De noodstopschakelaar en schaamrood

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
RonBmw

De noodstopschakelaar en schaamrood

Bericht door RonBmw »

Misschien is het een beetje raar om hierover een nieuw topic te plaatsen, maar misschien is het toch het haartje van het olifanten staartje dat het verschil maakt tussen schaamrood en gewoon lekker op de beemer rijden.
Situatie: je wil gaan rijden, je drukt op de startknop, de startmotor draait rond.. maar de motor slaat niet aan. De controle lampjes branden, alles lijkt normaal, alleen je hoort de benzinepomp niet zoemen als je de contactsleutel omdraait.
1) controleer de noodstopschakelaar. Staat die goed? schakel hem een paar keer in en uit (Eindigen bij in)
Helpt het niet?
2) controleer de zijstandaard (zijpikkel). Is die ingeklapt? klap hem ruw in en uit (Eindigen bij in)
Helpt het niet?
3) Meet de zekeringen met ingeschakeld contact. Geen spanning op zekering 1 en 2? ((K1100RS) van de andere modellen weet ik de nummers niet) Kijk dan nog eens goed naar de noodstopschakelaar.
Als deze simpele handelingen niet helpen dan is diepgaander onderzoek nodig. (Natuurlijk zit er benzine in de tank :) )

Ik schrijf dit omdat ik met het verwijderen van de motor hoes (pyjama) de noodstopschakelaar verschoven heb en uren naar de oorzaak gezocht heb. Niet zo slim.. en hartstikke koud. Ik heb er met verschillende collega rijders over gesproken en een leuke anekdotes die er verteld werden! Tot aan het leeg starten van de accu ... wegenwacht er bij.. echte schaamrood verhalen... het lijkt wel of iedereen er wel eens mee te maken heeft gehad ... dus: "Be ware"
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

tja
beginners foutjes maken ervaren rijders ook nog hoor 8-)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
RonBmw

Bericht door RonBmw »

IRON GONZO schreef:tja
beginners foutjes maken ervaren rijders ook nog hoor 8-)
Ja.. dit was de tweede keer, de eerste keer was een beginners foutje. Toen heb ik op een zomerdag de motor aan proberen te duwen om dat ik de accu niet leeg wou starten :shock:
jantje beton

Bericht door jantje beton »

nederlanders :roll: :roll: :roll: :wink:
BEN WEER EENS ONLINE
RonBmw

Bericht door RonBmw »

jantje beton schreef:nederlanders :roll: :roll: :roll: :wink:
Haha.. dit overkomt Belgen natuurlijk niet... ;)
Iron Gonzo

veeeeeeeeel minder :razz:
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
RonBmw

Bericht door RonBmw »

IRON GONZO schreef:veeeeeeeeel minder :razz:
Hahah :)
jantje beton

IRON GONZO schreef:veeeeeeeeel minder :razz:
ja IRON wij kunnen het toch weten als BELGEN :thumleft: :lol: :razz: ;)
BEN WEER EENS ONLINE
Iron Gonzo

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
TRIUMPH TROPHY SE
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Wie stopt de motor door de noodstop om te zetten?
Zo goed als niemand waarschijnlijk, daar is de sleutel toch voor.

Als je dan de moto terugkrijgt van de garagist, je wil starten en er gebeurt niets, dan sta je toch ook maar raar te kijken.

Je roept er natuurlijk de technieker terug bij, die kijkt even en draaid met blozende wangen de noodstop terug in de normale stand :!:
Probleem opgelost.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
dunlop

Bericht door dunlop »

ik heb dit zelf en andere op een zondag namiddag voor gehad aan de abdij van marret sous ,daar had ne flouwe plezante op bijna alle motoren op de rode dodemansknop gaan drukken ,en telkens er ergens iemand van die zondags rijders zijn motor wou starten ,die zondagsrijders denken niet direct aan de dat rode knopje ,het viel me op de ervaren motor rijder wel ,zag je de motaar zijn gezicht veranderen omdat zijn motor niet starte , en als men dan er achter kwam en sommige zochten zelfs redelijk lang naar de oorzaak van het niet starten ,dat het de rode dodemans knop was ,klaarde het gezicht weer op ,zo van yes hij doet het weer met grote vreugde en lachend gezicht !
maar eerlijk ik vond het nogal een flouwe grap die men ons daar lapte :oops:
en maar klagen over bmw en toch mijn grote liefde! maar het is wel de laaste bucht met wielen
VutteRT

Bericht door VutteRT »

Als ik zo lees hoe jij de ervaringen van die motorrijders optekent, krijg ik de indruk dat je op een afstandje hebt staan kijken. Was jijzelf misschien die 'flouwe plezante'? :roll:
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
jantje beton

VutteRT schreef:Als ik zo lees hoe jij de ervaringen van die motorrijders optekent, krijg ik de indruk dat je op een afstandje hebt staan kijken. Was jijzelf misschien die 'flouwe plezante'? :roll:
nederlanders snel op hun POOTJES :razz: :razz: :razz: ;) ;)
BEN WEER EENS ONLINE
Triker

Bericht door Triker »

Troost u, iedereen maakt dat wel eens mee met die schakelaar. Jaren geleden men eerste motor (suzuki 500GT tweetakt) eens kilometers naar huis geduwd om daar dan te constateren dat de schakelaar op af stond en dus direct startte... :twisted:
Laatst gewijzigd door Triker op 24 dec 2007, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
mvtk@outlook.com

Bericht door mvtk@outlook.com »

Ik een keer bij de motorbeurs in Utrecht, bij het aan komen rijden moest ik stoppen om een grote groep motorrijders die naar de ingang liepen door te laten. Mijn motor sloeg spontaan af en gelijk proberen te starten wat dus niet lukte. Een van de motorrijders keek eens meewaring naar mij en haalde schouderophalend de noodstopschakelaar om waarop de motor gelijk aansloeg, De club motorrijders die bij elkaar hoorde hadden de grootste schik. Dit heb ik nog vaak moeten horen in mijn familie omdat mijn broertje er bij was.
Traveller

Bericht door Traveller »

de startmotor draait rond, tot aan het leeg starten van de accu
Dit kan mijn Belgische boxer allemaal niet wanneer de noodstopschakelaar aktief is. Stop is stop, en buiten de lampjes die oplichten is er niets te zien. Vind ik zeker zo goed naar veiligheid toe.
Ben ik nu in de zak gezet? Of zetten die Nederlanders die Belgen in de zak? :wink:
Vrolijke feestdagen en mooie kilometers in 2008.
dunlop

Bericht door dunlop »

VutteRT schreef:Als ik zo lees hoe jij de ervaringen van die motorrijders optekent, krijg ik de indruk dat je op een afstandje hebt staan kijken. Was jijzelf misschien die 'flouwe plezante'? :roll:
neen hoor ik was niet de flouwe plezante want de mijne stond ook op af ,maar ik kwam voor ik daar wou vertrekken een oude vriend motorrijder uit oostenrijk tegen en daar gezelig ter plaatse een praatje mee gemaakt , daarom viel het ons op dat er zo vele motorrijders zaten te starten en de motoren niet aansloegen.
en maar klagen over bmw en toch mijn grote liefde! maar het is wel de laaste bucht met wielen
RonBmw

Re:

Bericht door RonBmw »

Traveller schreef:de startmotor draait rond, tot aan het leeg starten van de accu
Dit kan mijn Belgische boxer allemaal niet wanneer de noodstopschakelaar aktief is. Stop is stop, en buiten de lampjes die oplichten is er niets te zien. Vind ik zeker zo goed naar veiligheid toe.
Ben ik nu in de zak gezet? Of zetten die Nederlanders die Belgen in de zak? :wink:
Vrolijke feestdagen en mooie kilometers in 2008.
Nee hoor, dit is geen grapje :) Waarschijnlijk is bij jouw boxer de schakeling anders dan bij mijn K1100. (Ook bij een Honda NTV draait de startmotor als de noodstopschakelaar actief is)
K1100RS 1996 16V 150.000 KM
GSrijder
Contacteer:

Re: De noodstopschakelaar en schaamrood

Bericht door GSrijder »

Tot scha en schande moet ik toegeven dat ik eens aan de lichten stond en mijn motor stil viel. Ik kreeg hem niet gestart en belde mijn vrienden op. Toen ze er aankwamen duwde 1 van hen de dodemansknop terug in de juiste positie en de motor startte opnieuw.

Na jaren gaat deze blunder nog altijd mee tussen pot en pint.
cooper

Bericht door cooper »

Verleden week nog voorgehad.
Ging m'n moto halen net na sluitingstijd en de dealer stond me al op te wachten.
Hij had de moto reeds voor de zaak gezet om alles sneller te laten gaan.
Wij dus samen naar buiten de dealer in z'n auto ik me omgekleed en ikke ook weg.
Alléz ikke wou weg maar kon niet, contact aan lampjes lichtten op maar moto sloeg niet aan.
Direct het bewuste rode knopje gecheckt (jaja) en stond in de goeie stand maar geen respons op m'n startpogingen. Bij de buren gaan bellen en de privénummer van de dealer gevraagd. Dealer opgebeld en terug naar de moto, nog eens gestart zonder succes alles eens goed gecontroleerd en wat bleek... moto stond in versnelling! Klikje met de voet groene lampje sprong aan en RT-ke draaide als een naaimachientje. Even later arriveerde de dealer en met het schaamrood op de wangen dus verteld dat ik hem niet in z'n neutraal had gezet. :oops: :oops: :oops:
Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Tijdens de invriesrit ergens tegen het einde van de rit, ik stond met andere lutsers te wachten aan het rode licht (indien groen zou nogal stom geweest zijn)...soit één of andere lutser uit Guuik vond het leuk om die rode knop van mijn nieuw fietsie te beroeren...wist ik ineens of ie werkte...

En ja, hij werkte... :lol:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Dim

Bericht door Dim »

.

Tijdje terug nader ik met de moto een lastig T-kruispunt in Stekene-city.

Als verse motorijder overschouw ik het kruispunt op zoek naar al wie het op mijn leven kan gemund hebben
en zet, met een lichte vertraging, een eventuele landing in gang (kleppen op 10°, landingsstel in standby).

Ik had wel voorrang maar heb de laatste maanden ontdekt dat voor sommige autorijders
motorrijders hier blijkbaar een uitzondering zijn...

Rechts, tweede auto, een boma die aan het stuur hangt. Links voor een madammeke dat wil afslaan.
Ze wacht beleefd op mij, maar draait toch al met een zeker ongeduld aan haar stuur, kwestie van geen tijd te verliezen.
Achter mij een autobus die aanstalten maakt om me te helpen duwen.

Voor het bonneke rechts staat een jonge gast die weet dat hij voorrang moet geven maar blijkbaar
toch eens wil testen of mijn remmen werken. Hij rijdt lichtjes vooruit en... yep mijn remmen werken... en ik val stil.

Ik herpak me, wordt nat op mijn rug en krijg een lichte blos over het hele hoofd, niet zichtbaar
voor de 678 ogen die op mij, midden op het kruispunt, gericht waren.

Na toch 12 à 15 secondenzoeken, ontdekte dat ik bij het verschieten en remmen 'par accident' aan mijn rood hendeltje had gezeten.
Hendeltje effe verzetten, starten en al fluitend doorrijden, zodat mijn zweet kon opdrogen...

Cheers,

Dim
Ride like the wind
Tazke
Contacteer:

Bericht door Tazke »

Ik heb dat zelfs gehad op mijn examen :-( .
2de poging voor mijn mavouvres toen ik moest vertrekken.
Toen ik in het vak stopte om opnieuw te beginnen moet ik de noodschakelaar blijkbaar per ongeluk omgeduwd hebben.
Dus motor valt stil en ik zo van shit waarom ... misschien geblokkeerd.
Heb dan ff contact aflegd en 5 seconden gewacht om opnieuw te starten. Maar niks, nada :shock:
En toen ik juist dacht aan de noodstopschakelaar stond de examinator naast mij en duwde die om :-? .
Maar gelukkig zei hij er niks op en was ik geslaagd na de 2de poging :mrgreen: .

Heb het achteraf nog een keer gehad maar dacht onmiddelijk aan de noodschakelaar.
Ik wou vertrekken aan mijn stamcafe en er stond een paar man op te kijken ... maar gelukkig hadden ze het niet door.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

(s)Campi Di Pampi schreef:Tijdens de invriesrit ergens tegen het einde van de rit, ik stond met andere lutsers te wachten aan het rode licht (indien groen zou nogal stom geweest zijn)...soit één of andere lutser uit Guuik vond het leuk om die rode knop van mijn nieuw fietsie te beroeren...wist ik ineens of ie werkte...

En ja, hij werkte... :lol:
Dit lappen wij elkaar regelmatig wel eens aan de lichten en dan nog net voor ze groen worden zodat de ongelukkige de sprint verliest :lol: , ook na een koffiestop kan de rode knop wel eens verkeerd staan.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Plaats reactie