Olieverbruik

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bart VR

Olieverbruik

Bericht door Bart VR »

Beste Beemers,

Volgende vraag > mijn R 1100 RS van '94 verbruikt het laatste jaar meer olie dan ervoor. Rij er al ruim drie jaar mee en hij had 100.000km als ik hem kocht bij Lievens in Zottegem. Nu heeft hij er reeds 116.000km. Vorig jaar (juist voor Pinksteren) olie ververst en sindsdien nog maar 3000 km gereden. De olie die nodig is, zou het type 10W40 zijn.
Nu, moet dit van hetzelfde merk zijn als je zou bijvullen of mag het eender welk merk 10W40 zijn?
Een ervaren motorrijder/vriend heeft me verteld dat hetzelfde merk moet gebruikt worden vermits elk merk zijn eigen specifieke eigenschappen heeft en als je twee merken zou mengelen, de kans bestaat dat dat deze twee zouden gaan 'vechten' als jullie begrijpen wat ik bedoel. Het zou de smering niet ten goede komen en de motor kan ervan naar de vaantjes gaan. Zelf heb ik er mijn twijfels over. 10W40 is toch 10W40 dacht ik zo? Ongeacht het merk? :?:
Vermits mijn oliepeil in het kijkglas zeer laag staat, wil ik weten wat me te doen staat.
Hebben jullie ervaring hiermee en wat raden jullie me aan? Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het hogere olieverbruik?
Alvast dank bij voorbaat en ik wens jullie allemaal vele veilige-en plezierige kilometers in het nieuwe motorseizoen!! :grin:

Grtz Bart RS
John
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door John »

10W40 is 10W40, ongeacht merk. Maar als ik jou was deed ik er wat 20W50 bij. Is iets dikker en aangezien de kilometers op 3 jaar ben je eerder een mooi weer rijder. Dus beter iets dikkere olie.
Klepzittingen die niet meer als nieuw zijn kunnen een beetje olie doorlaten maar zorgen zou ik me zeker nog niet maken. Of het moet al méér dan een liter per 1000Km zijn, dan is het een ander verhaal.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ach ja, ik heb 2 soorten olie geprobeerd in mijn R1100RS.
Motul 10w40 dat verdampte zowat. en Castrol GPS dat bleef veel langer op niveau.
Ik heb het vermoeden dat die motul beter plakt aan de cylinder wand of makkelijker langs de zuigers lekt.
Met als gevolg dat ze mee verbrand...
Die castrol doet dat een stuk minder.
Laatst gewijzigd door CeesBmw op 14 mei 2009, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart VR

Bericht door Bart VR »

Mannen,

Bedankt voor jullie antwoord. Had eigenlijk wel meer reacties verwacht. :-(

Misschien een onderwerp dat niet zo aanspreekt? :?: Niettemin blijf ik het een geweldig forum vinden!! :grin:

Grtz aan jullie allen.
WJS

Bericht door WJS »

Bezit een nieuwe R1200RT van 4/2008
Betreft het olieverbuik met Castrol 20w50 minerale olie en Castrol 10w40 Half Syntheet bij mijn R1200RT

De eerste 10 000 km met Castrol 20W50 minerale olie, het olieverbruik was 1.2 liter.

Vanaf het 10.000 km onderhoud werd mijn motor op initiatief van de dealer gevuld met Castrol 10W40 Half Syntheet.
Resultaat duidelijk meer olieverbruik, per gereden 1.000 km is het olieverbruik nu 250cc. Dit komt op een verbruik van 2.5 liter op 10.000 km dus MEER DAN HET DUBBELE van het verbruik met minerale 20W50 olie !!!!!!!!!!!!!!!!!
Bij kontrole van het olie-niveau via het oliekijkvenster na een rit van minstens 100 km is het olieniveau duidelijk gedaald.(ritten waar veel wordt geschakeld en op de motor wordt geremd)
Ik kan moeilijk geloven dat de oorzaak van dit hoog meerverbuik aan de half syntheetische dunnere 10W40 olie zou liggen.
Moet ik mij zorgen maken en wijst dit op een defect of een verkeerde afstelling tijdens het 10000 km onderhoud of is dit toch normaal met 10W40 Half Syntheet ? (onderhoud gedaan in BMW garage in Wilrijk) ?
Voordien hed ik een Honda motor , olieverbuik bijna geen en te verwaarlozen in vergelijking met mijn R1200RT.
Inien geen defekt ga ik terug naar de minerale Castrol 20W50 wat BMW trouwens ook in het instructieboekje voorschrijft.

Graag jullie mening aub
Laatst gewijzigd door WJS op 14 mei 2009, 17:44, 5 keer totaal gewijzigd.
Gaby

Bericht door Gaby »

Als ik me niet vergis dan beveelt BMW enkel aan om gedurende de eerste 10.000Km minerale olie te gebruiken.
Het hogere olieverbruik kan het gevolg zijn van de verschillende viscositeiten van 10W40 tov 20W50, de laatste
zal dikker blijven bij warme motor. Het hogere olieverbruik hoeft niet het gevolg te zijn van de al dan niet
(half)synthetische aard van de olie.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

2.5l per 10000km is nog zo slecht nie voor een boxer....Zal verminderen als hij wat meer kms heeft, (80.000 of zo :grin: )
Het lijkt erg als je van een honda komt, maar ja, honda's verbruiken geen olie, BMW's wel....Er zullen ongetwijfeld Boxer eigenaars zijn die zeggen dat hun bike geen olie verbruikt maar dat is dan een hele kleine minderheid, aangezien het concept eigenlijk olieverbruik een beetje in de hand werkt. Aangezien er nog full synth 10-40 opzit rij maar gewoon verder tot aan volgende onderhoud en vraag dan of ze er 20-50 half synth op willen doen. In de winter is de 10-40 wel beter. Lees eens goed na wat in het onderh boekje staat ivm oliepeilen om te verhinderen dat je teveel bijvult, verschil max en min in kijkglas is maar 0.5l, dus geen probleem als hij op minimum staat.
Je moet je maar zorgen beginnen maken als het oliepeil stijgt.... :D dan heb je lekkende injecteurs of erger......
Niet te veel piekeren en gewoon van uwe moto genieten....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
toine

Bericht door toine »

mijn r1100s verbruikt 0,5L per 1000km , das veel maar volgens mijn boekje mag hij maximum 1L per 1000km verbruiken (vindt ik wel heel veel)
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Bart VR schreef:Had eigenlijk wel meer reacties verwacht. :-( Misschien een onderwerp dat niet zo aanspreekt? :?:
De eerste 20 -30 topics die over olie gingen wel hoor, maar daarna verloor het idd een beetje aan interresse :-?

't Schijnt dat er hier ergens een zoekfunctie zou zijn :idea:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Gaby

Bericht door Gaby »

Dirk Pauwels schreef: ... aangezien het concept eigenlijk olieverbruik een beetje in de hand werkt.
Hoezo??
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Bart VR schreef:Een ervaren motorrijder/vriend heeft me verteld dat hetzelfde merk moet gebruikt worden vermits elk merk zijn eigen specifieke eigenschappen heeft en als je twee merken zou mengelen, de kans bestaat dat dat deze twee zouden gaan 'vechten'
Dit moet zowat de grootste flauwekul zijn die ik ooit over het onderwerp heb gelezen :no: :lol: :lol: :lol:

Geen olie is ALTIJD slechter dan welke mengeling en/of merken van olie dan ook ! Zolang je geen topprestaties wil neerzetten in de racerij wel te verstaan. Half Synthetische en Synthetische olie zijn perfect te mengen dus als je al met hetzelfde type olie bezig bent (S of HS dus), ben je al geweldig goed bezig :wink:
Het merk maakt al helemaal gene f*ck uit :mrgreen:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

WimLT schreef:
Bart VR schreef:Een ervaren motorrijder/vriend heeft me verteld dat hetzelfde merk moet gebruikt worden vermits elk merk zijn eigen specifieke eigenschappen heeft en als je twee merken zou mengelen, de kans bestaat dat dat deze twee zouden gaan 'vechten'
Dit moet zowat de grootste flauwekul zijn die ik ooit over het onderwerp heb gelezen :no: :lol: :lol: :lol:

Geen olie is ALTIJD slechter dan welke mengeling en/of merken van olie dan ook ! Zolang je geen topprestaties wil neerzetten in de racerij wel te verstaan. Half Synthetische en Synthetische olie zijn perfect te mengen dus als je al met hetzelfde type olie bezig bent (S of HS dus), ben je al geweldig goed bezig :wink:
Het merk maakt al helemaal gene f*ck uit :mrgreen:
Geldt hetzelfde als ge uw opritklinkers ermee wilt insmeren? :clown: :clown:
GS staat voor geil speelgoed
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Dan maakt het merk ook geen verschil uit. Ze gaan er allemaal even slecht af :pig:

Plaats reactie