Marokko 2008 (februari-maart)

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
-Fred-

Marokko 2008 (februari-maart)

Bericht door -Fred- »

Aangezien het verleden jaar een prachtig avontuur was en Marokko zo'n fascinerend land is dat alles te bieden heeft wat een motorrijder wenst, wist ik toen al dat ik nog eens zou terug gaan ... en nog eens ... en nog eens ... en nog eens ...
Het lijkt me dat je Marokko nooit zal leren kennen. Het is geen land waar je vlot mee kennis maakt. Telkens weer moet je voorbij een ingang, waarachter een nieuwe ingang schuilt.
Deze keer hebben we de groen gemarkeerde route gereden, de rode is van augustus 2007 zie :

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 25&t=15758

Afbeelding

25/2/2008
Om 18pm. zijn we klaar om met de transporter te vertrekken richting Almeria. Tussen de motoren leggen we een matras, zodoende we elkaar kunnen aflossen + rusten tijdens het rijden van de ander.
Afbeelding

26/2/2008
Om 15.30pm komen we toe in Almeria waar we de bestelwagen toevertrouwen aan een Schot die er camping La Garrofa uitbaat. We zitten op een 5-tal km van de haven en moeten pas om middernacht de boot nemen.
We hebben dus alle tijd om uit te laden, schermpje + spiegels monteren en richting haven voor de tickets.
Afbeelding

Afbeelding
We kopen wat eten in een supermarkt, doen een terrasje en gaan terug richting haven. We zijn die dag de enige motorrijders die de oversteek maken.
Afbeelding

27/2/2008 (360km)
Tegen 7uur in de ochtend rijden we van de boot af in Nador. Na wat papier + paspoort - werk aan de grens zijn we een uurtje later klaar voor het Afrikaanse continent. Via Nador rijden we naar Zaïo. Het weer is ok en de sinaasappelen worden al geoogst.
Afbeelding
We rijden verder naar Berkane waar we de Zegzelkloof en het Beni-Snassen gebergte induiken. Prachtige mediterrane landschappen worden op ons netvlies gedrukt en we voelen ons Marokko klaar.
Via El-Aïoun nemen we de piste's door het Plateau van Rekkam tot Aïn-Benimathar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Aïn-Benimathar nemen we een hotel en de parkingwachter slaapt letterlijk naast onze motoren.
Afbeelding
Tijdens de avond kopen we wat kip, die ter plaatse wordt geroosterd.
Afbeelding

Afbeelding
28/2/2008. (682km)
We doorkruisen lange verlaten open vlakte's tegen de Algerijnse grens, in het zuidoosten van Marokko.
Het tegemoet komend verkeer kan je tellen op één hand per 100km. Via Bouarfa nemen we de N17 tot Figuig.
In Figuig maken we kennis met een prachtige Sahara-oase die nog niet is plat gelopen door het toerisme.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
We rijden tot vlak aan een indrukwekkende grenspost met Algerije. We worden verzocht om terug te draaien omdat niemand via daar het land binnen mag. We krijgen die dag een 5-tal politiecontroles waar we telkens een 10 minuutjes papierwerk krijgen voorgeschoteld. In deze verlaten gebieden val ik zonder benzine maar Jos heeft overschot van het groene goedje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We rijden via Boudnib naar Ar-Rachidia. Motoren mogen binnen slapen en wij eten de eerste Tajine.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

29/2/2008 (391km)
Van Ar- Rachidia rijden we door mooie valleien en prachtige dorpjes tot aan de zandbak van Erg Chebbi.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We worden eventjes stil als we stoppen aan de duinen.
We rijden een eind de woestijn in maar het mulle zand doet ons omkeren. Boven op de zandduinen rijden 4x4's met toeristen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
We rijden even tot aan het meer midden in de Sahara.
Afbeelding

De tocht gaat verder en in Alnif nemen we de piste richting Tinerhir.
We nemen er een hotel en ontmoeten er Mowa. Hij heeft een tijdje in Nederland en België gewerkt maar kiest nu voor Japan omdat daar meer geld te rapen valt. Hij bezorgd ons wat bier voor tijdens ons diner en geeft ons nog wat nuttige tips.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

1/3/2008
Vandaag rijden we in alle vroegte en kalmte door de indrukwekkende Todrakloof.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Aït-Hani rijden we naar Agoudal over de mooiste bergpas die ik al ooit gereden heb. De onverharde weg doorkruist een paar eenzame dorpjes. De sneeuw smelt langzaam van de hoge bergtoppen en baant zich een weg naar beneden.
We rijden wel 20 keer door hoogstaande rivierbeddingen vol met smeltwater.
In Agoudal staan we voor een meterhoge doorwading. We kunnen wachten op een camion om de overzet te doen, maar de eigenaar van een auberge verteld ons dat er van de andere kant sinds 5 weken niemand meer is toegekomen en dat het water alleen maar dieper wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We keren terug tot Aït-Hani en nemen de 42km loodzware dikke stenen piste tot Msemir.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drie uren later komen we nat van het zweet aan in Msemir.We zijn blij dat we op deze piste geen brokken hebben gemaakt en rijden verder richting Dadéskloof.
We nemen er een Kasbah waar we in de watten worden gelegd door Brahim en Abdou. Zij maken een lekkere maaltijd voor ons klaar en vermaken ons met mooie muziek.
9 flessen :drunken: wijn en vele uren later gaan we slapen ...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door -Fred- op 31 jan 2009, 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.
-Fred-

Re: Marokko 2008 (februari-maart)

Bericht door -Fred- »

2/3/2008 (307km)
Wegens de nachtuitspatting van gisteren gaan we pas tegen de middag aan de slag. We ontnuchteren snel wanneer we door de Dadéskloof rijden. We rijden door de Dadésvallei tot Quarzazate. 28 graden nodigen ons uit voor een terrasje.
Via Agdz komen we door de Vallei du Draa in Zagora waar we een hotel-stop inlassen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

3/3/2008 (470km)
Goed uitgerust beginnen we aan de 120km lange piste van Zagora naar Foum-Zguid. Deze piste loopt door een wat eentonig en verlaten landschap waar hier en daar nomaden leven. Enkel op het eind van de 3 uur durende trip komen we een tegenligger tegemoet. De topokaart op onze gps laat ons perfect toe de juiste weg te kiezen op de vele splitsingen zonder aanwijzingen.
stefke

Bericht door stefke »

-Fred- schreef: Afbeelding
Schoone reis, ferme prentjes :thumright:
maar je rijdt altijd zo snel.... :cry:

:mrgreen: :mrgreen:
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Zeg Fred, volgend jaar, Alplutsers go Morocco, ok? :mrgreen:

Serieus, als ge volgend jaar nog is gaat, dan moogt ge mij zeker iets laten weten, 'k wil wel is buiten Europa geraken :wink:

Grtz, Philip!

P.S: Prachtige pic's, maar dat wist ge wel zekers :shock: :thumright:
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Verschrikkelijk mooi Fred, ook het land...een GS staat op mijn lijstje voor ooit, evenals dit uitstapje...

Ik ga nu de piccie's opnieuw bekijken voor de -igste keer... :shock:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Frank K

Bericht door Frank K »

Koppel!! schreef:YOO

Serieus, als ge volgend jaar nog is gaat, dan moogt ge mij zeker iets laten weten, 'k wil wel is buiten Europa geraken :wink:

Grtz, Philip!

Ik was net hetzelfde aan het denken.... Alplutsers 2009 goes Morocco!!!! Count me in!!!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Foum-Zguid even uitrusten op een terrasje, daarna nemen we de N12 tot Tata. Op de 142km lange weg komen we slechts een 5-tal tegenliggers tegemoet. In Tata ontmoeten we een Ktm-rijder van Oostenrijkse afkomst die woont en werkt in Milaan. In Tata gaat het nog eens 200 eenzame km's verder door de prachtige berglandschappen via Igherm naar Taroudant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

4/3/2008 (472km)
Taroudant - Aoulouz - Talioine - Tazenakht.
In Tazenakht ga ik voor de 4de x euro's wisselen. Aangezien onze wissel met een gans maandloon van ginder overeenkomt en er een 15tal personen naast en achter me staan stop ik het geld vlug weg. Wat later bij het delen van de centjes is de bankbediende me te vlug afgeweest. Hij heeft er die dag een mooie bijverdienste aan overgehouden.
Jos en ik delen de 10 euro schade ... Daar waar ik bij de vorige wissels mijn geld altijd natelde en nu niet ... lesje geleerd.
We rijden de Tizi-n-Tichka over richting Marrakech. Tijdens een koffiestop verteld een uitgeweken Afghaan ons dat Marrakech onbetaalbaar is geworden voor de meesten Marokkanen. Wij willen de toeristenmelkers niet dienen en slagen voor Marrakech rechtsaf naar Aït-Ouri en rijden door tot Demnate waar we overnachten in Hotel Atlas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

5/3/2008 (345km)
Wij rijden verder naar de 110 meter hoge watervallen van Ouzoud. We nemen een gids voor een 2 uur durende wandeling.
De projectontwikkelaars liggen daar op de loer en tegen 2010 gaan ze aan de slag ... snel wezen is de boodschap als je het nog ongerept wil zien. Iets voor Khénifra houden we het bekeken voor vandaag.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

6/3/2008 (730km)

Via Khénifra door de cederbossen van Azrou richting het drukke Fes.
Vanuit Fes nemen we Afrika's grootste drugsboulevard (+200km) via Ketama naar Chefchouen. Prachtige landschappen daar in het rif / kif gebergte. Verder tot Tetouan, inschepen in Cueta en richting Gibraltar.
Afbeelding

Afbeelding

We rijden een 30 km's landinwaarts en om 22.30pm komen we moe maar voldaan aan na een dikke 4000 km vol van avontuur. Een tas soep, een bord spaghetti en 3 biertjes verder zijn we voldaan.

6/3/2008
Via de costa del sol naar Malaga - Motril tot Almeria waar we den transporter vol laden en huiswaarts rijden.
Er worden al plannen gesmeed voor een volgend uitstapje ...

Tevens een woordje dank aan http://www.bmwboxertoko.nl/home.htm voor de reserve onderdelen.
BANDEN RONNIE IN HAM EEN DIKKE MERCI !
Afbeelding

Grt,
Fred.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

@ Fred ,

Prachtreportage .

maar doe dat niet meer zoiets posten , ik heb nen dweil onder mijn klavier moeten leggen :wink:
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

hmmmmmm, Marokko, memories. Een paar bekende plaatsen teruggezien... Volgend jaar ga ik waarschijnlijk nog eens terug, maar eerst eens Zuid Amerika onveilig maken.
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Jan en Greet

Bericht door Jan en Greet »

Zulk een reportages zouden moeten verboden worden 8-)
Is gewoon mishandeling :twisted:
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550 en XT
Lid,natuurlijk !
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Prachtig Fred !

Zeg, je bent niet ver van de M'Goun gepasseerd, de hoogste top in de hoge Atlas. Lag daar nog sneeuw ?
Ik ga voor een 10-daagse wanderltocht door de Atlas over een 2-tal weken. Ik hoop echt nog in de sneeuw te kunnen stappen... Stel je voor, Sneeuw in Afrika...

Groet,
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

bdemeyer schreef:Prachtig Fred !

Zeg, je bent niet ver van de M'Goun gepasseerd, de hoogste top in de hoge Atlas. Lag daar nog sneeuw ?
Ik ga voor een 10-daagse wanderltocht door de Atlas over een 2-tal weken. Ik hoop echt nog in de sneeuw te kunnen stappen... Stel je voor, Sneeuw in Afrika...

Groet,

Ik was in april 2007 in de Atlas en daar lag sneeuw, dus vermoed ik dat er op die piek ook wel sneeuw zal liggen.
Het was bij momenten zo koud dat mijn camelbak een klomp ijs was geworden.
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Klasse Fred, pure klasse. En nog maar eens met die "ouwe" tweeklepper. Wel smallekes hè, die ruimte tussen de twee moto's in die transporter? Mooie foto's, je moet er toch maar telkens aan denken en tijd voor nemen. En te zien aan de reacties hier, heb je nog een hele nieuwe carrière in het vooruitzicht : Marokko-Tours "Fred-sans-Frontières" :wink:
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Hoi King off Harley :wink: ,

Je zal snel moeten zijn Bob, +3000 meter lag er nog wat sneeuw.
3 weken later vrees ik van niet, aangezien het vele smeltwater waar we door reden.
Alle bergpassen zijn (waren) open.
Volgens insiders is alles veel vroeger dan vorige jaren.
Veel plezier met je wandeltocht,
@Lomax,
beetje recpect voor mijne brommer hé ... 15jaar is niet zo oud hé :wink:
Ik wou dat ik die nog was :-P

Grt,
Fred.

Afbeelding
de herdergs

Bericht door de herdergs »

Mooie reportage, met veel plezier gekeken en gelezen.

de herdergs
Eens een GS altijd een GS. Van R80GS, R1100GS en F650GS naar R1200GS en F650GS Dakar.
Shulty

Bericht door Shulty »

Frank K schreef:
Koppel!! schreef:YOO

Grtz, Philip!

Ik was net hetzelfde aan het denken.... Alplutsers 2009 goes Morocco!!!! Count me in!!!
Was da al ni halvelings afgesproken? :drunken:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Frank K

Bericht door Frank K »

Shulty schreef: Was da al ni halvelings afgesproken? :drunken:
Ik dacht het wel, maar dan eigenlijk 2010... ik start begin volgend jaar met verbouwingen... had gisteren iets :drunken: :drunken: te veel....
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wally

Bericht door Wally »

't es veur een eug uit te schrieme, zuu schuune!
Vanaf vandaag staat Marokko bij mijn lijstje van "places to see".

Wally :pig:
Leven is het meervoud van lef!
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Er is weer een pracht-avontuur op uw conto bijgeschreven Fred!
Mooi foto-verslag!
Groet, ook aan uw vrouw en compaan, Jeroen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
LucVB

Bericht door LucVB »

Mooie reportage
kan er iemand zo een clubreisje naar Marokko organiseren ? Aan de reakties te zien zullen er wel genoeg kandidaten zijn om mee te gaan.
Mij mag je al inschrijven :lol: :lol:
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

het is een mooi reisje dat je hebt gemaakt. mooi en vol avontuur.
alleen is deze richting van mijn kompas niet de juiste.

het zuiden spreekt mij niet echt aan.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
LuCopain

Bericht door LuCopain »

Mooie reportage Fred ...de knoop is doorgehakt !!! Savanna kostummeke blijft :wink:
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

Schitterende tocht en dito foto's.
Ik zal wel eens kontakt opnemen met jullie als ik dit zelf ook kan doen.
Op deze moment is daar wel weinig kans voor ... :-(

Is dit ook individueel te doen of is dit niet aan te raden?
De kans dat ik dat zou doen is nog kleiner maar ja ...
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Bedankt allemaal voor de positieve reactie's !
Geeft me goesting om nog meer :wink:
@Phaedrus : Kan je zeker alleen doen, zie : http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 25&t=15758
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
Frank K schreef:
Shulty schreef: Was da al ni halvelings afgesproken? :drunken:
Ik dacht het wel, maar dan eigenlijk 2010... ik start begin volgend jaar met verbouwingen... had gisteren iets :drunken: :drunken: te veel....
Oe, uitstellen tot 2010 dan :-( Ge weet, 't is gans de kliek die gaat hé, Danny, gij ook hé :lol:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie