Hey houdoepvde schreef: Yep,
Op mijn R1150RT had ik ook eerst de GPS tussen het stuur staan en nadien heb ik hem boven te tellers gezet omdat ik teveel naar beneden moest kijken en dit leidde me teveel af van het zicht op de weg.
Als de GPS gemonteerd staat boven de tellers heb je recht zicht op het scherm en een blik op de weg, dit lijkt mij veel veiliger en op veiligheid staat geen prijs.
Houdoe
Mijn vorige gps was een 2610, en die heeft 'n tijdje op dezelfde plaats "onder de tellers" gestaan als bij jou, en dat vond ik inderdaad ook allesbehalve een goeie oplossing. Je moet als piloot - zeker op een R1150RT - al echt naar beneden kijken om te zien wat er op het scherm staat.
Nu, met de oplossing die ik momenteel gebruik, staat de Zumo bijna "naast" de tellers, en doordat (dat is althans mijn indruk) je op een 1200RT verder achteruit zit dan op een 1150RT, hoef je m.i. ook niet zo diep naar beneden te kijken. De Zumo zou trouwens nog een aantal cm's hoger kunnen, omdat er van de rammount-arm (klem) nog een maat langer bestaat. Trouwens, ook het type helm is een factor waarmee je rekening dient te houden. In vind bv. dat ik met mijn Sys-5 minder zicht naar beneden heb dan met mijn Sys-4.
Je hebt natuurlijk overschot van gelijk als je zegt dat op veiligheid geen prijs staat. Maar, laat ons allemaal eens heel eerlijk zijn, hoe vaak en hoe lang kijken we tijdens het rijden niet naar links, naar rechts, naar boven... Volgens mij véél vaker en veel langer dan dat we naar het schermpje van onze gps kijken. Ik denk trouwens dat de meesten onder ons intussen de instructies op een of andere manier wel te horen krijgen in hun helm, en slechts in geval van enige onduidelijkheid een vluchtige blik werpen op het scherm om de situatie even beter in te schatten. En het toestel zelf bedienen (bv. om een restaurant, tankstation... op te zoeken, of een route aan te passen) tijdens het rijden leidt zowiezo je aandacht af van het rijden, ongeacht waar het toestel gemonteerd staat, en is dus bijgevolg ook echt af te raden.
Ik wil zeker en vast "mijn" oplossing niet naar voor schuiven als "de beste". Voor mij voldoet ze in ieder geval nog steeds zeer goed, maar ik sta ondertussen wel open voor andere ideeën. De Misgel-steun is er daar zeker eentje van, maar zoals eerder gezegd, vooraleer 120 euro extra uit te gaan geven, wil ik eerst zelf proefondervindelijk vastgesteld hebben of die oplossing beter is dan mijn huidige. 't Gaat 'm trouwens niet alleen over de afleesbaarheid van 't scherm, ook praktische overwegingen zoals "waar bengelen de losse kabeltjes van de voeding en het geluid als ik zonder Zumo rijdt" spelen voor mij een rol.
Ik las in't beemer-café dat je blijkbaar ook wel eens naar de Oase komt. Nu kan ik op jouw naam geen gezicht plakken (en wellicht is dat ook wederzijds wel zo) en weet dus ook niet of ik je daar al gezien zou hebben of niet, maar ik wil daar anders graag eens afspreken als jij je 1200RT met Misgel + Zumo hebt, dan kunnen we mekaars oplossingen eens nader bestuderen en vergelijken.
Alvast proficiat en veel plezier met je toekomstige 1200RT

dit is beter foto is wat groter