't Is lang geleden, dus hier gaan we nog een keer met de hele uitleg:
Ik vertel gewoon letterlijk hoe ik het precies gedaan heb, want dat is altijd het duidelijkst gebleken voor iedereen:
Ik ben eerst gaan kijken naar de motor en heb er direct een voorschot op gegeven. Voor ik de tweede keer naar Duitsland reed om de motor te gaan ophalen, naar mijn verzekeringsagent geweest en een voorlopig verzekeringsbewijs laten aanmaken met de gegevens van de 'nieuwe' motor op mijn nummerplaat.
Daarmee kon ik de motor vrij reglementair EN verzekerd, gaan halen en naar huis brengen voor ik de papieren in orde ging maken bij de douane. Dat moet niet persé op het moment dat je daadwerkelijk lichamelijk de grensovergang maakt, zeker niet in het weekend, want dan zit daar toch niemand. Je zal het achteraf uiteraard wel moeten doen wil je ooit geldige papieren verkrijgen.
Bij de douane (bijvoorbeeld in Meer) breng je alle originele papieren (Farhzeugbrief en Fahrzeugschein + verkoopsovereenkomst) binnen om een aanvraag in te dienen om het voertuig in België in te voeren en in te schrijven. Daar krijg je de "Aanvraag tot inschrijving van een voertuig". Dat kost je waarschijnlijk 49 € OF de motor moest al een Europees inschrijvingsbewijs hebben en dan kost het maar 0,50 € (dat gelukje had ik dus

), maar bij oudere motoren is dat zeker niet evident. Je moet ook een bewijs bij hebben dat de Duitse nummerplaat is vernietigd. Ik kreeg die oude "vernietigde" plaat gewoon mee van de vorige eigenaar.
Met die "Aanvraag tot inschrijving van een voertuig" ga je naar je verzekerings-agent. Die weet je dan wel verder te helpen, want die weet waar die aanvraag naartoe moet (of zou dat toch moeten weten). Hij geeft je tevens ook een voorlopig verzekerings attest "Motorfietsverzekering" (groene brief) en je kan bollen zogauw je het Belgische inschrijvingsbewijs in je brievenbus vind (ongeveer een week).
Deze methode geldt wel voor motoren van tenminste 6 maand oud met tenminste 6.000 km op de teller. Een 2dehandse motor voldoet meestal wel automatisch aan deze normen
Nog wat Duitse terminologie die soms wat vertaling vraagt:
Fahrzeugschein = het kentekenbewijs (ons roze formulier).
Fahrzeugbrief = het gelijkvormigheidsattest van een Europese lidstaat
Erstzulassung: 5/2000 = indienststelling op 5/2000
Scheckheftgepflegt = keurig onderhouden en meestal mét onderhoudsboekje
AU (AbgasUntersuchung): 3/2002 = technische keuring (zoals bij ons de auto's) gedaan op 3/2002
HU (HauptUntersuchung): 3/2002 = slaat ook op die keuring en heeft voor ons (nog) geen belang
MwSt (MehrwertSteuer) ausweisbar = BTW terugvorderend uitvoerbaar
Een héle goede site om motoren op te sporen is
http://www.mobile.be en dan
motorrad aanklikken en de gewenste motor intypen.
Daar zal zeker een motor naar keuze staan.
Wel even kijken naar de plaats (stad, dorp) waar hij staat, want Duitsland is groot, hé