Metzeler Tourance EXP

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
sprint

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door sprint »

Deze middag en avond eens extra opgelet. :idea:
Ik denk dat de banden de eerste 5 a10km het gevoeligst zijn voor wegschuiven op ……
Dus zal het ook wel met de opwarming van de banden te maken hebben. (allé dat denk ik hé)
Om dat ik maar 25 km doe naar mijn werk waarvan telkens de eerste 7 km binnendoor zijn.
Veel gerepareerde banen, je weet wel juist in de bochten zo dikkere (soms blinkende) stukken macadam.
Rij ik elke morgen natuurlijk een tijdje voor de banden zijn opgewarmd. 8-)

En waarom moeten ze nu 80 % van de riooldeksels in of net na een bocht leggen daar. :twisted:
Marnix.

Afbeelding
freebeemer

Bericht door freebeemer »

Ik rij nu 4000Km met deze banden en zo iets moet ik niet meer hebben.
Weggedrag lijkt me goed maar.....lawaai dat die banden maken!.
Zijn er hier nog die hier last van hebben?
BMW R1250GS - 2021
Honda Super Cub - 2019

Oprichter van ontstressgroep "de Vikings"vzw
Jan en Greet

Bericht door Jan en Greet »

Vóór de Tourance EXP had ik er Battlewings opliggen en die maakten wat mij betreft merkelijk méér lawaai.
Het viel mij direct op toen ik vertrok van bij de bandenboer,na de bandenwissel :!:
En wat regenrijden betreft,weer mijn persoonlijke mening,gaat er niks boven de Tourance :!:
Diegenen die niet het risico op een schuiver(tje) of een uitbreker willen lopen bij het passeren op een riooldeksel of een witte lijn,en dat bij regenweer,wel die moeten dán maar binnenblijven want geen enkele band kan dit waarmaken bij regen of vettigheid op de baan...je kan natuurlijk ook met het koekblik de weg op,dan heb je 4 wielen 8-)
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550 en XT
Lid,natuurlijk !
sprint

Bericht door sprint »

Jan en Greet schreef:Diegenen die niet het risico op een schuiver(tje) of een uitbreker willen lopen bij het passeren op een riooldeksel of een witte lijn,en dat bij regenweer,wel die moeten dán maar binnenblijven want geen enkele band kan dit waarmaken bij regen of vettigheid op de baan...je kan natuurlijk ook met het koekblik de weg op,dan heb je 4 wielen 8-)
Ik veronderstel, niets persoonlijks zeker :wink:
Marnix.

Afbeelding
RBee

Bericht door RBee »

Jan en Greet schreef:Vóór de Tourance EXP had ik er Battlewings opliggen en die maakten wat mij betreft merkelijk méér lawaai.
Het viel mij direct op toen ik vertrok van bij de bandenboer,na de bandenwissel :!:
En wat regenrijden betreft,weer mijn persoonlijke mening,gaat er niks boven de Tourance :!:
Diegenen die niet het risico op een schuiver(tje) of een uitbreker willen lopen bij het passeren op een riooldeksel of een witte lijn,en dat bij regenweer,wel die moeten dán maar binnenblijven want geen enkele band kan dit waarmaken bij regen of vettigheid op de baan...je kan natuurlijk ook met het koekblik de weg op,dan heb je 4 wielen 8-)
100% zelfde ervaring bij vergelijking Battlewings en EXP.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinny

Bericht door Vinny »

Heb net een nieuw setje EXP's laten leggen bij Tack in Ingelmunster. De vorige set heeft het 13000km uitgehouden en de achterband was volledig kaal in het midden. Vooraan konden ze nog wel eventjes mee maar ik heb ze allebei laten vervangen. Ben er tevreden over!
Gr,
Vincent
BMW R1200GS Rallye
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ja, als ge er 13K km mee kunt halen, dan zou ik er ook tevreden over zijn :-P

Ik haal met een Anakee, Battle Wing en andere consoorten maximum 10K km op de achterband, moet misschien ook maar die ZXP is proberen.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Alain GS

Bericht door Alain GS »

Beslist doen, Philip ! Jij in je hoedanigheid van vrijwillig proefkonijn. Een prima band, die EXP, en als ik zo lees op 't Forum dat die Conti Trail Attack zo gaat cuppen na verloop van tijd, is mijn conclusie : de Tourance EXP is de prettigste en "geruststellendste" band om op je velg te hebben liggen. De snellere slijtage moet ge d' er maar bij nemen. En zo is 't er altijd wel iets. Ook weer mijn volgende na die BW's van nu :-? . Of ... de opvolger van de Anakee tegen volgend jaar al misschien ?
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
zoef

Bericht door zoef »

wat nu plaatsen tourance exp of gewoon tourance heb ook setje nodig ?
greets
sprint

Bericht door sprint »

sprint schreef:Enkele weken terug een setje Tourance EXP's op mijn 1100 GS laten plaatsen.
Ik moet zeggen, bij droog weer hebben ze wel mijn vertrouwen, en een ritje Ardennen was zeer plezant
Maar de laatste dagen liggen de wegen er maar vochtig bij, dan voel ik hem te regelmatig wegschuiven op witte lijnen (filefilteren) en bv: riooldeksels en zo. :-?
Vroeger stonden er “pilot roads” op en die hadden dat toch veel minder. (daar trok ik mij van een beetje regen niets aan)
Nu moet ik mijn rijstijl aanpassen als't regend en das niet zo plezant. :cry:
Als het zo verder gaat denk ik niet dat ik ze op zal rijden :idea:

zijn het nu de banden of is het toch het manneken die er mee rijd :?:
We zijn nu een maand en een dikke 2000km verder 8-)
En ik moet zeggen die EXP rijd lekker nu.

Gisteren op de Invriestoerrit maar één verwittiging gekregen (wat dus zeer goed is) :idea:

Het was dus toch het manneken :wink:
Marnix.

Afbeelding
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Om niet 't zoveelste topic op te starten met dezelfde titel deel ik m'n bevindingen hier maar neer :wink:

Heb dus een dikke week geleden nieuwe bandjes laten plaatsen, de nieuwe all-roadtelg van Metzeler, de Tourance EXP.

Stond eerst in dubio, die nieuwe Tourance proberen, of direct m'n persoonlijke favoriet, de Batlle Wing onder de GSA leggen.
Aangezien 't nog twee'n halve maand duurt eer we (de Alplutsers) op verlof vertrekken moet ik er sowieso rekening mee houden dat m'n huidig setje banden moet vervangen worden vóór 't vertrek.
En dan kan ik dus evengoed die EXP is testen, ondanks z'n reputatie van snel versleten te zijn.

Is dus de EXP geworden. En nu ong. 600km verder kan ik reeds zeggen dat 't een leuke, neutrale klever is, die héél prettig instuurt, en in mijn geval geen rolgeluiden maakt.
Ben er tot nu toe tevreden over, kan ook moeilijk anders als je een tot op de draad van ouderdom versleten Anakee vooraan, en een vierkant gereden Anakee achteraan vervangt door een scherpe, nieuwe band.

Soit, 't is nog veel te vroeg om van een nieuwe favoriet te spreken, maar tot nu toe doet de EXP wat velen al beweerden, nl. heel leuk sturen, en kleven aan de baan. Moet 'm wel nog is in 't nat testen, zal ongetwijfeld wel gebeuren ;)

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

GStephen
Contacteer:

Bericht door GStephen »

Aha, nu nog d'een Shulty overtuigen en we kunnen de Alplutsers 2009 dopen tot "de grote EXP test" :lol:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Toedel

Bericht door Toedel »

Ondertussen 4000km gereden met de EXP, en wat mij betreft slaat hij alles.
Echt een funband, kan alle wegdek aan, snel warm, en grip, grip, GRIP !
Maar de levensduur ... daar moet je'm niet voor kopen.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
keonies

Bericht door keonies »

Zou die oude Tourance nog te verkrijgen zijn ?
Zoek een bandje dat een 10.000 km meekan gaan voor onze Noordkaapreis in Juni.
http://www.koenenkirsten.be
R1200GS => Slovenië + Corse 2006, Ierland + Provence 2007, Maroc 2008, Noorkaap 2009, Iceland 2010
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
GStephen schreef:Aha, nu nog d'een Shulty overtuigen en we kunnen de Alplutsers 2009 dopen tot "de grote EXP test" :lol:
Oh, maar op verlof zal 't waarschijnlijk toch de Battle Wing worden, geen verrasing voor mij als ik voor bijna 5000km op verlof vertrek. Of hij moet me echt blijven verbazen, in positieve zin dan.

En Shulty is trouwens laaiend enthousiast over de Conti Trail Attack :-P

Grtz, Philip!

Philz picz are here!

Dré GS

Bericht door Dré GS »

Gisteren exp's er laten opleggen na goede comentaren die ik gelezen heb, kan mij echter niet voorstellen dat ze na 10duizend km versleten zouden zijn, ik heb namelijk met de gewone Tourance banden 18.200 km gereden (achterband was versleten tot op het merkteken voorband kon er zeker nog 1000 km op blijven, denk dus niet dat ze een betere band promoten die plots een pak kilometers minder aankan, enfin ik zie wel wat het wordt. :-P
Laatst gewijzigd door Dré GS op 11 apr 2009, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Tot in den draai,enne..... je " houdt" hem best recht.
Dré GS
Lid BMW MC Vlaanderen
K1200GT-R1200GS
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

heb namelijk met de gewone Taurance banden 18.200 km gereden
Ik deed dat vroeger ook altijd , maar dan met 2 paar banden .
Nu liggen er EXP op sinds een 7000km en ze zijn bijna aan vervanging toe .Vooraan gaat het nog maar achteraan is er bijna aan , ik schat nog zo'n duizend km

dus wat slijtage betreft , is er niet veel veranderd ook niet wbt stuureigenschappen en baanvastheid bij droog en nat wegdek
JohanGS

Bericht door JohanGS »

keonies schreef:Zou die oude Tourance nog te verkrijgen zijn ?
Jep jep ik heb vorige maand nog een nieuw oud touranceke geplaatst achteraan, why change a winning team wright :lol:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
RBee

Bericht door RBee »

JohanGS schreef:Jep jep ik heb vorige maand nog een nieuw oud touranceke geplaatst achteraan, why change a winning team wright :lol:
Om het nog beter te maken. :idea: :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

JohanGS schreef:
keonies schreef:Zou die oude Tourance nog te verkrijgen zijn ?
Jep jep ik heb vorige maand nog een nieuw oud touranceke geplaatst achteraan, why change a winning team wright :lol:
Right...

Ik heb ook de oude laten plaatsen...
GS staat voor geil speelgoed
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Hoi,
Vandaag op madam hare moto na 13000 km haar battle wings laten vervangen door EXP.
Ik moet zeggen dat is van het sturen van een kamion naar een fietsje gaan. Ik ben weer eens overtuigd van de metzeler tourance EXP.

GRTS Danny
Alain GS

Bericht door Alain GS »

RUSOR schreef:Hoi,
Vandaag op madam hare moto na 13000 km haar battle wings laten vervangen door EXP.
Ik moet zeggen dat is van het sturen van een kamion naar een fietsje gaan ... .

GRTS Danny
:-) Overdrijft ge nie een klaan bekke, Danny ?
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
GStephen
Contacteer:

Bericht door GStephen »

Vandaag met de Naamse rivierenrit de bandjes volledig ingereden.
En ik moeten zeggen dat ze me prima bevallen. Zelfs geen last gehad van zoekerigheid bij de langsrichels van bepaalde wegen.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Alain GS schreef:
RUSOR schreef:Hoi,
Ik moet zeggen dat is van het sturen van een kamion naar een fietsje gaan ... .

GRTS Danny
:-) Overdrijft ge nie een klaan bekke, Danny ?
Ik vind van niet... sturen echt wel veel beter dan die versleten BW

GRTS Danny
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
GStephen schreef:Vandaag met de Naamse rivierenrit de bandjes volledig ingereden.
En ik moeten zeggen dat ze me prima bevallen. Zelfs geen last gehad van zoekerigheid bij de langsrichels van bepaalde wegen.
Awel, ik heb 't zelfde ondervonden :grin: Ben zeer te spreken over deze banden, m'n compagnie sprak over af en toe een wieltje te voelen driften, of last (allé, ge snapt 't wel) te hebben gehad van langsrichels op sommige baantjes.

Bij mij heeft m'n GSA de hele dag als op rails gereden, géén mm. verkeerd, geen dribbeltje, geen glijdertje her en der, gewoon uitermate stabiel. Ben nieuwsgierig naar de slijtage, want qua grip zijn ze prima :wink:

Grtz, Philip!

Philz picz are here!

Plaats reactie