Vandaag ben ik een dik uur op pad geweest met een 1150RT, bouwjaar 2001.
MOTOR
Vergeleken met de nieuwe is deze wat tammer en ga je sneller schakelen en op zoek naar meer. De trillingen vond ik zeker doenbaar en van enig geschok bij lage toeren heb ik weinig gemerkt. Tegenover de 1200 vibeert ie ietsje meer, maar toch blijft het een blok met kracht. De koppelreactie van de motor op een scheutje gas vond ik zelfs minder aanwezig. Wat ik zeker aangenamer vond tegenover de 1200 is het lagere toerental op de snelweg. Aan 4000 tpm rijd je probleemloos 140 km/h. Aan 5000 tpm is dat al een fikse 160 km/h...
REMMEN
Net zoals de nieuwe is de 1150 voorzien van serieuze stoppers. Het blijft mij steeds verbazen! Net alsof mijn VFR niet eens remmen heeft. Een minpuntje is die verrekte achterrem, die was beter los zoals op de nieuwe. Toen ik die voor de eerste keer beroerde leek het wel of iemand een stok in de wielen had gestoken.
STUREN
Ook dit blijft de moeite. Het gaat allemaal wel heel erg vlot
VERSNELLINGSBAK
Hier moet de 1150 het onderspit delven.
RUIT
Het andere minpunt van de 1150 is de ruit. De rust van de 1200 is hier niet te vinden. Met mijn lengte viel dit echt wel tegen want zelfs in de hoogste stand leek die me zeker 10cm te laag. Een hogere ruit zou het eerste zijn wat ik zou veranderen.
ZADEL
Het zadel van de 1150 is een zadel om u tegen te zeggen. Hoewel ik er maar een goed uur heb ingezeten vond ik het op 't eerste zicht beter ondersteunen. Ook de ruimte voor de benen en de kussentjes voor de knieën bevielen me helemaal. (Ondertussen is wel gebleken dat ik mijn test-1200RT was voorzien van een verlaagd zadel.)
SPIEGELS & DASHBOARD
Leken me beter dan op de nieuwe want ze geven een groter blikveld. Het dashboard is wat ouderwetser maar duidelijk genoeg voor wat het moet dienen. Voor de rest is de bediening net hetzelfde als op de 1200RT.
CONCLUSIE
Wat mij betreft is de 1150 een dijk van een motor die voor de nieuwe niet moet onderdoen.
greetz,
Xavier