olieverbruik 1200GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Gaby

Re: olieverbruik 1200GS

Bericht door Gaby »

pascal schreef:Een boxer is een v motor?????????????????
wat is een lijn motor dan ,een toegevouwen boxer motor
een boxer is een bijzondere vorm van een V-motor, nl eentje met een cylinderhoek van 180°
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
AEE
Contacteer:

Bericht door AEE »

in 2009 (maart) kocht ik dus ook een nieuwe gs :-?
op 1200 km eerste olie wissel laten doen, en tot 7000 km = dus op 5800 km , 4.75l olie kunnen bij gieten :-(
Dit is nu mijn vierde bmw boxer, en twee ervan hadden(hebben) een groot olie verbruik. Voor die reden heb ik de vorige ook verkocht....ondertussen zit ik aan 8700km, ik wacht nog even af tot 20.000, gaat het verbruik dan niet dalen gaat deze ook de deur uit.

grtzz
Bob

Bericht door Bob »

AEE schreef:in 2009 (maart) kocht ik dus ook een nieuwe gs :-?
op 1200 km eerste olie wissel laten doen, en tot 7000 km = dus op 5800 km , 4.75l olie kunnen bij gieten :-(
:shock: :shock: :shock:
Nieuw gekocht in maart van dit jaar ? Die ging bij mij direct naar de dealer en ik kwam 'm niet terughalen voor daar in garantie iets aan gedaan was. Wàt ze er juist aan moeten doen, zullen ze daar wel weten zeker ? 't Is hun job.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

welke soort olie?
BMW1200GS
AEE
Contacteer:

Bericht door AEE »

Michael schreef:welke soort olie?

van dat idee was ik eerst ook :-? maar de verhalen en uitleg dat ik van bmw krijg is beneden peil....."we kijken het na"....."zal aan de olie koeler liggen"....."gaat beteren"....enz... spijtig dat ze bij bmw niet inzien dat ze op deze manier veel klanten gaan verliezen.
ik wacht nog even af tot 20.000km, is het dan niet beter gaat hij de deur uit 8-)
Het is nu mijn vierde bmw boxer en de tweede met een groot olie verbruik :-(

ook de trillingen zijn niet te doen, de ene dag voel je niks de andere dag slapen je voeten en handen van de trillingen :-( :-( :-( ook hier geen oplossing door BMW :-(

Wat me gisteren ook opviel tijdens een dagje eifel dat de achter/voor schokdemper van 2009 duidelijk van een mindere kwaliteit zijn als model 2005 (mijn vorige GS) na een half uurtje gassen gaan deze pompen en hebben echt moeite om alles te verwerken :-( :-( ......heel spijtig voor een moto van zoveel pleurokes dat ze bij bmw besparen door mindere kwaliteit schokdempers te gebruiken............nochtans was de baanligging toch het stokpaardje van de GS :-?

ik gebruik minerale olie zoals voorgeschreven tot 10.000km

grtzz
STORMBRINGER

Bericht door STORMBRINGER »

1200RT van 2008 met bijna 17000km nog maar 800cc moeten bijvullen. Gebruik hem voor dageliks woon-werkverkeer.
Maar kwalitatief is de 1200 niet te vergeliken met de 1150. Mis de duurzame 1150
PHILIP

Bericht door PHILIP »

Mijn R1200Rt van 2006 met 32000km rijdt van onderhoud naar onderhoud (10.000km) ZONDER olieverbruik. Ik gebruik synthetische Total 10W50 olie en vul nooit hoger dan HALF het kijkglaasje.
Een motor met een hoog olieverbruik als in voorgaand bericht beschreven is niet normaal, en moet terug naar de fabriek!
philip
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Bob schreef:
AEE schreef:in 2009 (maart) kocht ik dus ook een nieuwe gs :-?
:shock: :shock: :shock:
Nieuw gekocht in maart van dit jaar ? Die ging bij mij direct naar de dealer en ik kwam 'm niet terughalen voor daar in garantie iets aan gedaan was. Wàt ze er juist aan moeten doen, zullen ze daar wel weten zeker ? 't Is hun job.
Probleem is dat BMW dit olieverbruik als binnen de toleranties beschouwd. De mijne gebruikte bij het eerste blok ook ongeveer 3 liter per 10.000 km. Als je van een Paneuropean afkomt (nog geen 200cc/10K kms verbruik na dik 300.000 km) is dat een schok. BMW beschouwt 1 liter op 800 km als zijnde niet normaal. Ik heb al eerder gezegd hier dat BMW de 2takt aan het heruitvinden is. Een dealer zal er dus ook niet naar kijken want BMW vergoedt de uren niet en de garantie kan dus niet geclaimd worden. En de klant wil er niet voor betalen dus de dealer moet er dan voor opdraaien. Die verschuilt zich dan achter het BMW verhaal.

Het verhaal van mijn eerste blok is bekend, draaide na 77.000 km volledig in de soep, 1 week na de garantieafloop. Onderdelen op coulance van BMW, werkplaatsuren moesten we zelf betallen en aangezien BMW alle onderdelen los leverde kwam er een rekening van 2100 euro. Het 2de blok (krijgen we wel 2 jaar garantie op) verbruikt weer net zoveel olie, heeft ondertussen na 20K (motorfiets heeft nu in totaal 102K gelopen) al een lekke voetpakking gehad en loopt ontzettend rauw. Ik rij prive een 1150GS en die loopt oneindig veel mooier. Ik heb geen vertrouwen meer in de 1200.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

AEE schreef:
Wat me gisteren ook opviel tijdens een dagje eifel dat de achter/voor schokdemper van 2009 duidelijk van een mindere kwaliteit zijn als model 2005 (mijn vorige GS) na een half uurtje gassen gaan deze pompen en hebben echt moeite om alles te verwerken :-( :-( ......heel spijtig voor een moto van zoveel pleurokes dat ze bij bmw besparen door mindere kwaliteit schokdempers te gebruiken............nochtans was de baanligging toch het stokpaardje van de GS :-?
Verhaal van de schokdempers is ook bekend. BMW betaalt ongeveer 38 euro per schokbreker aan Showa, heb ik uit welingelichte bron. Voor die prijs moeten zij het maken. BMW gaat ervanuit dat de schokbrekers bij normaal gebruik binnen de garantieperiode niet kapot gaan. Als ze wel kapot gaan dan heeft BMW voor weinig geld een oplossing. Gaat een schokbreker kapot na een hogere kmstand binnen de garantieperiode of gewoon buiten de garantieperiode dan heb je dikke pech en durven ze voor diezelfde schokbreker belachelijke bedragen rekenen. Een neiuwe achterschokbreker van Showa kost dan plotseling 850 euro.

Mijn werkmotor had na anderhalf jaar 2 lekke schokbrekers. Omdat er een kleine 60.000 km op de teller stond zei BMW dat het geen garantie was maar normale slijtage. Nu zitten er 2 fantastisch Hyperproschokbrekers op die goedkoper zijn en en stukken beter.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
AEE
Contacteer:

Bericht door AEE »

J-P schreef:
AEE schreef:
Verhaal van de schokdempers is ook bekend. BMW betaalt ongeveer 38 euro per schokbreker aan Showa, heb ik uit welingelichte bron. Voor die prijs moeten zij het maken. BMW gaat ervanuit dat de schokbrekers bij normaal gebruik binnen de garantieperiode niet kapot gaan. Als ze wel kapot gaan dan heeft BMW voor weinig geld een oplossing. Gaat een schokbreker kapot na een hogere kmstand binnen de garantieperiode of gewoon buiten de garantieperiode dan heb je dikke pech en durven ze voor diezelfde schokbreker belachelijke bedragen rekenen. Een neiuwe achterschokbreker van Showa kost dan plotseling 850 euro.

Mijn werkmotor had na anderhalf jaar 2 lekke schokbrekers. Omdat er een kleine 60.000 km op de teller stond zei BMW dat het geen garantie was maar normale slijtage. Nu zitten er 2 fantastisch Hyperproschokbrekers op die goedkoper zijn en en stukken beter.

Dat geloof ik graag......idd op model 2005 werkte bmw nog met WP, met die moto heb ik 47.000km op de teller gezet en toen ik hem verkocht werkte de vering nog perfect 8-)
Mijn planning was om pas na 20.000km de vering te vervangen en ook de keuze te maken om de moto te houden of te verkopen (wegens olie verbruik).
Het spijtige is dat ik mijn moto net als u nodig heb om mijn job te kunnen uitvoeren, als er dan iets aan de moto niet lekker zit heb je gewoon geen leuke werkdag......vergelijk het met een dag op kantoor zonder koffie, het gaat wel maar is niet leuk :-(

idd een klote instelling van BMW, echt beneden peil........ik heb deze problemen met Honda of yamaha nooit gehad, ben er dan ook al zeker van dat de volgende geen BMW meer gaat zijn.
ondertussen zit ik vandaag aan de 10.000km.....ben nieuwsgierig of het met andere olie gaat beteren :silent: ....tot op heden nog geen deftige reactie van BMW :silent:

grtzz
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

for your info..

The ESA system has been around for a few years but it is developed by Showa and WP both are reliable systems.
The system on the 1200 GS 2008 is made by SHOWA which can not be rebuilt.
On the K1200 models the ESA system which is produced by WP can be serviced and rebuilt.

Regards

Kevin Harris
Full Travel - WP Suspension
BMW1200GS
carl theeuwes

Bericht door carl theeuwes »

hoi jongens

Niet panikeren met het olie verbruik bij de eerste 10000km word er geen full syntetiche olie op gedaan dit om de motor in te rijden na 10000 km word er full sentetiche olie op gedaan en gaat het olie verbruik verminderen een bmw motor is pas na 40000 km in gereden dus je hebt nog wat tijd ???????????,,

groetjes carlgs
webcommerce

Bericht door webcommerce »

Ik hoop dat deze laatste opmerking "is pas ingereden na 40000 km" cynisch bedoeld was?
Tegen die tijd, is je vering weg (eigenlijk al na 25000km), je koppeling versleten en zijn andere onderdelen weggeroest..... maar he dan is je blok tenminste ingereden :mrgreen:

Op mijn 2008 GS staan nu 33000km en ik heb ook al de nodige problemen gehad, vooral die trillingen. De ene dag loopt hij als een naaimachientje de andere dag als een betonmixer, mijn indruk is dat het met temperatuur te maken heeft.
Wat zegt men bij bmw, we gaan het nog even aankijken, misschien verdwijnt het wel...... volgens mij moeten ze bij bmw dringend in de politiek, daar zijn er ook een aantal die van mening zijn dat als je niks doet en lang genoeg wacht de problemen wel zullen verdwijnen.
AEE
Contacteer:

Bericht door AEE »

carl theeuwes schreef:hoi jongens

Niet panikeren met het olie verbruik bij de eerste 10000km word er geen full syntetiche olie op gedaan dit om de motor in te rijden na 10000 km word er full sentetiche olie op gedaan en gaat het olie verbruik verminderen een bmw motor is pas na 40000 km in gereden dus je hebt nog wat tijd ???????????,,

groetjes carlgs

Dat weet ik ook, maar het is niet dat je van de ene dag op de andere full of half synth. olie gaat gebruiken dan het olie verbruik plots gaat ophouden....dat zou het zelfde zijn als in de kersman geloven :wink:
Tijd?????? ik doe tussen de 35à45 duizend km per jaar, dus zal ik het je binnen een 8tal maanden weten te zeggen.
Niet panikeren??? zou ik ook niet doen moest het mijn moto niet zijn en ik niet elke 1200km één liter olie moet bijvullen....dat maakt op 40.000km dat ik ongeveer een 35liter olie ga verbruiken...ff rekenen, dus een kleine 300euro aan olie :roll:.......spijtig genoeg is het wel mijn moto, dus maak ik me wel zorgen :wink:
Dat begrijp wel hé :wink:

grtzz,
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

Geplaatst: Za Okt 09, 2004 11:12 am Onderwerp: NOG MAAR EENS OLIEPEIL

--------------------------------------------------------------------------------
Om u te dienen. (ps. koffie kan je vervangen door thee)

oliepeil als volgt te controleren. En dit lijkt me het beste.

1) na een rit motor op zijpikkel.
2) helm af en eventueel motorvest enz.
3) dan je motor op de middenbok plaatsen, wel te verstaan moet de motor op een horizontale plaats staan.
4) ga een tas koffie drinken en neem uw tijd.
5) nadat je koffie op is ga je naar je peilglas kijken.
6) de olie moet zichtbaar zijn. Als het peilglas vol is tot boven is het zeer goed en dien je niets bij te vullen.
7) oliepeil tot het midden (rode punt) nog altijd zeer goed, niets bijvullen.
oliepeil onder het midden nog altijd zeer goed, niet bijvullen doch in het oog te houden bij de volgende koffie.
9) oliepeil ligt tegen de onderkant van het peilglas, beetje olie bijvullen. LET OP ongeveer een 300 cc is ruim voldoende want het verschil tussen onderkant en bovenkant is 500 cc (0.5 liter of 500 cl)
10) olievulstop en zijn ligplaats heel heel goed afkuisen zodat ie goed afsluit want er kan al eens olie lekken langs de vulstop.
11) Na een rit hetzelfde ritueel, koffie enz.
12) Bijvulen met bvb. half synthetisch is perfect.
13) pas op voor uw maag, de koffie niet te straf he

extra nog dit, altijd kalm opwarmen tot bedrijfstemperatuur.
Ook na een sportieve rijstijl kalm laten afkoelen. Hoe? Door de laatste 3 à 400 meter op het gemak te rijden.
De eerste 10.000 km gewone olie de volgende kms half synthetisch. Dit is meer dan goed.
Nooit geen additieven bijvoegen. Waarom niet? Ik zie het zo ( maar er is ooit een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan) indien je in je koffie één suikerklontje neemt smaakt die toch goed? Indien je er nu 2 of meer neemt smaakt die koffie ook nog goed, maar helemaal niet nodig.
Te veel olie is aanzetten tot olieverbruik en risico op schade. Oliekeerringen enz.

Ik ga nu mijn olie nog ff kontroleren.
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
AEE
Contacteer:

Bericht door AEE »

WALTER GSAdventure schreef:Geplaatst: Za Okt 09, 2004 11:12 am Onderwerp: NOG MAAR EENS OLIEPEIL

--------------------------------------------------------------------------------
Om u te dienen. (ps. koffie kan je vervangen door thee)

oliepeil als volgt te controleren. En dit lijkt me het beste.

1) na een rit motor op zijpikkel.
2) helm af en eventueel motorvest enz.
3) dan je motor op de middenbok plaatsen, wel te verstaan moet de motor op een horizontale plaats staan.
4) ga een tas koffie drinken en neem uw tijd.
5) nadat je koffie op is ga je naar je peilglas kijken.
6) de olie moet zichtbaar zijn. Als het peilglas vol is tot boven is het zeer goed en dien je niets bij te vullen.
7) oliepeil tot het midden (rode punt) nog altijd zeer goed, niets bijvullen.
oliepeil onder het midden nog altijd zeer goed, niet bijvullen doch in het oog te houden bij de volgende koffie.
9) oliepeil ligt tegen de onderkant van het peilglas, beetje olie bijvullen. LET OP ongeveer een 300 cc is ruim voldoende want het verschil tussen onderkant en bovenkant is 500 cc (0.5 liter of 500 cl)
10) olievulstop en zijn ligplaats heel heel goed afkuisen zodat ie goed afsluit want er kan al eens olie lekken langs de vulstop.
11) Na een rit hetzelfde ritueel, koffie enz.
12) Bijvulen met bvb. half synthetisch is perfect.
13) pas op voor uw maag, de koffie niet te straf he

extra nog dit, altijd kalm opwarmen tot bedrijfstemperatuur.
Ook na een sportieve rijstijl kalm laten afkoelen. Hoe? Door de laatste 3 à 400 meter op het gemak te rijden.
De eerste 10.000 km gewone olie de volgende kms half synthetisch. Dit is meer dan goed.
Nooit geen additieven bijvoegen. Waarom niet? Ik zie het zo ( maar er is ooit een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan) indien je in je koffie één suikerklontje neemt smaakt die toch goed? Indien je er nu 2 of meer neemt smaakt die koffie ook nog goed, maar helemaal niet nodig.
Te veel olie is aanzetten tot olieverbruik en risico op schade. Oliekeerringen enz.

Ik ga nu mijn olie nog ff kontroleren.

hoi walter,
Tot op heden doe ik het altijd op de manier die jij beschrijft, buiten enkele details......koffie = cola......tijd nemen = sigaretje roken :-)
Om zelfs altijd een zelfde meting te hebben heb ik in mijn garage vier grote tegels die waterpas liggen, zodat ik altijd op de zelfde plaats meet.

toch bedankt voor de bijdrage!

grtzz
jupke

Bericht door jupke »

ik ben naar de franse alpen geweest met een R1100S en een R1150R (rockster).
GEEN van de 2 verbruikte olie ginder.
Dit terwijl ik hier met de R1100S een verbruik kon hebben van 300cc op 1000km :-? .
met de rockster was dit olieverbruik van bij het begin al minder.
ik klaag niet. :grin:
en.... dit jaar gaat het naar de dolemieten, maar de olie blijft thuis deze keer.
broem..broem..GAAAAZ
props-n-blades

Bericht door props-n-blades »

Kan beamen wat Walter zegt (heb het zelf ondervonden).
Verleden week op 5 dagen 3000 km gereden (naar Spanje en terug).
Vertrokken met peilglas helemaal vol (zelf bijgevuld, van pailglad half vol tot vol, wat eigenlijk niet nodig was).
Motor heeft olie verbruikt in de eerste 800 km (tot het peil op de helft van het peilglas stond).
Gewoon door gereden en heeft in de volgende 2200 km niets (of bijna niets) verbruikt.

Het is dus helemaal niet nodig om vol te gieten tot peilglas vol staat, in tegendeel, het zet aan tot olieverbruik.

Ik denk wel dat bij het rijden van korte ritten (voortdurend koud-warm) dat de GS wat olie verbruikt.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Diddir

Bericht door Diddir »

Ik rij nu 14 maand met mijne GS en heb 250000km.
Tot op heden nog geen druppel moeten bijkappen. Op 10K en op 20K onderhoud gedaan in de garage, geen problemen.
Nu 5K later is het oliepeil in het peilglas ongeveer 2mm onder de bovenkant verwijderd. Geen reden tot paniek...
Kan echt niks slecht vertellen van de GS...
Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Niet slecht, 250000 km op 14 maanden, heb je in die 230000 km na de 20000 beurt de beurten allemaal zelf gedaan? En ik dacht dat ik veel reed!

:wink:
J-P

Diddir

Bericht door Diddir »

250000 i wish
slechts 25000
Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Bij al 17000 km kan het olieverbruik plots gedaan zijn: http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=31260
J-P

Guidoviv
Contacteer:

Bericht door Guidoviv »

Wij zijn net terug van een week provence,cote d'azur en hebben verschillende cols gedaan,oa de Cayolles(2300m),La bonnette(2800m),gorge du verdon en nog veel kleinere cols,geen druppel olie moeten bijvullen.Km stand na 21 maanden;54504 en nooit olie moeten bijvullen met een vlotte rijstijl en altijd met duo.
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

hmm 3 weken geleden was bonnette nog niet open :)
BMW1200GS
Guidoviv
Contacteer:

Bericht door Guidoviv »

Michael schreef:hmm 3 weken geleden was bonnette nog niet open :)
Wij hadden geluk,de dag dat we daar aankwamen stond er nog;ferme, op het bord.Maar een duitser die van de andere kant kwam verzekerde ons dat het te doen was en inderdaad,men was juist bezig met de laatste meters asfalt sneeuwvrij te maken toen we boven kwamen.
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
Plaats reactie