Origineel scherm BMW R1100R

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Nick_66

Origineel scherm BMW R1100R

Bericht door Nick_66 »

Ik heb sinds kort het originele windscherm van BMW op mijn R1100R gemonteerd, maar ben er niet echt tevreden over. Het scherm haalt wel de wind van je borst, maar ik heb nu behoorlijk last van turbulentie rondom mijn helm. Is hier nog een oplossing voor en wie heeft hier nog meer ervaring mee? Zelf heb ik een systeemhelm van Lazer en deze is al weer een aantal jaartjes oud. Wellicht dat ik het geluid rondom mijn helm kan reduceren met een betere en nieuwe systeemhelm?

Dit scherm heb ik op mijn BMW:

Afbeelding
hegi

Re: Origineel scherm BMW R1100R

Bericht door hegi »

Kijk eens op http://www.laminarlip.com
Ik heb hetzelfde scherm op mijn 850, met zulke lip voel ik wel de wind op mijn helm maar de turbulentie is weg.
luc boxer

Bericht door luc boxer »

.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 04 nov 2018, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Alx

Bericht door Alx »

Ik rij met een R850R met hetzelfde scherm erop. Een eenvoudige oplossing kan zijn je zadel wat hoger of lager zetten.
Ik had ook veel turbulentie rond m'n helm met t zadel op de middelste stand. Door het zadel op de hoogste stand te zetten, is bij mij de turbulentie en het bijhorende lawaai merkbaar verminderd.

Het is het proberen waard zou ik denken 8-) baat t niet, dan schaadt t niet!
R850R '95 / Honda CB sevenfifty '92 / R1150R Rockster '03
Boogieman

Bericht door Boogieman »

OFFTOPIC

@ luc boxer
Mooie kofferdeksels!
Heb je die gekocht of gespoten?
Heb deze nog nooit gezien nl.

Grtz
Dyslectie, hoeschrijfjedatookalweer?
- R1100R -
luc boxer

Bericht door luc boxer »

.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Toch uitkijken wat je doet met een NOG hoger scherm of een lip. Persoonlijk vond ik het belangrijk dat ik OVER het scherm kon blijven kijken. Zeker bij regenweer. En vermits het scherm van een Roadster niet verstelbaar is .... :idea:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

hegi schreef:Kijk eens op http://www.laminarlip.com
Ik heb hetzelfde scherm op mijn 850, met zulke lip voel ik wel de wind op mijn helm maar de turbulentie is weg.
Bedankt voor de tip! Heb je misschien nog wat foto's van jou scherm?

Ga eerst maar eens proberen mijn zadel in de hoogste stand te zetten op advies van anderen hier op het forum.

Anders ga ik toch serieus eens kijken naar zo'n extra scherm.
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

luc boxer schreef:
Boogieman schreef:OFFTOPIC

@ luc boxer
Mooie kofferdeksels!
Heb je die gekocht of gespoten?
Heb deze nog nooit gezien nl.

Grtz
yep gespoten

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding
Erg mooi die koffers! Waar kun je dat laten doen?
luc boxer

Bericht door luc boxer »

Bij elke BMW dealer kan je dit laten doen
ronnyb

Bericht door ronnyb »

BiemeRT schreef:Toch uitkijken wat je doet met een NOG hoger scherm of een lip. Persoonlijk vond ik het belangrijk dat ik OVER het scherm kon blijven kijken. Zeker bij regenweer. En vermits het scherm van een Roadster niet verstelbaar is .... :idea:
Ik heb hetzelfde type motor en bijhorend windscherm en absoluut geen last van turbulentie. Mijn zadel staat wel op hoogste punt +extra verhoging( ik ben 1m85 ).
Waar ik wel last van heb is het in de zomerperiode eten van insecten en dus ook van de wind omdat ik tamelijk boven het scherm heen kan kijken, dus steeds met helmklep gesloten rijden bij hoger tempo!
Turbulentie-Oplossing zou wel eens het verstellen van het zadel kunnen zijn.
Groetjes,
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Ik heb dit weekend het scherm eraf gehaald. Wat een ellende ding zeg! Ondanks goede oordopjes werd ik echt gek van turbulenties! Zeker op de snelweg. Heb het zadel ook in de hoogste stand gezet, maar gaf niet het gewenste resultaat. Een extra schermpje plaatsen is misschien wel de oplossing, maar of het echt goed werkt...... Zie http://www.laminarlip.com/r850r.php

Zonder scherm rijdt die eigenlijk veel fijner. Wel meer wind op de borst.
leslie

Bericht door leslie »

Motorrijden zonder windgeruis is volgens mij onmogelijk, dat is nu de essentie van motorrijden ... de wind voelen en horen. :lol: :lol:

Ik rij zelf met een R1100R met origineel scherm, zadel op de laagste stand ( ben 1.73 ) en draag een Shubert-helm, en ja, ik heb nog wat windgeruis, so what ??? :bsquest:

En aan 120 km of meerop autostrade , heb ik ook enorme last van turbulentie, is erg vervelend , maar ja .....
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

leslie schreef:Motorrijden zonder windgeruis is volgens mij onmogelijk, dat is nu de essentie van motorrijden ... de wind voelen en horen. :lol: :lol:

Ik rij zelf met een R1100R met origineel scherm, zadel op de laagste stand ( ben 1.73 ) en draag een Shubert-helm, en ja, ik heb nog wat windgeruis, so what ??? :bsquest:

En aan 120 km of meerop autostrade , heb ik ook enorme last van turbulentie, is erg vervelend , maar ja .....
Natuurlijk heb je altijd windgeruis, maar bij mijn motor was het meer gebulder rondom je helm. Zeker op de snelweg. Nu ligt het scherm eraf en dit bevalt me stukken beter! Heb geen zin om lange stukken op de snelweg te rijden en dan bij aankomst volledig doof te zijn geworden. Zelfs met oordopjes was het niet te harden. Nee, dat originele scherm van BMW is totaal niet goed ontworpen.
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

bigfoot46 schreef:Zelf heb ik die fase ook doorlopen. Erste een mini Givi, gatlelijk. dan de Big barndoor, goed beschermd maar dat gebulder rond je kop. Een tijdje zonder gereden, stil echt naked maar veel meer poetswerk aan instrumenten en mezelf. Nu heb ik er een schermpje op van de R1150R, dat kleine blauwe schermpje. Staatgoed houd de insecten wat en geleid de luchtstroom een beetje zonder gebulder.

Maar volledig naked is het allerbeste. De keren dat ik vadertje staat steunde waren steeds toen ik met grote plexi staldeur voor mijn neus zat. Zonder scherm zoek je de snelweg niet zo snel op, en als het dan toch eens moet plat op den tank. Het is geen zicht maar scheelt een pak.
Vandaag zonder scherm op de snelweg gereden. 120-140 km/uur. Geen enkel probleem. Door de winddruk op je borst ga je meer hangen aan je stuur. Ook het windgeruis is niet storend. Met het scherm was het totaal niet uit te houden.
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

bigfoot46 schreef:Nick66. Aan je stuur gaan hangen???? dat is very not done. Het is te hopen dat je het verkeerd neerpent. Op een racebanaan spreken ze van minder druk op de polsen bij hogere snelheden. Maar op een R zitten geen clip-ons. Aan hogere snelheden ga je tegen de rijwind aan liggen zodat je op je stuur evenveel input geeft als bij tragere snelheden. Het is dan meestal iets minder leuk voor de duo krijgt die ineens alle wind van voren. Voordeel? Ja, je kan ze niet horen :wink:

En een shubert C2 is zeer stil, volop in de wind maar niet achter een plexi staldeur.

Nick plat op de tank is aan 140 +++++
Hoezo is dat very not done?

Ik bedoel hiermee dat ik dus meer wind op de borst krijg waardoor ik meer achterover wordt gedrukt en dus wat minder hang op mijn stuur. Voor de rest heb ik totale controler over mijn motor op de snelweg.
Voor mij geen scherm meer. Werd echt gek van dat gebulder. Zelfs mijn vriendin had er last van!
leslie

Bericht door leslie »

@nick66

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =2&t=15964

Misschien is dit de oplossing van je probleem !!! :bsquest: :bsmailme:
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

bigfoot46 schreef:
nick_66 schrijft
Door de winddruk op je borst ga je meer hangen aan je stuur
door wat jezelf schrijft Nick66
nick_66 schrijft
Ik bedoel hiermee dat ik dus meer wind op de borst krijg waardoor ik meer achterover wordt gedrukt en dus wat minder hang op mijn stuur
je bedoeld dus dat je minder druk heb op je polsen van tegen het stuur aan te liggen. Hoe groot ben jij dan wel dat je op het stuur van je R1100R kan liggen of heb je dan toch een clipon stuur?

Hoe zit jij dan op de motor?

Het is niet zo dat ik echt hang op mijn stuur, maar je hangt wel enigszins op het stuur. Niet zoveel natuurlijk als bij een clipon stuur. Door de druk op mijn borst krijg ik dus een achterwaartse druk. Logisch gevolg, mijn lichaam wordt door de winddruk naar achteren geduwd. Dit heeft weer als gevolg dat mijn handen meer trekken aan het stuur. Lijkt mij een normaal iets wat bij elke naked bike voorkomt.
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

bigfoot46 schreef:of je nu, of aan het stuur trekt of gaat hangen. "Gebroken pols", gaat er een licht op? Een stuur dient om op te duwen als je iets anders wil dan rechtdoor.
Ik weet heus wel wat je bedoelt. Ben niet gisteren begonnen met motorrijden.

Nogmaals, het is niet zo dat ik zowat van me motor afgeblazen wordt. De winddruk zorgt er gewoon simpelweg voor dat ik lichtjes achterover wordt gedrukt. Logisch toch bij een naked bike???

Zoals jij het omschrijft lijkt het wel alsof het een totale foute houding is op de motor en dat zou betekenen dat deze motor totaal verkeerd ontworpen is. Wat dacht je bv van het stuur van een Honda Goldwing? Die gasten zitten helemaal achterover en duwen absoluut niet op hun stuur.
leslie

Bericht door leslie »

@ bigfoot46 en Nick66

Dit begint meer op een welles-nietes spelletje te gelijken :twisted: :twisted: En wie heeft gelijk of ongelijk ???
Niemand waarschijnlijk :!: :!:

Daarmee is het probleem van een origineel scherm ( nog ) niet opgelost !!!! :roll: :?: :roll: :?:
Keeperke

Bericht door Keeperke »

koop een andere moto,als je kiest voor een naked weet je dat dat er nu eenmaal bijhoort misschien maar is aan een rt denken. Sorry nooit last van gehad met de vorige (r1100r) en die van nu (r1150r)
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Ik heb er nu geen moeite mee dat ik rij zonder scherm. Bevalt prima! Hoef geen andere motor te kopen. Heb deze net een jaar.

Een RT vind ik niet mooi. Teveel plastic.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Nick_66 schreef:Wat dacht je bv van het stuur van een Honda Goldwing? Die gasten zitten helemaal achterover en duwen absoluut niet op hun stuur.
HEU ... die weten zelfs niet wat wind is op een motor, dus ... geen goede vergelijking :-P

Ik ben overgestapt van een R1100R naar een R1150RT en er zijn twee opmerkingen die ik heb over deze fietsen:

-op de Roadster heb je meer rijplezier (= een echte speelfiets maar heeft het comfort van een naked als je geen touringscherm plaatst)
-op een RT heb je veel meer luxe (heeft alle denkbare comfort maar je moet er ietsje harder op werken)

Als je aan je stuur moet trekken om erop te blijven door de winddruk, dan rijd je gewoon te hard voor het type motor (en zijn uitrustingsgraad) waar je op rijd :roll: Nakeds zijn niet ontworpen om hard mee over de snelweg te scheuren. Daar heb je Tourings, GT's en vooral racers voor. Op deze laatste word er zelfs speciaal op de luchtdruk gerekend, zodat deze je lichaam wat naar boven tllt en de druk op de polsen afneemt.

Conclusie: koop het type motor dat past bij je rijstijl en probeer niet je motor aan te passen aan je rijstijl :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Plaats reactie