Volgende vraag > mijn R 1100 RS van '94 verbruikt het laatste jaar meer olie dan ervoor. Rij er al ruim drie jaar mee en hij had 100.000km als ik hem kocht bij Lievens in Zottegem. Nu heeft hij er reeds 116.000km. Vorig jaar (juist voor Pinksteren) olie ververst en sindsdien nog maar 3000 km gereden. De olie die nodig is, zou het type 10W40 zijn.
Nu, moet dit van hetzelfde merk zijn als je zou bijvullen of mag het eender welk merk 10W40 zijn?
Een ervaren motorrijder/vriend heeft me verteld dat hetzelfde merk moet gebruikt worden vermits elk merk zijn eigen specifieke eigenschappen heeft en als je twee merken zou mengelen, de kans bestaat dat dat deze twee zouden gaan 'vechten' als jullie begrijpen wat ik bedoel. Het zou de smering niet ten goede komen en de motor kan ervan naar de vaantjes gaan. Zelf heb ik er mijn twijfels over. 10W40 is toch 10W40 dacht ik zo? Ongeacht het merk?
Vermits mijn oliepeil in het kijkglas zeer laag staat, wil ik weten wat me te doen staat.
Hebben jullie ervaring hiermee en wat raden jullie me aan? Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het hogere olieverbruik?
Alvast dank bij voorbaat en ik wens jullie allemaal vele veilige-en plezierige kilometers in het nieuwe motorseizoen!!
Grtz Bart RS