Welke helm

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

albatros

Re: Welke helm

Bericht door albatros »

Hoi,
Heb hetzelfde probleem.
Heb steeds met een jethelm gereden op mijn scooter maar ben nu overgestapt (midden april) naar een R1200R en ben dus op zoek naar een andere helm.
Ik heb echter een keuze probleem tussen de verschillende systeemhelmen nl. BMW V, Schuberth C3, Shoei Multitec of de Nolan N103. :-(
Hierboven lees ik nu dat er reeds verschillende mensen zeer tevreden zijn van de J1 maar is deze te dragen op een naked (zonder windschermpje)?

Ter info, de moto wordt niet gebruikt voor woon/werk verkeer. Dus enkel voor ritjes voornamelijk in het weekend en uitstappen van enkele dagen naar het buitenland.

Ik heb reeds de Nolan, de Schubert C3 en de BMW V op mijn hoofd gehad. Geen echte voorkeur qua pasvorm. Ik moet het dus hebben van ervaring van jullie.

Alvast bedankt,
G.
BMW R1200GS Adventure (09/2011)
Vespa GTS 125ie Super - Montebianco (2010)
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Eigen ervaring is toch de beste hoor!
Ga gewoon proefritten maken met de verschillende helmen die je op het oog hebt.
Ik kan je vertellen dat de J1 voor mij op een 1200RT, een hele fijne zomer-helm is.
...de C2 een prima all-round helm is die ik de rest van het jaar draag.
... dat ik nu ga overstappen op een Systeem 6, omdat die net wat lekkerder zit dan de C3, net zo stil is, degelijker aanvoelt, nu ook een zonneklep heeft
en een heel handig rubberen flapje boven de vizierrand heeft, waardoor lekken via de bovenkant (hopelijk) tot het verleden behoort.
Succes met je keuze!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Motorista7

Bericht door Motorista7 »

Ik rijd met een C2 op mijn R1200R - met touringscherm. Werkt heel goed. Op de R1150R zat mijn hoofd net in de windstroom waardoor ik veel gebulder had. Het scherm van de R1200R komt lager dan het touringscherm van de R1150R, en ik heb dus geen gebulder meer, enkel wind. Maar het stoort veel minder - of, eigenlijk niet :wink: . Ook niet bij 150km/u op de autosnelweg. Ter info: ben 1m69 met in verhouding langer bovenlichaam.

De C2 doet zijn werk prima, al heb ik wel aandamping onderaan het vizier als dat (en de ventilatie) dicht is. En helemaal als het regent. De regen komt langs boven aan de binnenkant van het vizier binnen. Dus met interesse de uitleg van Moh_fan gelezen 8-) . Als mijn C2 ooit aan vervanging toe is, ga ik zeker eens naar de Systeem VI kijken. (Al zal dat nog even moeten duren, met deze 38.000km gereden dus die moet nog wat mee).
R1200R
wim_coessens

Bericht door wim_coessens »

Nog niemand ervaring met systeem VI van BMW nu met ingebouwd zonnevisier?

Ik wacht tot er eentje bechikbaar is bij de dealer voor een proefrit.
albatros

Bericht door albatros »

Heb de BMW VI ook reeds aangehad en paste perfect. Vind het persoonlijk wel een redelijk prijzige helm. Binnenkort ook eens testen tijdens een ritje.
BMW R1200GS Adventure (09/2011)
Vespa GTS 125ie Super - Montebianco (2010)
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ben stilaan de knoop aan 't doorhakken voor m'n volgende systeemhelm.

Eerst begonnen met al de gegadigden op m'n hoofd te smijten, en enkele minuten in de shop mee rond te lopen :clown:

En dan valt de Nolan N103 al direct af :-| Raar want m'n vorige klaphelm was een N101, die qua pasmaat op m'n hoofd gegoten was. Soit, geen nieuwe Nolan dus.
Dan, wie schiet er over, de gebruikelijke drie dus, de nieuwe Systeem6 van BMW, de C3 van Shuberth, en de Multitec van Shoei.
Heb ze alledrie op m'n hoofd gehad, en de BMW paste als de beste, maar niet zoveel beter dat 't de finale knoop bleek.

Echter, de Multitec mist een zonneklepje, niet dat ik 't veel gebruik, maar ik laat 't altijd een cm of twee/drie naar beneden, om de zon uit m'n ogen te houden. Ik draag toch meestal een zonnebril, maar 'k heb dus makkelijk last van fel zonlicht in m'n ogen, daarom hecht ik er wel belang aan.
Heb die Multitec is goed bekeken, in gedachten met dat ik op een ander forum is gelezen heb dat ie bij een gevallen motard spontaan was opengeklapt. Moet zeggen dat 't kliksysteem me niet echt heel sterk lijkt. Fragiel is misschien overdreven, maar toch, 't zal niet veel schelen. Twee kleine plaatjes die om een smal boutje klikken, kweetnie...
Kortom, die Multitec heeft mi. z'n minpunten.

Die C3, die heb ik na al wat er te lezen valt op dit, en andere fora al afgeschreven. Ventilatieknopjes die tijdens 't rijden afvliegen, vizieren die spontaan toeklappen, of lekken, of bedampen. Spijtig, want anders was dit een prachthelm, hij past goed, en ziet er goed uit. En als ie openstaat ben je, in tegenstelling tot de C2 en Concept geen vliegenvanger meer, 't kinstuk staat wanneer opengeklapt eindelijk op een aanvaardbare hoogte tov. de helm zelf.

Dus, de nieuwe Systeem6 van BMW. Past perfect, is de lichtste van de drie, maar ook de duurste. 't Scheelt zo'n 90€ met de goedkoopste, de Multitec. Is enkel verkrijgbaar in drie kleuren, als je 't egaal wil houden, en dus niet in 't wit, wat ik eigenlijk wilde. Maar zilver is ook niet lelijk. Anyway, m'n voorkeur momenteel gaat naar deze helm, maar ik ga ze eerst alle drie is testrijden.

Spijtig genoeg kan dit niet bij dezelfde dealer. Heb in Denderhoutem al gevraagd of ik een helm kan testrijden, en ze waren daar niet echt happig op. Pech, want da's m'n vereiste, anders twijfel ik zelfs geen seconde om de BMW-helm te kopen.

Soit, nog ff wachten, begin mei, en dan is een dagje gaan testen, en daarna eentje kopen :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
TonTon

Bericht door TonTon »

er zijn toch nog andere systeem helmen ook dan de "gevestigde" waarden ? en waarom zou per definitie "minder duur" minder goed zijn ?
ik ga zeker die andere ook eens testen.....
toen ik in de tijd toe was aan (1ste vervanging) nwe banden voor m'n 1150RT heb ik toen ook heel bewust gekozen voor banden die niet bij de "gevestigde" waarden behoorden : de Avon Storm St , is mij hèèl goed bevallen , en al zeker in de regen (remember onze letterlijk "in het water gevallen" vakantie in de Vercors).
Je zal misschien ook makkelijker een echte "proefrit" mogen doen met een van die andere merken , ik denk dan specifiek aan RAD als verkooppunt....
eigen mening hé :wink:

ik moet hier wel eerlijkheidshalve aan toevoegen dat wij (vrouwke en ikzelf) zo'n 8 jaar met een BMW systeem IV hebben gereden en dat tot onze volle 100% tevredenheid (toen daarvoor gekozen wegens de voorziening voor het inbouwen van een intercom)...
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Koppel!! schreef:YOO

Spijtig genoeg kan dit niet bij dezelfde dealer. Heb in Denderhoutem al gevraagd of ik een helm kan testrijden, en ze waren daar niet echt happig op. Pech, want da's m'n vereiste, anders twijfel ik zelfs geen seconde om de BMW-helm te kopen.

Soit, nog ff wachten, begin mei, en dan is een dagje gaan testen, en daarna eentje kopen :wink:

Grtz, Philip!
Bij Hein Gericke in St martens latem aan het rond punt heb ik destijds met een arai mogen testrijden, was de enige waarvan dat mocht. Afgelopen weekend ging er van de helmen boven de 250 euro ook 50 euro af, weet niet of dat nu nog is.

Ik zou niet zo snel nog een shubert kopen, iedereen vind dat zo'n stille helm (C2 dan), ik niet dus. moet steeds met oordoppen rijden. Na 3 jaar is het scherm versleten (normaal), maar de binnenbekleding is ook aanzienlijk uitgerokken, wel nog goeie kwaliteit, niet beschadigd of zo. Ook het sluitmechanisme zit al heel wat speling op, de klep noch het vizier blijven in open positie staan tijdens rijden ondertussen. Een dure helm, prijs/kwaliteit zit niet goed. Ik ben nu op zoek naar een systeemhelm van max 300 euro, met een zware voorkeur voor Airoh, al is dat geen topmodel. De shark evoline is ook mooi, maar zit niet goed bij mij, zonnebril komt niet laag genoeg. Mijn vorige helm voor de C2 was een Arai quantum, na 3 jaar nog steeds een zeer goed pasvorm, eerste vizier nog ok. enkel afgedankt omdat de lichtblauwe bekleding door wassen zeer sterk was afgebleekt en ik een systeem helm wou.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
TonTon

Bericht door TonTon »

Dirk Pauwels schreef:[
Ik zou niet zo snel nog een shubert kopen, iedereen vind dat zo'n stille helm (C2 dan), ik niet dus. moet steeds met oordoppen rijden.
ik kan dit alleen maar beamen , is krek hetzelfde bij mij :-(
Dirk Pauwels schreef: Ik ben nu op zoek naar een systeemhelm van max 300 euro, met een zware voorkeur voor Airoh, al is dat geen topmodel. De shark evoline is ook mooi, maar zit niet goed bij mij, zonnebril komt niet laag genoeg.
ook eens kijken bij Caberg , HJC enz :wink:
props-n-blades

Bericht door props-n-blades »

Heb een tijd geleden dit vergelijk gemaakt toen ikzelf naar een systeemhelm op zoek was.
Prijzen zijn al wat verlaagd denk ik ondertussen.
C2 zit er niet tussen omdat die al wat ouder is.

Zelf heb ik de HJC FS-Max.
Goeie helm maar geen Pinlock.
Er bestaat ondertussen al een Pinlock voor de FS-Max maar die past niet helemaal zoals het hoort.

Afbeelding
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

Ik heb het hier ergens al wel gezegd, maar voor het goede doel herhaal ik mezelf nog wel eens... :wink:
Ik heb nu een C2 en ik ben daar relatief content van, dus dat is zeker ne goeien helm. Echter, hij is niet stiller, zit niet beter, is niet mooier dan mijn Airoh (SV55 of zo) waar ik een 4 jaar mee gereden heb, maar kostte wel ongeveer het dubbele...

Mijn mening dus: die echt dure helmen als die van BMW zelf en die van Schuberth en Shoei zijn heel goede helmen, maar daarom niet beter dan een helm van om en bij de 250€... :roll: Ik zal dus nooit nog zo'n duur geval kopen.

In het geval van de C2: in tegendeel zelfs!!
Misschien zijn ze een beetje stiller, maar ik draag er nog altijd steeds oordopjes onder, zeker al omdat het scherm ongelooflijk snel aandampt en ik dus mijn scherm bijna constant naar voor klik voor die extra luchtstroom. Ironisch genoeg is dat in mijn ervaring het aandampprobleem het grootst is als het koud is en het regent. Als je dan dat scherm naar voor klikt, dan druppelt het water langs de binnenkant van je scherm naar binnen, wat nog ambetanter is zodat je uiteindelijk je scherm open zet omdat je anders niets meer ziet. :roll:
Ik heb er gisteren nog eens mee gereden (bij goed weer dus) en dan ben ik daar wel uitermate content van. Zeker van dat zonneklepke, maar dat zit tegenwoordig in de minder dure helmen ook ingebouwd.
GS staat voor geil speelgoed
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Maar euhh Smulli?
Die Airoh... die dampte niet aan bij koude en regen?
En hij was zeker ook perfect waterdicht?
By the way... reed je met die Airoh op dezelfde motor? Onder dezelfde condities?
Van welk materiaal was die Airoh gemaakt? Is dat van hetzelfde spul als ze bij die andere 'dure' merken?
Ik vind dat je appels met peren vergelijkt.
Dat je nooit meer een 'dure' helm koopt moet je natuurlijk zelf weten, maar ik heb meer vertrouwen in het duurdere segment dan in het goedkopere.
Waarom? Omdat vaak het materiaal superieur is t.o.v. die goedkopere.
Kijk... alle helmen (op de NL markt althans) voldoen aan bepaalde minimum eisen en verdienen daarmee het keurmerk.
Alleen verdient de één hem wat gemakkelijker dan die ander.
R1200RT LC
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

moh_fan schreef:Maar euhh Smulli?
Die Airoh... die dampte niet aan bij koude en regen?Minder in elk geval...
En hij was zeker ook perfect waterdicht?Nope, even lek...
By the way... reed je met die Airoh op dezelfde motor? Onder dezelfde condities?Yup, toen nog op de XJR
Van welk materiaal was die Airoh gemaakt? Is dat van hetzelfde spul als ze bij die andere 'dure' merken?zou ik niet weten, maar er zijn al verschillende tests in motordagbladen verschenen waarin blijkt dat een lage prijs zeker niet wil zeggen dat de helm slechter is.
Ik vind dat je appels met peren vergelijkt.Ik weet het niet, ik vergelijk een helm met een helm. En ik spreek dan nog uit persoonlijke ondervinding. Ik blijf met de C2 rondrijden he, het is geen slechte helm, een andere helm dampt ook aan en een andere helm is ook lek, maar die andere helm kost wel maar den helft...
Dat je nooit meer een 'dure' helm koopt moet je natuurlijk zelf weten, maar ik heb meer vertrouwen in het duurdere segment dan in het goedkopere.
Waarom? Omdat vaak het materiaal superieur is t.o.v. die goedkopere.
Kijk... alle helmen (op de NL markt althans) voldoen aan bepaalde minimum eisen en verdienen daarmee het keurmerk.
Alleen verdient de één hem wat gemakkelijker dan die ander.
Lees er verder de tests eens op na... De duurdere helmen zullen altijd een hoge kwotering krijgen omwille van het draagcomfort dat meestal net iets hoger ligt dan bij de middelmatig geprijsde helmen... Dat zullen ze nooit steken op een lagere absorbtiewaarde of zo zenne... 8-) En dat beetje extra draagcomfort is mij het dubbele van de prijs niet waard... :drunken:
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Die Airoh zou dus even beroerd presteren op je huidige moto...
Op je XJR presteerde hij beter v.w.b. het aandampen, maar da's ook logisch: je zat immers in de volle rijwind!
En tja... waarom twee keer meer uitgeven aan een even beroerde helm?

Wat is goed en wat is beter? Het zal altijd en eeuwig een discussiepunt blijven.
De keuze voor een helm, jas, band, etc. zal naarst de rationele ook zeker een emotionele keuze zijn.
Misschien laat ik me beter foppen door de marketingmachine dan u... Ik kies vaak wel de dure... :-?
R1200RT LC
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

moh_fan schreef:Die Airoh zou dus even beroerd presteren op je huidige moto...
Op je XJR presteerde hij beter v.w.b. het aandampen, maar da's ook logisch: je zat immers in de volle rijwind!
En tja... waarom twee keer meer uitgeven aan een even beroerde helm?

Wat is goed en wat is beter? Het zal altijd en eeuwig een discussiepunt blijven.
De keuze voor een helm, jas, band, etc. zal naarst de rationele ook zeker een emotionele keuze zijn.
Misschien laat ik me beter foppen door de marketingmachine dan u... Ik kies vaak wel de dure... :-?
Mwa, of de helmen nu allemaal beroerd zijn of ik zelf misschien een tikje kritisch, dat mag hier iedereen voor zich uitmaken. 8-) Ik vind het eigenlijk allebei geen slechte helmen... Ik zou hier dus liever zien staan: "Waarom twee keer meer uitgeven aan een helm die niet wezenlijk beter is?" :wink:

Effe duidelijk maken: ik ben van helm veranderd toen ik met mijn XJR reed. Ik heb beide helmen dus zeer goed op dezelfde moto kunnen testen. Ik heb trouwens die Airoh nog steeds, dus heb ik dat ook op mijn GS eens getest, met telkens hetzelfde resultaat... Investeren in een Fogcity of een pinlock systeem is altijd een optie, maar ik had gewoon verwacht dat als men bij een helm van +400€ zegt dat die dampvrij is, dat die het dan ook iets langer dan 1 minuut dampvrij houdt... :roll: Maar alles bijeen blijf ik er wel mee rijden, want hij zit echt wel heel goed en met oordopkes valt er zeker met het lawaai te leven en damp en druppelkes op het scherm: tja, ik rij meestal toch bij schoon weer en die andere keren kan ik er wel mee leven... ;) Alleen had ik hetzelfde gevoel bij die Airoh.
Laat ik mij dan minder snel foppen door de marketingmachine? Ik rij toch rond met die Schuberth C2 :drunken: :drunken:
de Ron

Bericht door de Ron »

heb ook een Shubert Concept. Heb mij ook lang druk gemaakt over het aandampen .. Heb er nu een soort "Fogcity" ingeplakt en het aandampen is voorbij. Heb voor de "Fogcity" eens gaan horen bij HG, ze waren op. Ze stelden mij voor om zo iets gelijkaardigs te pakken van het merk "Tokai", kostte een 10 euro en werkt evengoed. Volgende systeemhelm zal misschien een BMW VI zijn, ik wacht nog eerst wat ervaringen af van diegenen die hem al hebben. Als de reactie's niet goed zijn ga ik toch ook voor het goedkopere segment. Ik verwacht alleen van een helm dat hij goed zit, niet aandampt en een zonnevisier heeft, het merk speelt verder voor mij geen enkele rol.
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
TonTon

Bericht door TonTon »

Smullie schreef: maar ik had gewoon verwacht dat als men bij een helm van +400€ zegt dat die dampvrij is, dat die het dan ook iets langer dan 1 minuut dampvrij houdt... :roll: Maar alles bijeen blijf ik er wel mee rijden, want hij zit echt wel heel goed en met oordopkes valt er zeker met het lawaai te leven en damp en druppelkes op het scherm: tja, ik rij meestal toch bij schoon weer en die andere keren kan ik er wel mee leven
volledig mee eens : toe de C3 uitkwam is er een speciale actie geweest met de C2 (lees 100€ goedkoper) , omdat die helm toch een bepaalde status had als "stilste helm bij de systeemhelmen) heb ik er zo een gekocht.
ik ben niet tevreden over die helm : na de 1ste rit (in de regen) pelde de antidamp laag gewoon af , ik heb me dan hetzelfde vizier gekocht met pinlock standaard gemonteerd , is beter maar het water loopt naast die pinlock van m'n vizier.
ook is ie absoluut zo stil niet zoals beweerd wordt , enkel met oordopjes is het te doen.
gezien de prijs (zelfs met afslag) had ik toch meer verwacht van die "beroemde" schubert helm :-( .
ik ga er ook mee leren leven want ie is pas nieuw maar er komt geen Schubert meer in huis.....
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Stilste helm is relatief, zo wordt dit gemeten op een naked bike, met de helm vol in de wind. Is een héél ander verhaal als je dan op een RT acter die vitrine zit, en de helm pal in 't gebulder v.d turbulentie zit. Zelfs op een GS is dit reeds een groot verschil.

Daarom, altijd vragen of je een helm kan testen op jouw fiets, zoniet, naar de volgende verkoper stappen. Als je dan toch 4 à 500€ uitgeeft, dan heb je daar toch wel recht op me dunkt :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
greyman

Bericht door greyman »

Heb mij een Airoh aangeschaft voor 149 Euro bij RAD, en er nog geen minuut spijt van
is heel aangenaam om dragen, vrij stil en komfortable

groeten
Greyman

149,00
i.p.v. € 209,00
Incl. BTW
Bestellen
MATHISSE RS COLOR
Zilver mat
Kooptip

Systeemhelmen - Systeemhelmen

Eigenschappen