mobile.de

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lw068236
Contacteer:

mobile.de

Bericht door lw068236 »

Koopjes?
ben onlangs op de site http://www.mobile.de terecht gekomen.
Je kan er dus als dealer je auto/moto aanbieden. Sommige voertuitgen zijn ook geschikt voor uitvoer.
ga naar de site
Klik op Motorräder en vul daarna alle gewenste criteria in (MwSt ausweisbar = uitvoer)
Zo vond ik er een nieuwe r1150r,ja ik weet het, dit is een "oud" model maar wel voor de prijs van 8999euro (abs-versie)
Een koopje? Weet er iemand of er nog "verborgen" kosten bij komen bij de invoer. Is dit een grote rompslomp?

Luc
:lol:
Werner Von C.
Contacteer:

Re: mobile.de

Bericht door Werner Von C. »

:yawn: gebruik de zoekfunctie eens, ingebouwd in 't forum én gratis :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

't Is lang geleden, dus hier gaan we nog een keer met de hele uitleg:

Ik vertel gewoon letterlijk hoe ik het precies gedaan heb, want dat is altijd het duidelijkst gebleken voor iedereen:

Ik ben eerst gaan kijken naar de motor en heb er direct een voorschot op gegeven. Voor ik de tweede keer naar Duitsland reed om de motor te gaan ophalen, naar mijn verzekeringsagent geweest en een voorlopig verzekeringsbewijs laten aanmaken met de gegevens van de 'nieuwe' motor op mijn nummerplaat.

Daarmee kon ik de motor vrij reglementair EN verzekerd, gaan halen en naar huis brengen voor ik de papieren in orde ging maken bij de douane. Dat moet niet persé op het moment dat je daadwerkelijk lichamelijk de grensovergang maakt, zeker niet in het weekend, want dan zit daar toch niemand. Je zal het achteraf uiteraard wel moeten doen wil je ooit geldige papieren verkrijgen.

Bij de douane (bijvoorbeeld in Meer) breng je alle originele papieren (Farhzeugbrief en Fahrzeugschein + verkoopsovereenkomst) binnen om een aanvraag in te dienen om het voertuig in België in te voeren en in te schrijven. Daar krijg je de "Aanvraag tot inschrijving van een voertuig". Dat kost je waarschijnlijk 49 € OF de motor moest al een Europees inschrijvingsbewijs hebben en dan kost het maar 0,50 € (dat gelukje had ik dus :-P ), maar bij oudere motoren is dat zeker niet evident. Je moet ook een bewijs bij hebben dat de Duitse nummerplaat is vernietigd. Ik kreeg die oude "vernietigde" plaat gewoon mee van de vorige eigenaar.

Met die "Aanvraag tot inschrijving van een voertuig" ga je naar je verzekerings-agent. Die weet je dan wel verder te helpen, want die weet waar die aanvraag naartoe moet (of zou dat toch moeten weten). Hij geeft je tevens ook een voorlopig verzekerings attest "Motorfietsverzekering" (groene brief) en je kan bollen zogauw je het Belgische inschrijvingsbewijs in je brievenbus vind (ongeveer een week).

Deze methode geldt wel voor motoren van tenminste 6 maand oud met tenminste 6.000 km op de teller. Een 2dehandse motor voldoet meestal wel automatisch aan deze normen

Nog wat Duitse terminologie die soms wat vertaling vraagt:

Fahrzeugschein = het kentekenbewijs (ons roze formulier).
Fahrzeugbrief = het gelijkvormigheidsattest van een Europese lidstaat
Erstzulassung: 5/2000 = indienststelling op 5/2000
Scheckheftgepflegt = keurig onderhouden en meestal mét onderhoudsboekje
AU (AbgasUntersuchung): 3/2002 = technische keuring (zoals bij ons de auto's) gedaan op 3/2002
HU (HauptUntersuchung): 3/2002 = slaat ook op die keuring en heeft voor ons (nog) geen belang
MwSt (MehrwertSteuer) ausweisbar = BTW terugvorderend uitvoerbaar

Een héle goede site om motoren op te sporen is http://www.mobile.be en dan motorrad aanklikken en de gewenste motor intypen.

Daar zal zeker een motor naar keuze staan.

Wel even kijken naar de plaats (stad, dorp) waar hij staat, want Duitsland is groot, hé :wink:
Laatst gewijzigd door WimLT op 12 mar 2008, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
John
Contacteer:

Bericht door John »

Der moeten minstens 6000Km op den teller staan of ge gaat vééééééél tax betalen. :wink:
wuiten

Bericht door wuiten »

Even ter aanvulling; je hebt ook nog een attest van BMW Belgïe nodig en dat kost ook nog eens 100 euro
Op de reis van het leven telt niet het doel maar wel de weg er naar toe. GS 1200
offshorecl1

Bericht door offshorecl1 »

wuiten schreef:Even ter aanvulling; je hebt ook nog een attest van BMW Belgïe nodig en dat kost ook nog eens 100 euro
:roll:
Klopt niet, kost een postzegel, greetz
:wink:

Bericht door UpJohn »

Even ter aanvulling; je hebt ook nog een attest van BMW Belgïe nodig en dat kost ook nog eens 100 euro
VOLLEDIG JUIST ! 100 € heb ik ook betaald bij bmw Bornem.
bmw Bornem controleert het serienummer van het voertuig, bevestigd dit en dan kan je verder naar douane en plaataanvraag.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Niet helemaal juist. Bij de nieuwere motoren hoort een Europees gelijkvormigheids attest. Dan is die 100 euro niet meer van toepassing.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ik heb ze in ieder geval ook niet betaald :mrgreen:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

tootje
Contacteer:

Bericht door tootje »

Mijn Duitse ingevoerde motor is sinds verleden week ingeschreven:
indien je een Europees gelijkvormigheidsattest hebt : 0,03 Eur te betalen aan de douane
indien geen Europees gelijkvormigheidsattest: motor bij BMW laten zien kost 100 Eur

Ik heb wel een dag verlof moeten nemen omdat bij de DIV iemand geen goesting had om te werken :twisted:

Afbeelding

En Wim, ik moet je nog altijd een pint !!!
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

tootje schreef:En Wim, ik moet je nog altijd een pint !!!
Daar zeg ik geen nee tegen en veel plezier ermee :wink: :lol:

tootje
Contacteer:

Bericht door tootje »

John schreef:Der moeten minstens 6000Km op den teller staan of ge gaat vééééééél tax betalen. :wink:
ik heb hem nergens moeten laten zien ...
Afbeelding
John
Contacteer:

Bericht door John »

tootje schreef:
John schreef:Der moeten minstens 6000Km op den teller staan of ge gaat vééééééél tax betalen. :wink:
Het was dan ook geene nieuwe hé!
tootje
Contacteer:

Bericht door tootje »

John schreef:
tootje schreef:
Het was dan ook geene nieuwe hé!
:roll:
... had wel maar 2000 km .....
Afbeelding
tootje
Contacteer:

Bericht door tootje »

Afbeelding
boxer68

Bericht door boxer68 »

Indien je een nieuw gelijkvormigheidsattest nodig hebt kan dat op twee manieren:
1) via de invoerder (BMW Bornem)= 100 euro. Gebeurt op afspraak. Pure geldklopperij volgens mij.
2) via de DIV= 49 of 50 euro, ik kan er een euro naast zitten en 5 euro voor de zegel die je op het roze aanvraagformulier moet aanbrengen (bedrag dient gestort te worden op de rekening van DIV).
Vervolgens nummerplaat in afhalen.

*In Bornem is dat op afspraak.
*DIV in Brussel heeft al je documenten nodig zoals hier eerder boven werd aangehaald. Is misschien goedkoper maar in Brussel gaat alles héééééééél
langzaam. Kan wel enkele weken op zich laten wachten. Maar ja, geduld is een schone deugd.
yellow

Bericht door yellow »

lw068236 schreef:Koopjes?
(MwSt ausweisbar = uitvoer)
'MwSt ausweisbar' is Mehrwertsteuer, oftewel BTW terugvorderbaar. Is niet hetzelfde als Uitvoer...
Plaats reactie