RVS / aluminium

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Ittie
Contacteer:

RVS / aluminium

Bericht door Ittie »

Hoi,

De een zegt dat het niet kan aluminium en RVS en ander wel. :drunken:
Als ik een paar minuten Google kom ik wel veel documentatie tegen waar in staat dat corrosie van de te bevestigen materialen (aluminium) slechts weinig verhoogd wordt door het bevestigingsmiddel (rvs).
Als ik bijvoorbeeld kijk op http://www.aluminiumcentrum.nl/aluminiu ... minium.pdf
Dan lees ik zelfs dat in sommige gevallen je beter RVS kan hebben ipv staal, laatste tabel pagina 3. :roll:

Nu rijd ik een r1100rt uit 96 en daar beginnen toch een paar bouten wat te roesten, dat stoort mij een beetje. Nu wil ik die dus vervangen met rvs a4,austenitisch rvs 316, boutjes.

Bijvoorbeeld de bouten van de rem klauw/schijf, bouten van de footpeg plate etc etc, eigenlijk alles waar ik zo bij kan. Mij is bekend dat rvs iest makelijker los “trilt”dan ijzer dus ik wil ze wel borgen met een druppeltje loctite 243.

Wat is jullie ervaring??
Werner Von C.
Contacteer:

Re: RVS / aluminium

Bericht door Werner Von C. »

Kontakteer Jurgen (de moderator) eens :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
K'adéé

Bericht door K'adéé »

Hallo beste, ik gebruik meestal kopervet om bouten of moeren vast te zetten, kan ook met inox bouten en zeker wanneer deze samen met inox moeren gbruikt worden omdat dat vlug kan gripperen. Het klinkt misschien nie logisch maar nen drogen bout kunt ge niet zo vast zetten. Ik doe dat zelfs aan de wielbouten. Bij mij moeten die niet kraken zoals wordt beweerd. Vanzelf zullen ze niet loskomen maar ge kunt ze wel ten alle tijden gemakkelijker los krijgen zonder problemen of afbreken.Dit is enkel mijn gedacht erover.
grtjs K'adéé
zundap/kreidler/BSA500/suzuki500gt/bmwR1200C/bmwk1100lt/bmwK1200lt/BMW K75rt /DEFENDER

DANNY
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ik heb nog enkele setjes liggen om een R11XXRT te voorzien van RVS boutjes voor de tupperware :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
11rt

Bericht door 11rt »

...kopervet...droge bout kunt ge niet zo vast zetten. Ik doe dat zelfs aan de wielbouten....Vanzelf zullen ze niet loskomen
Uiteraard kun je met vet de bout vaster aandraaien!Er is minder wrijving.Dus hij zit eigenlijk niet vaster,alleen draait het gemakkelijker vast en ... LOS.Maar je zet gemakkelijk teveel spanning op de bout en de schroefdraad.

Kopervet of montagevet ok, maar let wel op het toegelaten of voorgeschreven aandraaimoment,droog of met vet ?
Meestal wordt het moment aangegeven voor DROGE montage.Monteer je met vet op de schroefdraad en zitting, let er dan op een KLEINER aantrekmoment te nemen, om beschadiging van de bout ,maar vooral schroefdraad in alumiminium gietstukken te voorkomen.(Een wielbout is nu het laatste waar ik vet aan zou doen, propere draad en droog monteren op voorgeschreven moment.Mijn idee, afin de leverenciers/ontwerpers hun idee eigenlijk.)
mmmmaxxxx

Bericht door mmmmaxxxx »

Ittie schreef:Hoi,

Nu rijd ik een r1100rt uit 96 en daar beginnen toch een paar bouten wat te roesten, dat stoort mij een beetje. Nu wil ik die dus vervangen met rvs a4,austenitisch rvs 316, boutjes.

Bijvoorbeeld de bouten van de rem klauw/schijf, bouten van de footpeg plate etc etc, eigenlijk alles waar ik zo bij kan. Mij is bekend dat rvs iest makelijker los “trilt”dan ijzer dus ik wil ze wel borgen met een druppeltje loctite 243.

Wat is jullie ervaring??
Ik heb voor gegalvaniseerde 8.8 stalen bouten gekozen om mijn remklauwen aan elkaar te vijzen. De koppen heb ik eerst zwarte geverft. De aandraai momenten komen overeen met de manual.

sluuu Maxxxx
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
Plaats reactie