hoe een zijpaneel vastschroeven aan een valbaar?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Mc B
Contacteer:

hoe een zijpaneel vastschroeven aan een valbaar?

Bericht door Mc B »

yow,

ik heb een Marrakesh rode R 80 GS van 1992. Nu ben ik vorig jaar daarmee op mijn totter gegaan en 'k heb een andere kopvalbaar moeten kopen. Jep, dat stalen buitenframe dat rond de koplamp zit. Nu bestaan daar blijkbaar twee versies van. Eén versie behoort toe aan de tachtiger GSsen die voorzien zijn van korte zijpanelen in de kopkuip.
Zie ook hier :
Afbeelding
Een tweede versie is ontworpen voor GSsen van de jaren '90 omdat die erg lange zijpanelen hebben. Die zijpanelen worden geheel onderaan vastgebout op twee montagepunten die in de kopvalbaar gelast zitten. Zoals hier:
Afbeelding
Welk probleem heb ik nu? Inderdaad, ik heb een GS met lange zijpanelen én een okkozje valbaar voor de ouwe GSsen, zonder extra montagepunten.

Mijn gedacht was nu om een gaatje te boren in de stalen buis van de kopvalbaar ter hoogte van 't montagepunt in 't zijpaneel. Die buis is maar een millimeter dik dus dat was geen probleem. Zo gezegd, zo gedaan. Eerst een gaatje van 2mm, dan 3mm, dan 4mm. Ik had plaatstaalschroeven liggen van 4.8 op 19mm. Die zien er uit als gewone houtschroeven, maar dan ietske sterker. Maar ik had precies te weinig macht om die schroef in dat gaatje gedraaid te krijgen. :-( Dus heb ik dat gaatje uitgeboord tot 4.5 mm. Maar wat blijkt nu? De schroef "pakt" niet meer in 't staal..... :roll: Dus in 't één geval is 't gat te klein en in 't ander is 't gat te groot....

Mijn simpele vraag is nu : wat is nu - behalve Pattex Power Fix en Tec7 - de beste schroef of bout om in dat gaatje van 4.5mm te draaien???
Leap and the net will appear
Koppel!!

Re: hoe een zijpaneel vastschroeven aan een valbaar?

Bericht door Koppel!! »

YOO

Los erdoor boren, en van den andere kant een boutje indraaien, en met een moerke werken?

Ben sowieso geen al te groete fan van vijskes met agressieve draad in ijzer, dat komt toch altijd is los :-?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Mc B
Contacteer:

Bericht door Mc B »

Koppel!! schreef:YOO

Los erdoor boren, en van den andere kant een boutje indraaien, en met een moerke werken?
ehm, tja, euh.... da had ik ook al bedacht.... maar ik werd wat misselijk bij 't idee eraan :-?
imac

Bericht door imac »

draad trekken 6mm = boren met 4,8mm dus dat moet lukken
Mc B
Contacteer:

Bericht door Mc B »

imac schreef:draad trekken 6mm = boren met 4,8mm dus dat moet lukken
draad trekken in holle buis met 1mm wand is niet mogelijk denk ik :-(
mmmmaxxxx

Bericht door mmmmaxxxx »

Muug schreef:
imac schreef:draad trekken 6mm = boren met 4,8mm dus dat moet lukken
draad trekken in holle buis met 1mm wand is niet mogelijk denk ik :-(
Muug

Volgens mij kan je twee dingen doe:
1: een dikkere zelftappende vijs nemen. Deze keer wel voorboren met de juiste kerndiameter.
http://www.hofa.nl/Nederlands/Zelftappe ... S%20A2.htm

Er zijn er in de handel die vooraan een boortje hebben. Normaal eenvoudig te kopen bij de plaatselijke ijzerwinkel. Voor afmetingnegen en DIN nummer zie:
http://www.hofa.nl/Nederlands/introductie.htm

2: Je kan ook naar de garagist gaan, die hebben een soort poprivetten met schroefdraad in, speciaal voor in dunne plaat schroefdraad te treken.

Mvg Maxxx
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
jacco...

Bericht door jacco... »

ik heb zo een popmoerentang met m6 popmoeren...rvs natuurlijk...moet je wel ff naar dinteloord,holland komen rijden...
Mc B
Contacteer:

Bericht door Mc B »

mmmmaxxxx schreef: Muug

Volgens mij kan je twee dingen doen:
1: een dikkere zelftappende vijs nemen. Deze keer wel voorboren met de juiste kerndiameter.
http://www.hofa.nl/Nederlands/Zelftappe ... S%20A2.htm

Er zijn er in de handel die vooraan een boortje hebben. Normaal eenvoudig te kopen bij de plaatselijke ijzerwinkel. Voor afmetingnegen en DIN nummer zie:
http://www.hofa.nl/Nederlands/introductie.htm

2: Je kan ook naar de garagist gaan, die hebben een soort poprivetten met schroefdraad in, speciaal voor in dunne plaat schroefdraad te treken.

Mvg Maxxx

Ha, ik zie er mijn schroeven tussenstaan : 4.8 diameter en 19mm lang. Maar wat betekent die 8,70 die daar op 't kruispunt van diameter en lengte staat?

Ik heb een rivettentang , heten die dingen popmoeren? Kan je gelijk welke popmoer/rivet gebruiken om draad in te trekken?
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Denk 't niet, die dingen zijn me dunkt specifiek om zo'n speciale popmoeren te plaatsen.

Is meestal dmv een schroefstift, die men in de popmoer moet vijzen, en na in 't gat geplaatst te hebben wordt die stift aangetrokken tot die popmoer, een beetje zoals een klassieke "revet", zich opspant in 't gat in het materiaal, hier dus de valbaar.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
mmmmaxxxx

Bericht door mmmmaxxxx »

Muug schreef:

Ha, ik zie er mijn schroeven tussenstaan : 4.8 diameter en 19mm lang. Maar wat betekent die 8,70 die daar op 't kruispunt van diameter en lengte staat?

Ik heb een rivettentang , heten die dingen popmoeren? Kan je gelijk welke popmoer/rivet gebruiken om draad in te trekken?
[/quote]

Volgens mij zijn dat de prijzen 8.7€ /100 stuks (voor inox) :oops: maar je kan deze schoeven in iedere betere ijzerwinkel krijgen. De info was enkel om je een idee te geven in welke maten je dergelijke schroeven kan kopen.
Zelfs brico heeft tegenwoordig een groot gamma aan schroeven en vijzen en eventueel verpakt per 5 of zo en zelfs in inox.
Ik heb er ooit gekocht om mijn tupperware van mijne LT aan elkaar te schroeven. En zeer zeker een pak goedkoper als bij de BMW-boer. :bom: Wat het voorboren betreft: even de kern meten met de schuifmaat. Probleem is dat de meeste mensen hun borenset met 0.5 mm opgaat. voor dun materiaal is de voorboordiameter erg belangrijk. Het kan zijn dat je bv moet voorboren met 4.2 mm of zo en dan is 4 mm te smal en krijg je de schroef er niet in en 4.5 mm te breed en heeft de schroef niet genoeg grip.

Wat de popmoeren betreft: spreek er eens over met je garagehouder, hij zal dat wel even voor je doen, al dan niet voor een kleine vergoeding.
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
Mc B
Contacteer:

Bericht door Mc B »

mmmmaxxxx schreef:Wat het voorboren betreft: even de kern meten met de schuifmaat. Probleem is dat de meeste mensen hun borenset met 0.5 mm opgaat. voor dun materiaal is de voorboordiameter erg belangrijk. Het kan zijn dat je bv moet voorboren met 4.2 mm of zo en dan is 4 mm te smal en krijg je de schroef er niet in en 4.5 mm te breed en heeft de schroef niet genoeg grip.

Wat de popmoeren betreft: spreek er eens over met je garagehouder, hij zal dat wel even voor je doen, al dan niet voor een kleine vergoeding.
da's dus exact wat ik voorheb. 4mm was te smal en 4.5 te breed . Merci voor de mooie uitleg! Weer wat bijgeleerd! :grin:
Plaats reactie