Plannen van reis naar de Alpen juni 2009

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
dbr

Plannen van reis naar de Alpen juni 2009

Bericht door dbr »

Hoi,

ben met de reisplannen bezig voor 2009 : doel = de alpen, tijdstip juni 2009.
Ik dacht aan 't volgende, eerst zuidwaarts :
dag 1 = heen van ranst via luxemburg, metz, nancy, besancon, geneve, tot la clusaz
dag 2 = route des grandes alpes volgen, la clusaz tot briancon (col de l'iseran, telegraphe, galibier)
dag 3 = route des grandes alpes volgen, briancon, menton (izoard, col de vars, cayolle, turini)
en dan terug noordwaarts :
dag 4 = route de napoleon (cannes, grenoble)
dag 5 = terug naar ranst via autosnelweg vanaf grenoble

Hierbij enkele vragen :
- heb nog niet veel ervaring met rijden in de bergen, dus zijn de ritten van dag 2 en dag 3 haalbaar ? Ik rij met een RT, eerder toeristisch en stop graag eens voor een fotoke. Overnachten doe ik in hotels of chambre d'hotes.
- de terugrit via de route napoleon lijkt me niet echt de mooiste in die regio : zou ik niet beter een extra dag inlassen tussen 4 en 5 en terugrijden via de route napoleon tot digne les bains en vandaar westwaarts richting mont-ventoux gaan om dan in bvb montelimar de snelweg te nemen richting thuis ? of het meer oostwaaarts gaan zoeken en op de terugweg van menton via italie richting grimselpas, furkapas en andere passen terug naar luzern, basel en dan huiswaarts te rijden ?

Enfin, alles suggesties, gsp-files (garmin), overnachtingsadressen zijn meer dan welkom :grin: :grin:

Danny
R1200RT (2007) / Zumo 350
Jo De Paepe

Re: Plannen van reis naar de Alpen juni 2009

Bericht door Jo De Paepe »

heb nog niet veel ervaring met rijden in de bergen
Hoi persoonlijk zou ik me dan niet echt vastpinnen op een dagschema , eerder een route opstellen en zien hoe ver je die dag geraakt afhankelijk van je eigen tempo en kunnen . Rijden in de Alpen pasen zal iets vermoeiender zijn omdat je meer geconcentreerd zal moeten zijn.
Als je het welletjes vind voor die dag , zoek een overnachting en rij je route s'anderendaags verder .Overnachting genoeg ;neem de logis de france gids mee
Zelf zou ik als ervaren passenrijder de handen vol hebben aan je 5 daagse planning. :-?
Hou er rekening mee dat in juni nog Cols gesloten kunnen zijn
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Weet je waar je in juni (vooral begin juni) moet mee oppassen ?? Dat er nog verschillende cols kunnen toezijn ...

We hadden dit meegemaakt met de Stelvio bvb ..

mvg

Stef
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Hmm, enkele bedenkingen :wink:

Dag 1, is dat via Epinal, Vesoul en de N57? Want dan is 't serieus doorfietsen hoor, onderschat 't niet.
La Clusaz is mijns insziens maar op één manier comfortabel te halen in één dag, en da's via de autosnelweg. Via Dijon, Lons, Bourg, richting Genève, afrit 11 over Annecy. En da's ook al een flink stuk rijden.

Pas op, 't is zeker doenbaar hé, heb al ergere stoten gedaan, maar da's in 't naar huis rijden, en dan riekt een paard zijne stal hé :razz:
Als eerste dag is 't een zware dag, zorg gewoon dat je gevolg (voor zover er iemand mee gaat) 't weet, en dat je er rekening mee kan houden.

Iets anders, hoeveel dagen heb je eigenlijk, en wil je er aan besteden? Want je spreekt van de RN (Route Nap.) in één dag tot Grenoble te fietsen, best doenbaar, maar hier en daar moet je de RN verlaten, spreek uit ervaring.
En dan is 't wederom een zware dag om vanaan 't zeetje tot Gren. te rijden.

Een dag extra gaat je nog niet in de mogelijkheid stellen om de Rhonevallei op te rijden, zeker niet als je de passen aan de bron wil doen. Spijtig, want da's absoluut de moeite waard.

Dag 2 en 3 zijn goed te doen, maar vroeg, héél vroeg vertrekken is altijd de boodschap, anders moogt ge uw regelmatig fotostopke, koffiehalte en ietwat rustgevende middagpauze wel vergeten.
Koop dan een CamelBack, en giet uwe koffie daarin :mrgreen:

De laatste dag, vanuit Grenoble is 't nog altijd 900Km tot thuis, niet onderschatten hé.

Oei, als ik 't zo lees is 't allemaal negatief :-|
Da's nu ook de bedoeling niet, ik wil gewoon iw aandacht vestigen op 't feit dat er toch wel seriueze dagritten inzitten.
Heb zelf ook een keer een vijfdaagse naar de Alpen gedaan, maar dat was richting Zwitserland, niet over de Alpen tot aan de Med.
Als je mogelijk daarin geinteresseerd bent, laat maar iets weten, 't hoofdoel was een ganse dag om de Furka, de Nufenen, de Grimsel, de Susten en de oude Sankt Gothard te rijden. Is ook gelukt, was zeker de moeite, en op vijf dagen prima te doen.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Shulty

Bericht door Shulty »

Koppel!! schreef:YOO

heb al ergere stoten gedaan, maar da's in 't naar huis rijden, en dan riekt een paard zijne stal hé :razz:

Grtz, Philip!
En ikke maar aanklampen, zeg........en dan nog mé nen platte band... :roll: :mrgreen:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
Shulty schreef:
Koppel!! schreef:YOO

heb al ergere stoten gedaan, maar da's in 't naar huis rijden, en dan riekt een paard zijne stal hé :razz:

Grtz, Philip!
En ikke maar aanklampen, zeg........en dan nog mé nen platte band... :roll: :mrgreen:
Eella, me wie z'n wieken hemme we diejen band geplakt :mrgreen:

Lap, en we zijn weeral off-topic bezig :oops:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Ik vrees er voor dat er weinig genieten aan zal zijn. Doe er nog een vijftal dagen bij en je hebt de tijd om al eens een terrasje te doen en nog wat meer.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
WIMGSA1200

Bericht door WIMGSA1200 »

Hallo

Lijkt me toch een zwaar programma zulle, zeker als je nog iets wil meepikken.
Ik zou zeker een dag extra pakken voor de route des grandes alpes.
Vorig jaar heb ik die route in 3,5 dagen gedaan en dat was ideaal voor mij, voldoende km op een dag en toch nog tijd om wat te genieten van het landschap of lekker eten. Wij overnachten wel steeds in een tent dus wij stoppen tegen meestal wel op tijd, en zijn smorgens niet echt vroeg weg...

Groeten
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
jupke

Bericht door jupke »

ik ben in 2005, 2007 en dit jaar in de franse alpen geweest.
in 5/2005 (5dagen),eerst naar de vogezen, volgende dag binnendoor naar de franse alpen (= niet te onderschatten)
s'morgens vroeg vertrekken en s'avonds aankomen.3de dag ginder een beetje rondgereden. de meeste passen zoals col de l'iseran, telegraphe, galibier waren nog niet eens open.4de dag via geneve terug naar de vogezen (= een helse rit, s'morgens om 8uur vertrokken en om 22uur in prey aangekomen) en de 5de dag terug naar belgië.
in 10/2007 en 10/2008 (6dagen), rechtstreeks autosnelweg op naar bourg st maurice (= 994km, pijnlijk achterwerk maar niets aan te doen), vervolgens routes gedaan van col de l'iseran naar briancon via de telegraphe, galibier en madeleine terug naar bourg st maurice (=+/-360km/dag).dit in dag 2,3 en 4.
Dag 5, of naar de vogezen (epinal) of naar het zwarte woud (titisee).
Dag 6, richting België.
Wat ik bij jou zie zullen dag 1 en 2 serieuze ritten worden.
indien dag 1 binnendoor is, = dit misschien te veel van het goede.
Dag 2, die rit heb ik ook gedaan, met vertrek om 12uur (!!!) en terug in de camping om 19uur.
wel niet te veel treuzelen en strak tempo, de rit is 360km.
ik heb de ritten via mapsource uitgestippeld, indien je deze wil laat je maar iets weten.
een goede camping weet ik in bourg st maurice ook nog.
groeten rob.
broem..broem..GAAAAZ
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

dbr schreef: dag 5 = terug naar ranst via autosnelweg vanaf grenoble
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met lange ritten.
900 km is een eind als je dat niet gewoon bent, bijkomend element is dat je dan al een week elke dag aan het rijden bent.
Ook nog rekening mee houden dat een gemiddelde van 100km/u, stops inbegrepen, niet makkelijk te halen is.
Dus om weer thuis te raken ben je vlotjes weer 9 uur bezig.
Let wel, het is te doen, maar veel plezier is er niet aan.
wilsonekexx

.

Bericht door wilsonekexx »

.
Laatst gewijzigd door wilsonekexx op 05 dec 2008, 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
ajmo

Bericht door ajmo »

Die tocht in vijf dagen doen is zonde van je geld en inspanning. Het is er veel te mooi om er doorheen te jakkeren, als je het al in vijf dagen zou halen.
Houd het leuk. Je moet alleen de route plannen en voldoende tijd nemen en zien hoe ver je per dag komt.

groet ajmo
Je plaatst niet zomaar te weinig berichten......
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Hallo dbr,
Wat je voorstelt is best te doen.
Reken op een goeie 300 km per dag in de bergen, 375 als je alleen bent.
Maar als je maar 5 dagen hebt, kunt je m.i. beter de DB Autozug nemen naar Alessandria en vandaaruit op je gemak de route de grandes alpes rijden en de 2x autostradestukken van pakweg 800 km vermijden.

http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/de/start.html
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
MrUfip
Contacteer:

Bericht door MrUfip »

Precies, de autotrein is voor 5 dagen een prima idee!
De bekendste passen zijn zeker de moeite waard. Heb dit jaar de grimselpass en de simplonpass gereden, was op doorreis naar italie, en moet zeggen dat het erg mooi was! 300km in de bergen is meer als genoeg. Het schiet binnendoor met al dat geslinger niet echt op, en daarnaast is het erg mooi om ff te stoppen om van het uitzicht te genieten. Persoonlijk vind ik 200km in de bergen meer als genoeg.
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
dbr

Bericht door dbr »

Hoi mensen,

bedankt voor jullie reacties & tips !!!

Mijn takenlijstje is dus :
- meer verlof vragen aan de madam
- nog veel plannen en meer stops inlassen.
Ik heb al eens gekeken naar de DB-autotrein (Dusseldorf-Allessandria zou einde juni +- 450 euro kosten dacht ik, ook niet gratis he).

Groeten,

Danny
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

dbr schreef:
(Dusseldorf-Allessandria zou einde juni +- 450 euro kosten dacht ik, ook niet gratis he).

Groeten,

Danny
Een ritje enkel, Einzelplatz im Liegewagen, kost op 28/06/09 net 236,50 eur.
Je stapt 's zondags 's middags op de trein in Düsseldorf en om 07:25u de dag erop sta je in Alessandria, 1000 veilge km's verder dan je de dag tervoren was, zonder benzineverbruik, zonder bandenslijtage, zonder péage, zonder hotelkosten, met 5 dagen puur motorplezier voor je...

zucht - 'k krijg al goesting :lol:
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
dunlop

Bericht door dunlop »

dit jaar ook voor veertien dagen in de bouwvakantie de route des grandes alpes en de route napoleon gereden en het was trouwens helemaal niet druk daar .en als je in het bouwverlof gaat hou dan rekening met de tour de france ,die rijden daar ook op sommige wegen en dat kan je ook ophouden ,maar ja ik zie dat je in juni gaat dan is dit al geen probleem meer ,
ik kan je wel vertellen dat dit op 5dage een druk program word voor je, volgens mij moeilijk haalbaar,het is er zo mooi dat je regelmatige stops gaat invoeren en wil genieten van de verre zichten en betoverende uitzichten ,persoonlijk routte napoleon vind ik veel minder en zou ik laten vallen ,
ik kan je aanraden maak er toch zo een 7 dagen van en geniet van de alpen en anders inderdaad motor op de trein is nog een oplossing voor heen en terugweg
en maar klagen over bmw en toch mijn grote liefde! maar het is wel de laaste bucht met wielen
Relax

Bericht door Relax »

Lukt makkelijk, maar dan mag je dat "eerder toeristisch" vergeten. En uitgebreid van het landschap genieten ook. En rustig aan doen ook. En vroeg 't café in 's avonds en laat opstaan ook. Dan is het rijden-rijden-rijden. Wat ook erg leuk is.
Hangt er dus vanaf wat jullie prioriteiten zijn.
I respect your opinion. But I don't give shit.
dbr

Bericht door dbr »

@relax,

mijn biologische klok stampt mij meestal ten laatste 6u30 uit bed. Dus rond 8u30 aanzetten uit het hotel moet kunnen.
Vroeg in 't cafe zitten : ik drink niet dus dat hoeft ook niet, zou trouwens alleen gaan, dan kan ik mijn eigen tempo rijden, stoppen wanneer ik wil, enz.
't Zou wel een beetje jammer zijn om niet van de prachtige omgeving te genieten. Ik overweeg dus om de reisduur te verlengen naar 8d (zaterdag heen, weekje ginder, zaterdag+zondag om terug te rijden).

Groeten,

Danny
Relax

Bericht door Relax »

Zo erg letterlijk hoefde je me niet te nemen, 't was maar bij wijze van. 't Gaat dus idd om wat je wil. Wij doen elk jaar een vierdaagse puur om het rijden. Laatste keer tot de G-du-Verdon, via Alpen en Vogezen, jaar ervoor Vogezen, Jura, Zw. Woud. Véél kilometers en weinig genieten van het landschap, maar daar doen we 't dan ook niet voor. Enkel op rechte stukken. Dus puur voor het rijden. En ja, dat kan ook korter bij huis, maar je wil wel 'ns wat anders. En beter weer.
Wil je van alles genieten, doe dan wat je nu zinnens bent. Have fun.
I respect your opinion. But I don't give shit.
promig600
Contacteer:

Bericht door promig600 »

mijn ervaring is dat een heen rit via autostrade tot 950 km goed te doen is als je vroeggenoeg vertrekt ( 4 a 5 u s'morgens ) en toch regelmatig wil stoppen om de benen te strekken .
maar door de alpen zou ik niet meer dan 270 km plannen als je nog eens wil genieten van de omgeving .
het is daar veel te mooi om voorbij te vlammen .
voor uw rit zou ik dus toch een 8 dagen rekenen
BelgianTriple

Bericht door BelgianTriple »

Ik ga waarschijnlijk ook gaan. Mijn planning:
Mijn (voorlopige) planning :
Dag 1 (woensdag): Brussel – Barbey-Seroux (450 km) ( ½ autostrade, ½ binnendoor (stukje mooie Vogezen))
Dag 2 (donderdag): Barbey-Seroux – Thonon-les-Bains (400 km) (door de Jura, prachtige streek : http://members.home.nl/motor/routes/eifel.htm )
Dag 3 (vrijdag): Thonon-les-Bains – Bourg-Saint-Maurice (180 km) (http://www.grande-traversee-alpes.com/j ... alpes.html )
Dag 4 (zaterdag): Bourg-Saint-Maurice – Barcelonette (288 km) (http://members.home.nl/motortrip/grandesalpes/ )
Dag 5 (zondag): Barcelonette – Menton (220 km) (aan de Azurenkust)
Dag 6 (maandag): Menton – Alessandria (270 km) (de trein op om 18u00)
Dag 7 (dinsdag): aankomst trein Dusseldorf 09u00 – rechte lijn naar huis (185 km)

Mijn tempo : sportief-toeristisch. Ik wil regelmatig kunnen stoppen om van de natuur te genieten en ‘s middags niet op 5 minuten mijn eten binnenwerken. Overnachten doen we goedkoop of misschien zelfs tentje ?

Als aanlooproute wil ik ook door de Jura rijden –als we dan toch aan het bollen zijn. Als afsluiter langs de Azurenkust Italië binnen en een dagtrip door Italië. Terugkomen doen we relax met de trein van Alessandria naar Dusseldorf (149 euro voor moto én berijder). In totaal een 2000 km op 6 dagen waarvan slechts 300 km autostrade. It doesn’t get any better then this denk ik ! 
MrUfip
Contacteer:

Bericht door MrUfip »

BelgianTriple schreef:Ik ga waarschijnlijk ook gaan. Mijn planning:
Mijn (voorlopige) planning :
Dag 1 (woensdag): Brussel – Barbey-Seroux (450 km) ( ½ autostrade, ½ binnendoor (stukje mooie Vogezen))
Dag 2 (donderdag): Barbey-Seroux – Thonon-les-Bains (400 km) (door de Jura, prachtige streek : http://members.home.nl/motor/routes/eifel.htm )
Dag 3 (vrijdag): Thonon-les-Bains – Bourg-Saint-Maurice (180 km) (http://www.grande-traversee-alpes.com/j ... alpes.html )
Dag 4 (zaterdag): Bourg-Saint-Maurice – Barcelonette (288 km) (http://members.home.nl/motortrip/grandesalpes/ )
Dag 5 (zondag): Barcelonette – Menton (220 km) (aan de Azurenkust)
Dag 6 (maandag): Menton – Alessandria (270 km) (de trein op om 18u00)
Dag 7 (dinsdag): aankomst trein Dusseldorf 09u00 – rechte lijn naar huis (185 km)

Mijn tempo : sportief-toeristisch. Ik wil regelmatig kunnen stoppen om van de natuur te genieten en ‘s middags niet op 5 minuten mijn eten binnenwerken. Overnachten doen we goedkoop of misschien zelfs tentje ?

Als aanlooproute wil ik ook door de Jura rijden –als we dan toch aan het bollen zijn. Als afsluiter langs de Azurenkust Italië binnen en een dagtrip door Italië. Terugkomen doen we relax met de trein van Alessandria naar Dusseldorf (149 euro voor moto én berijder). In totaal een 2000 km op 6 dagen waarvan slechts 300 km autostrade. It doesn’t get any better then this denk ik ! 
Ziet er goed uit!
En voor 149euro pp, daar kan je niets van zeggen!
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
Geert I

Bericht door Geert I »

Wij waren dit jaar(eerste week van juni) ook voor een vijftal dagen weg naar de Alpen! Eerste dag vertrokken uit Ieper om 4 uur en reeds in Alpe d'Huez om14.30h (910 km)(wel met de regelmatige stops van een 10tal min en met 4 motoren)!
De tweede dag een uitstap naar Briançon (via de Lautaret) en Les 2Alpes, Venosc,... goed voor ongeveer 250 km
De derde dag vanuit Le Bourg d'Oisans naar Col d'Ornon, La Mure, Chamrousse,... tevens een kleine 300 km
De vierde dag vanuit L'Alpe d'Huez de konniginnenrit naar La Croix de Fer, St Jean de Maurienne, Col du Télégraphe, Le Galibier, col du Lautaret, de klim naar les 2Alpes (jaja, nog een keer) en dan terug via de Col de la Sarenne ( niet zo bekend maar toch zo mooi, wel gevaarlijk) naar ons hotel nabij Alpe d'Huez!
De laatste en vijfde dag is de terugrit naar huis ( zoals in de heenreis, via de autosnelweg)
Hou wel rekening dat de weersomstandigheden in de bergen enorm vlug kunnen omslaan! Ook de Galibier werd pas open gemaakt voor het verkeer op 7 juni en geloof mij, er lagen nog hopen sneeuw!
De opening van de Cols kun je te weten komen via het internet!
Veel plezier gewenst én wees voorzichtig!
BelgianTriple

Bericht door BelgianTriple »

Dit is voorlopig de route die ik heb uitgestippeld/samengesteld:

http://users.telenet.be/belgiantriple/ALPENRIT.gdb

Als iemand foutje ziet of beter stukken kent hoor ik het maar al te graag.

ps: feel free om de route zelf te gebruiken hé !

Een vraagske: op de site van route des Grandes Alpes zie j een kaart met de route. Op drie plaatsen zie je een afwijkende lus.
Zijn deze de moeite of is de originele route al even goed?

Laatste vraag: aanraders van goedkope overnachtingen zijn ook welkom.

Alpen here we come (binnen 7 maanden ... )
Plaats reactie