gekletter

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
webcommerce

gekletter

Bericht door webcommerce »

Na een zalig ritje vanmorgen naar mijn bureel kom ik aan bij mijn garage en zet zoals altijd mijn GS even op zijn zijstaander omdat ik moet afstappen om met een sleutel de automatische poort te openen, duurt max 30 seconden. Hoor ik plots een geratel en gekletter uit het blok komen :-(
Van zodra ik hem terug rechtzette was het geluid verdwenen...
Wat kan dit zijn? Is dit de voorbode van nog meer ellende?
Ik heb dit met mijn vorige motor jaren gedaan zonder problemen en nu ongeveer een jaar met mijn GS, als ik mij ergens parkeer zet ik hem altijd op de middenbok.
Het oliepijl staat op 3/4 in het kijkvenster.
Thorakan

Re: gekletter

Bericht door Thorakan »

Gekletter....Stond de motor stil of draaide hij nog?

grtz
Ride to live, Live to ride

Vergelijk uw moto met uw lief en beschouw het warmdraaien als voorspel. Daarna staat ze dubbel zo heet en gaat ze eens zo hard.
webcommerce

Hij draaide nog.
Ik stap gewoon af, open de poort met mijn sleutel en stap terug op, dit duurt alles bij elkaar misschien 30 seconden (moet mijn handschoen uitrekken om mijn sleutel te kunnen nemen). Mocht het langer duren dan zou ik hem wel stilleggen.
Als je een afrit neemt van de autosnelweg (of eender welke andere lange bocht) dan neem je soms veel langer een vergelijkbare hellingshoek aan, ik veronderstel dus dat dat geen probleem mag zijn.

Groetjes,
Peter
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Welke gs...1200, 1150... :?:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
webcommerce

Een 2008 GS, gewoon model, geen GSA.
nopper

Bericht door nopper »

Kettingspanner???

Mijn 1150 doet dat ook.
Thorakan

Bericht door Thorakan »

kan van alles zijn dan, koppelingsplaten die mss ergens tegekomen, pistons die niet meer op elkaar afgestemd zijn en terug moeten gecentraliseerd moeten worden of hoe noemt het ook...

Het kunne ook nog veel andere dingen zijn, best gewoon eens langs gaan bij uw verdeler en vragen wat het zou kunnen zijn en hopen dat ze een antwoord hebben.

Namelijk rijd mijn broer met een BMW R 850 C en die heeft dit ook soms wanneer hij stilstaat. Dit is normaal voor de oudere generatie van boxer motoren dat die wat rommelen zeiden ze.

veel succes

grtz
Ride to live, Live to ride

Vergelijk uw moto met uw lief en beschouw het warmdraaien als voorspel. Daarna staat ze dubbel zo heet en gaat ze eens zo hard.
mecapuet

Bericht door mecapuet »

nopper schreef:Kettingspanner???

Mijn 1150 doet dat ook.
Kan je vanaf geraken, kettingspanner van een 1200... :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Toedel

Bericht door Toedel »

Euh, toch effe op wijzen dat er een verschil is in de krachten die werken op de draaiende motor als die stilstaat op de zijstandaard, of als hij rijdt in een bocht.
In de bocht wordt de zwaartekracht gecompenseerd door de middelpuntvliedende kracht; de bestuurder die recht op zijn bike zit hangt eigenlijk naar de binnenbocht maar heeft daar geen last van, en de olie wordt dus ook mooi verdeeld over de 2 kanten van de motor.
Als de motor draait terwijl de bike op de zijstandaard staat, dan werkt de zwaartekracht alleen; een bestuurder die nu naar de lage kant overhelt zou van zijn bike vallen, de olieverzorging verschilt tussen de linker en rechter kant - dat kan niet anders.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
blaft

Bericht door blaft »

Zaliiiig die fysica :D
11rt

Bericht door 11rt »

de olieverzorging verschilt tussen de linker en rechter kant
Die uitleg begrijp ik niet.Toch niet in verband met slechte of goede smering.
Olie is een vloeistof, en zal dus onderaan in de "oliepan waterpas staan.Maar de tijd dat onder aan de "big-end" van de zuigerstang een vingertje stond om de olie rond te gooien is wel voorbij.Maw. de olievoorziening blijft gelijk, of je nu links of rechts , bergop of bergaf gaat.Gelukkig maar. De motor wordt gesmeerd door de oliepomp die de olie (onder druk dus, niets metzwaartekracht werking) rond stuurt.Die oliepomp zijn aanzuigbuis staat ALTIJD in de olie, anders zal het niet lang meer duren of de motor loopt vast.Een drysump bv. heeft de olie in een apart reservoir, buiten het motorblok zelf.Maar ook daar is de smering door de oliepomp altijd hetzelfde, onafhankelijk van de zwaartekracht.De oliepomp wordt mechanisch aangedreven, en zal dus bij lager toerental minder olie rond duwen in de tijd gezien.Pas als je je onderuit gaat, en de motor op zijn zij liggend blijft draaien, dan is gaat de pomp lucht aanzuigen, en is er geen smering meer.
De zwaartekracht speelt wel een rol op één kettingspanner:die zijn zuigertje kan als hij lang stilstaat leeg lopen, en spant dus pas terug aan als de olie er terug in gepompt wordt.Dit zou/zal op de 1200 versie niet voorkomen.

Maar wat er bij uw motor klettert? geen idee? Misschien ergens een (extern) plaatje, veer van de centrale poot, of zo iets, dat even in resonantie komt, en hard gaat trillen en zo een vreemd geluid maakt ?
Plaats reactie