sys-5 minder zicht naar beneden heb dan met mijn Sys-4.

Je hebt natuurlijk overschot van gelijk als je zegt dat op veiligheid geen prijs staat. Maar, laat ons allemaal eens heel eerlijk zijn, hoe vaak en hoe lang kijken we tijdens het rijden niet naar links, naar rechts, naar boven... Volgens mij véél vaker en veel langer dan dat we naar het schermpje van onze gps kijken. Ik denk trouwens dat de meesten onder ons intussen de instructies op een of andere manier wel te horen krijgen in hun helm, en slechts in geval van enige onduidelijkheid een vluchtige blik werpen op het scherm om de situatie even beter in te schatten. En het toestel zelf bedienen (bv. om een restaurant, tankstation... op te zoeken, of een route aan te passen) tijdens het rijden leidt zowiezo je aandacht af van het rijden, ongeacht waar het toestel gemonteerd staat, en is dus bijgevolg ook echt af te raden.

Ik wil zeker en vast "mijn" oplossing niet naar voor schuiven als "de beste". Voor mij voldoet ze in ieder geval nog steeds zeer goed, maar ik sta ondertussen wel open voor andere ideeën. De Misgel-steun is er daar zeker eentje van, maar zoals eerder gezegd, vooraleer 120 euro extra uit te gaan geven, wil ik eerst zelf proefondervindelijk vastgesteld hebben of die oplossing beter is dan mijn huidige. 't Gaat 'm trouwens niet alleen over de afleesbaarheid van 't scherm, ook praktische overwegingen zoals "waar bengelen de losse kabeltjes van de voeding en het geluid als ik zonder Zumo rijdt" spelen voor mij een rol.

Ik las in't beemer-café dat je blijkbaar ook wel eens naar de Oase komt. Nu kan ik op jouw naam geen gezicht plakken (en wellicht is dat ook wederzijds wel zo) en weet dus ook niet of ik je daar al gezien zou hebben of niet, maar ik wil daar anders graag eens afspreken als jij je 1200RT met Misgel + Zumo hebt, dan kunnen we mekaars oplossingen eens nader bestuderen en vergelijken.

Alvast proficiat en veel plezier met je toekomstige 1200RT :!:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
PHILIP

Bericht door PHILIP »

p@rick
"Waarom zou je trouwens zelf een eigen constructie ontwikkelen, als je heel eenvoudig zo'n rammount-kogel kan draaien in een van de gaten waar de bouten van je stuur in zitten ?"

Ik hou van symmetrie

philip
Intruder
Contacteer:

Bericht door Intruder »

Intruder schreef:
p@rick schreef:Voor mij staat de Zumo perfect en zeer stabiel waar ie nu staat, al gebiedt de eerlijkheid erbij te zeggen dat ik nu gebruik maak van een rammount-arm die een maatje langer is dan deze op de foto (die trouwens bij de Zumo werd meegeleverd). Zelfs met mijn 1m87 hoef ik mijn hoofd niet noemenswaardig naar beneden te buigen om indien nodig naar het scherm te kijken (ik krijg de instructies te horen via intercom).

Afbeelding

En als ik zonder Zumo rondtuf, blijft er enkel heel discreet deze kogel achter op de moto.

Afbeelding
en de voedingkabel of rij je zonder?
Bij mij staat de zumo zo op mijn BeemerAfbeeldingAfbeelding
na een jap een RT zalig is da
p@rick

Bericht door p@rick »

Intruder schreef: Bij mij staat de zumo zo op mijn BeemerAfbeeldingAfbeelding
Zelf rij ik veel vaker zonder dan met gps rond. Immers, de weg van thuis naar 't werk en nadien terug ken ik ondertussen al wel van buiten. De dagen zonder gps rij ik dan ook liever rond zonder die hele constructie op het dashboard.
Maar kom, zoveel mensen zoveel wensen hé. Gelukkig maar :wink:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Intruder
Contacteer:

Bericht door Intruder »

p@rick schreef:
Intruder schreef: Bij mij staat de zumo zo op mijn BeemerAfbeeldingAfbeelding
Zelf rij ik veel vaker zonder dan met gps rond. Immers, de weg van thuis naar 't werk en nadien terug ken ik ondertussen al wel van buiten. De dagen zonder gps rij ik dan ook liever rond zonder die hele constructie op het dashboard.
Maar kom, zoveel mensen zoveel wensen hé. Gelukkig maar :wink:
Daar heb je groot gelijk in
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Zoals je kan zien heb ik ook een zelfgemaakte steun gebruikt op de 1150RT, niets weerhoud je om zelf zoiets te maken voor de 1200RT
Zeker niet vergeten om rubbertjes (waterkraan) te gebruiken om de schokken op te vangen.
Afbeelding
P@trick, misschien kennen we mekaar wel van ziens, ik ben meestal wel aanwezig op de ontmoetingsavonden in "Ter Heide" Brasschaat.
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Intruder
Contacteer:

Bericht door Intruder »

pvde schreef:Yep,
Zoals je kan zien heb ik ook een zelfgemaakte steun gebruikt op de 1150RT, niets weerhoud je om zelf zoiets te maken voor de 1200RT
Zeker niet vergeten om rubbertjes (waterkraan) te gebruiken om de schokken op te vangen.
Afbeelding
P@trick, misschien kennen we mekaar wel van ziens, ik ben meestal wel aanwezig op de ontmoetingsavonden in "Ter Heide" Brasschaat.
Houdoe
Bij mij zitten de rubbertjes er ook tussen
Intruder
Contacteer:

Bericht door Intruder »

Intruder schreef:
pvde schreef:Yep,
Afbeelding
Houdoe
Bij mij zitten de rubbertjes er ook tussen
Afbeeldingdit is beter foto is wat groter
dirkske

Bericht door dirkske »

Voor zij die graag een bol iets zouden willen, in elke Brico en consoorten zijn er bolletjes tot bollen te koop in de afdeling kastknoppen en of klinken.
Ze zijn er zowel in hout, alu of inox uitvoering te vinden, geen kunststof gezien tot op heden, en aangaande trillingen, dat hangt af van hoe je de opstelling zelf maakt.

Een dezer post ik mijn oplossing, na 3 jaar nog altijd als prototype maar het werkt vrij goed, is niet zo mooi maar de route is dat bijna altijd wel 8-)
Is wel voor een PDA he gene tt rider of garmin of zumo of... weet ik veel :lol:
Plaats reactie