95 of 98 octaan?
Moderator: GVN
95 of 98 octaan?
Hallo allemaal,
Aansluitend op een voorgaand topic (motorgedrag 1150r) vraag ik me
af wat ik nu het best gebruik: 95 of 98 octaan???
Momenteel tank ik 95 octaan met m'n R1150R (2001) en rij gemiddeld zo'n
270km voor het oranje lampje (reserve) gaat branden.
Weegt het gebruik van de duurdere 98 op tegen 95 octaan?
beter motorgedrag en minverbruik?
Kan je zonder afregeling vd. motor 98 gaan gebruiken?
Bedankt voor de Info.
Jo
Aansluitend op een voorgaand topic (motorgedrag 1150r) vraag ik me
af wat ik nu het best gebruik: 95 of 98 octaan???
Momenteel tank ik 95 octaan met m'n R1150R (2001) en rij gemiddeld zo'n
270km voor het oranje lampje (reserve) gaat branden.
Weegt het gebruik van de duurdere 98 op tegen 95 octaan?
beter motorgedrag en minverbruik?
Kan je zonder afregeling vd. motor 98 gaan gebruiken?
Bedankt voor de Info.
Jo
We zijn weer weg zenne
gewoon 95 erin... ik verbruik met een 1150GS 5.5 a 5.6 liter met 95 oct.
als ik hier alles moet geloven zou ik met 98 maar "3.5" liter verbruiken
probeer eens 98 he en weet dan maar wat te zeggen, ge moogt er zelfs 99 inkletsen, bij of afregelen is niet nodig... verwacht geen wonderen he....
gewoon 95 erin... ik verbruik met een 1150GS 5.5 a 5.6 liter met 95 oct.
als ik hier alles moet geloven zou ik met 98 maar "3.5" liter verbruiken
probeer eens 98 he en weet dan maar wat te zeggen, ge moogt er zelfs 99 inkletsen, bij of afregelen is niet nodig... verwacht geen wonderen he....
mijn gewezen r1150r single-spark reed opmerkelijk beter met 98 octaan. de bmw-duivel KFR heeft me nooit gestoord. toch vond ik dat het fenomeen meer de kop op stak met 95 octaan.
de eerste 20k tankte ik uitsluitend 95 octaan. op advies van mijn dealer ben ik overgestapt op 98 octaan om ondermeer het pingelen tegen te gaan (deze had na een onderhoudstestrit ontdekt dat de motor pingelde - nog zo'n fenomeen dat ik nooit hebben kunnen plaatsen op mijn r1150r. meer zelfs, als het geluid is zoals mijn dealer dit omschreef dan zou ik dat ook moeten hebben op mijn r12gs ).
of 98 octaan minder verbruikt weet ik niet... heb ik nooit bijgehouden.
ps: beste remedie tegen KFR is nog steeds gas geven.
de eerste 20k tankte ik uitsluitend 95 octaan. op advies van mijn dealer ben ik overgestapt op 98 octaan om ondermeer het pingelen tegen te gaan (deze had na een onderhoudstestrit ontdekt dat de motor pingelde - nog zo'n fenomeen dat ik nooit hebben kunnen plaatsen op mijn r1150r. meer zelfs, als het geluid is zoals mijn dealer dit omschreef dan zou ik dat ook moeten hebben op mijn r12gs ).
of 98 octaan minder verbruikt weet ik niet... heb ik nooit bijgehouden.
ps: beste remedie tegen KFR is nog steeds gas geven.
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Hoi;
heb 85000km met r1100Gs gerden op 95 octaan
en 90.000km op R1100GS met 95
nu R1150 GS Twin spark ook met 95
nooit probleem gehad met KFR , gewoon geen aandacht aan besteed
verbruik ? nooit op gelet
Eenmaal verschil gemerkt in Duitsland met Schell VPower (100octaan)
zowel qua rijden als aan de kassa
heb 85000km met r1100Gs gerden op 95 octaan
en 90.000km op R1100GS met 95
nu R1150 GS Twin spark ook met 95
nooit probleem gehad met KFR , gewoon geen aandacht aan besteed
verbruik ? nooit op gelet
Eenmaal verschil gemerkt in Duitsland met Schell VPower (100octaan)
zowel qua rijden als aan de kassa
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Johan,
Ik rij van in het begin al op 98. Geen afstelling dus. Motor draait prima. Verbruik zo rond 5 - 5,6 l / 100km. Dus tussen 250km en 290km tot het moment dat het lampje van de reserve begint te branden. Tja, op een Roadster heb je nu eenmaal geen benzinemeter
Groetjes en veel rijplezier
Ik rij van in het begin al op 98. Geen afstelling dus. Motor draait prima. Verbruik zo rond 5 - 5,6 l / 100km. Dus tussen 250km en 290km tot het moment dat het lampje van de reserve begint te branden. Tja, op een Roadster heb je nu eenmaal geen benzinemeter
Groetjes en veel rijplezier
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
vliegt ........ de lucht in zekers ?amateurke schreef:ik doe er een mengsel in van kerosine met ethanol
man, man da vliegt....
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"