one-one schreef:PatricK/GS schreef:Laat je niet gek maken, en begin met een motor met beperkt vermogen en liefst valbeugels.
Dit is inderdaad de enige manier om goed motor te leren rijden.
Verkoop die na 1 of 2 jaar met weinig verlies en ga dan op zoek naar je GS(A).
Gezien je gestalte is een Suzuki DR 800
BIG geen slechte keuze en zijn tegenwoordig voor een prijsje te koop :
http://www.kapaza.be/Motoren/Suzuki/?so ... o=&x=0&y=0
De Big is ook de stamvader van alle moto's met een snavel

en is geschikt voor licht off-road werk.
Wil je iets recenters, dan is de Yamaha XT600 een interessante fiets. De volgende is heel compleet uitgerust :
http://www.kapaza.be/Motoren/Yamaha/126 ... amaha.html
Ken de man of de motor niet, maar zou ik (bijna) blind durven kopen.
Indien je een motor gevonden hebt, wel iemand meenemen met technische kennis en altijd een (zo lang mogelijke) proefrit doen.
In groep rijden met onbekende mensen is inderdaad niet zonder risico's.
Ieder heeft zijn eigen tempo, maar toch willen de minder vlotte rijders aanklampen en gaan dan in de fout.
en als je dan toch in groep rijdt, neem plaats vooraan in de groep en niet zoals velen doen achetraan rijden want dan moet je nog meer buzze geven om ze bij te houden...
eerste de "trage" (en dit zonder pejoratief te zijn) en dan de snelle

Rijden in groep is idd gevaarlijker dan alleen, maar ook voor velen plezanter dan alleen... Heel belangrijk is dat er goede afspraken gemaakt worden, zoals:
- samen uit, samen thuis
- vaste volgorde in de groep, kan enkel veranderen na overleg in de groep
- ieder houdt de persoon achter zich in 't oog (wegens regel hierboven is dat toch altijd dezelfde, dus moeilijk is dat niet). Sla je ergens af en je merkt dat die persoon achter je je niet volgt, dan wacht je daar totdat die persoon er terug bij is en dan rij je zo verder. Als je de persoon die voor jou reed niet meer ziet, dan staat die normaal gezien bij de volgende afslag te wachten op u...
- De voorrijder en laatste in de rij zijn mensen met ervaring. De voorste liefst ook met ervaring met in groep rijden. Achteraan vooral iemand die al eens een streep gas kan bijgeven om bij te blijven...

Ik raad nieuwelingen ook meestal de 2de plaats in de rij aan omdat ik al ondervonden heb dat ik dat persoonlijk de makkelijkste plaats vind. Ge moet niet voorrijden, ge moet maar 1 voorrijder in 4t oog houden en ge moet zelden of nooit een tandje bijsteken om het gat te dichten met uw voorrijder...
- aantal stopplaatsen/terraskes wordt min of meer op voorhand afgesproken... Kwestie dat er voor jou niet te veel/weinig gestopt wordt... Motards die nog niet zo lang rijden zijn er bij gebaat om een keer meer te stoppen... Doe dat dan ook, want het is net op die momenten van concentratieverlies dat er fouten gemaakt worden... Een paar minuten rust met een koffietje of colaake kan heel veel goed doen...
- nooit meer dan 6 personen per groep. Ben je met 8 personen, maak dan 2 groepen van 4, laat de snelste groep vertrekken en ga er een paar minuten daarna achterna... Je vindt elkaar wel terug aan de stopplaatsen... Spreek deze desnoods indien mogelijk af...
Dit zijn regels die ik persoonlijk hanteer en ze zijn dus niet sluitend voor iedere groepsrijder hier aanwezig... Ik vroeg in 't begin ook aan de persoon die achter mij reed om tijdens pauzes heel eerlijk feedback te geven op mijn rijstijl... Zeker als je weinig ervaring hebt kan je daar heel veel van opsteken...
Zijn er te veel verschillende opvattingen met de groep waarmee je meerijdt, verander dan eerder van groep dan van rijstijl... Veiliger voor je en uiteindelijk ook plezanter... Als jij het tof vindt om alle 3 kwartier een terraske in te lassen, dan moet je niet in een groep meerijden die soms 2u aan een stuk doorrijdt... (en dan moete mij niet bellen om in groep mee te rijden...

) Enz...