Motorbeheersing Tongeren

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

moh_fan
Contacteer:

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door moh_fan »

Laten we even kennismaken Stefke :-)
Ik 'kanker' niet, ben niet zielig, geef zonder daar over na te moeten denken een euro of 400 per jaar in NL uit aan rijvaardigheidstrainingen, ben niet de Hollander van het zuinige soort, gewoon omdat ik ruim voldoende verdien, waardoor ik ook een 'dure' BMW kan rijden 'voorzien van pokkedure toeters en bellen'.
Ik rijd al mijn halve leven op een motor en maak nu zo'n 35000km in een jaar.
Het belang van een rijvaardigheidscursus vind ik enorm. De skills & drills die je daar krijgt aangeleerd kunnen letterlijk je leven redden.
Drills zijn drills op het moment dat je zonder daar bij na te hoeven denken, een vooraf aangeleerde beweging of manoeuvre kunt maken. Bij het volgen van een cursus eens per 2 à 3 jaar worden de skills geen drills. Frequente herhaling in deze is dus een must.
Het Belgische systeem van Opleidingcheques vind ik super. Die sympathie heeft niets met het meer of minder moeten betalen te maken, maar alles met wat ik denk een stuk erkenning van uw overheid van de kwetsbare motorrijder. Wellicht heeft uw overheid wel ingezien, dat er in België een wel zéér kwetsbare groep motorrijders rondrijd, (zij die ooit zonder enige vorm van opleiding hun rijbewijs hebben gekregen) die op deze manier voor een relatief gunstige prijs toch een gedegen opleiding kunnen volgen.
Verder zijn de prijzen in België, kijkend naar VROM, al een behoorlijk stuk lager dan in NL. Hoe dat kan of komt weet ik niet, maar 80 euro voor een dag training vind ik erg goedkoop.
Al met al vermoet ik, dat of ik mij verkeerd heb uigedrukt, waarvoor sorry, of u mij verkeerd heeft begrepen, wat hopelijk nu uit de wereld is geholpen.
:thumright:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

John schreef : Zeg zuunigen Hollander... wanneer gaan we nog een gratis met jou als instructeur opleidingkske krijgen??
Het is ondertussen al wel een paar jaartjes geleden hé! (samen met nonkel Harald)
Als het er nog eens van moest komen (ja, ik woon vlak tegen de grens van die zuunige artiesten ) ben ik er zekers bij hé!

Mocht dit het geval zijn dan : Count me in!
ikke ook kanidaat zijn :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Het klopt volledig dat op je eigen veiligheid geen prijs staat, maar 't Is niet omdat je met een dure moto rijdt dat je ook een dure opleiding moet volgen, niet iedereen rijdt immers met een dure moto maar wil wel dezelfde kwalitatieve opleiding krijgen.

Ah ja, bij Vrom moet ge uwe lunch wel zelf betalen hoor :lol: :lol: :lol:

De kalender 2009 komt er in de loop van volgende maand :wink:

En nu ga ik hier maar zwijgen of ik maak nog reclame :rabbit:
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Hoeveel leerlingen doe jij tegelijk bij die cursus, Johan?
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

J-P schreef:Hoeveel leerlingen doe jij tegelijk bij die cursus, Johan?

Doorgaans zijn er een 6-tal cursisten. Heel zelden meer, dikwijls minder.

Is één van de redenen dat de prijs laag kan gehouden worden. Ik heb ook geen fancy leslokaal of oefenterrein te onderhouden.
Zowel de plaats van samenkomst en ontbijtbriefing als het oefenterrein berusten op duidelijke afspraken met de betrokken eigenaars.
Het terrein is strikt privé en ruim groot genoeg om met dubbel zoveel cursisten les te geven.

De forumleden die al geweest zijn kunnen beamen dat dit perfect lukt.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Wat kost het oefenterrein? Zijn je leerlingen verzekerd? Ga je ook met hen de weg op? Bij mij is het alleen `s ochtends op het terrein, daarna lunch en dan de weg op en daar de kritieke punten aanpakken (inzicht, bochtentechniek). Je kunt een oefenterrein fancy noemen, voor een echte rijschool is dat een must wil je mensen zonder rijbewijs kunnen laten oefenen, die mogen in NL immers de weg niet op voor het behalen van de bijzonder manouvres.

Persoonlijk vind ik 6 leerlingen zowiezo teveel, en al helemaal als je de weg op gaat. Aan de andere kant, je drukt de kosten ermee en dat is in belgie natuurlijk erg belangrijk, kijk maar naar de voorgaande replies in dit draadje.

Ik ga liever voor persoonlijke benadering en met 3, maximum 4 mensen kan dat het beste. 150 euro voor meer dan 8 uur persoonlijke training is een koopje. laat maar eens 8 uur aan je motor sleutelen... en daar gaat je rijvaardigheid niet eens van vooruit.

Vergeet ik er nog bij te vermelden dat je in NL 10% korting krijgt bij de meeste motorverzekeraars als je een dergelijke cursus met goed gevolg gevolgd hebt.
Laatst gewijzigd door J-P op 22 nov 2008, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

In welke zin zijn jouw cursisten verzekerd vraag ik me af ?
Je bedoelt toch niet dat eventuele schade als ze hun motorfiets laten omvallen verzekerd is, want dan is 150€ inderdaad een koopje !

Uiteraard is Vrom verzekerd voor allerlei aansprakelijkheden, maar de aansprakelijkheid van de individuele cursist berust bij zijn eigen verzekering, zoals bij mijn weten bij elk Belgisch opleidingscentrum het geval is.

Verder hoef ik de financiën van Vrom hier toch niet op het forum te gooien hé, ik vind niet dat dit ieders zaken zijn :roll:

En de term "fancy" was misschien ietwat denegrerend maar zo bedoelde ik het niet, sorry.
In B mogen mensen zonder rijbewijs ook de weg niet op maar dat is geen probleem aangezien ons oefenterrein strikt privé is (met electrisch hek en al :lol: ) en daar is waarschijnlijk zoals in NL de wegcode niet van toepassing.

Bij de groepscursussen gaan we de weg niet op. Het voormiddgaprogramma staat hoofdzakelijk in het teken van zithouding, tractiecontrole en kijktechniek aan lage snelheid in verschillende beheersingsoefeningen waarbij stapje voor stapje de lat een klein beetje hoger gelegd wordt.

In de namiddag gaat de snelheid een beetje omhoog en leggen we ons toe op remtechniek en ontwijken van hindernissen. Op het einde van de cursus komt er meestal nog een stukje bochtentechniek bij, maar je zal het met me eens zijn dat over bochten zoveel valt te zeggen dat het hier bij de beginselen blijft.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Nee, je hoeft niet heel je financien op het forum te gooien, dat vroeg ik ook niet maar je bent het toch met me eens dat alleen je motor en je pak als overheadkosten een heel ander kostenplaatje heeft dan een heel eigen terrein erbij met alle extra faciliteiten (zoals een slipbaan). Daarnaast hebben mijn cursisten allemaal een portofoon-oortje in, zodat ze direkt gecoached kunnen worden. Zit allemaal in die prijs.

Cursisten zijn inderdaad voor evt. kleine schades verzekerd. Voor de grote schades kunnen ze zich extra verzekeren, tot een omniumverzekering voor de hele dag (kost iets van 50 euro voor de cursus dag). Echter nog nooit een schadegeval meegemaakt op de cursus (en dat moet de insteek ook blijven.)

Inderdaad, over bochten kun je wel weken besteden, het zal binnen die dag moeten.
J-P

JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Natuurlijk, ik zei zelf al dat ik een lagere prijs kan hanteren omdat ik minder onkosten heb.

(sta me toe te zeggen dat ik die oortjes wel "fancy" vind :wink: , mijn stem is luid genoeg :lol: )

Naar inhoud van de cursus moet de deelnemer maar beslissen bij wie hij of zij het beste af is.

De minste feedback die ik op het gastenboek kreeg was iemand die de cursus een "aangename opfrissing" vond. Later vernam ik dat die man 2 verschillende diploma's van opleider op zak had en al tig cursussen gevolgd had.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

De oortjes zijn ook niet fancy, dat is standaard voor motoropleiding in NL, men krijgt hier namelijk ook op de weg les, anders zullen ze het examen niet halen...

Tuurlijk is er van elke opleider op wat voor manier ook iets te leren. Als een opleider zelf een cursus gaat doen met het idee van "ik kan het allemaal al, wat wil die gast mij nog wijsmaken" dan is die opleider volgens mij niet echt geschikt voor het vak. Zo weet ik zeker dat wij wat van elkaar op kunnen steken.
J-P

JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

J-P schreef:De oortjes zijn ook niet fancy, dat is standaard voor motoropleiding in NL, men krijgt hier namelijk ook op de weg les, anders zullen ze het examen niet halen... .
Uiteraard, voor een wegrit is dat inderdaad een meerwaarde. Misschien dat ik daar later ook nog in investeer.
J-P schreef:Tuurlijk is er van elke opleider op wat voor manier ook iets te leren. Als een opleider zelf een cursus gaat doen met het idee van "ik kan het allemaal al, wat wil die gast mij nog wijsmaken" dan is die opleider volgens mij niet echt geschikt voor het vak. Zo weet ik zeker dat wij wat van elkaar op kunnen steken.
Wel, die man was helemaal niet met dat idee afgekomen en het is pas veeeeel later dat ik het vernam van die geloofsbrieven (via andere kanalen). Ik ben er van overtuigd dat die man zijn beoordeling van de gevorderden-cursus echt meende en in die zin was ik eigenlijk wel geflateerd :oops: :grin:
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

JohanDB schreef:De minste feedback die ik op het gastenboek kreeg was iemand die de cursus een "aangename opfrissing" vond. Later vernam ik dat die man 2 verschillende diploma's van opleider op zak had en al tig cursussen gevolgd had.
Ik denk al dat ik weet wie dat was...
Prijs uzelf gelukkig dat ge'r niet mee op de openbare weg gegaan zijt...Die "eer" hebben wij wel gehad :eye: :silent: ...
Nil volentibus arduum
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Die heb ik het liefst :wink:
J-P

philmatt

Bericht door philmatt »

Hoi,

heb de voorbije 5 jaar zowat alles gevolgd bij CVM: basis, doorgedreven, super doorgedreven, offroad, circuit, wegkapitein, ...
Allemaal met de GS.

Het valt me altijd op dat er tijdens de korte theorie les nog altijd mensen rondrijden met jarenlange ervaring, die schijnbaar niet weten
welke rem ze moeten gebruiken bij een noodstop, of die zelfs geen idee hebben wat de gevaarlijkste manoevres zijn in het verkeer als motorrijder !

Ik ben in ieder geval overtuigd van een jaarlijkse update !

greetz,
Philip.
Plaats reactie