Olie verversen onnodig?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Kurt Steyaert

Olie verversen onnodig?

Bericht door Kurt Steyaert »

Interessant draadje gevonden bij onze noorderburen!
Volgens een gepensioneerd topman uit de olie-industrie, blijkt dat de motorolie vervangen totaal overbodig is :shock:
Aangezien ook hier vrij regelmatig eens vragen over oliewissels gesteld worden, hier de link:

http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 ... tml?p=14,1

Veel leesgenot en ben eigenlijk ook benieuwd naar jullie reacties hierover. Believers of non-believers, laat maar horen :wink:
Grtz Kurt
sprint

Re: Olie verversen onnodig?

Bericht door sprint »

Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland
Eerst goed uw boterham verdienen bij Castrol en nu tegen hun schennen gaan schoppen. :-?

Misschien was de pensioen envelop wat klein :mrgreen:
of hij gelijk heeft laat ik in het midden, het is een zeveraar :clown:
Marnix.

Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

tja... wordt een leuke discutie denk ik...

Voorstanders gaan voor hun portemonee
Middenstanders ook ... (grapje ;) )
Tegenstanders gaan voor hun garantiebehoud
...

De filter zal toch regelmatig moeten ververst worden... en... hoe viezer de olie... hoe sneller de filter vies...en dus de filter op den duur tweejaarlijks vervangen.. en driejaarlijks.. en elke maand...
=> zal men die winst op de olie dan niet verliezen aan filters op LANGE termijn?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
GS1995

Bericht door GS1995 »

!
Laatst gewijzigd door GS1995 op 21 jun 2015, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
Kurt Steyaert

Dit zou inderdaad wel eens een leuke discussie kunnen worden.
Voor mezelf ben ik er nog niet aan uit. Aan de ene kant, de reeds van jongsaf aangeleerde kennis omtrent oliewissels en aan de andere kant deze stelling van een ervaringsdeskundige waar we toch zomaar niet aan voorbij kunnen. In mijn onmiddelijke omgeving ken ik ook enkele mensen die nooit of heel zelden een oliewissel doen en evengoed massaal veel kilometers met hun voertuigen maken.
Oliefilter wisselen zonder olie verversen lijkt me niet evident. Hoe leg je zoiets aan boord? Olie opvangen, filteren en hergebruiken? Dat lijkt me nu toch ook niet zo handig.
Bij enkele reacties op die site las ik dat hun motor nog steeds als een zonnetje liep. Mooi zou ik denken,maar hoe zit dat dan met dat zijdezachte, heerlijke gevoel dat we ervaren na een onderhoudsbeurt? Verbeelden we ons dat?
Zoals ik reeds zei, voor mezelf ben ik er nog lang niet uit, maar ergens hoop ik toch wel dat deze stelling klopt. Zal wel weer de rebel in mij zijn, maar stel je eens voor, hoeveel olie en geld hiermee zou kunnen bespaard worden?
Grtz Kurt
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Iéts in mij, héél diep, zegt me dat dit idd wel eens waar zou kunnen zijn.
Dat oliefilter wél regelmatig vervangen dient te worden staat imo buiten kijf.

En van dat zijdezacht draaien na een onderhoud waar iedereen het over heeft, om eerlijk te zijn, ik ervaar dat dus nooit...enkel wanneer ze nieuw remblokjes op de wagen hebben gestoken en mij dit voor de -igste keer zijn vergeten te melden, nou, dat...dat voel ik dus wél :eye:

Anyway, nog enkele decennia en de voorraden zijn toch uitgeput, dus lang zal het niet meer relevant zijn.

It's all in the mind of the believer(s).
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Gezien ik niet zo technisch aangelegd ben kan ik er niet veel op zeggen maar wat ik wel heb is gezond verstand. Ik ga met mijn motor van 20.000 euro niet onnozel doen door er tienduizenden kilometers geen verse olie in te doen. Wat ga je dan besparen ? Een paar 100 euro. En als diene mens geen gelijk heeft en uw blok is na 50.000 km naar de vaantjes dan sta je daar schoon met uw bespaarde paar 100 euro. Op garantie ga je ook niet moeten rekenen dan.
Werner Von C.
Contacteer:

Wat ga je dan besparen ? Een paar 100 euro
Het gaat 'm niet om die 100 pleuro hé 1-1, als elke verbruiker dit doet is de schade voor het milieu véél minder dan datgene we vandaag de dag aanrichten.
Een erg populair antwoord zal het wel weer niet zijn, het milieu.
Maar idd, mbt garantie is het idd een hekel punt, maar die garantie duurt maar 2 tot soms 4 jaar, daarna kan je experimenteren...lap...100 pleuro gewonnen :mrgreen:
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ik kan ergens wel volgen in zijn redenering.

maar toch
olie wordt dunner en smeer eigenschappen verminderen toch na verloop van tijd.
om de 20000 vind ik het toch wel noodzakelijk.

bij diesel motoren gaat er altijd brandstof opgenomen worden in de olie (hoe klein de hoeveeld ook maar is)
bij benzine motoren is de hoeveelheid nihil daar de bouw van de motor heel anders.

dus eigenlijk zou je mogen stellen dat bij benzine motoren het verversen van olie langer mag uitgesteld worden dan bij diesel.

onlangs reclame van toyota gekregen (hilux = diesel) en onderhoud werdt pas gedaan om de 30000Km of jaarlijks.
de afstanden vergroten dus wel kwa oliewissel.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

(s)Campi Di Pampi schreef:
Wat ga je dan besparen ? Een paar 100 euro
Het gaat 'm niet om die 100 pleuro hé 1-1, als elke verbruiker dit doet is de schade voor het milieu véél minder dan datgene we vandaag de dag aanrichten.
Een erg populair antwoord zal het wel weer niet zijn, het milieu.
Maar idd, mbt garantie is het idd een hekel punt, maar die garantie duurt maar 2 tot soms 4 jaar, daarna kan je experimenteren...lap...100 pleuro gewonnen :mrgreen:
Verwachten dat iedere gebruiker dit doet is een utopie volgens mij. En ik denk al genoeg aan het mileu hoor. Ik sorteer afval, ik composteer, ik rij zo milieubewust mogelijk, mijn twee auto's rijden op LPG, ik ga nooit met het vliegtuig op reis, ik eet geen ananassen die met een mileuvervuilende boot vanuit god weet welk gat aangevoerd worden, enz :mrgreen:
Werner Von C.
Contacteer:

Da's zéér knap, ik ben zeker geen groener-dan-groen jongen voor alle duidelijkheid, doch tracht ook m'n steentje bij te dragen, al was het maar als compensatie voor de km's die ik jaarlijks met de bedrijfswagen afleg en de daarbijhorende uitstoot te compenseren :oops:

Maar terug on topic...we zijn er ons niet steeds van bewust maar jarenlange indroctinatie van de machtiger-dan-machtige olieconcerns heeft ertoe geleid dat menigeen onder ons ervan "overtuigd" is dat oliewissels om de x-km absolute noodzaak zijn.
Ik heb zéker en vast niét de prententie het beter te weten dat hun ingenieurs, maar af en toe es stilstaan bij bepaalde denkpatronen die we ons onbewust hebben aangemeten en eens kritisch staan tov sommige "wetmatigheden" is zéker en vast geen kwade zaak...vandaar dat ik de stelling met véél interesse volg...een duidelijk bewijs verwacht ik ook niet in dit topic, een weerlegging evenmin (alhoewel...) maar de discussie an sich is evenwel interessant te noemen.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Wellicht dat goede synthetische olieën tegenwoordig veel langer mee kunnen gaan, maar van dino-olie is tientallen jaren geleden al vastgesteld dat de lange moleculen op den duur breken waardoor de smerende werking minder wordt en de olie dunner. Bovendien door de hitte en de verbrandingsresten verzuurt de olie. Dit heeft ook z'n uitwerking op de binnenkant van het motorblok. Sowieso moet met enige regelmaat het oliefilter worden vervangen; om de olie dan meteen te verversen is in mijn ogen geen echte verspilling. Dat de verversingstermijn langer kan dan de voorgeschreven 10.000 km is in mijn ogen wel reëel. Bij mijn auto hoeft dat ook slechts 1x per 2 jaar / 30.000 km.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Moest het zo zijn dat we al jaren olie aan het verkwitsen zijn, mocht Henk De Groot er al jaren eerder mee op de proppe zijn gekomen. Denk dat hij nu zijn uitgevonden peilstok met chip graag promoot, breng ook geld in zijn lade. (peilstok gaat toch niet passen in mijne beemer :no:)
Waar ik vroeger werkte hebben we meerdere malen gebruikte olie laten onderzoeken door het labo en daar zaten toch wat stoffen in die geen olie meer waren, onderhandere kool deeltjes, brandstof, slijtagematriaal en condensie. En olie doet meer dan alleen maar smeren, zij zorgt ook deels voor koeling.
Hoe zit het dan met een nieuwe motor die toch pas na lange tijd is ingelopen. Dat inlopen brengt het meeste slijtagematriaal mee in de beginperiode. (bij BMW duurd dat 100.000 km zeggen ze :lol:). En als het een turbo is, zie ik het zeker niet zitten zonder oliewissel.
In een motor die periodiek goed is onderhouden zal men minder sludge, drap in het carter vinden t.o.v een slecht onderhouden motor. Heb dit vroeger al meerdere malen gezien bij een revise.
De olie is nu wel beter van kwaliteit dan vroeger en laat ons hopen verbetert ze nog met de tijd, in belang van milieu en geldbeugel. Maar ik wissel mijn olie zoals voorgeschreven of hij moest zoveel olie verbruiken dat ze de kans niet krijgt om te verouderen.

@ Gonzo, Hoe verklaar je dat er minder brandstof door een benzine- dan door een dieselmotor wordt opgenomen?
Ik zie zo geen heel andere bouw tussen diesel/bezinemotor...buiten compressiedruk, carb bij benzine.
De smeereigenschap van gasolie tegenover benzine/gas en vlampunt van het brandstof buiten beschouwing.
Je wil toch zeggen de min. brandstof die langs de cilinder naar het carter gaat, of zie ik het verkeerd?

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
dunlop

Bericht door dunlop »

mijn oom zit al 45 jaren in de olie branche als laborant en keurings deskundige van syn en minerale motor olie voor de vliegtuig industrie ,en bij het voorleggen van deze stelling van het forum moest hij niet eens lachhen , de motor olieen van tegenwoordig kunnen makkelijk 50 000km op onze moderne outo's en motors lopen beweerde hij ook ,vandaar sommige outo merken nog maar op 30000 km olie wissel voorschrijven ,en ook de huidige olie filters zijn er ook veel beter op geworden vandaar deze ook dan op 30000km maar pas mee hoeven vervangen te worden ,op mijn vraag of dan de olie zoveel beter is geworden dan vroegere jaren ? is zijn antwoord ja ,de laaste 20 jaar is er een enorme verbetering op getreden naar de slijtvastheid en vervuiling van de motor olie ,de moderne olie kunnen veel hogere temperaturen aan en laat veel beter zijn vuil in het oliefilter los ,maar ook de huidige motoren dragen daar hun steentje in bij , veel zuiniger en veel betere verbranding en modernere hardere matrialen worden in de motoren gebruikt waardoor er veel minder slijtage optreed en ook veel mider olievervuiling is ,en deze combinatie maakt dat we nu inderdaad veel langer kunnen door rijden
de vraag stellende of we inderdaad met de moderne olie 300 000km zonder oliewissen zouden kunnen rijden en af en toe een oliefiltertje wisselen ,fronste de man toch bedenkelijk zijn wenkbrouwen vond ik ,en hij vroeg me of ik nu werkelijk zo slap bij kas zat , :lol: daarop kreeg ik het advies om toch maar bij 30 000km eens de olie en olie filter te verversen :roll:
en maar klagen over bmw en toch mijn grote liefde! maar het is wel de laaste bucht met wielen
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Iemand die ik goed ken werkt in de vrachtwagensector(verkoper)en zegde me onlangs dat bij vrachtwagens de onderhoudsintervallen tot 100.000Km uit elkaar liggen.
Natuurlijk rijdt een truck méér dan 100.000Km per jaar en krijgt deze olie geen kans om te verouderen en te verzuren.
Denk(boerenverstand :wink: )dat olie meer verzuurt en veroudert door veelvuldige koudstarts en korte afstanden,waardoor condensie de olie afbreekt.
Dus als je elke dag een voertuig start om er de ganse dag op perfecte bedreifstemperatuur mee rond te rijden(vrachtwagens)zal de kwaliteit wel langer goed blijven.
Frank :-)
STErik

Bericht door STErik »

Ik merk ook wel dat de onderhoudsintervallen de laatste jaren erg uit elkaar lopen, rij momenteel met mijn 7de VW Passat op 14 jaar (ong. 80000km per jaar) en weet dat de eerste elke 15000km binnen moest terwijl ik net met de huidige op voor de 2de maal op onderhoud ben geweest (systeem geeft zelf aan wanneer ik moet gaan) en dat was op 73000km.
The road goes ever on...
Kurt Steyaert

(s)Campi Di Pampi schreef:Da's zéér knap, ik ben zeker geen groener-dan-groen jongen voor alle duidelijkheid, doch tracht ook m'n steentje bij te dragen, al was het maar als compensatie voor de km's die ik jaarlijks met de bedrijfswagen afleg en de daarbijhorende uitstoot te compenseren :oops:

Maar terug on topic...we zijn er ons niet steeds van bewust maar jarenlange indroctinatie van de machtiger-dan-machtige olieconcerns heeft ertoe geleid dat menigeen onder ons ervan "overtuigd" is dat oliewissels om de x-km absolute noodzaak zijn.
Ik heb zéker en vast niét de prententie het beter te weten dat hun ingenieurs, maar af en toe es stilstaan bij bepaalde denkpatronen die we ons onbewust hebben aangemeten en eens kritisch staan tov sommige "wetmatigheden" is zéker en vast geen kwade zaak...vandaar dat ik de stelling met véél interesse volg...een duidelijk bewijs verwacht ik ook niet in dit topic, een weerlegging evenmin (alhoewel...) maar de discussie an sich is evenwel interessant te noemen.
Yeah Man! 8-) I like you're way of thinking!

Heb hier al enkele zeer interessante opmerkingen over dit onderwerp gelezen, maar wat me eigenlijk ontbreekt in deze discussie is het direct verband tussen olieslijtage en toerentallen. Hoog-perfomante motoren en traaglopers. Is er een verband? Is die invloed van toerental op olie aanzienlijk of eerder beperkt?
De hogere drukken in dieselmotoren en het verband hiervan op de olie? Komen er daadwerkelijk meer solventen bij de olie terecht dan bij benzinemotoren?
Als die verbanden, er al dan niet zijn, compenseren die mindere toerentallen van een diesel dan niet de verhoogde verontreiniging door solventen?
Er werd hier ook melding gemaakt van fel verbeterde motoronderdelen. Zijn die echt zoveel beter of is dat ook iets dat we door de marketing en ons eigen verlangen naar, zijn gaan geloven? Waarom draaien traaglopende benzinemotoren zoals Harley, BMW boxers, Guzzi's enzomeer, ondanks de fel verbeterde olie, dan nog regelmatig in de soep? Mijn oude 75/6 had enkele honderduizenden kilometers en deed het perfect op mindere olie. Dan zou je toch denken dat met de verbeterde onderdelen en de fel verbeterde olie, de motoren enkele honderduizenden kilometer langer zouden meegaan?
Hoe ervaren jullie dat er een oliewissel zit aan te komen? Waarop baseren jullie je om tot een oliewissel over te gaan? Enkel het boekje of zijn er andere indicatoren die hierin meespelen?
Ik denk dat we voorlopig toch al kunnen besluiten dat de kwaliteit van de motorolie, ondertussen danig is geëvolueerd, dat we met een gerust hart, bij normaal gebruik, al eens een onderhoudstermijn kunnen overschrijden zonder nadelige gevolgen. Dat ook de fabrikanten hun intervallen aanpasten is een positieve evolutie, maar ik weet zeker dat er mits de nodige druk op de ketel te houden en discussies zoals deze, voor ons als consument, veel meer uit de brand te slepen valt!
Dat deze klokkenluider, als gewezen topman en peilstokfanaat, er commerciële bijbedoelingen mee heeft, bewijst dat hij zeker is van zijn zaak, anders zou hij de moeite niet doen om er energie, tijd, geld en zijn geloofwaardigheid voor in de schaal te leggen, aan de andere kant, hij kan ook gewoon dementerend zijn :-(
Grtz Kurt
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Dat bij de vrachtwagens de onderhoudsintervallen tot 100.000Km zijn....met die hoeveel olie die daar ingaat, kan ik ook met mijn beemer de 100.000 halen. :wink:
Het aspect concurentie speeld ook een rol bij de verder uit één lopende onderhoudsintervallen denk ik...grote firma's (zoals post en....) rekenen ook uit wat een auto kost: aankoop en onderhoudsbeurten.

Gr, meca.
Werner Von C.
Contacteer:

Bekijk deze reportage van de Duitse ZDF-zender maar es goed...

Naar een reaktie gevraagd van de Duitse Olie belangenvereniging => geweigerd.
Naar een reaktie gevraagd van de Wagenfabrikanten => geweigerd.
45 Miljoen oliewissels/jaar in Duitsland alléén al...

REPORTAGE...
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Ja dan denkt een mens ééns na hé!!!
Toen ik m'n vrouw Dominique leerde kennen reed zij met een oude VW Golf 2 diesel,en zij deed nooit een vidange,dat"beestje"had meer dan 275.000km en luste wel een slokje olie,dus het enige dat Dominique jarenlang gedaan heeft was af en toe wat olie(de goedkoopste van"den Aldi")bijkappen,en dat Golfke heeft ons nooit in de steek gelaten,totdat het voor roest afgekeurd werdt op de technische kontrole.
Met onze Kangoo,ga ik om de 30.000km,zoals ze voorschrijven(of jaarlijks indien minder kilometers maar daar doe ik niet aan mee!!)30.000 is 30.000!!
Ik hou m'n oliepeil goed in t'oog(elke keer ik m'n contakt opzet staat er een automatische oliepeilmeter waar het oliepeil in blokjes weergegeven wordt),alsook peil ik regelmatig via de peilstok,en op 30.000 km is er géén 25cc uit verdwenen,max 2 blokjes van de 5 op de electronische peilmeter.
Maar ja onze auto rijdt dagelijks,en m'n motor staat (in de winter) 3 a 4 maand stil,daarom ververs ik bij de"Beemer"m'n olie jaarlijks,en dan heb ik zo een 7.500km met deze olie gereden.
Ik denk dat het laatste woord hierover nog niet gezegd of geschreven is,eigenlijk zou m'n z'n afgelate olie van pakweg 25 a 30.000 km ééns moeten laten analyseren in een labo,en zien of de smeereigenschappen afgenomen zijn???
wemalo

Bericht door wemalo »

Op mijn werk beheer ik het wagenpark. Bij alle leasingwagens wordt er geen oliewissel gedaan. Als het olielichtje brandt, langsgaan bij de garage en bijgieten. Het oudste voertuig is volgende maand 2 jaar en heeft ondertussen 170000 km zonder problemen. Een particulier moet echter om de 15 000 km of 1x per jaar een oliewissel laten uitvoeren. Voor mij is het alvast duidelijk.
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Voor mij is het ook duidelijk....als ge een 2 de hands verkoopt willen ze allemaal graag een onderhoudboekje zien (ik ook)....in de toekomst niet meer nodig :lol:
Ieder is vrij van te doen, ik blijf steenvast met plezier mijn onderhoud doen.
En leasingwagens schrap ik van mijn lijst.

Gr, meca.
mecapuet

Bericht door mecapuet »

John schreef:Gebruikte olie een probleem? Helemaal niet! Dat wordt hier héél milieuvriendelijk vermengt met houtkrullen, samengeperst in een grote kachel en dat geeft warmte voor heel de dag :lol: :lol:
Ja, da klopt en da brand lang en geeft veel warmte.....maar ik denk dat we nu iets op ons dak gehaald hebben :mrgreen:

Gr, meca.
Kurt Steyaert

DJAIRO schreef:Ja dan denkt een mens ééns na hé!!!
...dat"beestje"had meer dan 275.000km en luste wel een slokje olie,dus het enige dat Dominique jarenlang gedaan heeft was af en toe wat olie(de goedkoopste van"den Aldi")bijkappen...
Er bestaat nog een ander type zelfreinigende motor :grin: :grin: :grin: vanonder geleidelijk laten leegdruppelen en van boven tijdig bijgieten :-o Had zo een Renault 25, moest toen wel af en toe, de carterbeschermplaat verwijderen en leegkappen. :wink:
Ik denk dat het laatste woord hierover nog niet gezegd of geschreven is,eigenlijk zou m'n z'n afgelate olie van pakweg 25 a 30.000 km ééns moeten laten analyseren in een labo,en zien of de smeereigenschappen afgenomen zijn???
Dit zou wel eens een dure grap kunnen zijn, maar inderdaad reuze-interessant. Denk dat het ook niet evident is om een labo te vinden dat over de nodige apparatuur beschikt en toch geen connecties heeft met de almachtige olie-industrie en deze testen dus kan/mag uitvoeren.
Een kennis van me, werkte vroeger Bij Texaco in een labo, die voerden die proeven daar uit op testmotoren en hij vertelde me ooit dat de betere olie, toen te koop was bij de Aldi. (was blijkbaar Texaco-olie in ander verpakking :-? ) Hij was ook zo iemand die zelden een oliewissel uitvoerde aan zijn eigen voertuigen.
Grtz Kurt
golden oldy

Bericht door golden oldy »

Op de Franse TV hebben ze in de jaren 80 (in één of ander autoprogramma) eens een reportage gegeven van die vidange-stations langs de N70. Die mannen die deden de afgetapte olie gewoon in hun eigen auto. :grin:
Ze waren ook van het principe alleen bijvullen.
R1150RT - R100RS - 2354213
Plaats reactie