achterwiel draait in "vrijstand"
Moderator: GVN
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 22 jan 2006, 16:46
- Woonplaats: Castellane (FR)
- Locatie: PACA - Les Alpes de Haute Provence (FR)
- Contacteer:
achterwiel draait in "vrijstand"
Hallo allemaal,
Ben totaal een leek op gebied van de mechanica en dus stel ik de vraag aan jullie die er meer verstand van hebben.
Vandaag 2 GS gaan bekijken (om te kopen) en toen de motor draaide (moto op de bok en versnelling in vrijstand - 0-stand) ... draaide het achterwiel (bij beide motors).
Is dit normaal? Het staat me niet voor dat dit het geval is bij onze RT.
Niet dat ik me er zorgen over maak ivm een eventuele aankoop maar het intrigeert me.
Wie brengt me licht in de duisternis?
thks
Marc
ah ja ...fijne feesten voor iedereen
Ben totaal een leek op gebied van de mechanica en dus stel ik de vraag aan jullie die er meer verstand van hebben.
Vandaag 2 GS gaan bekijken (om te kopen) en toen de motor draaide (moto op de bok en versnelling in vrijstand - 0-stand) ... draaide het achterwiel (bij beide motors).
Is dit normaal? Het staat me niet voor dat dit het geval is bij onze RT.
Niet dat ik me er zorgen over maak ivm een eventuele aankoop maar het intrigeert me.
Wie brengt me licht in de duisternis?
thks
Marc
ah ja ...fijne feesten voor iedereen
2008 - R 1200 GS
2006 - R 1150 RT
2002 - Suzuki GSXF 750
2001 - Suzuki Savage 650
2006 - R 1150 RT
2002 - Suzuki GSXF 750
2001 - Suzuki Savage 650
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
Mijn 12RT doet dat ook.
Er liep hier ooit een draadje erover.
Lang verhaal kort gemaakt, het zou normaal zijn.
Er liep hier ooit een draadje erover.
Lang verhaal kort gemaakt, het zou normaal zijn.
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
Heb 2 1150RT's en beiden doon hetzelfde.
Had vroeger een K100LT en een 1100RT en die deden dat ook.
Had vroeger een K100LT en een 1100RT en die deden dat ook.
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
is normaal want uw cardan blijft ook draaien.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
Is volledig normaal én zeker géén alleenrecht voor cardan-aangedreven fietsen...mijn Bandit had dit ook soms...alles hangt af van de toestand van je olie, viscositeit en zoals we met z'n allen weten reageert olie op temp-verschillen...een fiets die op temp is zal dit bv niét vertonen
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
Dit is mij niet helemaal duidelijk. Dus hier had ik graag wat meer over geweten.GS 'er schreef:is normaal want uw cardan blijft ook draaien.
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
John, 'k was er bijna ingetrapt...John schreef:Dit is mij niet helemaal duidelijk. Dus hier had ik graag wat meer over geweten.GS 'er schreef:is normaal want uw cardan blijft ook draaien.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
Maar nee Werner, ik had graag echt geweten waarom bij ¨enkele forumleden¨ die cardan blijft draaien.
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
Olie-koppeling-viscositeit-cardan(of ketting, maakt niet uit)...wanneer je fiets heeft stilgestaan wordt je olie wat dikker, start je hem zal de dikkere olie de koppeling lichtjes "meenemen" en alzo je wiel aandrijven, je kan je wiel met je pink tegenhouden, immers op dat moment heb je geen échte aandrijving dmv je koppelng doch het is je (dikke) olie die de "aandrijving" verzorgd...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
Hola,
als er olie op mijn kopeling komt, dan is er zeker iets niet pluis
zelf heb ik er echter ook niet direct verklaring voor
maar mijn RT deed dat destijds ook met warme motor en daar was echt niets aan de koppeling.
als er olie op mijn kopeling komt, dan is er zeker iets niet pluis
zelf heb ik er echter ook niet direct verklaring voor
maar mijn RT deed dat destijds ook met warme motor en daar was echt niets aan de koppeling.
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
- Woonplaats: Nederland
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
Weet niet van de vorige modellen, maar ik dacht dat de huidige R12's allemaal een enkelvoudige droge plaat koppeling hadden, hydraulisch bediend.
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
Klopt, hydraulisch bedient...moh_fan schreef:Weet niet van de vorige modellen, maar ik dacht dat de huidige R12's allemaal een enkelvoudige droge plaat koppeling hadden, hydraulisch bediend.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
- Woonplaats: Nederland
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
Sorry
Ben Hollander hé... zijn niet zo sterk in de Nederlandsche taal.
Ben Hollander hé... zijn niet zo sterk in de Nederlandsche taal.
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
Oeppps...bediend met een "d"...maar dat wou ik niet zeggen...had het eerder op "hydraulisch"...moh_fan schreef:Sorry
Ben Hollander hé... zijn niet zo sterk in de Nederlandsche taal.
Hollander ? Dat vergeef ik je.
Btw, ik werk ook voor een voormalig Nederlands bedrijf, nu in Amerikaanse handen...hopelijk kun jij me dit vergeven...?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
Je heb 3 assen in je boite KTM kardanas tussenas motoras.Je koppeling draait altijd mee maar niet in de olie(voor boxers) je motoras is waar je koppeling opzit draait de olie neemt de tussenas en je kardanas mee al sta je in neutraal.
En dat maakt dat het boelke meedraait in de boite.
Niks mis mee.
En dat maakt dat het boelke meedraait in de boite.
Niks mis mee.
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
Rare uitleg vind ik nog altijd, wat er allemaal op deze topic aangehaald wordt. Ook al zitten er drie assen in een versnellingsbak waarvan er sommige altijd zouden ronddraaien. Ook al zit er een droge koppeling tussen. Ik heb dus nog altijd geen verklaring gekregen dat de cardan blijft draaienGS 'er schreef:is normaal want uw cardan blijft ook draaien.
Wat ik wél weet is dat als je de koppeling intrekt dat achterwiel niet meer ronddraait. Hoe zou dat dan toch komen??
En dit fenomeen doet zich niet enkel voor in vrijstand, ook in versnelling. Gek hé
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
oei oei oei
als je de koppeling in trekt is er geen enkele as aangedreven in de versnellingsbak.
dus niets draaid mee
is de koppeling niet ingetrokken draaid de ingaande as van de versnellingsbak mee.
met als gevolg dat de andere assen ook stilltjes zullen meedraaien door toe doen van olieën en zodoende het achterwiel ook aandrijven.
staat het achterwiel los van de grond is die dus weerstandsloos en draaid rond.
staat uw achterwiel op de grond heb je een weerstand en dus draaid de uitgaande as van de boite ook niet.
oef tis er uit
als je de koppeling in trekt is er geen enkele as aangedreven in de versnellingsbak.
dus niets draaid mee
is de koppeling niet ingetrokken draaid de ingaande as van de versnellingsbak mee.
met als gevolg dat de andere assen ook stilltjes zullen meedraaien door toe doen van olieën en zodoende het achterwiel ook aandrijven.
staat het achterwiel los van de grond is die dus weerstandsloos en draaid rond.
staat uw achterwiel op de grond heb je een weerstand en dus draaid de uitgaande as van de boite ook niet.
oef tis er uit
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
Ha! Dan toch eenen die heeft opgelet in de klas
Maar ik had eigenlijk willen weten waar het verhaal vandaan komt dat die cardan steeds ronddraait
Maar ik had eigenlijk willen weten waar het verhaal vandaan komt dat die cardan steeds ronddraait
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
Als ik mij niet vergis drukken de koppelingsplaten tegen elkaar als je de koppeling niet intrekt. Daardoor zal de primaire as van de versnellingsbak meedraaien. Zelfs al staat de versnelling in neutraal, dan nog kan de ronddraaiende olie er voor zorgen dat de secundaire as toch lichtjes meedraait door de wrijving. En bijgevolg kan de cardan dus ook lichtjes meedraaien. In principe moet het wiel gewoon stoppen met draaien als je er je vinger tegenhoudt.
Trek je de koppeling wel in dan is de verbinding tussen de koppelingsplaten verbroken en zou in principe de primaire en secundaire as niet meer mogen draaien, en bijgevolg ook de cardan en het achterwiel niet.
Ik spreek nu wel over een droge plaatkoppeling.
EDIT; lap er wasmij ene voor...
Trek je de koppeling wel in dan is de verbinding tussen de koppelingsplaten verbroken en zou in principe de primaire en secundaire as niet meer mogen draaien, en bijgevolg ook de cardan en het achterwiel niet.
Ik spreek nu wel over een droge plaatkoppeling.
EDIT; lap er wasmij ene voor...
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
er was eens........John schreef:Ha! Dan toch eenen die heeft opgelet in de klas
Maar ik had eigenlijk willen weten waar het verhaal vandaan komt dat die cardan steeds ronddraait
.............een varkentje met een lange snuit en het sprookje is uit.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
4e reaktie in dit topic had je het antwoord al...leert lezen hé ség...Ha! Dan toch eenen die heeft opgelet in de klas
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
wiskunde was dan ook uw sterkste kant niet(s)Campi Di Pampi schreef:4e reaktie in dit topic had je het antwoord al...leert lezen hé ség...Ha! Dan toch eenen die heeft opgelet in de klas
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: achterwiel draait in "vrijstand"
@ John: het antwoord hierop werd al eens eerder gegeven, dus enig zoekwerk en dan vond je dit (in het rood):
door Raketman op 03/01/07 18:08
JohanDenys schreef:
Wat ik vrij snel wil doen is: borages voorvork vervangen, alle olies, filters en vloeistoffen vervangen en de bijhorende dichtingen kopen. Waar kan ik daar het vlotst en tegen een normale prijs aangeraken?
Raketman, wat kosten die stalen remleidingen en waar haal ik die? De techniek van remmen ontluchten heb ik onder de knie, is het te doen om zelf die leidingen te vervangen? Welke remklauwen zijn er beter dan de ATE's die erop zitten?
Hoe controleer ik de staat van de veren in de vorkpoten? De machine duikt nogal diep bij het remmen. De rechter achtervering is niet meer regelbaar. Wat is het beste alternatief op de markt om te komen tot een optimaal verend en dempend gedrag van deze machine? (Koni's?)
Ik heb samen met mijn zoon je site met veel plezier bekeken!
Ik heb ook axiale speling op het achterwiel vastgesteld, je hoort zelfs die speling bij stationair draaien van de motor en als je het achterwiel in de axiale richting beweegt.
Bij stationair draaien blijft het achterwiel lichtjes meedraaien. Heeft dit te maken met te weinig kabelspeling aan de hendel van de koppeling?
http://www.gummikuh.be
Veel eerlijker dan dit komen ze niet vrees ik.
Het duiken kan je tegengaan door een setje progressieve veren te monteren (33€) en iets dikkere vorkolie (15W). Kan je allemaal in één moeite doen als de bourrages vervangen worden.
De RVS remleidingen vind ik op mijn lijst terug aan 58,82€.
Klauwen vervangen gaat niet zonder de hele vork, want die aanhechtingspunten van die ATE's zijn zodanig specifiek dat daar niks anders van alternatief voor bestaat.
Interessant kan eventueel ook een revisiekitje voor de rempomp zijn (34€).
De axiale speling zijn de lagers van het cardanhuis die hun beste tijd gehad hebben.
Koni's ga je nieuw niet meer vinden, die zijn nu vervangen door Ikon. Is eigenlijk hetzelfde.
Om zo'n 2-klepper een uitmuntende wegligging te geven moet je kortweg de hele vork vervangen en beide achterdempers door Hyperpro of WP.
Dan heb je natuurlijk geen originele S meer, en komen uitdrukkingen met parels en zwijnen, sop en kool waard zijn enzo ook in het spel...
Misschien beter om alles een beetje in verhouding te houden wat betreft die vering. Je hebt nu eenmaal gekozen voor een oude 2-klepper, dan moet je er geen moderne prestaties van verwachten. Een goedwerkende originele vering brengt zo'n 90S al een heel eind.
Voor het bepalen van slijtage spelen de afgelegde kilometers een vrij grote rol. Heeft hij er al 80k of meer opzitten dan kan je besluiten dat die vering haar beste tijd gehad heeft, punt. Voor de rest is vooral de demping van belang. Als je'm achteraan induwt en terug loslaat, en hij springt direct terug zonder enige vertraging dan zijn de dempers hun olie waarschijnlijk kwijt. Zoiets kan traag en door de jaren heen vrij onopgemerkt gebeuren bij die types. Of als je een piepend geluid hoort bij het in-en uitveren is't ook prijs. Anders eens voelen/kijken of de demperstang niet vochtig staat. Aan die dempers valt niets te reviseren aangezien het dichtgelaste units zijn, maar er zijn wel genoeg deftig werkende okkazies te vinden. En anders eens uitkijken naar die Ikons.
Het meedraaien van het achterwiel is niet erg, tenminste toch niet als het gebeurt met de koppeling volledig los. Als je ze intrekt zou het moeten gedaan zijn. Als het wiel dan niet stilvalt zit er idd te weinig speling op de koppelingskabel.
door Raketman op 03/01/07 18:08
JohanDenys schreef:
Wat ik vrij snel wil doen is: borages voorvork vervangen, alle olies, filters en vloeistoffen vervangen en de bijhorende dichtingen kopen. Waar kan ik daar het vlotst en tegen een normale prijs aangeraken?
Raketman, wat kosten die stalen remleidingen en waar haal ik die? De techniek van remmen ontluchten heb ik onder de knie, is het te doen om zelf die leidingen te vervangen? Welke remklauwen zijn er beter dan de ATE's die erop zitten?
Hoe controleer ik de staat van de veren in de vorkpoten? De machine duikt nogal diep bij het remmen. De rechter achtervering is niet meer regelbaar. Wat is het beste alternatief op de markt om te komen tot een optimaal verend en dempend gedrag van deze machine? (Koni's?)
Ik heb samen met mijn zoon je site met veel plezier bekeken!
Ik heb ook axiale speling op het achterwiel vastgesteld, je hoort zelfs die speling bij stationair draaien van de motor en als je het achterwiel in de axiale richting beweegt.
Bij stationair draaien blijft het achterwiel lichtjes meedraaien. Heeft dit te maken met te weinig kabelspeling aan de hendel van de koppeling?
http://www.gummikuh.be
Veel eerlijker dan dit komen ze niet vrees ik.
Het duiken kan je tegengaan door een setje progressieve veren te monteren (33€) en iets dikkere vorkolie (15W). Kan je allemaal in één moeite doen als de bourrages vervangen worden.
De RVS remleidingen vind ik op mijn lijst terug aan 58,82€.
Klauwen vervangen gaat niet zonder de hele vork, want die aanhechtingspunten van die ATE's zijn zodanig specifiek dat daar niks anders van alternatief voor bestaat.
Interessant kan eventueel ook een revisiekitje voor de rempomp zijn (34€).
De axiale speling zijn de lagers van het cardanhuis die hun beste tijd gehad hebben.
Koni's ga je nieuw niet meer vinden, die zijn nu vervangen door Ikon. Is eigenlijk hetzelfde.
Om zo'n 2-klepper een uitmuntende wegligging te geven moet je kortweg de hele vork vervangen en beide achterdempers door Hyperpro of WP.
Dan heb je natuurlijk geen originele S meer, en komen uitdrukkingen met parels en zwijnen, sop en kool waard zijn enzo ook in het spel...
Misschien beter om alles een beetje in verhouding te houden wat betreft die vering. Je hebt nu eenmaal gekozen voor een oude 2-klepper, dan moet je er geen moderne prestaties van verwachten. Een goedwerkende originele vering brengt zo'n 90S al een heel eind.
Voor het bepalen van slijtage spelen de afgelegde kilometers een vrij grote rol. Heeft hij er al 80k of meer opzitten dan kan je besluiten dat die vering haar beste tijd gehad heeft, punt. Voor de rest is vooral de demping van belang. Als je'm achteraan induwt en terug loslaat, en hij springt direct terug zonder enige vertraging dan zijn de dempers hun olie waarschijnlijk kwijt. Zoiets kan traag en door de jaren heen vrij onopgemerkt gebeuren bij die types. Of als je een piepend geluid hoort bij het in-en uitveren is't ook prijs. Anders eens voelen/kijken of de demperstang niet vochtig staat. Aan die dempers valt niets te reviseren aangezien het dichtgelaste units zijn, maar er zijn wel genoeg deftig werkende okkazies te vinden. En anders eens uitkijken naar die Ikons.
Het meedraaien van het achterwiel is niet erg, tenminste toch niet als het gebeurt met de koppeling volledig los. Als je ze intrekt zou het moeten gedaan zijn. Als het wiel dan niet stilvalt zit er idd te weinig speling op de koppelingskabel.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC