Lekken van voorvork "K1100LT"

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
edargpu

Lekken van voorvork "K1100LT"

Bericht door edargpu »

Collega van mij zit wat met z'n handen in het haar.
Dichtingen van de voorvorken zijn bij een plaatselijke hersteller al tot vier maal toe vervangen en ze-»(Rechtse kant) blijft maar lekken.
Is dit een zwak punt bij de K-modellen of is er iets over het hoofd gezien bij de herstellingen die ondertussen wel hoog beginnen op te lopen.

Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
Iron Gonzo

Re: Lekken van voorvork "K1100LT"

Bericht door Iron Gonzo »

de vork kan krom zijn.
of er kunnen groeven in de vork zitten waardoor de olie kan uit lekken
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
PHILIP

Bericht door PHILIP »

het is belangrijk de keerringen van onder naar boven te monteren, in tegenstelling met wat bmw voorschrijft. De onderpoot moet eraf en je demonteert de stofring en de oliekeerring. Alvorens de nieuwe keerring te plaatsen kan het in uw geval nuttig zijn het veertje wat in te korten waardoor de keerring iets meer spant. indien je de onderpoot terugplaatst glijdt de nieuwe keerring over het onderste gedeelte van het vorkbeen dat nog gaaf is omdat het nooit is blootgesteld aan de buitenlucht. BMW schrijft voor de keerring over de binnenpoot naar beneden te schuiven, over het "gehavende" bovenste stuk van de binnenpoten waardoor ze al van in het begin beschadigd worden.
Mijn 2de K11 ook ooit gekocht met lekkende vorkbenen niettegenstaande meerdere herstellingen door de dealer. Op mijn manier nieuwe geplaatst en nooit nog problemen mee gehad.
philip
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Alvorens de nieuwe keerring te plaatsen kan het in uw geval nuttig zijn het veertje wat in te korten waardoor de keerring iets meer spant.
Inderdaad dat deden we ook al een paar keer en geeft een perfect resultaat :wink:
Ook de ingaande benen ne keer op een vlaktafel leggen om te kijken of alles wel nog recht loopt.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
andrevh

Bericht door andrevh »

ik denk dat ze bedoelen het veertje van de dichting
het veertje uit de dichting halen,kijken waar het in elkaar is gedraaid
het veertje uit elkaar draaien, een stukje (2 tot 3 mm) afknippen
wel goed uitkijken aan welke kant je er een stukje afknipt, de dunne kant die in het veertje wordt gedraaid moet je zeker behouden
in de garage waar ik werk passen wij dat trukje soms ook toe en altijd met goed resultaat

groeten

andré
R 1250 GS '2021
K 100 basic '84
Iron Gonzo

dat wordt zeer veel toegepast.
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Iron Gonzo

eerst de juiste oorzaak achterhalen.
de truck met het veertje wordt meestal toegepast in allerlaatste instantie of als de onderdelen die vervangen moeten worden te duur zijn naar gelang het slachtoffer zijn mening.
tevens moet het dan nog kunnen toegepast worden ook. Als er krassen of groefjes aanwezig zijn helpt dit ook niet.
TRIUMPH TROPHY SE
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Ik heb vroeger dichtingen geplaatst van SKF , zijn van een betere kwaliteit als die van BMW en kunnen in afwijkende maten (+ of - 0,5mm ) verkregen worden

zijn echter niet zwart maarlichtblauw of oranje van kleur
Laatst gewijzigd door Jo De Paepe op 10 feb 2009, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

die moffen dienen ter bescherming van de vorkpoten onder het motto beter voorkomen dan moeten repareren, dat zou jij met je technische ABL kennis toch moeten weten met dat woestijnzand
Iron Gonzo

inderdaad jo.
TRIUMPH TROPHY SE
edargpu

Bericht door edargpu »

Hmmmm,blijkbaar kunen er dus verscheidene redenen zijn voor het lekken.Maar tot hier toe alvast bedankt voor de info en nu maar eens deftig zoeken naar de oorzaak :-?
Edargpu

"" R1200GS Adventure ""
naftje

Bericht door naftje »

John schreef:Dat spiraalveertje dus, zou kunnen dat het helpt. Heb dat nog nooit uit elkaar gehaalt en ingekort.
Ge kunt altijd eens proberen met de mijne :-P :mrgreen:
mmmmaxxxx

Bericht door mmmmaxxxx »

Het is ook belangrijk om de juiste hoeveelheid olie in de vorken te gieten. Er zit een verschil tussen links en recht. Ik kan vanuit hier niet zeggen hoeveel en welke olie er moet gebruikt worden.
Ik heb bij mijnK-tje de dichtingen probleemloos vervangen. Toen ik mijn K kocht hat die ook een lekkende voorpoot.

Sluuu Maxxx
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
Gaby

Bericht door Gaby »

Is er trouwens geen verschil tussen bijvullen na "gewoon" leeg laten en vullen van
een echte "droge" vork, ik meen me te herinneren dat er ook daarom 2 maten
bestaan (en als je een vork helemaal uit mekaar haalt komt er inderdaad nog
een serieuze hoeveelheid olie uit die bij drainen alleen blijft zitten).
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Gaby schreef:Is er trouwens geen verschil tussen bijvullen na "gewoon" leeg laten en vullen van
Daar zouden eigenlijk geen 2 verschillende maten voor mogen zijn. Een vork waarvan de olie moet vervangen worden moet volledig leeggemaakt worden. Ook de eventuele binnencartridge die erin zit moet dan gedemonteerd en leeggemaakt worden. Het heeft immers totaal geen zin om driekwart van de olie te vernieuwen en een restant aan vervuilde olie in de cartridge te laten zitten waardoor die weer kan vermengen met de nieuwe.

Ik ken de binnenkant van een K1100 vork niet, maar ik denk niet dat daar een cartridge inzit. Tenzij zo'n ding regelbare in-en uitgaande demping heeft natuurlijk.
Nil volentibus arduum
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Zijn de glijbussen van de vork misschien versleten waardoor er veel radiale speling is?
Of zit 'de vork brace" wel vast?

verder kun je natuurlijk wat vet aan de binnenkant van de keerring smeren. Of een vel papier om de binnenpoot draaien en daar de keerring overheen laten glijden.
Gaby

Bericht door Gaby »

Raketman schreef:
Gaby schreef:Is er trouwens geen verschil tussen bijvullen na "gewoon" leeg laten en vullen van
Daar zouden eigenlijk geen 2 verschillende maten voor mogen zijn. Een vork waarvan de olie moet vervangen worden moet volledig leeggemaakt worden. Ook de eventuele binnencartridge die erin zit moet dan gedemonteerd en leeggemaakt worden. Het heeft immers totaal geen zin om driekwart van de olie te vernieuwen en een restant aan vervuilde olie in de cartridge te laten zitten waardoor die weer kan vermengen met de nieuwe.

Ik ken de binnenkant van een K1100 vork niet, maar ik denk niet dat daar een cartridge inzit. Tenzij zo'n ding regelbare in-en uitgaande demping heeft natuurlijk.
Ik volg uw redenering, ik kan enkel refereren naar een "S" vork van een K75 maar aan tekeningen te zien zijn de K vorken van de 2kleppers op hetzelfde principe gebaseerd. Bij de volledige demontage van her binnenbeen kwam er tot mijn verrassing nog heel wat olie uit het geheel die er langs geen kanten uitkomt zoalng het binnenbeen niet uit elkaar gehaald wordt. Dat men een volledige demontage zou moeten doorvoeren om olie in de vork te verversen lijkt niet erg praktisch en ik denk dat niemand dat doet (voor zover er al iemand het binnenbeen ooit uit elkaar puzzelt). Vandaar de 2 volumes, ik kan niet precies zeggen waar, maar ik ben ze vroeger op verschillende plekken tegengekomen.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
K'adéé

Bericht door K'adéé »

hallo beste, ik heb er extra beschermhoezen over gezet. Vooral in de winter is dit beter tegen het strooizout dat zich vastzet op de vorken en zo de dichtingen mee beschadigd. Het is misschien niet mooi maar dat is voor mij niet belangrijk, zonder zorgen rondrijden vind ik leuker. grtjs
zundap/kreidler/BSA500/suzuki500gt/bmwR1200C/bmwk1100lt/bmwK1200lt/BMW K75rt /DEFENDER

DANNY
edargpu

Bericht door edargpu »

En het resultaat is :

Heeft gewoon een nieuwe K1300GT gekocht bij BM-center.Was héél tevreden over de service aldaar en was de enige die z'n K'tje nog wou overnemen voor een mooie prijs.
In zijn naam bedank ik iedereen die nuttige info gaf omtrent dit Topic.

Edargpu :wink:

"" R1200GS Adventure ""
Plaats reactie