Ik 'kanker' niet, ben niet zielig, geef zonder daar over na te moeten denken een euro of 400 per jaar in NL uit aan rijvaardigheidstrainingen, ben niet de Hollander van het zuinige soort, gewoon omdat ik ruim voldoende verdien, waardoor ik ook een 'dure' BMW kan rijden 'voorzien van pokkedure toeters en bellen'.
Ik rijd al mijn halve leven op een motor en maak nu zo'n 35000km in een jaar.
Het belang van een rijvaardigheidscursus vind ik enorm. De skills & drills die je daar krijgt aangeleerd kunnen letterlijk je leven redden.
Drills zijn drills op het moment dat je zonder daar bij na te hoeven denken, een vooraf aangeleerde beweging of manoeuvre kunt maken. Bij het volgen van een cursus eens per 2 à 3 jaar worden de skills geen drills. Frequente herhaling in deze is dus een must.
Het Belgische systeem van Opleidingcheques vind ik super. Die sympathie heeft niets met het meer of minder moeten betalen te maken, maar alles met wat ik denk een stuk erkenning van uw overheid van de kwetsbare motorrijder. Wellicht heeft uw overheid wel ingezien, dat er in België een wel zéér kwetsbare groep motorrijders rondrijd, (zij die ooit zonder enige vorm van opleiding hun rijbewijs hebben gekregen) die op deze manier voor een relatief gunstige prijs toch een gedegen opleiding kunnen volgen.
Verder zijn de prijzen in België, kijkend naar VROM, al een behoorlijk stuk lager dan in NL. Hoe dat kan of komt weet ik niet, maar 80 euro voor een dag training vind ik erg goedkoop.
Al met al vermoet ik, dat of ik mij verkeerd heb uigedrukt, waarvoor sorry, of u mij verkeerd heeft begrepen, wat hopelijk nu uit de wereld is geholpen.