impressie van de 1150RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Wingman X
Contacteer:

impressie van de 1150RT

Bericht door Wingman X »

Hallo iedereen,

Vandaag ben ik een dik uur op pad geweest met een 1150RT, bouwjaar 2001. :D :D Een pré-Twin Spark model dus. Tegenover de nieuwe RT die ik in een andere topic heb beschreven valt één en ander op. Mijn tijd is momenteel nogal schaars daarom dit kortere verslag.
Afbeelding

MOTOR
Vergeleken met de nieuwe is deze wat tammer en ga je sneller schakelen en op zoek naar meer. De trillingen vond ik zeker doenbaar en van enig geschok bij lage toeren heb ik weinig gemerkt. Tegenover de 1200 vibeert ie ietsje meer, maar toch blijft het een blok met kracht. De koppelreactie van de motor op een scheutje gas vond ik zelfs minder aanwezig. Wat ik zeker aangenamer vond tegenover de 1200 is het lagere toerental op de snelweg. Aan 4000 tpm rijd je probleemloos 140 km/h. Aan 5000 tpm is dat al een fikse 160 km/h...8) 8)

REMMEN
Net zoals de nieuwe is de 1150 voorzien van serieuze stoppers. Het blijft mij steeds verbazen! Net alsof mijn VFR niet eens remmen heeft. Een minpuntje is die verrekte achterrem, die was beter los zoals op de nieuwe. Toen ik die voor de eerste keer beroerde leek het wel of iemand een stok in de wielen had gestoken. :shock: :shock: Ik leerde er echter voorzichtiger mee om te gaan en met een fluwelen voet lukt het wel.

STUREN
Ook dit blijft de moeite. Het gaat allemaal wel heel erg vlot 8) Het is een tikje zwaarder dan met de nieuwe RT maar verre van slecht!! Aangezien de 1150 me vanuit het zadel overzichtelijker en smaller leek durfde ik al gauw tussen de autos glippen. Met de nieuwe heb ik het gevoel met een groot gevaarte rond te rijden. Je denkt voortdurend dat je ergens gaat blijven hangen met die koffers.

VERSNELLINGSBAK
Hier moet de 1150 het onderspit delven. :cry: Klak, klok, klak: het klinkt mechanisch niet zo gezond. Zeker als je in eerste wat met de koppeling speelt hoor ik allerhande vreemde geluiden die ik eerder verwacht op een tractor. Ook op snelheid kan je vanuit zijn buik een tandwielgeraas horen dat bij nieuwe amper aanwezig is. Voor zij die deze bak gewoon zijn geworden zal het een verademing zijn om met de 1200RT op pad te gaan.

RUIT
Het andere minpunt van de 1150 is de ruit. De rust van de 1200 is hier niet te vinden. Met mijn lengte viel dit echt wel tegen want zelfs in de hoogste stand leek die me zeker 10cm te laag. Een hogere ruit zou het eerste zijn wat ik zou veranderen.

ZADEL
Het zadel van de 1150 is een zadel om u tegen te zeggen. Hoewel ik er maar een goed uur heb ingezeten vond ik het op 't eerste zicht beter ondersteunen. Ook de ruimte voor de benen en de kussentjes voor de knieën bevielen me helemaal. (Ondertussen is wel gebleken dat ik mijn test-1200RT was voorzien van een verlaagd zadel.)

SPIEGELS & DASHBOARD
Leken me beter dan op de nieuwe want ze geven een groter blikveld. Het dashboard is wat ouderwetser maar duidelijk genoeg voor wat het moet dienen. Voor de rest is de bediening net hetzelfde als op de 1200RT.
Afbeelding

CONCLUSIE
Wat mij betreft is de 1150 een dijk van een motor die voor de nieuwe niet moet onderdoen. 8) De nieuwe beschermt ietsje meer, is sterker, schakelt beter en oogt wat cooler. Maar dat is in feite alles. De 1150 doet het allemaal even goed en als okkazie scoort ie qua prijs/kwaliteit fameus beter... en die boite neem je daarvoor echt wel bij.

greetz,
Xavier
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Oef....
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
yann
Contacteer:

Bericht door yann »

Hij is zijn prijsverschil meer dan waard. Met een Twinspark krijg je zelfs nog meer waar voor je geld. En een Twinspark 2004 1150RT heeft zelf een partieel integraal remsysteem. Dat worden gegeerde tweedehands motoren! Over die ruit kan ik je enkel maar beamen, een hogere ruit is een 'must have' en dan is het verschil tussen een 1200 en een 1150 (buiten de 'looks' en het prijsverschil) echt niet groot.
to beem or not to beem, that's the question
R1200GSA LC TB '16
BMW Motorclub Vlaanderen lid sinds 2004
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

@yann

Ik kan mij vergissen maar ik dacht niet dat de 1150 partieel ABS had? Of was dat op de blackline serie?

Xavier
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Rakthi

Bericht door Rakthi »

..
Laatst gewijzigd door Rakthi op 08 sep 2007, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

allee das allemaal goe om lezen ... mijnen blackline heeft idd partieel remsysteem. Van die versnellingen ... tja daar is al veel over geschreven. Ik moet zeggen dat ik nu na bijna 40.000 km er haast niks meer van merk en dat de bak heel wat vlotter en preciezer schakelt.
Maw, samen met mijn CB ruit ga ik nog rijk worden van mijne supergoe ingereden blackline !? 8) :lol:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Seppe

Bericht door Seppe »

@ Xavier (Xa4)
Gisteren reden wij met onze 1150 RT huiswaarts toen een honderdtal meter voor ons een nieuwe 1200 RT van de snelweg kwam en in dezelfde richting voor ons ging rijden (Grobbendonk - Zoersel). Door het gashendel een beetje meer aan te draaien en enkele wagens in te halen kwamen we al vlug achter die nieuwe RT te hangen. Zo zonder zijkoffers en topkoffer oogde die wel heel mooi en degelijk. Aangezien wij onze 1150 RT nu goed 1 jaar hebben, denk je dan wel ineens : potverdorie, zo'n nieuwe, das' ..... .
Nu ik (wij) jouw vergelijkend verslag gelezen hebben, is die 'potverdorie' er al een beetje af en denk ik (wij) : wat rijdt onze 1150 RT toch ook goed en wat oogt die toch ook nog altijd mooi ! :wink: M.a.w. ik (wij) kan me in jouw verslag en besluit voorlopig goed terugvinden en heb van die 20 000 km op 1 jaar tijd nog geen meter spijt gehad ! :lol: :!: :wink:

P.S. Wij hebben van in het begin al een verhoogde voorruit (Secdem) (ik ben nl. 1,90 meter groot) en heb daar nog geen seconde spijt van gehad.
Seppe rt zegt : Niemand is perfect ... ik ben daar een perfect voorbeeld van!
Plaats reactie