K1300GT- GIEREND GELUID + HARDE KLAPPEN TRANSMISSIE

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

slijkmoto

K1300GT- GIEREND GELUID + HARDE KLAPPEN TRANSMISSIE

Bericht door slijkmoto »

Ik ben vorige week met m'n K1300GT (2/2009)in Zuid-Frankrijk aangekomen. Had 1.800 km op teller bij vertrek en nu, na een paar langere ritten met duo, een goede 3.700 km.
Ik hoor echter duidelijk een hoog gierend geluid vanaf +/- 3.500 toeren en ik word een beetje akelig van de klappen in de transmissie (met gas op en af en in dezelfde versnelling blijvend: flinke reacties in de aandrijflijn die me mechanisch wat pijn doen). :cry:

Ook heeft het achterwiel wat speling in de looprichting (men kan het wiel ettelijke mm. bewegen alvorens men de cardan voelt meedraaien).

Ik lees hier hier en daar dat dit typische K1200GT -kwaaltjes WAREN die met de 1300-versie zouden verholpen zijn... :roll:

MIJN K1300GT weet dit blijkbaar niet en ik maak mij ongerust dat deze fenomenen zich reeds voordoen bij een dergelijk jonge motorfiets.

Heeft er iemand met een K1300GT eenzelfde ervaringen ?

Mijn R1200GS rijdt alleszins STUKKEN soepeler en smeuiiger...

Dank voor jullie berichtjes.

Marc

FORMER YAMAHABOY - NOW A BEEMERIST ....(but not entirely happy...)

Privébericht
FORMER HONDABOY -NOW A BEEMERIST ?
John
Contacteer:

Re: K1300GT- GIEREND GELUID + HARDE KLAPPEN TRANSMISSIE

Bericht door John »

Speling op de transmissietrein is normaal hoor.
Als je brommer met horten en stoten ofte vierkant draait ga je best zo snel mogelijk naar je dealer.
slijkmoto

Bericht door slijkmoto »

Bedankt, John.

ik ben echter mijn GS (1200) gewend die ,
a) géén voelbare speling heeft in het achterwiel
b) geen hooggierend geluid (bak of cardan ?) maakt
c) bij wat gas meer of minder zonder voelbare schokken versnelt of vertraagt

In testberichten over de toenmalig nieuwe K1200GT waren er ook klachten over on/off-gevoel en de speling in de aandrijfftrein,maar dat ZOU dus opgelost zijn de 1300-versie... NOT !
In diezelfde testberichten was er ook geen sprake van dat gierende geluid bij hogere toerentallen (alsof er wat droog draait)... en dàt voor een splinternieuwe fiets....

Ik moet er volgende week wel terug mee naar huis... .

Marc
st1100

Bericht door st1100 »

Speling op de cardan in de rijrichting is heel normaal , daar zitten vanbinnen tandwielen en kniegewrichten in , en die hebben speling nodig om hun ding te kunnen doen. Volgens mij heeft elke moto dat.

Dat on/off gedoe heb ik enkel wanneer ik héééél traag in een (te) hoge versnelling tracht te rijden (K1200R). 50 km/h in 5é of 6é , dan weet de injectie namelijk niet goed wat je wil : iets of niets. De oplossing is sneller rijden of terugschakelen. Ik vind dat fantastisch een moto waar je zonder probleem 55 tot 255 km/h in één versnelling kan mee rijden. In 4e vertrekken vanuit stilstand gaat ook al! Heel soepel noem ik dat :D . Waarom hebben ze die 6é en die eerste 4 versnellingen er eigenlijk opgezet. :grin:

Als het dat is hé. Als je twijfelt over de mechanica/vloeistoffen zou ik toch maar eens langs een dealer rijden (in frankrijk). Laten herstellen in frankrijk zou ik dan weer niet aanraden hoogstwaarschijnlijk is hij kort daarna helemaal om zeep dan...
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Gierend geluid heeft de mijne ook. Maak mij daar niet ongerust in, een straaljager maakt ook een ander geluid dan een propellervliegtuig :oops: .
En de harde klappen van de transmissie daar had ik in het begin ook last mee, heb ondervonden dat het aan het manneke aan het stuur lag, koppeling te bruuks lossen bij te laag toerental en de cardan liet zich horen.
Ondertussen heb ik daar niet veel last meer van, de 1300 vraagt gewoon een andere rijstijl t.o.v. de boxers. Zoals st1100 het vermeld sneller rijden of een viteske lager.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
slijkmoto

Bericht door slijkmoto »

Dank voor de reactie van Vanguard... dit stelt me toch al in een zaak gerust (gierend geluid), ofschoon er op 7.000 km nog niet echt veel kapot kan gaan....

Maar de klappen in de transmissie heb ik niet bij het loslaten van de koppeling, doch vooral wanneer ik gewoon, in een bepaalde versnelling rijdend wat gas bijgeef of minder ZONDER aan de koppeling te raken.... en het zijn DIE klappen die echt wel fors zijn en me doen vrezen voor de duurzaamheid van de mechaniek.

Ik héb trouwens in 2005 een K1200S gehad (ik ken dit type van motor dus wel), maar die had toen geen last van die transmissieklappen... wél van een ongelooflijk onberijdbare injectie die niet opgelost kon worden door de dealer, zelfs niet na VIJF (!) software-updates, waarna de K werd vervangen door mijn R1200GS die ik nog steeds een droomfiets vind...

Tja, misschien ben ik gewoon een boxermens en moet ik met deze vreselijke wetenschap leren leven. :oops:

Grtz,

Marc
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Ik ga in ieder geval er terug eens meer aandacht aan schenken. (klappen transmissie).
De mijne is uitgerust met tractiecontrole, en heel misschien, ik ben ook zo gene techneut, gaat bij fors optrekken op een oneffen baan een fraktie van een seconde het vermogen eraf.

Ik denk wel dat er op 7.000 km al heel wat kapot kan gaan... als ik alles lees hier op het forum.
Hout vast houden, ik heb tot nu toe met geen enkele van mijn motor's al pech gehad.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
slijkmoto

Bericht door slijkmoto »

Oei, ik hoop nu maar dat ik Vanguard niet ongerust heb gemaakt.

Het ligt zeker NIET aan de tractiecontrole die ik ook heb : de klappen van de transmissie zijn immers ook duidelijk voelbaar bij het gas MINDEREN, en daarvoor hoef ik niet wild aan de gashandle te draaien...

Wel heb ik beduidend meer speling in de cardan dan ik op mijn GS voel : ik kan, wanneer de motor is opgebokt, het achterwiel ettelijke millimeters verdraaien alvorens de cardan "pakt", terwijl deze speling op mijn GS onmerkbaar is (àls er al speling is) .

Tenslotte is het juist dat er op 7.000 km er heel wat kan mis gaan op een motorfiets, maar de eventuele excessieve slijtage van de transmissie door die klappen zal zich waarschijnlijk nog niet op 7.000 km manifesteren.
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Wees gerust, zo rap krijg je mij niet zenuwachtig, ben nogal van het nonchalante type.
Straks bij de woon- werk kilometers nog eens op letten. En tevens eens aan mijn achterwiel draaien. :wink:
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Wat zegt je dealer? Wat jij als "harde klappen transmissie" beschrijft, heb ik bij mijn K1200GT enkel als ik heel brutaal gas open en dicht draai. Als je met gevoel rijdt (ik rijd per slot van rekening ook af en toe Guzzi :wink: ), kan je eenvoudig merken wanneer de speling begint en ophoudt, en het effect ervan dus neutraliseren.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
slijkmoto

Bericht door slijkmoto »

Mijn dealer weet nog van niets, want ik zit nu in Frankrijk. Om de vreugde nog te vergroten : mijn dealer is er ondertussen mee gestopt... wordt nog leuker om een nieuwe BMW-verdeler meteen reeds op te zadelen met deze problemen.
Ik heb ondertussen - op weg naar en in Frankrijk- gedurende 2000 kilometer getracht om "met gevoel, begrip en liefde" :-? mijn gashandle te beroeren... maar ik slaag er in feite nooit in om die klappen te voorkomen...

Nu, het kan uiteraard aan mijn berenklauw liggen, maar op m'n GS mag ik zo ruw te keer gaan als ik wil (en dat is niet erg ruw) , die transmissie geeft geen kik...

Mijn voornaamste vraag is in feite : moet ik dit "normaal" noemen op de wondere machine die de K1300GT is, of is hier iets fout ?

Vandaar graag de ervaringsmening van de collega-K-rijders, waarvoor dank.

Marc
Bruno v

Bericht door Bruno v »

Ik rij nu 4 maand en 6000 km met een K 1300R en heb ook nog een R 1200 GS van 1 jaar en 16000 km en voel eigenlijk bij beide geen klappen
Met de Quickshifter is de K inderdaad bruter in het opschakelen maar met de koppeling is er eigenlijk geen verschil
het karakter van beide motors is geheel verschillend maar die klappen heb ik nog nooit gehad
Ik behandel geen van beiden met een fluwelen hand maar rij sportief en trek soms beide motoren zwaar in toeren :twisted:
Wat eigenlijk bij de K niet zo nodig is want er is koppel koppel en nog eens koppel
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Slijkmoto, ik heb deze nacht op beide oren geslapen!
Gisteravond voor ik naar het werk vertrok de speling eens nagekeken, een paar mm voor je de cardan voelt pakken. Voor zover ik iets van ken, normaal denk ik.
Dan vertrokken en op het gieren en klappen gelet. Gierend geluid dat mij ook opgevallen was toen ik de moto aangeschaft had, is zo goed als verdwenen. Bij het optrekken boven de 5.000 omw doet hem het nog wel, maar niet zo hard meer dat het opvalt.
Wat het klappen betreft, geen enkele keer meer, maar nog wel als je zoals K1200GT het beschrijft bij bruuks gas lossen en geven.

Wat me wel opgevallen is, bij het binnerijden van mijn garage zonder helm op mijn kop is het geluid van het schakelen in eerste veel zachter tegenover als je een helm op je kop hebt. Zou er kunnen op duiden dat de kader de kling klong geluiden zeer hard versterkt. (kader in gespoten aluminium als ik mij niet vergis).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en geniet maar van het leven als God in frankrijk.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
slijkmoto

Bericht door slijkmoto »

Vanguard en ook de andere K-koppen (met sympathie bedoeld) ,

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Oef, blijkbaar verminderen de door mij vermelde fenomenen naarmate de kilometerstand verhoogt...

Dat geeft me al moed om volgende week terug te rijden... jep, het leven van God in Frankrijk is helaas eindig.

Ik weet jullie nog te zeggen of mijn (Pk)monster zich goed zal hebben gedragen op de terugweg.

Dank en beste groeten,

Marc ("slijkmoto" dateert van in de tijd van m'n YAMAHA WR250F... mijn moto's blinken altijd... maniak die ik ben)
bertil

Bericht door bertil »

Heb mijn allereerste bmw gekocht, K1300GT met alle toeters en bellen. Dit alles zonder proefrit gemaakt te hebben. Valt het mee? Ja, maar dat mag ook wel voor een motorfiets van € 20.000
Heb vrijwel onmiddellijk probleem vastgesteld met het terugschakelen naar eerste versnelling. En ja, soms moet dit (vertrek niet graag in 2de aan de verkeerslichten). Tot neutraal terugschakelen = geen probleem. Maar hem dan in eerste zetten = problematisch. Niet altijd, wel meestal.
Heb vroeger Honda gereden en daarvoor Yamaha. = eerste keer dat ik dit probleem ervaar.
Voor de rest prima motorfiets. Echter het (terug)schakelprobleem zou toch beter mogen vind ik.

Groetjes
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

bertil schreef:Heb mijn allereerste bmw gekocht, K1300GT met alle toeters en bellen. Dit alles zonder proefrit gemaakt te hebben. Valt het mee? Ja, maar dat mag ook wel voor een motorfiets van € 20.000
Heb vrijwel onmiddellijk probleem vastgesteld met het terugschakelen naar eerste versnelling. En ja, soms moet dit (vertrek niet graag in 2de aan de verkeerslichten). Tot neutraal terugschakelen = geen probleem. Maar hem dan in eerste zetten = problematisch. Niet altijd, wel meestal.
Heb vroeger Honda gereden en daarvoor Yamaha. = eerste keer dat ik dit probleem ervaar.
Voor de rest prima motorfiets. Echter het (terug)schakelprobleem zou toch beter mogen vind ik.

Groetjes

Een truuk die me is meegegeven voor het terugschakelen naar 1ste is de koppeling eventjes lossen en terug toe trekken. Dit zorgt ervoor dat de versnellingsbak eventjes terug draait en dan meestal ook de tanden verzet. Dit lost vaak het schakel probleem op.
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
st1100

Bericht door st1100 »

Zo'n 20 jaar geleden hadden ze bij ons op het werk nog een paar oude bakken (camionettes) waar je dat ook moest mee doen , tussengas geven om deftig te kunnen schakelen. Maken ze die versnellingsbakken nog naar plannen van na de oorlog misschien :grin: ... echt niet meer van deze tijd.
slijkmoto

Bericht door slijkmoto »

bertil schreef:Heb mijn allereerste bmw gekocht, K1300GT met alle toeters en bellen. Dit alles zonder proefrit gemaakt te hebben. Valt het mee? Ja, maar dat mag ook wel voor een motorfiets van € 20.000

Groetjes
Wel, dat is nu mijn zowat enige verwijt aan mijn R1200GS (van 2007).
Dat terugschakelen naar 1 moet ook bij deze quasi-perfecte fiets soms via de truuk van het "koppeling lossen en weer in z''n een trappen".
Mijn GS durft zelfs af en toe (maar toch...) fout schakelen zo rond de 4de versnelling.
Het betert met het klimmen der kilometers, maar het zou inderdaad niet mogen.
Heb wel de GS (2008) eens als vervangmotor meegekregen en die had een bijna Japanse bak (zacht en foutloos schakelen ondanks het feit dat het een afgeladderde demo was).
Mijn K1300GT zou ook zo'n "verbeterde "bak hebben, maar de mijne klonkt en klakt als de door ST1100 geciteerde camionettes... .
Tot hiertoe (geen 4.000 km) schakelt hij echter nog niet fout (behalve naar 1ste dan).
BMW motorfietsen en versnellingsbakken... het blijft een moeilijk huwelijk... :-?
Vanguard

Bericht door Vanguard »

slijkmoto schreef:maar de mijne klonkt en klakt als de door ST1100 geciteerde camionettes... .
Moest de mijne dat niet meer doen, ik zou me beginnen zorgen maken. :wink:
Als ik de vergelijking maak met men eerste BMW heeft men al veel vooruitgang gemaakt. Van Honda komende was ik in een keer terug ne beginneling, regelmatig tussen twee versnellingen in en ook niet bij stilstand in eerste te krijgen van den eerste keer.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
slijkmoto

Bericht door slijkmoto »

Vanguard schreef:
slijkmoto schreef:maar de mijne klonkt en klakt als de door ST1100 geciteerde camionettes... .
Moest de mijne dat niet meer doen, ik zou me beginnen zorgen maken. :wink:
Als ik de vergelijking maak met men eerste BMW heeft men al veel vooruitgang gemaakt. Van Honda komende was ik in een keer terug ne beginneling, regelmatig tussen twee versnellingen in en ook niet bij stilstand in eerste te krijgen van den eerste keer.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat wij, BMWrijders, dat allemaal zonder kritiek pikken :
Een BMW kost gemakkelijk 25-30 % meer dan een vergelijkbare Japanner, men krijgt nauwelijks enige korting bij aankoop,vanzelfsprekende zaken zoals versnellingsbakken krijgt men niet in orde, de betrouwbaarheid is op zijn best "iffy", als er iets "nieuws" wordt geïntroduceerd door BMW (bvb. de huidige "nieuwe" knipperlichtenschakelaar) dan gaat dat gegarandeerd in het begin kapot.... en toch blijven we dat koppig opnieuw, opnieuw en opnieuw kopen....

BMW zou wel gek zijn om veel research te steken in de verbetering (of ingeval van weer eens een nieuwe lancering, het voorkomen)van deze kwalen.... wij staan toch met dikke pakken Euro's te zwaaien om -asjeblief- een BMW te mogen kopen..... :cyclops:

Ik weet het, ik ben niet beter : na vele vele jaren probleemloos plezier met HONDA en YAMAHA ben ik immers ook voor het Gouden BMWkalf gevallen... Die Duitsers weten dus blijkbaar iets wat wij niet weten... marketing ? :pirat:
VerSeg

Bericht door VerSeg »

Dat lawaai betert wel weer als je terug wat in het Belgisch weertje rondbolt met een 15°C minder.
Als het hier normale temperaturen zijn (15 à 20°) dan hoor ik bijna niets van lawaai, eens boven de 25° wordt de olie sneller dun en hoor je veel meer geklak van de versnellingsbak en de cardan.
slijkmoto

Bericht door slijkmoto »

VerSeg schreef:Dat lawaai betert wel weer als je terug wat in het Belgisch weertje rondbolt met een 15°C minder.
Als het hier normale temperaturen zijn (15 à 20°) dan hoor ik bijna niets van lawaai, eens boven de 25° wordt de olie sneller dun en hoor je veel meer geklak van de versnellingsbak en de cardan.
Jaaahaaa ? Klinkt logisch, maar mijn GS klakt ook bij 40 graden niet zo hoorbaar in de versnellingsbak en cardan als m'n GT... en voor hem (en zijn olie) is het dan toch ook warm.... ?

Ik ben net teruggreden uit Zuid-Frankrijk met m'n K1300GT (1437 km) en het enige biotoop waarin deze motorfiets zich echt lekker voelt is... de autostrade (en inderdaad, zelf bij de 5 flinke regnbuien die ik tegenkwam werd ik nauwelijks nat)... op de secundaire wegen evenwel, de diverse cols en alle andere bergpassen die ik nam waren de aandrijfreacties echt opvallend....

Mja, ik zal eens flink nadenken en mijn besluiten trekken... mogelijk verkoop ik 'm dus weer... echt full option, geen enkel krasje en slechts net 5000 km op de teller....zonde. :silent:
st1100

Bericht door st1100 »

Er worden hier regelmatig negatieve punten van BMW geschreven. Maar als er iets is waar ze zeker koploper in zijn , is het toch wel de mogelijkheid tot testrijden. Ik ben gaan rijden in Bornem met de K1200S (45 minuten en de omgeving is natuurlijk niet je dat met al die verkeerslichten , wegenwerken en speedcamera's) maar je krijgt toch een idee van de fiets. Voor de testrit met de K1200R kon ik gewoon bij de dealer in Hasselt terecht , die had een demofiets. Ik mocht er die dag zo lang mee weg blijven als ik wou , moest hem alleen terug tanken tot hetzelfde niveau als ik hem gekregen had. Dus op dat vlak is er toch geen reden tot klagen , en kan je hier toch ook ondervinden wat de kwaliteiten en min-punten in het weggedrag zijn....voor je hem koopt.
slijkmoto

Bericht door slijkmoto »

st1100 schreef:Er worden hier regelmatig negatieve punten van BMW geschreven. Maar als er iets is waar ze zeker koploper in zijn , is het toch wel de mogelijkheid tot testrijden. Ik ben gaan rijden in Bornem met de K1200S (45 minuten en de omgeving is natuurlijk niet je dat met al die verkeerslichten , wegenwerken en speedcamera's) maar je krijgt toch een idee van de fiets. Voor de testrit met de K1200R kon ik gewoon bij de dealer in Hasselt terecht , die had een demofiets. Ik mocht er die dag zo lang mee weg blijven als ik wou , moest hem alleen terug tanken tot hetzelfde niveau als ik hem gekregen had. Dus op dat vlak is er toch geen reden tot klagen , en kan je hier toch ook ondervinden wat de kwaliteiten en min-punten in het weggedrag zijn....voor je hem koopt.
Wijze woorden van ST1100 en ik heb in mijn carrière toch al vele, vele motorfietsen gekocht, waarvan sommige meevielen en sommige gewoon niet...
Bij Honda en Yamaha had ik die testmogelijk meestal ook, maar dat heeft me niet voor een paar miskopen behoed.

Ik heb destijds ook een uurtje met een demo-K12OOGT gereden in nauwelijks + 2 graden-weer en met pekel op de weg... alvorens de toen nog niet verkrijgbare K1300GT te bestellen die volgens de media komaf zou gemaakt hebben met de gekende minpunten van de 1200-versie...

Mijn (nog steeds niet volledig beantwoorde) vraag in dit forum betreft dan ook : ik merk dat mijn 1300 wel degelijk nog steeds de minpunten van de 1200 heeft : "Zijn er nog mensen die dit opgemerkt hebben bij HUN 1300 ?"
En ja, ik heb nu op een paar weken tijd meer dan 3000 km op mijn K1300GT gereden en die zeer gevarieerde tocht brengt aan het licht dat voor MIJ de GS een meer geschikte motorfiets is...

Vermits ik een tweede motorfiets nodig heb (luxeprobleem ? zeker !), denk ik dus nu aan een GSA, liever dan met een zeer dure GT opgescheept te blijven, waarmee ik niet graag rijd, waarop ik na een uurtje allerlei spierkrampen krijg (ik meet 1.92 m en de beenhoek is voor mij te krap) en waarmee niet elke bocht een feest is... voor MIJ, dus.

Jammer, want ik heb zeker niet het geld voor het opscheppen en , niettegenstaande de nieuwstaat van mijn GT, ga ik hier zeker mijn broek aan scheuren. :mrgreen:
piva

Bericht door piva »

hallo allemaal,
ik probeer toch even positief te zijn na deze berichten na elkaar te hebben gelezen:
ik was jarenlang een boxer-rijder en heb sinds vorig jaar een k1200gt. Eén ding staat vast: ik heb maanden moeten wennen aan deze toch wel volledig andere motor en heb soms ook gedacht: "waar ben ik aan begonnen".
op deze moment, na enkele duizenden kilometers secundaire wegen, snelwegen, bochten en haarspeldbochten, ... ben ik zeer tevreden van mijn k1200, ik durf sinds kort zeggen dat ik met deze motor (bijna) alles kan wat vroeger kon met de boxers (r1150gt en 1150gs), inderdaad een "8" rijden is met een gs veel makkelijker maar dat heeft niets te maken met de motortechniek op zich maar wel met het type van motor.
ook wat betreft de service van de dealer ben ik zeer tevreden, het is inderdaad een dure motor maar ik vind nog steeds dat je bij bmw waar voor je geld krijgt.
nu maar hopen dat ik van deze woorden geen spijt krijg.
groeten, eric.
Plaats reactie