Benzinemeter fout bij volle tank

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Kenny
Locatie: Nu in Amersfoort, NL. Van origine geboren en getogen in de buurt van New York, VS

Benzinemeter fout bij volle tank

Bericht door Kenny »

Wie heeft ervaring met het callibreren van de benzine indicator? Mijn '01 1150RT geeft altijd 1-2 strepjes minder dan max. aan.
Ik vul de tank tot de onderste rand van de vulnek in de tank. Ik vrees dat als ik meer benzine ingiet dat het zal toch overbord gaan.
Moet ik hiermee leren leven of kan ik iets aan doen? :-?

Kenny
Always watch out for the other guy!
stefke

Re: Benzinemeter fout bij volle tank

Bericht door stefke »

leen mee leven, bij mij ging het probleem na 3 weken vanzelf weg. geen idee hoe dat kwam :roll:
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

is normaal
het is een indicator die een schating geeft van wat er ongeveer nog in je bak zit.
die 2 blokjes is echt niet de moeite.
wat telt is
kijk naar de blokjes en je Km stand.
doe hem vol zet de teller op 0 en kijk dan na 100Km eens naar de blokjes
zelfde bij 200km
en bij 300km
als dan het lichtje brand wordt het tijd om en benzine station op te zoeken.

nu kan je uitmaken waar je zit hoeveel Km je ongeveer nog kan rijden.

perfect werkt die indicator niet.
die is bij niemand gelijk
mar het is wel een prachtig hulpmiddeltje als je op reis bent

hier in Belgie heb je om de 5Km een benzine station, dus ....
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Wat er bij mij maar niet ingaat is dat, op mijn Bandit 600S die benzinemeter (digitaal) feilloos en perfect werkte en de resterende hoeveelheid weergaf...waarom kunnen ze dat bij Bmw nu eens niet kopiëeren...da's geen schande hoor, de Jappen zijn ook zo begonnen en niémand die er nu nog mee inzit met hun schaamteloos kopieergedrag van vroeger...een mens vergeet weet je...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Kenny schreef:Wie heeft ervaring met het callibreren van de benzine indicator? Mijn '01 1150RT geeft altijd 1-2 strepjes minder dan max. aan.
Ik vul de tank tot de onderste rand van de vulnek in de tank. Ik vrees dat als ik meer benzine ingiet dat het zal toch overbord gaan.
Moet ik hiermee leren leven of kan ik iets aan doen? :-?Kenny
Kwam hier al eens aan bod...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Kenny
Locatie: Nu in Amersfoort, NL. Van origine geboren en getogen in de buurt van New York, VS

Bericht door Kenny »

kijk naar de blokjes en je Km stand.
doe hem vol zet de teller op 0 en kijk dan na 100Km eens naar de blokjes
zelfde bij 200km
en bij 300km
als dan het lichtje brand wordt het tijd om en benzine station op te zoeken.
Bedankt jongens voor de reacties. Inschaten aan de hand van de gereden kilometers
is eigenlijk wat mij opgedwongen is. Ik had gedacht om misschien de vlotter te stellen als dat helpt.
Ernstig is het zeker niet maar liever een meter die wat naukeurig werkt dan niet. In iedere geval ben ik blij
dat BMW de hoogtemeters bij Airbus niet maakt :wink:
Always watch out for the other guy!
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Idem K1200R en dit na een software update want voordien werkte dit normaal.

MAW tank vol doen en motor starten. 30 seconden of langer wachten om dan te konstateren dat
niet alle blokjes als zijnde vol getoond worden dwz zelfde fenomeen. Kheb er ondertss met leren leven.

mvg

Stef
timon

Bericht door timon »

had k bij de gs1150 ook, en na een klein 100km volgde de blokskes weer wel mooi, mja, beetje op KMs rijden eh, gaf wel juist aan wanneer m bijna leegwas enzo, maar eigelijk hoort het niet op motos met zulke n/faam..
LucB

Bericht door LucB »

Sta ook altijd mijn tank vol te druppelen om er toch maar zo veel mogelijk in te krijgen, maar dat laatste blokje zie ik nooit verschijnen.
Moet ook te snel terug tanken naar mijn goesting. Meestal schiet het oranje waarschuwingslampje al aan iets voorbij de 300 km en ga
ik uiteindelijk tanken rond de 320 a 330 km...Meestal krijg ik er dan een 21 liter ingepompt.
Hoeveel km krijgen jullie zo gemiddeld uit een volle tank geperst?
(ben er tot nu toe slechts 2 keer in geslaagd bijna 400 km te rijden maar was telkens een lange rit op de autosnelweg aan redelijk constante snelheid...)
slowrider

Bericht door slowrider »

Kenny schreef:Wie heeft ervaring met het callibreren van de benzine indicator? Mijn '01 1150RT geeft altijd 1-2 strepjes minder dan max. aan.
Moet ik hiermee leren leven of kan ik iets aan doen? :-?

Kenny
Ik heb hem gisteren gevuld tot er niks meer bij kan dat wil zeggen vullen tot het in de hals staat, en dan waren al de blokjes zichtbaar. Maar het eerst is vlug verdwenen als je een paar kilometers hebt gereden.
Security-Driver

Bericht door Security-Driver »

Blijkbaar is de "vlotter" die de tankinhoud moet aangeven behoorlijk gevoelig voor allemaal zaken van buiten af.
Bij tanken op de zijstander (in het laatst rechtzetten) geeft hij wel vol aan....aftanken op de middenbok niet.
Laatste keer nieuw bezinefilter in de RT gekregen en de teller gaf geheel vol aan en pas na 50 kilometer ging het eerste blokje uit.
Bij lekkage (slang) is de tank een keer verwijderd en weer terug gezet.........jawel, niet meer vol te krijgen.
Ach, ik haal gemiddeld 455 kilometer uit een tot de rand gevulde tank. Na afstelling en syncro.
Doe niet of elke bocht de laatste is............er komt vast zo weer één.
ErTe-er

Bericht door ErTe-er »

Allee , na het uitvoeren van een 20.000Km. beurt de tank verwijdert . Na het terug plaatsen , stekker aankoppelen , kontakt aan en 2 a3 balkjes minder op de benzinemeter. :-?
Heb daar zo meer dan een week meerondgereden met het gedacht dat na enkele malen tanken dit zich vanzelf zou bijstellen maar noppes .
Heb vandemorgen terug de moeite genomen om R zijpaneel effe te verwijderen en de fiche van de benzinemeter af en aantekoppelen, met kontakt aan , met als resultaat de eerste maal dat er nog maar 1 balkje opstond ipv van een volle tank. :twisted:
Vervolgens met uitgeschakeld kontakt de fiche af- en aangekoppeld en jawel terug een normale benzinemeter aanduiding tot 'tlaatste balkje ! :grin:
Wel goed de kontakten reinigen ,waren lichtjes angeslagen , teveel overgangsweerstand en ge hebt waarschijnlijk een andere Ohmse waarde en benzinemeting he.
1150rt

Bericht door 1150rt »

beste motorvrienden

bij mijn RT1150 brandt het lichtje van 'nu tanken' zelfs nog niet als er maar 1 of zelfs geen blokje meer staat op de indicator. Is er een verband tussen die twee of worden deze door een aparte sensor gestuurd?
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

1150rt schreef:bij mijn RT1150 brandt het lichtje van 'nu tanken' zelfs nog niet als er maar 1 of zelfs geen blokje meer staat op de indicator.
Lampje kapot :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
J
Contacteer:

Bericht door J »

geen nood, als er geen meer inzit stopt de motor vanzelf.
't vollek va Gùùk red ùùk........
Jochen1200

Bericht door Jochen1200 »

Tanken is niet makkelijk met een 1150 rt, er blijft veel lucht in de tank, mijn ervaring is tanken op middenbok en als de tank bijna vol is laat je "de brommer" eens balanceren op de middenbok. Hierdoor komt een pak lucht vrij die ergens in de tank blijft. Daarna nog wat bijtanken en dan is het bij mij tussen alle blokjes of net voorlaatste blokje.

Reservelamp gaat bij mij op tussen laatste blokje en geen blokjes.

Grtn,
Guike

Bericht door Guike »

Een gaatje boren in de kraag naast de vulopening, en dat probleem is opgelost.
Plaats reactie