Zoemende 1150 GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
nosewheely
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mar 2008, 17:50

Zoemende 1150 GS

Bericht door nosewheely »

Mijn 1150GS van 2003 maakt bij het remmen (zowel voor als achter) een zoemend en klikkend geluid (hij klikt bij hard doorremmen), een beetje te vergelijken met een klein electromotortje. De moto is uitgerust met ABS, integraal remsysteem én bekrachtiger. Ik veronderstel dat dat laatste de oorzaak is van het gezoem. Hij zoemt echter behoorlijk luid, het is hoorbaar bij het (rustig) rijden. Is het normaal dat dit zo goed hoorbaar is? Bovendien hoor ik als ik heel goed luister ook de brandstofpomp goed zoemen als de motor stationair draait, maar dit is normaal veronderstel ik?

En nu ik toch bezig ben: heeft iemand er een idee van wat er allemaal nagekeken/vervangen wordt bij het 80K onderhoud?

Avast bedankt :-)
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Zoemende 1150 GS

Bericht door Den Dirk »

Als het geluid trekt op een tandartsboor, en hij heeft het altijd al gedaan = normaal, denk ik.
I like my bike!!
nosewheely
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mar 2008, 17:50

Re: Zoemende 1150 GS

Bericht door nosewheely »

Ik heb hem net dus of hij het altijd gehad heeft weet ik niet, maar het lijkt alleszins op een tandartsboor :-)
thanks!
Thorakan
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 okt 2008, 00:43
Woonplaats: Grobbendonk
Locatie: Antwerpen

Re: Zoemende 1150 GS

Bericht door Thorakan »

Bij het afremmen kan dit de wrijving van de banden op de baan zijn.

grtz
Ride to live, Live to ride

Vergelijk uw moto met uw lief en beschouw het warmdraaien als voorspel. Daarna staat ze dubbel zo heet en gaat ze eens zo hard.
Walterken
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 nov 2006, 00:02

Re: Zoemende 1150 GS

Bericht door Walterken »

nosewheely schreef:En nu ik toch bezig ben: heeft iemand er een idee van wat er allemaal nagekeken/vervangen wordt bij het 80K onderhoud?
Bij de coiffeur zouden ze zeggen: "Haar en baard." M.a.w.: alles wat ge kunt losdraaien vervangen en alles wat ge kunt nazien nazien... :rabbit:

Motorolie en oliefilter
Versnellingsbak- en cardanolie (resp. 20.000 en 40.000 km)
Benzinefilter (zit in de naftbak) (40.000 km)
Luchtfilter (20.000 km)
Bougies (alle 4) (20.000 km)
Elke twee jaar zou ook de rem- en koppelingsolie moeten vervangen worden en dat is bij zo'n integraal ABS met elktr. bekrachtiging niet zo heel simpel

En alle 10.000 km moeten de kleppen en de synchronisatie van de gaskleppen gecontroleerd / geregeld worden.

Voor de rest alles goed controleren: remmen, banden, verlichting, voetsteunen en zo wat smeren, enz.

Dat hij zingt als ge stopt is normaal: hij is eigenlijk aan't reklameren, want zo ne GS wil nie stoppen: dat wil RIJDEN!!!
Neenee, da's idd het remsysteem.
De eerste 1200-en hadden dat systeem ook nog, maar die maakten wel minder lawaai.
Wat je zelf doet, doe je meestal zelf ...
nosewheely
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mar 2008, 17:50

Re: Zoemende 1150 GS

Bericht door nosewheely »

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

enneuh, rijden zal ie :wink:
Plaats reactie