80000 km onderhoud r 1100 s

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
j_o_h_a_n_v
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
Locatie: Hombeek

80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door j_o_h_a_n_v »

Ik heb het plan opgevat om mijn 80000 km onderhoud zelf (te proberen) uit te voeren.
Ik heb na wat research een paar vragen, want van de technische kant van het motorrijden ken ik - nog - niet veel.

Ik moet vervangen: motorolie, oliefilter, transmissieolie, luchtfilter, olie van de cardanaandrijving, bougies
Ben ik iets vergeten? Welke type olie moet in de transmissie en in de cardan?

Alvast dank
Johan
R1100S - 1998
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door AdventureQ »

vergeten :kleppen stellen, syncroniseren.

Olie, dikke boite olie in boite en cardan. 0,8L en 0,2L


benzinefilter mss ook vervangen ?
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
j_o_h_a_n_v
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
Locatie: Hombeek

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door j_o_h_a_n_v »

Juist, kleppen stellen en synchroniseren vergeten. Dank voor de info.
R1100S - 1998
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door Dirk Pauwels »

Boite en cardan: eender welk merk versnellingsbak olie is goe, maar ne full synth 75W90 is het beste, schakelt koud iets beter bij de 1100 modellen vond ik. +/- 800ml in de boite, gewoon tot aan het vulgaatje, in de cardan ongeveer 200 ml, ook tot aan het vul/peilgaatje. Er zijn er die er ook nog een boite additief in gooien, maar da's niet echt nodig.
Vergeet niet dat je boite en cardan olie ook warm moet staan voor aflaten hé, dan komt de smurrie beter mee.

Op 80k zou ik ook een benzine filter steken, na 40k is dat wel nodig. Wel een beetje werk als je het voor de eerste keer doet.

en is je V riem vervangen op 60k?

Remolie niet vergeten, minstens elk jaar vervangen, al staat in de meeste manuals mss wel om de 2 jaar, met remolie die er 2 jaar inzit kun je bv in de bergen dik in de problemen komen..... Is't nen ABS?

Vergeet niet dat je voor de oliefilter een speciale dop nodig hebt, ofwel veel handigheid met een klassieke oliefilter sleutel, of de truck met de schroevendraaier, maar dat is geklungel hé....

inlaat kleppen op 0.15-0.20, uitlaat op 0.25-0.30, maar iets ruimer mag ook

synchro niet aan beginnen als je geen vacuummeters of zo hebt. Je mag altijd eens langkomen dan doe ik het voor je (van 2/9 tot 16/9 wel met vakantie)

Veel succes
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door CeesBmw »

Eigenlijk hoort er nog 1 ding bij:
Is veel werk en wordt niet standaard uitgevoerd (en staat dan ook niet op de lijst van de service beurt).
De spline's van het cardan en uitgaande as van de versn. bak (boite) smeren met staburags of molykote fb180.
Gebruik geen ander vet want dat slingert er af.
R12RT
Berichten: 161
Lid geworden op: 20 jul 2007, 14:28
Locatie: Iere in nieveranst elders

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door R12RT »

Moment sleutel niet vergeten en tabel met aanhaalmomenten.

Kleine aanvulling:

Olie van de koppeling vervangen elke 40000km.
585cc links - 585cc rechts
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door Synchro Bob »

Hombeek is niet ver.
Je bent hier altijd welkom op de workshop "Kleppen stellen en synchronisatie" van 5 of 12 september.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
v4-lover
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 okt 2005, 16:35

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door v4-lover »

Kleppendeksel dichtingen ook best mee vervangen bij die km's
Snok en de keet af !!!!!
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door Synchro Bob »

v4-lover schreef:Kleppendeksel dichtingen ook best mee vervangen bij die km's
Dan enkel de dichting rond het bougiegat...
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dorian
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 okt 2008, 18:19

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door Dorian »

Dirk Pauwels schreef:
Vergeet niet dat je voor de oliefilter een speciale dop nodig hebt, ofwel veel handigheid met een klassieke oliefilter sleutel, of de truck met de schroevendraaier, maar dat is geklungel hé....
Waar kun je die vinden ? Ben van plan om de kleine onderhouden zelf te doen.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door Dirk Pauwels »

Dorian schreef:
Dirk Pauwels schreef:
Vergeet niet dat je voor de oliefilter een speciale dop nodig hebt, ofwel veel handigheid met een klassieke oliefilter sleutel, of de truck met de schroevendraaier, maar dat is geklungel hé....
Waar kun je die vinden ? Ben van plan om de kleine onderhouden zelf te doen.
Elke Goeie autoshop, mss ook wel bij louis.de of HG, kost tussen 15 en 20 euro ondertussen vermoed ik.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Wif
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 apr 2007, 13:37
Locatie: Zonhoven

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door Wif »

er 11 100 es schreef:Moment sleutel niet vergeten en tabel met aanhaalmomenten.

Kleine aanvulling:

Olie van de koppeling vervangen elke 40000km.
Olie van de koppeling??? Heeft die R1100S geen enkelvoudige droge koppelingsplaat dan?

W.
j_o_h_a_n_v
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
Locatie: Hombeek

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door j_o_h_a_n_v »

Wat die alternatorriem betreft: op mijn 60k factuur staat dat hij is nagekeken, maar niet vervangen. Moet ik dat dan dringend doen of hoe zit dat in mekaar?

De onderdelen, koop ik die gewoon in een BMW garage of hebben jullie andere tips? Olie en zo vind ik ook ergens anders wel, maar bv. de filters en dichtingen die ik zal nodig hebben vind je toch niet zomaar overal?

Ik zal al beginnen met alle olie (ook remleidingen - geen ABS op mijn motor - en koppeling), filters en bougies te vervangen, dat zal wel lukken denk ik. Ik doe de werkzaamheden vrijdagavond 4.09. Het uiteen halen van de cardan en versnellingsbak om in te vetten ga ik zo laten, daar zie ik mezelf nog niet zo snel aan beginnen vrees ik.

Wat het kleppen stellen en synchroniseren betreft: ik vertrek met vakantie (met de motor) op 12.09, de workshop volgen bij Bob zal dan op 5.09 zijn... Hoe laat hadden jullie precies gedacht te beginnen? Ik moet in de late namiddag weg, dus als ik het kan inpassen kom ik graag kijken.
R1100S - 1998
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door Synchro Bob »

j_o_h_a_n_v schreef:Wat het kleppen stellen en synchroniseren betreft: ik vertrek met vakantie (met de motor) op 12.09, de workshop volgen bij Bob zal dan op 5.09 zijn... Hoe laat hadden jullie precies gedacht te beginnen? Ik moet in de late namiddag weg, dus als ik het kan inpassen kom ik graag kijken.
We beginnen om 9 uur om af te ronden tegen rond 12 - 1 uur.

Je kan er nog bij voor de 5de. Dan sluit ik af.
Adres volgt per PB en/of email.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dorian
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 okt 2008, 18:19

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door Dorian »

Wif schreef:
er 11 100 es schreef:Moment sleutel niet vergeten en tabel met aanhaalmomenten.

Kleine aanvulling:

Olie van de koppeling vervangen elke 40000km.
Olie van de koppeling??? Heeft die R1100S geen enkelvoudige droge koppelingsplaat dan?

W.
Jawel, maar de bediening is hydraulisch en niet met een kabeltje.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door Dirk Pauwels »

j_o_h_a_n_v schreef:Wat die alternatorriem betreft: op mijn 60k factuur staat dat hij is nagekeken, maar niet vervangen. Moet ik dat dan dringend doen of hoe zit dat in mekaar?

De onderdelen, koop ik die gewoon in een BMW garage of hebben jullie andere tips? Olie en zo vind ik ook ergens anders wel, maar bv. de filters en dichtingen die ik zal nodig hebben vind je toch niet zomaar overal?

Ik zal al beginnen met alle olie (ook remleidingen - geen ABS op mijn motor - en koppeling), filters en bougies te vervangen, dat zal wel lukken denk ik. Ik doe de werkzaamheden vrijdagavond 4.09. Het uiteen halen van de cardan en versnellingsbak om in te vetten ga ik zo laten, daar zie ik mezelf nog niet zo snel aan beginnen vrees ik.

Wat het kleppen stellen en synchroniseren betreft: ik vertrek met vakantie (met de motor) op 12.09, de workshop volgen bij Bob zal dan op 5.09 zijn... Hoe laat hadden jullie precies gedacht te beginnen? Ik moet in de late namiddag weg, dus als ik het kan inpassen kom ik graag kijken.
als die riem niet vervangen is op 60, vervang hem dan maar, beter dat dan op verlof aan de kant te staan. Je kan natuurlijk ook een reserve riem meenemen, maar het is makkelijk thuis te vervangen.
Onderdelen koop ik altijd bij BMW, vooral omdat de kennisen waar ik het onderhoud voor doe dat vragen en ook omdat de onderdelen niet echt duur te noemen zijn, enkel bougies koop ik al eens in bulk bij een autoshop. olie koop ik ook in de autoshop, vroeger kocht ik een 30 of 60l vat, maar aangezien de meesten wel een voorkeur hebben voor een bepaalde olie was dat te lastig.

Ik meen mij te herrinneren dat bij de 1100 en 1150 een speciale BMW nipple voorzien is, als je wil ontluchten op de klassieke manier moet je die vervangen door een gewone nippel, ook bij de koppeling. Als je voortaan zelf je onderhoud wil doen koop meteen een vacuum pompje, heel makkelijk voor je remmen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
j_o_h_a_n_v
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
Locatie: Hombeek

Re: 80000 km onderhoud r 1100 s

Bericht door j_o_h_a_n_v »

Blijkbaar zijn er verschillende types alternatorriemen, afhankelijk van het type alternator. De BMW garage in kwestie zegt, eerst demonteren, dan meebrengen, dan zijn we zeker. Tenzij iemand van jullie natuurlijk precies weet welk type riem er in een R 1100 S van 1998 zit...

Bob, ik zal er zijn dan, zaterdag om 9u. Het adres zie ik tegemoet.
R1100S - 1998
Plaats reactie