(s)Campi Di Pampi schreef:Da's zéér knap, ik ben zeker geen groener-dan-groen jongen voor alle duidelijkheid, doch tracht ook m'n steentje bij te dragen, al was het maar als compensatie voor de km's die ik jaarlijks met de bedrijfswagen afleg en de daarbijhorende uitstoot te compenseren
Maar terug on topic...we zijn er ons niet steeds van bewust maar jarenlange indroctinatie van de machtiger-dan-machtige olieconcerns heeft ertoe geleid dat menigeen onder ons ervan "overtuigd" is dat oliewissels om de x-km absolute noodzaak zijn.
Ik heb zéker en vast niét de prententie het beter te weten dat hun ingenieurs, maar af en toe es stilstaan bij bepaalde denkpatronen die we ons onbewust hebben aangemeten en eens kritisch staan tov sommige "wetmatigheden" is zéker en vast geen kwade zaak...vandaar dat ik de stelling met véél interesse volg...een duidelijk bewijs verwacht ik ook niet in dit topic, een weerlegging evenmin (alhoewel...) maar de discussie an sich is evenwel interessant te noemen.
Yeah Man!

I like you're way of thinking!
Heb hier al enkele zeer interessante opmerkingen over dit onderwerp gelezen, maar wat me eigenlijk ontbreekt in deze discussie is het direct verband tussen olieslijtage en toerentallen. Hoog-perfomante motoren en traaglopers. Is er een verband? Is die invloed van toerental op olie aanzienlijk of eerder beperkt?
De hogere drukken in dieselmotoren en het verband hiervan op de olie? Komen er daadwerkelijk meer solventen bij de olie terecht dan bij benzinemotoren?
Als die verbanden, er al dan niet zijn, compenseren die mindere toerentallen van een diesel dan niet de verhoogde verontreiniging door solventen?
Er werd hier ook melding gemaakt van fel verbeterde motoronderdelen. Zijn die echt zoveel beter of is dat ook iets dat we door de marketing en ons eigen verlangen naar, zijn gaan geloven? Waarom draaien traaglopende benzinemotoren zoals Harley, BMW boxers, Guzzi's enzomeer, ondanks de fel verbeterde olie, dan nog regelmatig in de soep? Mijn oude 75/6 had enkele honderduizenden kilometers en deed het perfect op mindere olie. Dan zou je toch denken dat met de verbeterde onderdelen en de fel verbeterde olie, de motoren enkele honderduizenden kilometer langer zouden meegaan?
Hoe ervaren jullie dat er een oliewissel zit aan te komen? Waarop baseren jullie je om tot een oliewissel over te gaan? Enkel het boekje of zijn er andere indicatoren die hierin meespelen?
Ik denk dat we voorlopig toch al kunnen besluiten dat de kwaliteit van de motorolie, ondertussen danig is geëvolueerd, dat we met een gerust hart, bij normaal gebruik, al eens een onderhoudstermijn kunnen overschrijden zonder nadelige gevolgen. Dat ook de fabrikanten hun intervallen aanpasten is een positieve evolutie, maar ik weet zeker dat er mits de nodige druk op de ketel te houden en discussies zoals deze, voor ons als consument, veel meer uit de brand te slepen valt!
Dat deze klokkenluider, als gewezen topman en peilstokfanaat, er commerciële bijbedoelingen mee heeft, bewijst dat hij zeker is van zijn zaak, anders zou hij de moeite niet doen om er energie, tijd, geld en zijn geloofwaardigheid voor in de schaal te leggen, aan de andere kant, hij kan ook gewoon dementerend zijn
Grtz Kurt