"Opzetspoiler" windscherm

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

luc gs

"Opzetspoiler" windscherm

Bericht door luc gs »

Beste Bob,

Wordt die zelfgemaakte lip enkel vastgehouden met 3 zuignappen?
Synchro Bob
Contacteer:

Re: "Opzetspoiler" windscherm

Bericht door Synchro Bob »

luc gs schreef:Beste Bob,

Wordt die zelfgemaakte lip enkel vastgehouden met 3 zuignappen?
Juist ! Is maar getest tot 180 km/u... Heeft er 3000 Km opgestaan zonder los te komen.

Nu op de GSA van "mijn vriend" :?

Afbeelding
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Geerty

Bericht door Geerty »

Bob,

Zou je aub beetje meer uitleg kunnen geven hoe je dit gemaakt hebt want ziet er gewoon ongelooflijk bangelijk mega goed uit. Gaten geboord in plexi, zuignapjes ??? Thx !!
Synchro Bob
Contacteer:

Geerty,

Ik heb dit "prototype" gemaakt met spullen die ik nog in mijn werkplaats had liggen. Een plexi of Perpex plaat van 4 mm; 3 RVS parker vijsjes en de zuignappen heb ik van de kinderen gestolen. Oorspronkelijk waren het gadgets met een ijzerdraad en een krokodil-tang om foto's te houden.

De vijzen zijn korter dan de lengte van de hals van de zuignap.

De plaat heb ik gezaagd met een figuurzaag. Zelfklevende folie aan beide kanten van de plaat om krassen te vermijden bij deze bewerking.

Ik heb de kopsteun van mijn auto gebruikt als mal om de bovenste boog af te tekenen.

Na zagen en schuren de plaat in de keukenoven aan 150 graden rustend op twee omgedraaide koppen. Met ovenhandschoenen de plaat vastgenomen en gebogen tot de ronding overeenkwam met die van het oorspronkelijke scherm. Als de ronding niet klopt kan je de plaat weer in de oven steken en corrigeren.

Afbeelding
Afbeelding

Good luck !
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Harald

Bericht door Harald »

Prachtig gedaan Bob
Ook de uitleg met de bijhorende foto's "geweldig " :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
WIMGSA1200

Bericht door WIMGSA1200 »

mooi mooi
Plexi in de oven verwarmen, nooit aan gedacht, merci voor de tip
vind 't wel straf dat die drie zuignappen voldoende zijn om je spel vast te houden, ma als je 't getest hebt ....
Knap
Waar haal jij je plexi??
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Plexi-platen kan je kopen bij elke doehetzelf handel à la HUBO, Gamma, Briko enz.
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Geerty

Bericht door Geerty »

Ongelooflijk bedankt. Knap stukje werk.
Danny

Bericht door Danny »

voor de niet adventure ruit op den 1150, opletten voor afbrekende ophanging ruit of dashboard-las op kopframe... achteraf nie komen janken :lol: :lol:
Synchro Bob
Contacteer:

Danny schreef:voor de niet adventure ruit op den 1150, opletten voor afbrekende ophanging ruit of dashboard-las op kopframe... achteraf nie komen janken :lol: :lol:
Ik volg je niet :? Heb je het over het MRA Vario screen ?
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
noppenrijder

Bericht door noppenrijder »

De Laminar lip staat er ondertussen een paar dagen op, en het moet gezegd: verbluffend resultaat. 140km/u zonder noemenswaardige turbulenties en met vizier open, het kan allemaal. Ook de schouders zitten volledig uit de wind. en als ik de bouw van de lip bekijk denk ik dat geen enkele vervangruit hier kan aan tippen, en als ze al iets beter zal zijn, dan zal het een hele dure zijn (mss Ergo screen van Wunderlich - kost wel dubbel zoveel).
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
krisbr

Bericht door krisbr »

beste Firmin,

mag ik weten hoeveel je opzetscherm van laminar alles bijeen gekost
heeft ( met taxen en shipping en alles erbijgerekend ) en hoelang het geduurd heeft voordat je het had

en is het makkelijk erop te zetten en ook weer af te nemen?

Hoe groot ben jij?

Tot op welke snelheid kan je rijden met zo'n opzetscherm?? ( ook aan 180 km per uur??)

Alvast bedankt voor de inlichtingen

kris
Bruno

Bericht door Bruno »

Ik zou graag een foto zien van die opzet spoiler. Firmin kan jij daar voor zorgen?.
BMW Motor Club Vlaanderen lid
noppenrijder

Bericht door noppenrijder »

De lip heeft mij 107 Can. Dollar gekost + 9.95€ douanekosten aan Taxipost; lip was binnen de 8 dagen geleverd.
Heb nog niet getest boven 140 km/u wegens nog te weing km op GS voor dergelijke toestanden. Ik heb nog niet geprobeerd op het scherm er terug af te halen; gezien de velcro-noppen moet dit te doen zijn, maar ik denk dat ik het er niet rap (nooit meer?) zal af halen!
Foto's heb ik nog nooit in een bericht gezet, maar ik doe een poging:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voila, hopelijk is het gelukt, en zijn de foto's een beetjee duidelijk!
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
ronnyb

Bericht door ronnyb »

[quote="bdemeyer"]Geerty,

Ik heb dit "prototype" gemaakt met spullen die ik nog in mijn werkplaats had liggen. Een plexi of Perpex plaat van 4 mm; 3 RVS parker vijsjes en de zuignappen heb ik van de kinderen gestolen. Oorspronkelijk waren het gadgets met een ijzerdraad en een krokodil-tang om foto's te houden.

De vijzen zijn korter dan de lengte van de hals van de zuignap.

De plaat heb ik gezaagd met een figuurzaag. Zelfklevende folie aan beide kanten van de plaat om krassen te vermijden bij deze bewerking.

Ik heb de kopsteun van mijn auto gebruikt als mal om de bovenste boog af te tekenen.

Na zagen en schuren de plaat in de keukenoven aan 150 graden rustend op twee omgedraaide koppen. Met ovenhandschoenen de plaat vastgenomen en gebogen tot de ronding overeenkwam met die van het oorspronkelijke scherm. Als de ronding niet klopt kan je de plaat weer in de oven steken en corrigeren.

Bob,
tijdens het rondloeren op het forum heb ik jou selfmade spoiler met bewondering bezien.
Ik fiets met een r1100r waar het grote originele bmw windscherm op staat die ik vervangen had daar de oude gebarsten was aan de bevestigingsgaten , door mijn lengte kom ik dus ook boven het scherm en kan ik zomers niet met open helm rijden zonder vliegen te moeten eten!. Nu zou ik ongv. naar jou model het bovenste vd oude willen gebruiken om ook een spoiler te maken op de nieuwe. Dus de juiste ronding heb ik al maar twijfel over de hoogte dat hij er zou moeten uitsteken zonder turbulentie te kweken en of ik hem dan ook van breed naar smaller mag laten komen zoals die van jou.Bevestiging met zuignappen, langs elke zijde 2 zou dat voldoende zijn voor een 6mm dikke spoiler-ruit.
Nogal veel vragen maar ben enkel op zoek naar wat bevestiging :wink:
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Synchro Bob
Contacteer:

Beste Ronnyb,

Die opzetspoiler van mij heeft op mijn R850R gestaan bovenop het standaard scherm, met grote voldoening.

Ik ben iets kleiner dan jij. Mijn spoiler stak zo'n 12 cm uit boven het standaard schem. In jouw geval zou ik de spoiler zo afzagen dat hij er een 15 cm kan uitsteken. Indien nodig kan je hem altijd verlagen.
2 zuignappen aan elke kant is prima. Zorg ervoor dat ze een 10-tal cm uit elkaar staan.

Good luck,

Bob
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
GSAndré

Bericht door GSAndré »

Bij de buren; Hamsterspoiler
Als gevoel van vrijheid je wat waard is ga je toch niet in een koekblik zitten
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Verleden week mijn opzetspoiler eens gaan uittesten,had er al mee gereden tegen matige snelheid ( 140kmu)
maar nu de kraan eens gans open gedraaid( 200kmu) en opeens zag ik mijn spoiler over mijn helm verdwijnen :mrgreen: , nog even teruggereden om hem te zoeken maar was niet meer te vinden,zou waarschijnlijk toch in frennen vaneen hangen.
Bevinding; waarschijnlijk te zwaar van model ( 6mm) en velcro niet stevig genoeg,voordien met zuignapjes ( 4st)had hij ook de neiging los te komen.Ik zal maar verder wat vliegen eten zoals voordien :-( .
groet,
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
carl theeuwes

Bericht door carl theeuwes »

hoi

Heb van de week de windspoiler van touratech geplaatst op mijn r1200gsa heb al een test rit gedaan wat een luxe minder gebulder in mijn helm en je kan met je vizier open rijden zonder hinderlijke wind in je ogen gewoon goed dit is zijn geld waard 90 euro

groetjes carlgs
Fredo

Bericht door Fredo »

Hallo,

Ik zou wel een "hamsterspoiler" willen aanschaffen bij die Noorderbuur.
Probleem is dat Mijnheer Hamster niet te bereiken is zonder je te gaan inschrijven in de GS Club Nederland.
Heeft iemand een tip om een hamsterspoiler op eenvoudige wijze te bestellen ?

Bedankt op voorhand,
K 75 S
R 1150 GSA
R 1200 GSA
R 1200 GSA LC
VFooR

Bericht door VFooR »

Hallo Fredo,

Dit is het emailadres van meneer Hamster: martijn.steen@zonnet.nl

Ik heb er ook één bij hem besteld en ben zeer tevreden. Hij doet dit wel via groepsaankopen denk ik, kan zijn dat hij het nog niet meteen kan bestellen. Vraag maar voor info.

Succes
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
Fredo

Bericht door Fredo »

VFooR,

Bedankt voor de tip. Ik neem eens contact met mijnheer Hamster.
Vraagje : ben jij tevreden van je Hamsterspoiler ? Hoe groot ben jij ? Je hebt (volgens je avatar) een GS.
Heb je ervaring met het spoilerke van Verholen ?
Ikzelf ben 184 cm en heb een GSA (met hogere ruit dus).

Bedankt voor je info.
Fredo

PS : Zijn die Öhlins echt zo indrukwekkend ? En zoja op welk vlak (baan, bochten, offroad, ...)
K 75 S
R 1150 GSA
R 1200 GSA
R 1200 GSA LC
Plaats reactie