@ John: het antwoord hierop werd al eens eerder gegeven, dus enig zoekwerk en dan vond je dit (in het rood):
door Raketman op 03/01/07 18:08
JohanDenys schreef:
Wat ik vrij snel wil doen is: borages voorvork vervangen, alle olies, filters en vloeistoffen vervangen en de bijhorende dichtingen kopen. Waar kan ik daar het vlotst en tegen een normale prijs aangeraken?
Raketman, wat kosten die stalen remleidingen en waar haal ik die? De techniek van remmen ontluchten heb ik onder de knie, is het te doen om zelf die leidingen te vervangen? Welke remklauwen zijn er beter dan de ATE's die erop zitten?
Hoe controleer ik de staat van de veren in de vorkpoten? De machine duikt nogal diep bij het remmen. De rechter achtervering is niet meer regelbaar. Wat is het beste alternatief op de markt om te komen tot een optimaal verend en dempend gedrag van deze machine? (Koni's?)
Ik heb samen met mijn zoon je site met veel plezier bekeken!
Ik heb ook axiale speling op het achterwiel vastgesteld, je hoort zelfs die speling bij stationair draaien van de motor en als je het achterwiel in de axiale richting beweegt.
Bij stationair draaien blijft het achterwiel lichtjes meedraaien. Heeft dit te maken met te weinig kabelspeling aan de hendel van de koppeling?
http://www.gummikuh.be
Veel eerlijker dan dit komen ze niet vrees ik.
Het duiken kan je tegengaan door een setje progressieve veren te monteren (33€) en iets dikkere vorkolie (15W). Kan je allemaal in één moeite doen als de bourrages vervangen worden.
De RVS remleidingen vind ik op mijn lijst terug aan 58,82€.
Klauwen vervangen gaat niet zonder de hele vork, want die aanhechtingspunten van die ATE's zijn zodanig specifiek dat daar niks anders van alternatief voor bestaat.
Interessant kan eventueel ook een revisiekitje voor de rempomp zijn (34€).
De axiale speling zijn de lagers van het cardanhuis die hun beste tijd gehad hebben.
Koni's ga je nieuw niet meer vinden, die zijn nu vervangen door Ikon. Is eigenlijk hetzelfde.
Om zo'n 2-klepper een uitmuntende wegligging te geven moet je kortweg de hele vork vervangen en beide achterdempers door Hyperpro of WP.
Dan heb je natuurlijk geen originele S meer, en komen uitdrukkingen met parels en zwijnen, sop en kool waard zijn enzo ook in het spel...
Misschien beter om alles een beetje in verhouding te houden wat betreft die vering. Je hebt nu eenmaal gekozen voor een oude 2-klepper, dan moet je er geen moderne prestaties van verwachten. Een goedwerkende originele vering brengt zo'n 90S al een heel eind.
Voor het bepalen van slijtage spelen de afgelegde kilometers een vrij grote rol. Heeft hij er al 80k of meer opzitten dan kan je besluiten dat die vering haar beste tijd gehad heeft, punt. Voor de rest is vooral de demping van belang. Als je'm achteraan induwt en terug loslaat, en hij springt direct terug zonder enige vertraging dan zijn de dempers hun olie waarschijnlijk kwijt. Zoiets kan traag en door de jaren heen vrij onopgemerkt gebeuren bij die types. Of als je een piepend geluid hoort bij het in-en uitveren is't ook prijs. Anders eens voelen/kijken of de demperstang niet vochtig staat. Aan die dempers valt niets te reviseren aangezien het dichtgelaste units zijn, maar er zijn wel genoeg deftig werkende okkazies te vinden. En anders eens uitkijken naar die Ikons.
Het meedraaien van het achterwiel is niet erg, tenminste toch niet als het gebeurt met de koppeling volledig los. Als je ze intrekt zou het moeten gedaan zijn. Als het wiel dan niet stilvalt zit er idd te weinig speling op de koppelingskabel.