Collega van mij zit wat met z'n handen in het haar.
Dichtingen van de voorvorken zijn bij een plaatselijke hersteller al tot vier maal toe vervangen en ze-»(Rechtse kant) blijft maar lekken.
Is dit een zwak punt bij de K-modellen of is er iets over het hoofd gezien bij de herstellingen die ondertussen wel hoog beginnen op te lopen.
Edargpu
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles
het is belangrijk de keerringen van onder naar boven te monteren, in tegenstelling met wat bmw voorschrijft. De onderpoot moet eraf en je demonteert de stofring en de oliekeerring. Alvorens de nieuwe keerring te plaatsen kan het in uw geval nuttig zijn het veertje wat in te korten waardoor de keerring iets meer spant. indien je de onderpoot terugplaatst glijdt de nieuwe keerring over het onderste gedeelte van het vorkbeen dat nog gaaf is omdat het nooit is blootgesteld aan de buitenlucht. BMW schrijft voor de keerring over de binnenpoot naar beneden te schuiven, over het "gehavende" bovenste stuk van de binnenpoten waardoor ze al van in het begin beschadigd worden.
Mijn 2de K11 ook ooit gekocht met lekkende vorkbenen niettegenstaande meerdere herstellingen door de dealer. Op mijn manier nieuwe geplaatst en nooit nog problemen mee gehad.
philip
Alvorens de nieuwe keerring te plaatsen kan het in uw geval nuttig zijn het veertje wat in te korten waardoor de keerring iets meer spant.
Inderdaad dat deden we ook al een paar keer en geeft een perfect resultaat
Ook de ingaande benen ne keer op een vlaktafel leggen om te kijken of alles wel nog recht loopt.
ik denk dat ze bedoelen het veertje van de dichting
het veertje uit de dichting halen,kijken waar het in elkaar is gedraaid
het veertje uit elkaar draaien, een stukje (2 tot 3 mm) afknippen
wel goed uitkijken aan welke kant je er een stukje afknipt, de dunne kant die in het veertje wordt gedraaid moet je zeker behouden
in de garage waar ik werk passen wij dat trukje soms ook toe en altijd met goed resultaat
eerst de juiste oorzaak achterhalen.
de truck met het veertje wordt meestal toegepast in allerlaatste instantie of als de onderdelen die vervangen moeten worden te duur zijn naar gelang het slachtoffer zijn mening.
tevens moet het dan nog kunnen toegepast worden ook. Als er krassen of groefjes aanwezig zijn helpt dit ook niet.
Ik heb vroeger dichtingen geplaatst van SKF , zijn van een betere kwaliteit als die van BMW en kunnen in afwijkende maten (+ of - 0,5mm ) verkregen worden
zijn echter niet zwart maarlichtblauw of oranje van kleur
Laatst gewijzigd door Jo De Paepe op 10 feb 2009, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
die moffen dienen ter bescherming van de vorkpoten onder het motto beter voorkomen dan moeten repareren, dat zou jij met je technische ABL kennis toch moeten weten met dat woestijnzand
Hmmmm,blijkbaar kunen er dus verscheidene redenen zijn voor het lekken.Maar tot hier toe alvast bedankt voor de info en nu maar eens deftig zoeken naar de oorzaak
Edargpu
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles
Het is ook belangrijk om de juiste hoeveelheid olie in de vorken te gieten. Er zit een verschil tussen links en recht. Ik kan vanuit hier niet zeggen hoeveel en welke olie er moet gebruikt worden.
Ik heb bij mijnK-tje de dichtingen probleemloos vervangen. Toen ik mijn K kocht hat die ook een lekkende voorpoot.
Is er trouwens geen verschil tussen bijvullen na "gewoon" leeg laten en vullen van
een echte "droge" vork, ik meen me te herinneren dat er ook daarom 2 maten
bestaan (en als je een vork helemaal uit mekaar haalt komt er inderdaad nog
een serieuze hoeveelheid olie uit die bij drainen alleen blijft zitten).
Gaby schreef:Is er trouwens geen verschil tussen bijvullen na "gewoon" leeg laten en vullen van
een echte "droge" vork, ik meen me te herinneren dat er ook daarom 2 maten
bestaan (en als je een vork helemaal uit mekaar haalt komt er inderdaad nog
een serieuze hoeveelheid olie uit die bij drainen alleen blijft zitten).
Daar zouden eigenlijk geen 2 verschillende maten voor mogen zijn. Een vork waarvan de olie moet vervangen worden moet volledig leeggemaakt worden. Ook de eventuele binnencartridge die erin zit moet dan gedemonteerd en leeggemaakt worden. Het heeft immers totaal geen zin om driekwart van de olie te vernieuwen en een restant aan vervuilde olie in de cartridge te laten zitten waardoor die weer kan vermengen met de nieuwe.
Ik ken de binnenkant van een K1100 vork niet, maar ik denk niet dat daar een cartridge inzit. Tenzij zo'n ding regelbare in-en uitgaande demping heeft natuurlijk.
Zijn de glijbussen van de vork misschien versleten waardoor er veel radiale speling is?
Of zit 'de vork brace" wel vast?
verder kun je natuurlijk wat vet aan de binnenkant van de keerring smeren. Of een vel papier om de binnenpoot draaien en daar de keerring overheen laten glijden.
Gaby schreef:Is er trouwens geen verschil tussen bijvullen na "gewoon" leeg laten en vullen van
een echte "droge" vork, ik meen me te herinneren dat er ook daarom 2 maten
bestaan (en als je een vork helemaal uit mekaar haalt komt er inderdaad nog
een serieuze hoeveelheid olie uit die bij drainen alleen blijft zitten).
Daar zouden eigenlijk geen 2 verschillende maten voor mogen zijn. Een vork waarvan de olie moet vervangen worden moet volledig leeggemaakt worden. Ook de eventuele binnencartridge die erin zit moet dan gedemonteerd en leeggemaakt worden. Het heeft immers totaal geen zin om driekwart van de olie te vernieuwen en een restant aan vervuilde olie in de cartridge te laten zitten waardoor die weer kan vermengen met de nieuwe.
Ik ken de binnenkant van een K1100 vork niet, maar ik denk niet dat daar een cartridge inzit. Tenzij zo'n ding regelbare in-en uitgaande demping heeft natuurlijk.
Ik volg uw redenering, ik kan enkel refereren naar een "S" vork van een K75 maar aan tekeningen te zien zijn de K vorken van de 2kleppers op hetzelfde principe gebaseerd. Bij de volledige demontage van her binnenbeen kwam er tot mijn verrassing nog heel wat olie uit het geheel die er langs geen kanten uitkomt zoalng het binnenbeen niet uit elkaar gehaald wordt. Dat men een volledige demontage zou moeten doorvoeren om olie in de vork te verversen lijkt niet erg praktisch en ik denk dat niemand dat doet (voor zover er al iemand het binnenbeen ooit uit elkaar puzzelt). Vandaar de 2 volumes, ik kan niet precies zeggen waar, maar ik ben ze vroeger op verschillende plekken tegengekomen.
hallo beste, ik heb er extra beschermhoezen over gezet. Vooral in de winter is dit beter tegen het strooizout dat zich vastzet op de vorken en zo de dichtingen mee beschadigd. Het is misschien niet mooi maar dat is voor mij niet belangrijk, zonder zorgen rondrijden vind ik leuker. grtjs
Heeft gewoon een nieuwe K1300GT gekocht bij BM-center.Was héél tevreden over de service aldaar en was de enige die z'n K'tje nog wou overnemen voor een mooie prijs.
In zijn naam bedank ik iedereen die nuttige info gaf omtrent dit Topic.
Edargpu
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles