Croix

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Croix

Bericht door one-one »

Zijn op 24 september met een groepje naar Croix geweest met de GSA om een opleiding van M&T te volgen. Opnieuw ben ik aangenaam verrast geweest hoe plezierig het is om met een GS even te gaan spelen en vast te stellen dat dit wel degelijk een "all-round" motor is en dat ,alhoewel je geen knietje aan de grond plaatst, toch niet zo veel moet onderdoen dan voor een racer..allé voor de goede rijders toch. Ik kwalificeer me zeker niet als goede rijder maar heb er toch wel eentje gespot..... :mrgreen:
een pro en motard om "U" tegen te zeggen... "T...ke"
Afbeelding
een pro en motard om "U" tegen te zeggen...

Afbeelding
een "pussy"?

Afbeelding
resultaat van een vriend die de bocht fast in en slow out kwam en een beetje te diep zodat de valbar de grond raakte en....jep...asfalt!!!
ride with pride
one-one
gsa 1150
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Croix

Bericht door Den Dirk »

Nice pics, is de vriend met schade in de bocht rechtgebleven?
Ik heb juist dezelfde schade opgelopen in een haarspeldbocht, maar ik lag wel op de grond.... :oops:
I like my bike!!
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Croix

Bericht door one-one »

Den Dirk schreef:Nice pics, is de vriend met schade in de bocht rechtgebleven?
Ik heb juist dezelfde schade opgelopen in een haarspeldbocht, maar ik lag wel op de grond.... :oops:
hij ook... :cry:
het was de laatste ronde vrij rijden en na de haarspeldbocht oet je de pits in rijden...
hij is de bocht goed ingegaan maar vermits hij niet uit accelereerde (daar hij onmiddellijk rechts moest inrijden) is de motor naar voor gevallen en raakte de valbaar de grond en blokkeerde het boeltje.... hij is een paar meter over de gond gerold en de motor een tietal meter door gegleden...
heeft schade aan valbar, handbeschermers en cylinderkap en een een kleine kneuzing aan de ribben...

inmiddels heb ik toch wel het volgende bijgeleerd....
we gaan er altijd wat prat op om heel diep de bocht in te gaan en de boorden van onze banden af te rijden want dat staat goed...
gevolg echter is dat je minder grip hebt en de kans om te glijden groter wordt...
dus het achterwerk wat verplaatsen in de richting van de bocht en gewicht wat naast de motor en klaar is Kees :mrgreen:
ride with pride
one-one
gsa 1150
TRAVEL
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jun 2008, 11:59
Locatie: eindhoven (NL)

Re: Croix

Bericht door TRAVEL »

Doe toch voorzichtig met die RECHTER cilinders! :mrgreen:
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Croix

Bericht door one-one »

TRAVEL schreef:Doe toch voorzichtig met die RECHTER cilinders! :mrgreen:
wat bedoel je daar mee Travel :?:
ride with pride
one-one
gsa 1150
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Croix

Bericht door Den Dirk »

one-one schreef:
TRAVEL schreef:Doe toch voorzichtig met die RECHTER cilinders! :mrgreen:
wat bedoel je daar mee Travel :?:
In het verleden zijn er op'geheimzinnige' en'mysterieuze' wijze rechter-cylinders in de puree gedraaid.....
En dat was een topic op z'n eigen geworden....


On topic : ik vind het wel erg tergend dat ze die valbeugels van BMW niet 2 cm breder maken!!! Dan had ik ook gen schade aan mijn kleppendelsel!
Ik heb nu extra bescherming van de Adv laten opzetten!
I like my bike!!
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Croix

Bericht door one-one »

Den Dirk schreef:
one-one schreef:
TRAVEL schreef:Doe toch voorzichtig met die RECHTER cilinders! :mrgreen:
wat bedoel je daar mee Travel :?:
In het verleden zijn er op'geheimzinnige' en'mysterieuze' wijze rechter-cylinders in de puree gedraaid.....
En dat was een topic op z'n eigen geworden....


On topic : ik vind het wel erg tergend dat ze die valbeugels van BMW niet 2 cm breder maken!!! Dan had ik ook gen schade aan mijn kleppendelsel!
Ik heb nu extra bescherming van de Adv laten opzetten!
daarom ben ik tevreden van de valbeugels die ze op de 1150 gsa geplaatst hebben...
deze zijn ruim bechermend en ik het de motor al een paar keer op z'n zijkant gelegd tijens een wintertreffen en dit bood de gewenste bescherming....

anderzijds moeten we ook durven zeggen dat de gs geen race-motor is en dat er grenzen zijn...ik denk dat m'n vriend evntjes de grens overschreden heeft en te diep gegaan is...
ik heb mijn buitenste randjes ook afgereden maar ben voorzichtiger geweest....
mischien "pussy"stijl maar... ik heb mijne gs dagelijks nodig om te gaan werken en kan mijn geen nieuwe permiteren...maw het juiste compromis zoeken tussen amuseren, misschien een klein beetje zot doen maar toch altijd voor ogen houden dat we met een grote geldsom "spelen" en als dit stuk is........

hetgeen hij tegen gekomen is op circuit heb ik dit jaar tegen gekomen aan de afrit Anderlecht Moortebeek en bijna op m'n bek ging toen de beide wielen begonnen onderuit te schuiven....evenwel is mijn gsa 4 cm hoger en de valbeugels staan ook nog een beetje hoger met het gevolg dat deze de motor niet konden blokkeren....
Afbeelding
Afbeelding
heeft mij psychologisch toch een beetje parten gespeeld daar ik in het begin toch wat schrik gaat om diep in de bochten te gaan maar nu is die schrik overgemaakt aan mijn vriend en ben ik terug bevrijd en ga terug een beetje dieper :mrgreen:
ride with pride
one-one
gsa 1150
In Extremo
Berichten: 248
Lid geworden op: 07 apr 2008, 18:54
Woonplaats: Hasselt
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Croix

Bericht door In Extremo »

Misschiens een beetje rare vraag ... maar in Croix heb ik mijn FJR destijds ook deftig getest en
ben ook van zin om mijn GSA daar eens te laten gaan als er wat meer kilometers op zitten en waarschijnlijk andere veren,
daarmee mijn vraag :

Maar wat schuurt er het eerste als je goed plat gaat met een 1200GSAdventure, centerstand, voetjes, beugels, ...
of gaat hij eerder onderuit, zonder al te veel verwittiging ?


Bij duo gebruik is dat de centerstand (ondertussen al wat lichter), weet ik ondertussen na uitgebreid testen in de Ardeche/Tarne.
Maar in solo gebruik heb ik nog niets geraakt ondanks vrij vlot en toch vrij plat door de bochtjes te gaan,
veren slap zetten en moto in de bocht duwen is geen optie.
Gewoon de grenzen wat aftasten, niet schuren om te schuren.

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: Croix

Bericht door Tommeke »

Ik heb mij, net als alle anderen, goed geamuseerd die dag. 't Is inderdaad een hele leuke ervaring en je leert je motor op een andere manier kennen...
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: Croix

Bericht door Tommeke »

Wat bij een GSa het eerste tegen de grond gaat kan ik niet echt zeggen. Bij een gewone GS is dat eerst de zijstandaard. Die heb ik reeds tegen de grond gereden. Nu, in het geval je ESA hebt, moet je op circuit eens in de off-road-stand proberen...is ook wel fijn :)
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Croix

Bericht door one-one »

ik denk dat je al heeeeeeeeeeeel diep zal moeten gaan met de gsa want die is 4 cm hoger , de 1150 althans...

en ....
als ik Tommeke door de bochten zag gaan denk ik dat hij in staat is om de richtingsaanwijzers er af te rijden :mrgreen: :wink: :lol:
ride with pride
one-one
gsa 1150
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: Croix

Bericht door Tommeke »

one-one schreef:en ....
als ik Tommeke door de bochten zag gaan denk ik dat hij in staat is om de richtingsaanwijzers er af te rijden :mrgreen: :wink: :lol:
Moet inderdaad lukken...tenminste als ik ze aan elke kant met nen meter verleng :-)

Geen gezever meer :grin: Iemand die onzen maat hier kan antwoorden op z'n vraag, of bereid is dit even snel proefondervindelijk te gaan uitzoeken?
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: Croix

Bericht door stefke »

Tommeke schreef: Geen gezever meer :grin: Iemand die onzen maat hier kan antwoorden op z'n vraag, of bereid is dit even snel proefondervindelijk te gaan uitzoeken?
Wat er eerst tegen de grond komt is van veel te veel factoren afhankelijk. denk maar aan straal bocht, banden (spanning, compound, vorm, temperatuur) instelling vering, gewicht rijder, enzovoort. Met mijn GS1150 raakt soms eerst het kleppendeksel, dan weer de voetsteun of de zijpootverbreder of de middenbok, een andere keer dan weer de voet(steun) van de passagier. Bij dat laatste was ik wel zo slim om de voorspanning niet bij te regelen...en zwabberden we vrolijk door de bocht...:oops:
Dus wat het eerste zal raken zal je toch proefondervindelijk moeten vaststellen... :mrgreen:
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Croix

Bericht door one-one »

het is spijtig dat we niet zelf de test kunnen uitvoeren ttz indien we een motor zouden krijgen om de test uit te voeren zonder spychologisch geremd te moeten zijn als je hem plat legt en hij misschien stuk is , een hoop onkosten hebt etc...zouden we veel dieper gaan en misschien wel de grens zouden halen.. maar ja we zijn nu eenmaal geen testrijders :cry: :mrgreen:
misschien met fotomorf kan men dit aantone
waar zijn de specialisten...
Afbeelding
ride with pride
one-one
gsa 1150
In Extremo
Berichten: 248
Lid geworden op: 07 apr 2008, 18:54
Woonplaats: Hasselt
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Croix

Bericht door In Extremo »

Thx voor de reply's.

@one-one, ik zou inderdaad graag eens op een circuit willen rijden met een testmotor, dan zou ik het wel kunnen vertellen.
Maar omdat even te gaan uittesten met je eigen betaald machientje .... tja, dat ligt iets delicater. :wink:

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Croix

Bericht door Den Dirk »

@ one-one :( en andere GSA-rijders): als de valbeugels van de GSA ruimer zijn dan op de GS, waarom zetten ze dan extra cylinderbeschermers op ulle moto?
Ik heb die nu laten plaatsen op mijne GS, ten eerste om te zorgen dat het niet opnieuw gebeurt :wink: ,ten tweede om de schade te bedekken en op die manier geen kosten te doen door nieuwe kleppendeksles te laten zetten! :wink:
I like my bike!!
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Croix

Bericht door one-one »

Den Dirk schreef:@ one-one :( en andere GSA-rijders): als de valbeugels van de GSA ruimer zijn dan op de GS, waarom zetten ze dan extra cylinderbeschermers op ulle moto?
Ik heb die nu laten plaatsen op mijne GS, ten eerste om te zorgen dat het niet opnieuw gebeurt :wink: ,ten tweede om de schade te bedekken en op die manier geen kosten te doen door nieuwe kleppendeksles te laten zetten! :wink:
sorry Dirk maar ik begrijp je antwoord niet..
ik meen dat niet gepraat werd over ruimer maar hoger...allé dat schreef en bedoelde ik althans...
ride with pride
one-one
gsa 1150
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Croix

Bericht door Den Dirk »

@één-één : ik bedoelde dus breder, moesten die 2 cm breder zijn, dan werden de cylinders écht beschermd, nu moet ge og die extra beschrming laten zetten om gerust te zijn... :wink:
I like my bike!!
lijntrekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 okt 2005, 12:45
Locatie: knokke-heist

Re: Croix

Bericht door lijntrekker »

@ one-one,

wat wordt er bedoeld met die shot van dat GSa achterwiel, ken er niks van hoor maar toch wel een rare slijtage op die achterband?

K
"don't crack under pressure"
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Croix

Bericht door one-one »

lijntrekker schreef:@ one-one,

wat wordt er bedoeld met die shot van dat GSa achterwiel, ken er niks van hoor maar toch wel een rare slijtage op die achterband?

K
bijna op m'n bek gegaan... voor en achterwiel glijden onderdoor daar te snel in de bocht of de bocht glibberig en hellingsgraad motor te diep.....
die slijtage komt door het glijden over de rijbaan
daarna reed ik aan 32km/u verder :mrgreen:
ride with pride
one-one
gsa 1150
tinolapino
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2008, 20:40
Locatie: lembeek

Re: Croix

Bericht door tinolapino »

met de 1150 gsa heb ik al een paar keer met beide voetsteuntjes het asvalt geraakt.
achterveering staat op het voorlaatste streepje in hardste stand en voorvering in voorlaatste stand. Dit doe ik meestal op de lus aan de afrit stombeek / A 12.
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Croix

Bericht door Relax »

Let op als je richting Wemmel rijdt en je doet de 180° onder de brug richting Leuven. Er zit een bobbel aan de binnenkant (tot op een meter of zo) bij het uitkomen van de bocht. Is heel erg vies als je daar op het randje rijdt en je voorwiel wipt op. 'k Ga spontaan rillen als ik er opnieuw aan denk.
I respect your opinion. But I don't give shit.
In Extremo
Berichten: 248
Lid geworden op: 07 apr 2008, 18:54
Woonplaats: Hasselt
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Croix

Bericht door In Extremo »

Daarnet de videobeelden bekeken van één van de bochtjes in de afdaling richting Gorge de Tarne en
ik denk dat mijn zijkoffers het eerste aan het macadam gaan voelen.
Ik had toen in die bocht al het gevoel dat ik vrij diep ging, dat is dus bevestigd door de videobeelden.
Voor de rest bleken de voetsteunen en de cilinderbescherming ook niet te ver meer van de grond verwijderd.

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
Plaats reactie